בחירה
פרשת השבוע (שמשמעותה פירוש השבוע) היא פרשת יתרו. בפרשה מדברים גם על עשרת הדיברות. יתרו = חתן משה בא עם בתו צפורה הנשואה למשה. הרבה פעמים משקפים מצבים לעם ישראל ולצורת הנהגתו דרך משקפיים - פרספקטיבה של גורם חיצוני. כאן יתרו בא לספר על שיטת ניהול עניני המשפט של בין אדם לחברו. משה משמש כשופט יחיד שם ומספר להם את הצד האלוהי.יתרו רואה איך הוא נשחק ומציע לו לקחת עזרה בצורה של שופטי שלום מחוזי ועליון. נלך רגע למקום אחר: מספרים שכל החיים אנחנו לומדים תורה בסיסית שנקראת - תורת קבלת החלטות. בכל דבר בחיי אני מחליט מה לעשות. אני הולך בדרך וניפגש באירועים וכל הזמן אני מגיב להם. מה אני אוכל? מה המיקצוע שאני עוסק בו? איך אני מגיב להורי בזמן... או במצב ... כך אני מחליט כל הזמן. מה התורה הזו מלמדת. פגשתי בחור העושה פוסט דוקטורט בתורת קבלת החלטות והוא מספר - בסופו של דבר קבלת החלטות איננה תהליך רציונאלי. אם אני אמביוולנטי זו החלטה. אם אני כועס זו החלטה. מציעים חכמים לאדם שילמד כי הוא יצור חופשי-תמיד!! אם הוא מחליט אפשרי שיגיע למצב בו מחליטים עבורו. כי ההחלטות אם אני אוהב שוקולד או כפי שאת יחפנית מספרת לוקח גו´ינט הן החלטות שנכפו עלי. ניכפו עלי עקב עיכול קלוקל של מזון=התנהגויות חברתיות שאינן מתאימות לי. באופן טיבעי לאדם יש רצון להביא את עצמו למצב בו הוא מאושר. לפגוע, להיות חולה, לכעוס וכל השאר אינם הבחירות שלי. אלו חלק מהמעטפות שאני סוחב מהמקומות בהם אני תקוע. מתי אדם משתדל מאוד לשכנע את האחר ומתרגז כשהשני לא מקבל את דעתו והולך בה? כשהמספר לא בטוח בדעתו. לבחור זו אפשרות מולדת. אם אני לומד לבחור את הנכון לי אני הולך ומבריא, הולך ונהיה מאושר הולך ומרחף... אני בא לעולם עם סט כלים ויכולות. אני אמור לסנכרן אותם עם המצבים בהם אני נתקל. ללמוד לבחור באדם שאני אוהב זוהי למידה המוכיחה את יכולותי בתחום הבחירה במעשי האהבה. ללמוד לבחור את המאכלים בהם אני מזין את גופי מאפשר לי להיווכח בדרגת הההקשבה למצבי העכשוי ומזון המסוים אותו אני צריך להיבנות בעתיד-הווה זה. ידוע לי שאני למדתי לאכול לפי הרגלים תרבותיים. אני אוכל בשביל אימי עבור ההרגלים של דודתי בהנמכת הפנים עבור סבתי ואמירת ההן לאבי. אני אומר נכון לחברי - שימצאו חן בי כשגם הסביבה הזו בסיחרור לאיזה טרנד להזין עתה ומחר. וכל אלו דרגות שניתנים לאדם לבדיקה לדעת כמה אני מתקרב אל בחירה וכמה אני מתרחק ממנה. המושג לאכול עבור הגוף או לאכול עבור הלשון, הטלויזיה, המוח המיידי (- שוקולד ממכר ) ומה אני מוכן להבין את החופש שניתן לי להזין את עצמי=אני לא מישהו אחר. אבל אני אוהבת לאכול XXX נשמע הגיוני כשההוכחה באה לידי ביטויה במצבי הגופני. אחרת אנחנו חוזרים לאכול עבור החבר´ה ולפעמים אנחנו צריכים פרספקטיבה של מישהו או משהו. זה יתרו למשל. זהו משהו ולא מישהו. ה יתר על ה... היתרון של הבא מבחוץ וקרוב. שהוא כהן המחויב שלא להידבק בהתנהגויות החברתיות ולהיבדק שוב ושוב מול האלוהים. והנה הסרטן מציב תחנת בחירה. מה היא אומרת לי תחנה