ביום שבת בתל-אביב עיר בלי שמיים, 4 בנובמבר 95

רעוּת

New member
ביום שבת בתל-אביב עיר בלי שמיים, 4 בנובמבר 95

"המומים כואבים מתביישים מתגעגעים". ככה היה כתוב באחד השלטים שהראו בקליפ לזכרו, ואריק איינשטיין שר ברקע "שוב ושוב עובר בי רעד, מי יכול היה לדעת". ואני חושבת מה נשאר מזה. אחרי 12 שנים, מה נשאר מזה? דבר ראשון הייתי מורידה את ה"מתביישים", כי אף אחד כבר לא מתבייש פה יותר. כבר אין את ההכאה-על-חטא שהיתה אחרי הרצח, של איך לא ראינו ואיך לא שמנו לב שכל ההסתה הזאת הולכת רחוק מדי, שעברנו את הגבול. אף אחד כבר לא מתבייש, אף אחד לא לוקח אחריות, החיוך הזחוח של יגאל עמיר כבר לא מזעזע אף אחד, גם לא הלגיטימציה שנותנים לו, והמחשבה שיום אחד הוא יהיה בנאדם חופשי, זה כבר לא משהו לא מציאותי, כמו שהיה לפני 12 שנה. אחר כך הייתי מורידה את ה"המומים". 12 שנה אחרי, זה כבר לא הלם. ה"מי יכול היה לדעת", זה כבר לא נאמר מתוך הלם. אולי זה נאמר בעצב, אולי אפילו יש שם כאב, אבל לא הלם. אי אפשר לשחזר את הרעד הזה ואת העיניים הקרועות, זה כבר לא "ממשלת ישראל מודיעה בתדהמה". המילים האלה אולי נחרטו עמוק, כל ילד יכול לצטט את המשפט הזה, כל שנה מתחילים איתו את העצרת, אבל ההלם כבר לא שם. ואולי זה רק טבעי, יש דברים שדוהים עם הזמן, אבל הייתי רוצה שיזכרו את ההלם הזה של אז. שלא האמנו שזה יכול לקרות, אבל זה קרה. אני רוצה לזכור את הדקירה שפילחה לי את הלב אז, את הדמעות שמילאו לי את העיניים, כשהבנתי. את ההלם, את התגובה הראשונית, שזה לא יכול להיות. "אתה עובד עלי", ככה אמרתי לאבא. זה לא יכול להיות. אני לא יודעת עד כמה ה"כואבים" עדיין רלוונטי. אני רוצה להאמין שכן. אבל הזמן הרבה פעמים מקהה את הכאב, הופך אותו מחד וברור וספציפי למטושטש, רחוק יותר. אני לא יכולה לדבר בשם כולם. אבל כמה שכואב לי ביום הזכרון הזה וכשאני רואה כל שנה את העצרת (אני אף פעם לא יכולה ללכת לשם, אף פעם אין לי אומץ להיות שם למרות שאני רוצה), ביום-יום אני לא חושבת על זה הרבה. וגם כשאני כן, זה לא כואב ככה, אני לא באמת מרגישה, אני יכולה לכעוס ולחשוב על ההשלכות ועל האיש, אבל זה לא כואב כמו פעם. לא כמו בימים הראשונים, ואפילו לא כמו בשנים הראשונות. "מתגעגעים." אני חושבת שזה מה שנשאר, הגעגוע. געגוע לתקופה אחרת ולאיש הזה, ואני לא יכולה ולא מתיימרת לדבר בשם כולם, אבל אני מתגעגעת. אני מתגעגעת לתקופה שאני בקושי זוכרת, אני מתגעגעת ל-26.10.94, כשהייתי בכיתה ג' וחזרתי הביתה מביצפר, ואמא היתה בבית, אני אפילו לא זוכרת למה, היא אף פעם לא היתה בבית בצהרים, אבל באותו יום היא היתה. ובטלויזיה הראו את הסכם השלום עם ירדן, ואת רבין לוחץ ידיים לחוסיין והמון בלונים שעפו באוויר, ואמא שלי בוכה מול הטלויזיה דמעות של התרגשות. אני מתגעגעת לימים שההורים שלי עוד האמינו שכשאני אהיה גדולה לפחות הבנות לא יצטרכו ללכת לצבא, ושיום אחד יהיה פה טוב (היום מישהו עוד מאמין?). אני מתגעגעת לאיש הזה שנתן את הבטחון, לאיש שעשה כ"כ הרבה בשביל המדינה, ועל זה גם מי שלא