בוקר טוב אני מקווה שאולי כאן יוכלו

בוקר טוב אני מקווה שאולי כאן יוכלו

לעזור לי בשאלתי - ראשית אני אתן קצת רקע - יש לי 4 ילדים ילדה בת 5- בן בגיל שנתיים וחצי - ותאומיים בני ארבעה חודשים. הבעיה היא לגבי בתי בת ה- 5. שאובחנה רק על ידי הגננת ( אני מדגישה) שיש לה בעיה של מוטוריקה עדינה. היא איננה יודעת לצייר שום דבר מעבר לקשקוש. ציור פשוט של אדם עם ידיים עיניים רגליים וכדומה מהווה בעיה מאוד קשה עבורה והיא מציירת זאת בצורה גרועה ביותר (לדעתי זו בעיה של תפיסה חזותית). לדברי הגננת יש לה בעיה לחזור על דברים שמבקשים ממנה למשל: אם מציבים שורה של צבעים בדוגמאות שונות (קוביות) ומבקשים ממנה לחזור על אותו סדר ובאותה צורה היא לא מסוגלת. בשיתוף עם הגננת אנו מנסות לקבל עבורה גננת שילוב - ובהמשך גם לקבל מקופת חולים עזרה בנוגע לדבר. הייתי רוצה לדעת מה דעתכם בנושא? אנחנו ממש מתוסכלים ולא יודעים מה לעשות.
 
אפשר לעבודבבית ולקדם את הלקויות

אפשר לעבוד על מטוריקה עדינה וגם על תפיסה חזותית
 

שגית 2

New member
היי ילדודס שלי...../images/Emo23.gif

בנושא הציורים של ביתך, בגיל זה חשוב מאוד לפתח קודם כל את המוטוריקה הגסה ,שהיא הבסיס למוט' העדינה ... קחו נייר גדול וציירו עליו ביחד ספירלות,"תלתלים"- בגדלים שונים, אח"כ סמנו את העיגולים שנוצרו, דמיינו שכל עיגול הוא פרצוף וסמנו עליו עיניים וכו'- ביחד כמובן ועם המון סבלנות. לימדו את הצורות הבסיסיות-אפשר גם בשבלונות... בנושא השני, יכול להיות שהציפיות של הגננת מהילדה גבוהות מדי בשבילה, הנמיכו את הרף- בקשו לזכור רצף של 2-3 פריטים ולא יותר בצבעים וצורות שונות(בהנחה שיודעת צבעים וצורות), ואם להיות יצירתיים, בבית לתרגל כאשר היא מביאה מס' צעצועים שהיא בחרה, ומסדרת אותם לפי בחירתה, אח"כ צריכה לזכור את הסדר...אפשר לאמן את הזיכרון גם עם משימות בבית לדוג': 1. להביא את הדובי מהחדר לסלון 2. לקפוץ 5 קפיצות 3. לתת חיוק לאמא וכד'... לחזור על כל המשימות פעמיים ולראות אם זכרה את כולן...(כמשחק כמובן!). מקווה שעזרתי... שבת שלום, שגית.
 

razgalili

New member
הי ילדודס שלי

האם הילדה עברה בדיקת ראיה? האם יתכן שהיא עיוורת צבעים, או שיש לה פזילה קלה מאד שקשה לראות אבל מאד מקשה עליה בתפקוד היומיומי?
 
אחרי שאכן בדק שאכן הילדה

רואה תקין. ניתן לעבוד איתה בשיטת "ורדי", "אלבאום" ועוד ניתן גם לפנות ל - mali s במסר היא מתאימה דפי עבודה לפי הקושי של הילד.
 
