בחירת איזור מגורים וטיב בית הספר. קיפי

בחירת איזור מגורים וטיב בית הספר. קיפי ../images/Emo53.gif

אני מבקש את מומחיותו של קיפי, ואת דעתם של חברים אחרים שכבר כאן בסוגיה המאד חשובה של בחירת איזור המגורים על פי טיב בית הספר הציבורי שנכס הנדל"ן שייך לאיזור הרישום שלו. בדרך כלל אני מחווה את דעתי כשלקוח שואל לגבי בחירת שכונה לפי טיב בית הספר, כשאני משתמש בשני נתונים :הציון הממוצע שהשיגו התלמידים בבית הספר בשנתיים האחרונות במבחנים הפרובינציאליים הסטנדרטיים של כיתות ג' ו ו' במתמטיקה, הבנת הנקרא והבעה בכתב, כפי שאני מסביר במאמר בקישור שכתבתי לפני שנה (היום אני יותר חכם...), וחוות הדעת שאני שומע מהורים ישראליים שהילדים שלהם הולכים לבית הספר השכונתי. יש בעיות של תוקף ומהימנות בכל אחת מהשיטות וגם בשילוב שלהן. א. הציונים משקפים ממוצע. לא מדובר במדגם, בוודאי לא מייצג, המדגם הוא האוכלוסייה כולה, בכל שכבת גיל בבית ספר מסויים יש רק 40-60 ילדים כך שתוצאה חריגה לטוב או לרעה של 2-3 גאונים, או של 2-3 מהגרים חדשים יכולה להטות את הממוצע בגדול. ב. דיווחי הורים מכרים וחברים הפ סובייקטיביים. מספיק שלילד הפרטי שלהם יש מורה מצויינת או אנטיפטית כדי להפיע על הדיווח הכללי לגבי טיב בית הספר. גם הציונים "האובייקטיביים" המופיעים באתר של מועצת החינוך, משפיעים על דיווחי ההורים. הורים שהסטטיסטיקה של בית הספר טובה, יושפעו בדיווח האישי מהידיעה של הסטטיסטיקה. לדוגמה: הורים רבים מאד בדאפרין היל מדווחים שהם מאד מאד מרוצים מבית הספר "פורסט ראן", לקוח אחר שלי ביקש למכור בית בדאפרין היל ולעבור לטורנהיל וודס, כי "בתי הספר שם יותר טובים" והסטטיסטיקה תומכת בו במידה מסויימת. מה עושים?
 
זאת אכן שאלה קשה

כמו שאמרת, ציונים של בית ספר מייצגים ממוצע של מספר תלמידים קטן. אפשר להסיק מהם על טיב ביה"ס בעיקר אם מדובר בציונים חריגים- נמוכים במיוחד מהממוצע של הבורד והפרובינציה, או גבוהים במיוחד. אם הציונים הם קצת מעל או קצת מתחת לממוצע לא הייתי ממהר להסיק מסקנות. אני גם הסתכלתי על המגמה הרב שנתית. יש בתי ספר ששומרים על יציבות, אחרים שמתנדנדים מעלה מטה (מה שמראה כנראה על שכבה מסויימת, מורים מסויימים או תוצאות חריגות של תלמידים בודדים שמטות את הממוצע) ויש כאלה שבמגמת עלייה או ירידה. נתון נוסף שאנחנו הסתכלנו עליו הוא מספר (או %) התלמידים שאינם ילידי קנדה או שאנגלית אינה השפה הראשונה שלהם. אם המספר גבוה במיוחד זה יכול להוות נורה אדומה, במיוחד אם חשוב שהילדים ירכשו אנגלית בצורה טובה. אני פסלתי בית מסויים שנראה על פניו מצויין מכל שאר הבחינות בגלל שבביה"ס באזור הרישום היו משהו כמו 80% ילדים שאנגלית אינה השפה הראשונה שלהם (הגבול העליון שהגדרתי לעצמי מבחינה זאת היה 50%, שזה בערך שיעור המהגרים באוכלוסיה בטורונטו). בסופו של דבר גם בבית ספר מעולה אפשר ליפול על מורה גרועה ולעומת זאת בבית ספר בינוני לזכות במורה מעולה. ספציפית לגבי פורסט ראן, לבן שלנו היתה בשנה שעברה מורה מעולה ומאד שמחנו לגלות שהוא ממשיך איתה גם השנה. הורים של ילדים בכתה המקבילה היו הרבה פחות מרוצים מהמורה.
 
../images/Emo207.gif

האם ידוע לך מה הסיפור עם כיתות משותפות לשכבות גיל שונות? ראינו שבכל שכבת גיל בביה"ס יש כיתה אחת כזו.
 
כשיש עודף של 7-10 ילדים משני מחזורים סמוכים

או כשיש צורך פדגוגי בכתה כזו, פותחים אחת. ממילא הלמידה היא בקבוצות קטנות או למידה יחידנית, זה מאפשר לילדים קטנים יותר להתמודד עם חומר של הכיתה היותר גבוהה, ולילדים שיש להם פערים להתגבר עליהם באווירה לא מלחיצה. הבן שלי למד בשנה הראשונה שלו כאן בכיתה כזו וזה היה מאד מוצלח.
 
המוזר הוא חלוקת הכיתות

1+2, 2+3, 3+4, 4+5 וכו' כך שלמעשה יש שתי כיתות מעורבות בכל שכבת גיל (אחת עם קטנים יותר ואחת עם גדולים יותר), אז לא נראה לי שזה עודף של ילדים משני מחזורים סמוכים.
 
אז זה כניראה רק הצורך הפדגוגי

אולי לערבב ילדים שיש להם בשלות שונה מזו של גילם?. צעירים "בשלים" מדי עם מבוגרים ילדותיים מעט? למדתי על זה לפני יותר מ 20 שנה בתואר הראשון שלי במנהל מוסדות חינוך, זה היה מזמן....
 
למעלה