זו? שאלה שחוזרת לאורך כל התנ"ך והיא השאלה הראשונה הנשאלת. אולי שאלת השאלות: האדם נשאל ע"י האלוהים בגן - איכה? כל הזמן מציעים לאדם לבחון את מקומו. איפה אתה? איפה את? העולם קיים, המציאות מסתובבת, הדרך מתפתחת, הטבע מלמד ואיפה -------- הסטים בהם אנו נטמעים בהם קלים ומורידים מאיתנו אחריות. איפה אני? אני הולך אל.... ושואל אותו איפה אני אני עוצר ברחוב ושואל מה זה כאן? אני הולך למורה ומבקש ממנו שיגיד לי איפה אני? מה אני צריך לעשות? אני הולך ללמוד לנגן בעזרת מורה ואולי אם אני רוצה אז אנגן אני הולך לגן עם הכלב ............ ........ ואיפה ???????????? מתי הסתכלת אל עצמיך? מתי איפשרת לתשובות לנבוע? אם אני לא מקשיב אז בשביל מה אני צריך את עצמי --------------------------------------------------- אנחנו בכינו בימים האחרונים על חברה שנפטרה לעולמה. מה היא מלמדת אותי? מה אני עושה עכשיו. אני עושה. לא מה שמישהו אחר לא עשה או עשה. מה ההקשבה הפנימית שלי מספרת על החיים שראיתי, על הדרך שבחנתי על ההתנהגויות שראיתי. עבור עצמי ורק עבור עצמי. אין לי שום יכולת לנתח את התנהגות האחר ולספר על מעשים נכונים או לא נכונים. ו עשרת הדיברות כל כך בסיסיות לחיים ולמוות מקצוע ההקשבה חכם. תורת קבלת ההחלטות היא חלק ממנו. כמה אני רוצה לנווט את התרחשויות חיי בחוכמה. (חוכמה היא הדרך היעילה ובמאמץ המינימלי) לימוד החוכמה בא אחרי הידע ואחרי כל התבונה האפשריים. אלו פרקים בתורת הבחירה נמשיך לפרק אותם ולבנות בשמחה ובאהבה.
פרשת השבוע (שמשמעותה פירוש השבוע) היא פרשת יתרו. בפרשה מדברים גם על עשרת הדיברות. יתרו = חתן משה בא עם בתו צפורה הנשואה למשה. הרבה פעמים משקפים מצבים לעם ישראל ולצורת הנהגתו דרך משקפיים - פרספקטיבה של גורם חיצוני. כאן יתרו בא לספר על שיטת ניהול עניני המשפט של בין אדם לחברו. משה משמש כשופט יחיד שם ומספר להם את הצד האלוהי.יתרו רואה איך הוא נשחק ומציע לו לקחת עזרה בצורה של שופטי שלום מחוזי ועליון. נלך רגע למקום אחר: מספרים שכל החיים אנחנו לומדים תורה בסיסית שנקראת - תורת קבלת החלטות. בכל דבר בחיי אני מחליט מה לעשות. אני הולך בדרך וניפגש באירועים וכל הזמן אני מגיב להם. מה אני אוכל? מה המיקצוע שאני עוסק בו? איך אני מגיב להורי בזמן... או במצב ... כך אני מחליט כל הזמן. מה התורה הזו מלמדת. פגשתי בחור העושה פוסט דוקטורט בתורת קבלת החלטות והוא מספר - בסופו של דבר קבלת החלטות איננה תהליך רציונאלי. אם אני אמביוולנטי זו החלטה. אם אני כועס זו החלטה. מציעים חכמים לאדם שילמד כי הוא יצור חופשי-תמיד!! אם הוא מחליט אפשרי שיגיע למצב בו מחליטים עבורו. כי ההחלטות אם אני אוהב שוקולד או כפי שאת יחפנית מספרת לוקח גו´ינט הן החלטות שנכפו עלי. ניכפו עלי עקב עיכול קלוקל של מזון=התנהגויות חברתיות שאינן מתאימות לי. באופן טיבעי לאדם יש רצון להביא את עצמו למצב בו הוא מאושר. לפגוע, להיות חולה, לכעוס וכל השאר אינם הבחירות שלי. אלו חלק מהמעטפות שאני סוחב מהמקומות בהם אני תקוע. מתי אדם משתדל מאוד