ממליצה להגיע גם למרפ"ב וגם לרכוש

את ספרו של יונתן שתיל הפסיכוגרפיה של הילד- שנותן כלים ורעיונות לבסיס הגרפומוטורי. מדובר כנראה על קושי בתכנון מוטורי ותפיסה ויזואלית. אפשר ורצוי לעשות לה אבחון התפתחותי מסודר ולהגע אל מרפ"ב בהקדם. טיפול יעזור ויקל עליה את הכניסה לכיתה א' בעוד שנה. אני מאמינה אם תקבלו הדרכה מסודרת, לאחר אבחון של כישוריה וקשייה, תוכלו לקדם אותה בהרבה. כפיזיותרפיסטית, אני מקבלת לא מעט ילדים עם קושי דומה, כאשר יש גם אספקטים של קושי בתכנון תנועה גופני- קפיצה על רגל אחת, עמידה על רגל אחת, קפיצות ברגליים תואמות לכיוונים שונים. אני בודקת גם שימוש בכדור עם הידיים והרגליים, תרגול של הצלבות כמו קפיצות ביד ורגל נגדית ועוד. אני משתמשת במקרים האלה במסלול מוטורי-ויזואלי שבו צריך לעשות משימות פיזיות תוך חיקוי או הבנת הוראות. בנושא של מודלים אפשר להתחיל עם מודל עוקב כאשר את בונה קוביה על קוביה והיא בונה אחרייך. אחרי שיש יכולת לרצף של מודל עוקב, אפשר לפרק אחד מהם ולתת לה לבנות תוך חיקוי. מתחילים עם מעט מימדים וממשיכים בהדרגה. אפשר לצלם במצלמה כמה מודלים ולהתחיל איתה מהפשוט ביותר. יש משחק של קוביות מתחברות של פלעד שעובד על תכנון כזה בשילוב כוח אצבעות. צירפתי לך אתר של מוצרים שיכולים לשפר פעילות של מוטוריקה עדינה. לגבי טיפול משלים- הומיאופטיה יכולה לעזור לה בתחומים נלווים ובנכונות להתאמץ. מאד יתכן שגם טיפולים משלימים אחרים יעזרו, אך הומיאופטיה היא אחת מהטיפולים היותר "עמוקים" שיכולים לעזור במישורים נוספים, גם מוטוריים.
תלמה.
 

vered73

New member
זוית קצת שונה

קיבלת כאן עצות נהדרות, ואני משלימה את התמונה מתוך נסיון עם שניים משלושת הילדים שלי, שעשו ועושים עבודה בנושא המוטוריקה העדינה. בעיה במוטוריקה עדינה קשורה פעמים רבות לחולשה ברצועת הכתפיים. נכון, הילדה כבר גדולה וזה משהו שמתקשר לנו לתינוקות רכים, אבל - ברגע שרצועת הכתפים עוברת חיזוק, ונושא הכתיבה עובר טיפול אף הוא, קיים שיפור משמעותי ביכולתו של הילד לצייר. לצערי אין לי את הציור של טיפת חלב מגיל 5, אבל כשהילד היה בן 5 +7חודשים, שזה ממש לפני כמה שבועות, שבנו לטיפת חלב ליעוץ כלשהו, ויצא לי להתבונן בציור. הוא נראה כמו של בן 3, לעומת הציורים של היום. ובכן, מה הסוד הגדול? עבודה משמעותית על חיזוק. אצלנו זה ג'ודו, לאחרים עובד שחיה. בנוסף, לא רק חוברות עבודה, אלא גם תרגילים פשוטים של היום יום: לצייר משולש או ריבוע, ולגזור לקחת זרעים של שעועית ולברור אותם אחד אחד לתוך כוס - אפשר באמצעות פינצטה ואפשר ורצוי להחזיק חופן ביד ובעזרת עבודת אצבעות להוציא מבין האצבעות כל פעם אחד לצייר מבוך קל לילדה ולבקש שתפתור אותו בלי לעבור על הקוים. בשלב הבא עושים מבוך מסובך יותר, ומקפידים שתהיה תנועה של האצבעות בציור, ולא תנועה של היד כולה (כלומר, אלמנט הכתיבה, ולא משיכת היד כאילו היא מציירת על לוח) עבודה עם גואש: לצייר ציורים גדולים - עיגולים, פרצופים, על לוח גדול כדי שהילדה תעשה תנועה רחבה עם הידיים הליכת מריצה שכיבות שמיכה לשכב על הבטן, ולקחת צלחת קטנה שטוחה, והילדה צריכה להעביר אותה בין הידיים מעל הראש (ישר, כאילו היא שוחה חתירה) ומאחורי הגב. הכל בשכיבה. חוברות עבודה זה משהו טוב, רצוי עם מדבקות. לעלות על המגלשה הפוך מהצד שמתגלשים לטפס על סולם במגרש משחקים ללכת למתקנים בהם צריך להתלות עם הידיים, כמו שעשינו אנחנו לבנות אפשר להוסיף אלמנטים של יצירה - לא חסרים כאלו - למשל רקמה (תאום יד עין מורכב לרבים), למשל הדבקות. שיהיה בהצלחה!!!
 

