שלום ליאון
בספר ממנו לקחתי דברים אלה, הסופר כותב על מפגשים שהיו לו עם נזירים במנזרים, מפגשים מסוגים שונים. אני הבנתי שלפי מה שהוא רואה, הנזירות הממוסדת פשטה את הרגל, מי שרואה טעם להיות נזיר? שימצא מערה, צריף, מקום צנוע, ושם יעבוד את אלהים בענווה. הוא מתאר הרבה מקרים שנזירים לא עמדו בנדרם, לעיתים מדובר בנדרים מאד חמורים, כאותו מסדר מחמיר - הקטורזים, שהוא המחמיר במסדרי הנזירים הנוצרים. אך גם מתאר אדם קדוש שפגש שם, הטבח במנזר. לאחר שהוא מביא כמה מדברי אבות המדבר הוא כותב: " וכל הדבר הנהדר הזה נמוג ונעלם מבלי להשאיר רישומו על כל צד שהוא, בכל דרך שהיא. ניתן, במאמץ מזערי, למצוא עקבותיו בנזירי אתוס של היום, אך שני המאורעות הללו, 'אבות המדבר' בימים ההם, 'נזירי אתוס' מאז ועד ימינו אנו, לא שינו דבר. שתי התופעות הללו או מטוב, התופעה הספונטנית הזו, האנטי ממסדית בנצרות שהחלה עם 'אבות המדבר' ומסתיימת בנזירוּת המיוחדת במינה בחצי האי אתוס, הוכיחו הוכחה שאינה משתמעת לשני פנים, שהנזירות, גם הלא ממוסדת - אינה תורמת דבר. אין בה כדי להציע פיתרון, כאז כן עתה והדבר מתייחס לכל סוגי הנזירות שידע המין האנושי ויודעם עד עצם היום הזה...." לגבי ההכרעה אם להתחתן או להישאר נזיר, הוא כותב באחד מהספרים (על-פי זיכרון, לא צטוט) שאדם שמקדש אשתו בנישואין, והופכה אדם מאושר, מתקדם יותר מהר מאלף נזירים הסגורים בתוך תא מנזר ממוסד. אך לפי מה שהבנתי, רוב הנשואים, לא ממש מצליחים במשימה, נדיר מאד למצוא זוג שנשואיו קדושים, ושניהם מאירים.