בוקר טוב תלמה, עמליה, ועוד

muglag

New member
לדלית ולמי שמתעניין

בתור סטודנטית שנה ד' לחינוך מיוחד במכללת לוינסקי שלומדת בקורס אצל אביבה אני חייבת לציין מספר דברים: ראשית המכללה והצוות מכשיר אותנו באוכלוסיות רבות (כך אני לדוגמא הייתי בשנה שעברה בגן של אוטיסטים וישנם כאלו שהיו במסגרות אחרות כמו CP,בעיות רגשיות,כלא, עיוורים חירשים ובגילאים שונים). בכל מה שנוגע לשיתוף הורים ישנו קורס במכללה שעשינו בשנה ג' שנקרא בין הורים ומורים אך אני אישית לא לקחתי בו חלק וחבל (זה קורס בחירה). כמו כן סטאג' נחשב כסטאז' רק אם זה במקומות כמו גני ילדים של חינוך מיוחד או גן משלב או כיתות חינוך מיוחד או רגיל ולכן הבקשה שלך לא יכולה להיות מאושרת.בשביל סטאז' יש צורך באישור של הממונים (המפקחת) בתקוה שהתשובה היתה לעניין.
 
הי דלית,

כמרצה במכללה, במסלול לחינוך מיוחד, אני מודעת לבעיתיות שקיימת בשיבוץ לצרכי סטז. אני חושבת שכאשר המערכת תכיר בעובדה שעבודה עם הילדים כוללת מעבר לעבודה בכיתות, גם תכניות פיתוח מיומנויות חברתיות ועוד, וכאשר יהיה לזה מקום של כבוד בתכנית הלימודים, וכאשר יהיה מי שיפקח על הנושא אולי אז נוכל להכניס סטודנטים שיעסקו בנושא. בשלב זה הסטודנטים שלי קבלו הכשרה בנושאי התפתחות נורמלית, לקויות, (הקורסים העוסקים בלקויות שונות, עדיין אין הכשרת סטודנט רק לנושא אוטיזם כמו שאין הכשרת קלינאי תקשורת לנושא האוטיזם. כל אחד בוחר לו את הנישה שלו, רק בשנות העבודה, כאשר יש התנסות והתמחות בנושא ספציפי) אנחנו במכללות עוד רחוקים. בלוינסקי למשל (שם אני מלמדת) אנחנו עדיין מנסים לדחוף את העובדה שהיום אין במערכת, חינוך רגיל וחינוך מיוחד. כל מורה לחינוך רגיל צריכה לדעת גם חינוך מיוחד על מנת לעבוד נכון עם תלמידיה. רונית
 

muglag

New member
שילוב

אני אנסה לענות בתור סטודנטית לחינוך מיוחד שנה רביעית למרות שאני רק סטודנטית ולא בעלת מקצוע מוסמכת ,אני יכולה להעיד ספציפית למכללה בה אני לומדת-רוב ההתמקצעות היא לגבי השכבה הנמוכה-גן ויסודי(עד ו) כך ישנם סטודנטים מעטים שבזמן עבודה מעשית נמצאים בשכבות גבוהות יותר.כמו כן אנייכולה להעיד כי בשנה שעברה בתקופת ההתנסות מעשית לא דיברנו על שילוב(וחבל)אלא אני למדתי באופן אישי מהגננת ובקורסים השונים דיברנו על זה כדרך אגב ,וחבל!.עכשיו שאני חושבת על זה אני יודעת ששנה שעברה היו 4 בנות בכלא,2 בנות בגהה,2 בנות באברבנאל ו2 בצורים בהוד השרון וכול אותם מקומות כאמור לא יכולים לקחת בחשבון שילוב כי הם מוסדות סגורים.
 