טל 0 0 0

New member
מוסיפה עוד קצת על הרעיונות של ורד-

(מתוך נסיון עם הבת שלי שיש לה גמישות יר ומתוך כך חגורת כתפיים חלשה וקשיים במוטוריקה עדינה)- - לתת לילדה לחתוך סלט. - עבודה בפלסטלינה, חימר. - עבודה עם פייטים - לקחת לוח קל-קר ולנעוץ עליו פייטים בעזרת סיכות ראש. - השחלת חרוזים. כתיבה או ציור על לוח עומד (אפשר גם לתלות דף על הקיר או על הדלת). - מאלץ את הילדה לעבוד עם יד מושטת קדימה. מאוד מחזק את רצועת הכתפיים. אנחנו קנינו לה באיקאה לוח עומד עם טושים מחיקים. מקסים. היא מאוד אוהבת אותו. - מגזרות נייר. - להשכיב אותה על ערסל לרוחב כשבטנה על הערסל ולשחק איתה בכדור - התמסרויות. מאלץ אותה להפעיל ולאמץ את חגורת הכתפיים. יש עוד המון רעיונות לפעילויות. רכיבה טיפולית טובה מאוד. הבת שלי נתנה קפיצה אדירה בעזרתה. וכמו שתלמה כתבה - מאוד מאוד חשוב ריפוי בעיסוק. אנחנו ניסינו להתמיד בכל אלה והיום, הילךדה מסיימת כיתה א' ומסתדרת בהחלט טוב.
 

vered73

New member
וזה הזכיר לי את גולת הכותרת של

העבודה בבית: הכנת הסלט כוללת קילוף עם קולפן לא מסוכן, של הירקות, וכמו כן במקום בצק העדפנו להכין רוגלך ביחד. כך שזה גם ללוש, גם לרדד, וגם לגלגל את הבצק. חשוב לשים לב לכך שפעילות זו גוררת אחריה השמנה של ההורים...
 
../images/Emo51.gifתודה לכולם על העצות והתמיכה

בזכותכם קיבלתי הרבה כיווני בדיקה ויחד עם זאת דרך עבודה בבית. לא היה לי מושג איך לעשות זאת ומאיפה להתחיל אני מודה לכם - וכמובן אאעדכן אתכם בהמשך ולו מהסיבה הפשוטה שבוודאי יתעוררו עו שאלות. רב תודות.
 
אבחנה מדוייקת ודחופה!

יש לערוך לילדה שורה של מבדקים דחופים שיעזרו באיתור הבעיה , לא נערכו לה מבדקים ? ממליץ על המחלקות להתפתחות הילד בקופות החולים השונות , ודחוף! לגבי איבחון וטיפול אלטרנטיבים ניתן לפנות אלי לפרטים נוספים , בהצלחה גדעון
 
למעלה