מטרת "קו העמק" בדיוק כמו של "רכבת העמק" המיתולוגית של השולטא
הסיבה של השולטאן עבד-אל-חאמיד השני היתה להתחבר לים התיכון בחיפה שהפכה בזכותו מכפר קטן של דייגים ושודדי-ים לעיר, כאשר המטרה העיקרית היא שינוע סחורות מהחורן (בעיקר מאסם התבואה) לאירופה.
בעמקים (השם רכבת העמק לא מדוייק כיוון שהיא עברה במספר עמקים) לא היו ישובים.
התחנות הראשונות שנבנו (בסוגריים שמם המאוחר בעברית) =
תחנה ראשונה ב-"אום אל עמל" (חיפה, רק בחיפה היו 6 תחנות)
תל-אל-שמאם (כפר יהושע)
אל-פולה (עפולה, שם ראשון יזרעאל)
נוריס (עין חרוד למטה)
שאטה (שאטה)
חאן-אל-אחמר/קנטרה (בית שאן)
סמק (צמח)
יש המונים ברשימה גם את אל-חמה (חמת גדר) אולם היא לא היתה שייכת לרכבת העמק שתחנתה האחרונה ובית המכס וביקורת דרכונים, בתחנת צמח (אגב, אני מופיע שם כאסמכתא לקיום 48 תחנות רכבת לרכבת-העמק).
ולא סתם השמות בהתחלה היו בערבית, כיוון שהרוב המוחלט של התחנות קמו עם שם ערבי מקומי שהתחלף משך הזמן (תביטו בעיון ברשימה שאני מצרף).
התכנון הראשוני של "קו העמק" השם החדש להבדיל מ-"מרכבת-העמק " המיתולוגית, היה כבר בשנת 2005 כאשר התבקשתי להילוות לצוות ארכיטקטים שבדק את המסלול המקורי של רכבת העמק מצ'ק פוסט ועד תחנת בית שאן.
לא הצלחתי לקבל תשובה ישירה מדוע הקו לא ממשיך עד טבריה, כי אז משפחה מדימונה היתה יכול להגיע ברכבת לנופש בטבריה.....
רק אז התברר לי כי נושא הנוסעים הינו כסת"ח, מעולם לא נערך סקר כמה אנשים ירצו לנסוע ברכבת, אלא ממלאים אותנו בסיסמאות שדופות של קרוב הפריפריה לעיר וכו, והתברר כי המסילה מטרתה היא להתחבר לירדן ולבצע את מה שתוכנן לא לפני 111 שנים: שינוע סחורות מירדן לאירופה.....
גם היום המסילה עדיין לא הושלמה ולכן נסעו בה בנסיעת הפתיחה רק מכפר ברוך לבית שאן, האם כיוון ששר התחבורה בבעיות עם רא"המ וצריך להראות הישג ?
הכל פוליטיקה.
שימו לב שתחנות הרכבת רחוקות מהישובים:
התחנה הראשונה יוצאת מצ'ק-פוסט ולא מחיפה, למרות שיש לרכבת שטח בחיפה ששייך לה ועד היום נוסעות בו רכבות, וכך צריך תחבורה נוספת כדי להגיע לתחנת הרכבת.
בעפולה ציר תנועת הרכבת שמור ללא בניה עליו כיוון שהתוואי שיך לרכבת, וניתן היה לחפור את המסילה ולהקים תחנה המרכז עפולה בלי שום בעיות, ולא שאנשים שירצו לנסוע ברכבת יצטרכו לתחבורה נוספת מהעיר לתחנה הנמצאת ליד בית החולים.
בבית שאן התחנה רחוקה גם מהתחנה המיתולוגית ומצריכה תחבורה נוספת להגיע לתחנה. למשל, לבנות תחנת באתר הסמוך לכנסיית מארי קירי עם גשר בן 500 מטר העירה.
אחרי שיפור הכבישים שנעשה בעמק בלי תיאום עם בניית המסילה, אם אני צריך לנסוע מבית שאן לעפולה, כאשר לא יהיו יותר מאות משאיות מירדן כיוון שהכל ישונע ברכבת, אעדיף לנסוע ברכב הפרטי שלי או באוטובוס.
בקו העמק החדש ייפתחו בשלב הראשון רק חמש תחנות :
צ'ק-פוסט
כפר יהושע
כפר ברוך
עפולה
בית שאן
בשלב השני:
נשר,
תל יוסף
ואולי גם יגור.
למיטב ידיעתי לא תוכנן לוח נסיעות מסודר (אני לא מצאתי כזה) אולי יהיה לפני הפתיחה הרשמית, וכמובן שיש להניח שהתדירות תיקבע לפי מספר הנוסעים הצפוי או המציאותי.....
בתרשים מסומנות 7 התחנות הראשונות