בוקר טוב לכולם מבקשת עזרה

בוקר טוב לכולם מבקשת עזרה

יש לי ילד בן 8 עם תסמונת אספרגר [אוטיזם גבוה] עם זיכרון צילומי עד היום לא היה לו בעיות בלמידה קריאה שותפת [מי גיל ארבע למד לקרוא ולכתוב] כתיבה מעט צולעת בגלל הפדנטיות שלו [כל רגע הוא מוחק את הכתוב עם הוא חושב שהאות לא יצאה כמו בספרים] אבל הדבר שהוא הכי מתקשה בו זה חשבון הוא מבין טוב מאוד את פעולות החשבון אך התבניות לא נשארים לו בזיכרון כל פעם הוא משתמש בידים כדי לבצע פעולה פשוטה של ועוד ופחות אפילו עד 10 אינני יודעת עם זה מיתוך הרגל או שהוא באמת לא זוכר את הפיתרון של התרגיל אוכל להוסיף שהוא מסוגל לחשב כפל וחילוק ללא בעיה והוא הבין את המשמעות בקשתי היא העם למישהוא יש רעיון או דרך לעבוד איתו כדי שיוכל לזכור את תשובות התרגילים חשבתי לעבור איתו לחישובית שגם איתם הוא יודע לעבוד מה דעתכם אדית
 

English

New member
לא מומחית, רק אמא

בני בן 8, עם לקויות למידה ומתקשה לחבר ולחסר עד 10 כי אינו זוכר את התשובה וכמו בנך חוזר לאצבעות. המורה המשלבת נתנה לי כמה רעיונות שאולי יועילו גם לכם. כיוון שיש לו זיכרון ויזואלי טוב היא מרבה להשתמש בתבניות ליי (אלו מלבנים שעליהם יש נקודות המציינות את המספרים מ 1 עד 10. זו שיטת לימוד מקובלת בחלק מבתי הספר). עשינו כרטיסים כאלו עם מספר נקודות שונה מכרטיס לכרטיס ואיתם משחקים כל מיני משחקי קלפים בוריאציות שונות. למשל: קובעים סכום נניח 8. כל משתתף מוציא קלף, אם סכום הקלפים נותן 8 מי שזה תורו זוכה בסיבוב הזה. אם לא - מוציאים עוד קלפים. או משחק זכרון אבל זוג זה תוצאה. כלומר לא למצוא כרטיסים זהים אלא שניים שסכומם 10. ואז אם הבן מצא נניח 7 הוא חייב לנסות לזכור איפה ה-3 וכו. הבן שלי לפחות נהנה מזה.
 

דליה.ד

New member
שלום אדית וברוכה הבאה../images/Emo140.gif

האם בנך עבר אבחון דידקטי? ואם כן מה נאמר לגבי החשבון? אם יש לו זכרון צילומי לעבוד איתו דרך תבניות ליי יהיה רעיון טוב מאוד. באם יש לו דיסקלקוליה כדאי להשתמש בחישובית וללמד אותו חשבון פונקציונאלי. אני מצרפת קישורי בנושא דיסקלקוליה:
 

דליה.ד

New member
היי english שמחה לראותך כאן!../images/Emo140.gif

אם הילד נהנה ומצליח לעבוד עם תבניות ליי - מעולה! העיקר שלא תהיה לו תחושה של כשלון וחוסר הצלחה.
 

יונה שו

New member
אחד המחקרים או אולי כמה...

הוכיחו שהמוח האנושי זוכר תבנית של 4 (כמו בקוביה) הכי הרבה בבת אחת. וכך יש כרטיסיות שבנויות על התבנית של 4 4 4... והילד אמור לזכור לפיהן.
 
הוא עבר אבחון דידקתי אבל

הוא לא שיתף פעולה בזמנו עד הסוף הוא איבד את הסובלנות והתנתק אך ממה שהיא כן הצליחה לאבחן יותר באבנת הניקרא ובקריאה ושם הוא הרבה מעל הממוצע לגילו לפחות בשנתים שלוש האיתי באתר שהמלצת ושאלתי לגבי בני ולפי מה שתארתי לה היא אומרת שזה אכן נראה לה דיסקלקוליה רק לא אמרה לי איפה אני יכולה לאבחן אותו רישמית כדי שיוכלו לדעת אך להיתיחס אליו בבית הספר ?
 

