בחינת שלב ב' איתור מחוננים - התייעצות

ורדית2020

New member
בחינת שלב ב' איתור מחוננים - התייעצות
הבן שלי, תלמיד כיתה ב' ניגש לבחינת איתור מחוננים שלב ב' עוד בינואר האחרון יחד עם ארבעה תלמידים נוספים מהשכבה שגם הם עברו את מבחנן סינון שלב א'. קבוצה גדולה של תלמידים מהשכבה (למרבה הפלא רובם לא עברו את מבחן שלב א' אבל הוריהם דאגו להם לזימון וחלק קטן מהם היו צריכים להיבחן במבחנים מותאמים) היו אמורים להיבחן יותר מחודש לאחר מכן ואז נכנס משבר קורונה לתמונה והמכון הבוחן ביטל את תאריך הבחינה. בפועל אותם תלמידים ייבחנו שלושה או ארבעה חודשים אחרי הבן שלי. הבחינה היא אותה בחינה. הורים ניצלו את תקופת ההסגר לשבת עם ילדיהם ולתרגל אותם בכל מיני ערכות מה שאנחנו לא עשינו. מיותר לציין שכבר עכשיו הבן שלי יודע הרבה הרבה יותר ממה שידע לפני 3 חודשים (הוא סופג ידע בכל רגע נתון). כל התלמידים אמורים להיבחן בתנאים שווים כיוון שהציון שלהם נקבע אחד ביחס לשני, אבל בפועל זה לא נכון. זה לא שמבטלים את הבחינות של כל מי שכבר נבחן ושולחים זימונים חדשים לכולם באותו מועד או שנותנים לנבחנים הראשונים איזשהו פקטור. בפועל יכול להיווצר מצב אבסורד שדווקא אלו שעברו את בחינת שלב א' וידועים כבעלי פוטנציאל יותר מאחרים, לא יעברו את הבחינה בו בזמן שהפחות ראויים בסופו של דבר "יתפסו" את המקומות במסגרות המחוננים וכל זה בגלל המצב שנוצר. מה עושים? אשמח לתובנות בעניין.
 

wile e coyote1

New member
גם לפני הקורונה
הבן שלי נבחן ועבר בדצמבר, אחרים נבחנו במרץ (שנה שעברה, הרבה לפני הקורונה), הבן שלי גם יליד דצמבר אז הוא גם קטן בגיל.
החיים קשים, אם הילד כשרוני, הוא יעבור
 

יורה נחושתן

Member
מנהל
כלומר, את אומרת שבעצם ההכנה משפרת את הסיכויים להצלחה?
אם כך, הרי שאת סותרת את קביעתו הרשמית של אגף המחוננים שבעצם אין מה להתכונן למבחן שהרי ילד מחונן, הוא ילד מחונן, הוא ילד מחונן, ולכן אין צורך בהכנה. אולם, אם את צודקת, הרי שהכנה מתאימה אכן משפרת את הסיכויים לעבור את המבחן בהצלחה ואז, קביעתו של אגף המחוננים אינה נכונה. אז אומר זאת כך, הכנה מתאימה משפרת את הסיכויים של תלמיד זה או אחר להצליח במבחן כפי שילד שדאגו בביתו לטפח אצלו את הקריאה ורמת השפה שלו גבוהה, יעבור בקלות יחסית לילד שלא קיבל בביתו טיפוח קריאה העשרת השפה את המבחן. אולי צריך לחשוב על דרך לטיפוח שוויוני של רמת השפה והעשרתה לכל ילד ולא משנה מהיכן מגיע? ואז, כולם יגשו כשווים בבסיס לקראת המבחן וללא הכנה נוספת. מה דעתך?
 

wile e coyote1

New member
צר עולמנו כעולם ילדינו
לא ממש משנה לנו חלומות משרד החינוך.
הכנה למבחן עוזרת למעבר של המבחן אם משרד החינוך מאמין או לא מאמין בזה, סוג אמונה של פקידים לא משנה את החיים.
פעם ראשונה שהבן שלי ראה את מבחן התרגול הוא לא הבין מה רוצים ממנו.
אחרי חודשיים של תרגול, תוצאות מבחני התרגול השתפרו ב 30%.
במבחן האמיתי של שלב ב' הוא עבר.
הכנה מאוד עוזרת.
יותר זמן להכנה עוזרת עד גבול מסוים, מתי שהוא מגיעים לגבול ידע/סבלנות/שעמום.
גיל בזמן המבחן (ילידי ינואר לעומת דצמבר) משפיע, אבל ברמה יותר נמוכה.
בעולם מושלם שבו היו כותבים סוגי שאלות כל שנה, ההכנה לא היתה עוזרת, אבל בעולם מושלם אני לא צריך לחזור למשרד בסוף הקורונה.
 

יורה נחושתן

Member
מנהל
העניין הוא שמשרד החינוך מצהיר במפגיע שאין להתכונן למבחן
וזה כמובן כדי שלא ליצור "שיטפון" של תלמידים שעברו את המבחן ואז יהיה צורך לדאוג לעוד חדרי כיתות ולהעסיק עוד מורים רחמנא ליצלן.
 

יורה נחושתן

Member
מנהל
מבלי להשתחצן אני יכול לציין כאן שכל תלמיד שהכנתי אותו
בין אם זה למבחן סאלד ובין אם זה למבחן קרני, עבר את המבחן בהצלחה למרות שאני מציין באופן חד משמעי שלא כולם היו מחוננים ע"פ כל ההגדרות הקיימות והם בהחלט נכנסו למסגרות מחוננים למרות שבעקרון אולי לא התאימו לשם באופן חד משמעי. איך תסביר זאת?
 

דיברגנט

New member
בקלות, כי השאר לא עשו הכנה
ברגע שכולם יעשו הכנה, כפי שכנראה, קורה היום בפסיכומטרי של האוניברסיטה, עדיין תתקיים עקומת גאוס ועל כן, לא יהיה מצב של "שיטפון", אלא אם אתה טוען, שיכול להיות מצב שכולם ישיבו נכון על כל השאלות?
 

יורה נחושתן

Member
מנהל
אייני יודע עד כמה אתה מכיר את המבחן הזה
בפרט ואת המבחנים הפסיכומטרים בכלל. אני מתעסק בזה כבר "כמה דקות" (12 שנים בקירוב) זכור לי ששאלתי באגף, מדוע תלמידים ממוצא אתיופי מצליחים מעט מאוד במבחן למרות שלפי כל הסימנים הם בהחלט מחוננים (חלקם שנבדקו באמצעים אחרים) והאם מחוננות קשורה לכמות הפיגמנטים בעור. התשובות היו מגומגמות לחלוטין והעידו על שבעצם, המבחן מהווה שסתום כל שהוא ובודאי, מאז שהכניסו את גורם השפה כמאוד משמעותי במבחן עצמו גדלה הצלחתם של אלו שיתכן שהיו מחוננים אותם בביתם קיבלו עידוד בתחום השפה (קריאה וכו') ולגבי הפסיכומטרי לאונ' אז כפי שפרופ' צלגוב אמר לי אישית לפני שנים שהמבחן מהווה שסתום לשיטפון סטודנטיאלי של המחלקות המבוקשות כשבעצם, הוא יכול לנבא הצלחה בערך כמו הטלת מטבע. אז נכון שהמבחנים הללו בודקים יכולות אולם, ישנן שיטות להתמודדות עם המבחן שכשברגע שאתה לומד ומתרגל אותן, אתה יכול להגיע לציונים גבוהים יותר ואף לעבור את המחסום, הן לאקדמיה והן, למסגרות מחוננים.
 
למעלה