בוקר טוב תלמה, עמליה, ועוד

אני אשמח באם תספרו מעט על המפגש אתמול בערב. (אני לא ממש אובייקטיבית בעניין, כידוע..) אולי בעקבות היוזמה ירימו את הכפפה עוד אזורים, ועוד מרכזים.. להת' ושמחתי לראותכם, רונית
 
שיתוף פעולה עם מתי"א בנושא שילוב

שלום לכם, היה לי העונג להשתתף במפגש ראשון מתוך שלושה, המאורגן ע"י מתיא רמת- השרון- הרצליה ועוסק בנושא שילוב ילדים עם ליקויי תקשורת במערכת החינוך הרגילה. מפגשי למידה אלה, נערכים זו השנה השניה ומפגישים אנשי מקצוע התחום, אנשי חינוך מכל הרמות- גם מהחינוך הרגיל וגם מהחינוך המיוחד, והורים. שילוב ייחודי זה, שבו יש מקום להורים המעוניינים, ללמוד ולשמוע על הנושא, לדבר עליו ולהתייעץ, גם עם קבוצת השווים וגם עם אנשי המקצוע- משמעותי מאד לדעתי ומקדם את יכולת ההורים ואנשי החינוך ללמוד זה מזה. אני בהחלט חושבת שזהו מודל טוב ויישומי, הניתן לעשייה גם באיזורים ומתיא"ות נוספים, אך מה לעשות, אנשי מקצוע משלבים ונכונים לנושא, כמו אלה שפגשתי- לדוגמא רונית וולגרין הנפלאה "שלנו" ואביבה גלסברג- שהיה לי הכבוד והעונג להכיר, אינן בנמצא בכל מקום... וחבל! ולגופו של עניין: הערב התחיל בהרצאתו של דר' אלכס טננבאום- מנהל המכון הירושלמי להתפתחות הילד, זהו המכון היחידי שעשה תוכנית למידה גרינשפנית ודוחף הרבה את יכולת הקידום והשילוב של הילדים- ורואה ברכה בעמלו. דר' טננבאום- איש מקצוע קשוב ומקסים (מה יש, גם לי מותר לפרגן מדי פעם) אמר הרבה דברים חשובים, אך המסר העיקרי שלו היה כל הילדים מתקדמים בעזרת טיפול מכוון- כולם כאחד, כל אחד עפ"י יכולותיו והקצב שלו- אך אם מגלים את הבעייה מוקדם ומאבחנים ומטפלים- כולם מתקדמים ורובם יכולים גם בהמשך להשתלב בחינוך הרגיל, גם עם תיווך ועזרת סייעת- אך הפוטנציאל קיים. המקרה היחיד שבו הילד אינו מתקדם- היא ההפרעה הדיסאינטגרטיבית, שאינה מאפיינת את כלל הילדים בספקטרום האוטיסטי. וזה אני חושבת המסר החשוב של הערב- איבחון מוקדם (כמו שכולנו יודעים- זה עדיין לא קורה בכל מקום...) וטיפול מתאים. הוא מאמין שיש מקום לכל שיטות הטיפול ולא חושב שיש שיטה אחת שעדיפה משמעותית על פני כולן (כיפאק היי!!!) אלא חשוב לראות כל ילד ואת הוריו- ואת יכולותיהם ונכונותם- ולהתאים תוכנית טיפול . לדעתו (ולדעתי גם) אין ילד שלא מתקדם ואם קורה שאין התקדמות, צריך לבדוק את שיטת הטיפול, לאחר שעשינו אותה מספר חודשים, עפ"י כל הכללים (לא מפגש גרינשפן בודד בשבוע- למשל...) ואלי צריך לשלב שיטה נוספת, או להחליף גישה טיפולית. הוא איננו מאמין בתוספי מזון, חיסונים, דיאטות וכל פרוטוקולי DAN למשל (נו -יואב אתה מוזמן להגיב), אלא מאמין בשילוב של תרופות קונסרבטיביות- כמו ריטאלין סטראטרה ודומיהן- כדי לשפר את היכולת של הילד להקשיב בכיתה, ואומר שנסיונו עם שיטת בראר לטיפול