יונה שו

New member
ניסיוני עם אספרגר

קודם כל... למה אספרגר זה אוטיזם גבוה ? נהפוך הוא. שנית - לעניין החשבון - אני מכירה מישהו בעל תסמונת זו... והייתה לו בעיה בחשבון, במתמטיקה בהחלט !!. הוא קיבל פטור מלמידה זו - והיה צריך להיבחן בבגרות בביולוגיה במקום במתמטיקה. יש אפשרות כזו. לעצם העניין יש לי פטנט של משחק קלפים בחשבון... אתגר. לוקחים שתי חפיסות קלפים - מוציאים מהם את המלוכה האצילה.. ואפשר להוציא את הג'וקרים או להחליט שהם שווים ל-10. מחלקים לשתי ערמות - כ"א לוקח ערמה. מוציאים כל פעם שני קלפים (כל אחד מהערמה שלו) ועושים "מלחמה". הילד צריך להגיד איפה החיבור גבוה יותר... שלך או שלו. אפשר להתחיל בקלפים שהסכום שלהם עד 10. מי שהסכום גבוה יותר - שלו ה-4 קלפים. אם הסכום זהה - מלחמה - מוציאים עוד 2 קלפים. בהמשך, אפשר לאתגר אותו - אם הילד אומר מהר את הסכום - הוא לוקח גם אם הסכום הגבוה הוא אצלך... זה מאתגר אותו להגיד מהר תשובה. המעבר של שבירת עשרת.. יכול להיות קל יותר, כשמסתירים תמיד את המשלימים של המספר הגדול לעשר, עם האצבעות... ואז רואים כמה נשאר. במשך הזמן, ניתן להגדיל את האתגר, לעבור לפחות.. לכפל... לחילוק... ועוד. המשך יבוא... אם תרצי.
 
יונה בוקר טוב ותודה. אוטיזם גבוה../images/Emo70.gif

הסבר קצר :כאשר אומרים גבוה זאת הואמרת רמה התפקודית של הילד ולא מצב חומרתו לילדים עם הספרגר בדרך כלל רמה התיפקודית שלהם ממוצעת עד גבוה מקווה שהבהרתי את הדבר אוכל לפרט ותודה על הרעיון ואין לי כל כך צורך להוציא את המלוכה האצילה מכיון שהוא יודע שמה שווים שוולה הוא 11 ודמה 12 וקינג הוא 13 הוא מבין את משמעות הרצף שלכם אדית
 

יונה שו

New member
המלוכה לא צריכה להיות

לא בגלל ידיעה או אי ידיעה של רצף.... אלא כדי לשמור על תבנית של עשר... להשלים לעשר, לשבור את העשרת, אלה חשובים גם מבחינת הראיה וגם הזיכרון אחר כך, התבנית של העשרת... לכן, בכל זאת אני בעד להוציא את הלא קשורים, שמפריעים בשלב זה של המשחק.
 
להדגיש: פטור זה פיתרון אחרון.

אף הורה, במיוחד לא הורה שהשקיע רבות בתוכנית שיקום לבן שלו, לא יקבל בקלות את זה שבנו יפסיק לנסות ללמוד מתמטיקה בגיל 8. ברור לי שלא לזה יונה התכוונה ואני רוצה להבהיר זאת לכל.
 
ברצוני לעזר לבני ללמוד חשבון

לא לפטור אותו מיחשבון בכלל נהפוכו בני מבין את כללי החשבון טוב מאוד אך מחברים אך מחסרים אך מכפילים וגם אך מחלקים אין לו בעיה בביצוע התרגיל הבעיה שהוא לא זוכר אתם בראש כלומר עם הוא רואה תרגיל 3+2 הוא לא שולף את התשובה הוא מחשב אותה קודם עם העצבעות זה מה שמפריע לי שלמרות שהוא עושה את התרגיל הזה מי גיל ארבע [הוא בן שמונה ]הוא לא שולף את התשובה מקווה שהבארתי את הנקודה אדית
 

יונה שו

New member
../images/Emo140.gif תודה, עדו...

אכן כך. חו"ח לא התכוונתי להפסיק בגיל 8. אבל... רציתי לתת את הנקודה לעתיד, לא להיות בלחץ מתמיד, כי יש גם אפשרות אחרת פעם פעם !!!
 
מעבד תמלילים ופסיכולוג שיקומי.

לגבי בעיית הפרפקטיוניזם בכתיבה, נסו להעביר אותו למעבד תמלילים. לפחות כשמדובר בהכנת שיעורי הבית שנראה לי שלא מתקדמים בקצב המחיקות שלו. אם מעבד התמלילים לא יעזור מספיק, אפשר לשפר אותו. (פרסמתי ספר שלם בנושא). לגבי החשבון, נראה לי שצריך לתכנן לילד אסטרטגית למידה יחודית אצל פסיכולוג שיקומי. בהצלחה!
 
למעלה