..........................
א. גם אם אין עצמיות, האם לא יכולה להיות רוח עצמיות? ממש כך יכולה להיות דת- ולא מוכרח להיות אלוהים. גם מבחינה הצהרתית נטו עובדה שיש דתות בלי אלוהים באופן מוצהר (בודהיזם לדוגמא) וגם ביהדות שמציג ליבוביץ- האלוהים לא מוכרח להיות "קיים" (שאלת הקונטינגנטיות של הקיום). אז מה שאני מכנה רוח העצמיות היא מעין "דת" טבעית של העצמי, ובדומה לאי הכרחותו של אלוהים לדת, רוח העצמיות לא מוכרחה להאמין בעצמיות.
היא נובעת מאליה מפנימיות האדם ואין לה קשר לסמכויות רוחניות, אבל אצל הרבה אנשים היא לא מצליחה להתפתח ולהציע התעלות רוחנית. לאנשים כאלו, ששבויים בשיעמום של חיי היום יום, מגיעה הדת החיצונית ומציעה צבע ואור וקסם ומסתורין וכ"ו.
אבל לבטא את רוח העצמיות כ"מעין דת" יחטיא את העניין- ההיפך הוא הנכון- הדת היא תחליף לרוח העצמיות החסרה.
בעיני- השאלה החשובה היא מעשית- האם הדת מונעת התפתחות של רוח העצמיות, בתפסה אותה כמתחרה על משאב (תודעה), או שהיא נאורה, כלומר אינה הורסת את האפשרות של המאמין להנביע מתוכו את רוח העצמיות.
זה ההבדל הגדול בין דתות אור לדתות חושך, וגם בין זרמי אור בדת לזרמי חושך בדת, בין מורי אור ומורי חושך וכ"ו
מה שאני לא אוהב בדיבור של ליבוביץ וגם בדיבור של הרבה מהמתדיינים בפורום הזה הוא הפיזמון החוזר של "אמונה לשמה" כטוטאליות של אמונה שמוכנה גם לקבל את החושך. זה נראה לי פגם של ממש שבאמת אי אפשר להתייחס אליו כראוי מתוך פרספקטיבה אמונית נטו כי מפרספקטיבה אמונית נטו האדם נהיה חשוף לכוחות החושך שיכולים לנצל אותו, ואני לא מדבר על ניצול במובן הפשטני פונקציונלי (כסף, כוח, עבודה וכ"ו), אלא על אותו מצב של היעדר יכולת לוותר על ההשקעה בפירוטכניקה הדתית שמייצרת חוויות משוכפלות.
כלומר, אני לא רואה הרבה הבדל בין העולם המיסטי המפוקפק שנגדו יוצא ל' לבין האמונה לשמה שהוא מקדם. ה"אמונה התמימה" במה כוחה עומד מול כוחות האשליה? נדרש משהו שיעזור לאדם להתפכח מהאשליות, כלומר נדרשת רוח העצמיות!
אז אותה רוח עצמיות, שמחסרונה משגשגת הדת, מתערבת ומצילה את יומו של המאמין מכוחות החושך בתוך הדת ומכוונת את דרכו בדת. לאן ומנין? לעצמו ומעצמו, כי זו דרכה של רוח העצמיות- לכוון את האדם אל עצמו ומעצמו. והדת אינה אלא כסות חיצונית שבה היא מתלבשת, כי האינטליגנציה שלה רבה יותר מכל דת ובקלות תתכסה בה. וכך האדם משוכנע שהוא מצוי בדת, ובאמונה, אבל מה פועל מאחורי הקלעים- רוח העצמיות שלו המכוונת אותו בנתיב עצמו! והיא זומנה להגן עליו מפני הדת ולכן היא מפיחה חיים בדת!
וכך הדת יונקת מרוח האדם ולאדם נדמה שהדת חיה. אבל רוחו היא המפיחה בה חיים.
אכן, מוזר האדם!