וויסות אודיטורי, אינו מוצלח במיוחד. לדעתו יש חשיבות גדולה לשילוב של רופא מהתחום , כחלק מהצוות העוקב עם אנשי החינוך, אחרי התקדמותו של הילד, צירוף טיפול תרופתי ע"פי הצורך ואבחון של הקשיים המתעוררים, בהתאם למה שההורים (שמכירים את הילד יותר טוב מכולם- ציטוט) רואים. היו כמובן הרבה נושאים אחרים שדר' טננבאום דיבר עליהם- שילוב ומהי משמעותו (ילד משולב לדעתי, מסוגל כמו כל יתר הכיתה, להשתתף בהדלקת הנרות, מוזמן ומשתתף בטיולים וימי הולדת, לומד כמו כולם -עם עזרה וסיוע עפ"י צרכיו ולא מקבל יותר מדי הנחות), עקרונות טיפול, מעקב, הדרכה, תרופות, דחיפה לשילוב ועזרה בנושא ועוד. היה מאד מעניין ומשכיל- וכמובן שאנסה להביאו לכאן לענות על תשובות, בין הסמסטרים. אחרי החלק הזה, התחלקו ההורים ואנשי המקצוע, לשתי סדנאות נפרדות, עפ"י גילאים- ילדי גן+ יסודי וילדי הגיל הבוגר בנפרד. הנושא היה - איך נוכל להפוך את הילדים של המסגרת הרגילה לשותפי- שילוב פעילים. נושא חשוב מאד. אני הייתי בקבוצת הצעירים ולכן אוכל להעיד רק עליה. הועלו סיפורים של הצלחות, מול סיפורים של קשיים. דיברו הורים וגם אנשי מקצוע- על ההבדל שבין שילוב יחידני לשילוב קבוצתי, על נכונות ההורים לספר או להסתיר, על הקשיים הבלתי צפויים המתעוררים במהלך השילוב (קושי הנובע מסינוי סביבתי שהילד לא הוכן נכון לקראתו- וההשפעה של התנהגותו ותגובת הצוות וילדי המסגרת). דובר גם על הפער שבין הקטנטנים- הנכונים יותר לקבל התנהגויות מוזרות, לבין הבוגרים יותר המתייגים ובודקים את החריגות. על הקשיים של ההורים של המסגרת המשלבת וכיצד להתמודד איתם, על הקשיים של הצוות החינוכי, שאלות חשובות שלא על כולם התקבלה תשובה ברורה, אך החשיבה היא חלק משמעותי מהתהליך. היה חשוב ומשכיל והשאיר טעם של עוד. ולאחר הערב- פגשתי אישה חשובה, גברת אביבה גלסברג, המרכזת את נושא המידע במתי"א וגם מרצה במכללת לוינסקי על נושא PDD ולקויות תקשורת. באדיבותה, אני מביאה קישור אל הקורס שלה כאן. תודה רבה לרונית, אביבה , ההורים והצוות החינוכי- וכמובן לדר' טננבאום.
 
מידע על הקורס וההרצאות הכלולות בו

בקישור שנתתי יש ללחוץ על המילה "חומרים" ואז מקבלים את ההרצאות והפרזנטציות הכלולות בו. תחת המילה "סילבוס"- מופיעה תוכנית הקורס. הקורס מיועד לאנשי מקצוע, כפי שראיתם, אך מי שירצה, אולי יכול ליצור עימה קשר ולשמוע אולי חלק? אגב בירושלים יש שלושה קורסים בנושא ליקויי תקשורת, הנלמדים במכללת דוד ילין ומועברים ע"י דר' קורי שולמן. ותזכורת שלישית בנושא הרצאות- הכנס בנושא אוטיזם וריפוי בעיסוק, שכבר הוזכר פה מספר פעמים. פרטים באתר המרפאות בעיסוק- תחת קורסים והשתלמויות.
 
מאמר בנושא ואינטראקציות חברתיות

והנה תרגום וסיכום מתוך מאמר מעניין בתחום- טיפים בנושא החשוב הזה. לעיונכם. ותודה לאביבה.
 
למעלה