לשכנע את האחר ומתרגז כשהשני לא מקבל את דעתו והולך בה? כשהמספר לא בטוח בדעתו. לבחור זו אפשרות מולדת. אם אני לומד לבחור את הנכון לי אני הולך ומבריא, הולך ונהיה מאושר הולך ומרחף... אני בא לעולם עם סט כלים ויכולות. אני אמור לסנכרן אותם עם המצבים בהם אני נתקל. ללמוד לבחור באדם שאני אוהב זוהי למידה המוכיחה את יכולותי בתחום הבחירה במעשי האהבה. ללמוד לבחור את המאכלים בהם אני מזין את גופי מאפשר לי להיווכח בדרגת הההקשבה למצבי העכשוי ומזון המסוים אותו אני צריך להיבנות בעתיד-הווה זה. ידוע לי שאני למדתי לאכול לפי הרגלים תרבותיים. אני אוכל בשביל אימי עבור ההרגלים של דודתי בהנמכת הפנים עבור סבתי ואמירת ההן לאבי. אני אומר נכון לחברי - שימצאו חן בי כשגם הסביבה הזו בסיחרור לאיזה טרנד להזין עתה ומחר. וכל אלו דרגות שניתנים לאדם לבדיקה לדעת כמה אני מתקרב אל בחירה וכמה אני מתרחק ממנה. המושג לאכול עבור הגוף או לאכול עבור הלשון, הטלויזיה, המוח המיידי (- שוקולד ממכר ) ומה אני מוכן להבין את החופש שניתן לי להזין את עצמי=אני לא מישהו אחר. אבל אני אוהבת לאכול XXX נשמע הגיוני כשההוכחה באה לידי ביטויה במצבי הגופני. אחרת אנחנו חוזרים לאכול עבור החבר´ה ולפעמים אנחנו צריכים פרספקטיבה של מישהו או משהו. זה יתרו למשל. זהו משהו ולא מישהו. ה יתר על ה... היתרון של הבא מבחוץ וקרוב. שהוא כהן המחויב שלא להידבק בהתנהגויות החברתיות ולהיבדק שוב ושוב מול האלוהים. והנה הסרטן מציב תחנת בחירה. מה היא אומרת לי תחנה זו? שאלה שחוזרת לאורך כל התנ"ך והיא השאלה הראשונה הנשאלת. אולי שאלת השאלות: האדם נשאל ע"י האלוהים בגן - איכה? כל הזמן מציעים לאדם לבחון את מקומו. איפה אתה? איפה את? העולם קיים, המציאות מסתובבת, הדרך מתפתחת, הטבע מלמד ואיפה -------- הסטים בהם אנו נטמעים בהם קלים ומורידים מאיתנו אחריות. איפה אני? אני הולך אל.... ושואל אותו איפה אני אני עוצר ברחוב ושואל מה זה כאן? אני הולך למורה ומבקש ממנו שיגיד לי איפה אני? מה אני צריך לעשות? אני הולך ללמוד לנגן בעזרת מורה ואולי אם אני רוצה אז אנגן אני הולך לגן עם הכלב ............ ........ ואיפה ???????????? מתי הסתכלת אל עצמיך? מתי איפשרת לתשובות לנבוע? אם אני לא מקשיב אז בשביל מה אני צריך את עצמי --------------------------------------------------- אנחנו בכינו בימים האחרונים על חברה שנפטרה לעולמה. מה היא מלמדת אותי? מה אני עושה עכשיו. אני עושה. לא מה שמישהו אחר לא עשה או עשה. מה ההקשבה הפנימית שלי מספרת על החיים שראיתי, על הדרך שבחנתי על ההתנהגויות שראיתי. עבור עצמי ורק עבור עצמי. אין לי שום יכולת לנתח את התנהגות האחר ולספר על מעשים נכונים או לא נכונים. ו עשרת הדיברות כל כך בסיסיות לחיים ולמוות מקצוע ההקשבה חכם. תורת קבלת ההחלטות היא חלק ממנו. כמה אני רוצה לנווט את התרחשויות חיי בחוכמה. (חוכמה היא הדרך היעילה ובמאמץ המינימלי) לימוד החוכמה בא אחרי הידע ואחרי כל התבונה האפשריים. אלו פרקים בתורת הבחירה נמשיך לפרק אותם ולבנות בשמחה ובאהבה.