נוי , את כבר יודעת קצת על התחביב...
שיש לי, להושיב חותנות על כיסאות. וגם על התחביב שיש לי לאזן, או לראות נקודת מבט קצת שונה, זווית אחרת, על דברים שנאמרים כאן... כל הדברים שאני כותבת כאן, הם דברים שבאים מזווית אישית שלי, מתוך התנסות וחוויות שעברתי אני, או מתוך דברים שהתגבשו בי במהלך השנים. הפעם אני אספר לך משהו אמיתי, על עצמי. כבר סיפרתי כאן, (בהודעה שנמחקה בצדק, כיוון שהיתה בין הודעות אחרות לא נחמדות), על יחסים מאוד מיוחדים שיש לי עם חמותי. היא אישה יוצאת דופן, ויש בינינו מערכת יחסים מורכבת, שתחילתה גובלת בתאור שדה קרב. המשכה מסע קשה שעברתי עם עצמי, ומסע שהיא עברה עם עצמה - בנושא הזה נכון לי הפסוק מקהלת: "לכל זמן ועת לכל-חפץ תחת השמים". בהרבה משנות נישואי, הורי בעלי תמכו בנו רבות בכסף. הרבה מאוד, הרבה שנים. ובכל השנים האלה, הורי - לא תמכו בנו (וזה בגדר הסביר וההגיוני מול הנסיבות). תמיד. כל השנים הרגשתי שכל התמיכה של הורי בעלי בנו, מלווה בפנקסנות. תמיד הרגשתי שכל אגורה נרשמת על ידם. שזה מין חשבון פתוח שאני אהיה חייבת להחזיר בעצמי, בלי קשר לבעלי. וכל השנים ספרתי בפועל את כל הכסף הזה. ממש חישבתי איך הסכום הזה הוא שכר לימוד ללימודי בעלי - הוא הבן שלהם, זה בינם לבינו, אבל אני משלמת עבורו שכר דירה מחייה, חשבונות, נסיעות. והסכום ההוא זה כסף לעזור כי כשהוא לא עבד ואני כן, אז בעצם הם מאכילים אותו עדיין (זה בינם לבינו), אבל אני משלמת עבורו שכר-דירה, חשבונות, נסיעות וכו´. הרבה הם עזרו לנו, לא לקנות בית לדוגמה, אבל כן עזרו. כל השנים שהוא למד ולא עבד, אז כן. וכשאני לא עבדתי, אז גם. ויום אחד, אחרי הרבה מחשבות, פנקסנות, חישובים ו"ספירות מלאי מי-חייב-למי-כמה-על מה-ואיך", קלטתי פתאום שלא משנה מה הם. משנה שאני עצמי, רק אני לבד במו ידי, פנקסנית קטנה ועלובה. שאני זאת שמחשבת כל אגורה. שאני זאת שמסדרת לעצמי בראש הצדקות ללמה ואיך כל הכסף משרת רק אותו ולא אותי. בכל הזמן הזה, תוך הרבה "האשמות" ששומרים בלב, הייתי אני זו שלא יכלה לראות את הנישואים ואת הבית המשותף כיחידה אחת שלמה. אני זו שחילקתי כל הזמן מה שלי ומה שלו. ולא יכולתי לראות את מה שהם נותנים, כנתינה ליחידה השלמה. ובכך גם "הטלתי מום" בנישואים שלי. גם במאבק הזה שלי עם עצמי יש מחיר. את המחיר שלי אני יודעת. כשהורים מתבגרים וזקוקים לנו, המוסר והצדק מחייב אותנו להחזיר להם, אין לזה חשבון של כסף. יש בזה חשבון של מוסר. בבוא העת, וב"ה בהכי קל והכי טוב שרק אפשר, כל ילד משיב את חובותיו שלו הפרטיים להוריו. והרבה מחותנים משיבים לחמיהם וחמיותיהן (על כל המשקלים) את חובותיהם שלהם. בהרבה משפחות החוב המוסרי בין הבאים בקשרי נישואין הוא גדול יותר מהחוב בין הורים לילדיהם. ויש גם משפחות שלהפך. יש גם משפחות שילדיהן אינם רואים את החובה המוסרית הזאת. אני זכיתי לראות את את חמותי סועדת את חמותה שלה בימיה האחרונים. וזכיתי גם לראות את הסעד שהגישה לחמותה שנים רבות לפני הסוף. לא היו ביניהן יחסי חמות-כלה יוצאי דופן. לא היתה שם אהבה גדולה. אבל היה שם המון כבוד. כבוד בסיסי. וחמותי נתנה ביחסים האלה עם חמותה המון יותר משקיבלה. מה שהגדיל בעיני את ערכה כאישה וכחמות. לכן, ולמרות שלעולם אין מים שלווים לחלוטין באגם שלי, זכות גדולה מאוד בחיי, וביחסי חמות-כלה, אני שומרת לה. ואם פעם אגרש את בעלי לכל הרוחות, אני מקווה שתישמר לי הזכות להיות בקרבתה ולסעוד אותה בעת צורך (ואמן שלא תבוא העת), גם אם תהיה לו אישה אחרת על פני, וגם אם יהיה צריך ששתי נשים "מאותו הבעל" יהיו שם להיות לצידה. אין חשבון כספי שיכול להתאזן באמת. תמיד הנתינה יש בה משהו גדול יותר מהחזרה של חובות. ותמיד מה שתתני את מעצמך לאחרים יהיה שווה ערך יותר מדבר שקיבלת. למרות שהארוך הזה בא כתגובה לדבריך, אין כאן במילים שלי ביקורת עליך. יש כאן ניסיון שלי להראות לך מקום, או פתח בחיים, שממנו אפשר להתעלות מעל לרמת החומר. לפחות את הפתח שעברתי דרכו אני.