תמך בו לא יכול לערער, שהוא עשה הרבה בשביל המדינה הזאת. אני לא יכולה לקשר את "איפה ישנם עוד אנשים כמו האיש ההוא" לאף אחד אחר, רק אליו. ואני מנסה שהגעגועים האלה לא יהפכו לאידיאליזציה, כי זה לא צריך להיות ככה, וכי לא היה מושלם והיו פיגועים והיו מלחמות, תמיד היו, ההבדל הוא שאז היתה תקווה, והיום כבר קשה לי למצוא אותה. אולי התבגרתי ואולי אני צינית מדי, אבל אני לא מצליחה למצוא אותה יותר. ועצוב לי שכלכך הרבה לא מצליחים להתחבר ליום הזכרון הזה, ושהוא נהיה פוליטי מדי, ושלא רוצים להזדהות או לזכור. ואני לא יודעת עד כמה אני יכולה להאשים אותם, כי גם אני הייתי מרגישה ניכור, אם לא הייתי בצד-הפוליטי הזה. ומוזר לי שכל מי שנמצא היום במערכת החינוך לא זוכר את הרצח. כל מי שבבית ספר יסודי לא היה קיים אז, ומי שהיה בי"ב היה בן 5 או 6, ומה הם כבר זוכרים. הילדים שנולדו אחרי הרצח כבר בכיתה ו' היום. 12 שנה זה באמת הרבה זמן. אני לא רוצה לעשות אידיאליזציה. אני לא רוצה להפוך אותו לקדוש מעונה, ולא לעשות לו פולחן אישיות, ואני לא רוצה לזכור רק את העצרת ב-4.11.95. וגם לא רק את רבין רמטכל בששת הימים או רבין עושה שלום עם ירדן ב-94'. צריך לזכור גם את ה"תשברו להם את הידיים והרגליים" ואת "חתרן בלתי נלאה" ואת "נפולת של נמושות". וגם את הפלמח ואת שיר לשלום ואת הנרות בכיכר. אולי זה כל הפרטים האלה ביחד,ואולי אפילו לא חייבים לקשר את זה רק אליו ולמי שהוא היה, אולי זה לזכור ולהבין את המשמעות של רצח פוליטי, ושנרצח פה ראש ממשלה, ושזה צריך לזעזע אותנו גם 12 שנה אחרי, ועוד הרבה יותר מזה. [אני אף פעם לא הולכת לעצרת. אני תמיד רואה אותה בטלויזיה ואומרת "הלוואי שהייתי שם עכשיו", אבל אני אף פעם לא הולכת. אף פעם לא חזרתי לשם באמת, למקום שבו הדלקנו נרות לפני 12 שנים, והיה המון גרפיטי על הקירות מסביב והמון נרות על הרצפה, ודמעות. הייתי שם לפני 12 שנים, זאת היתה הפעם היחידה שאני זוכרת, והאחרונה, שראיתי דמעות בעיניים של אח שלי, ולא ידעתי איך להתמודד עם זה, עם הכאב שזה גרם לי, לראות אותו עצוב ככה. עם הכאב שלו. והוא היה בן 16.5 אז, ונראה לי כלכך גדול, אבל בעצם זה רק ילד, היום אחותי הקטנה כבר כמעט בת 16, אבל הוא נראה לי כ"כ גדול ובוגר, והוא לקח אותי לשם, ואני לא יכולה באמת לחזור בלעדיו. לא לעצרת של רבין. אני משתדלת לא לעשות קישורים שלא צריך לעשות, ולנסות לא לחשוב 'מה-היה-אם', אם רבין לא היה נרצח, אולי הוא לא היה נהרג בלבנון בדיוק 3 שנים אח"כ? זה מצחיק, העברי שלו יוצא ב-4.11 שנה הבאה (זה תמיד הדבר הראשון שאני בודקת כל פעם שיש לי יומן חדש, מתי תהיה האזכרה ומתי יום הזכרון ורק אז באיזה יום יוצא היומולדת שלי השנה). ואני מנסה בכל זאת לא לקשר ולא לשאול את עצמי מה-היה-אם, ואם באמת היתה לזה תקווה ואם יגאל עמיר באמת רצח את כל הסיכויים לשלום ביחד איתו. אין בזה טעם וזה לא עוזר ולא צריך לחיות בעבר, אז אני כבר לא שואלת את עצמי אם הוא עדיין היה נהרג בלבנון 3 שנים אח"כ אם רבין לא היה נרצח.]
.
 

noosh

New member
אה, יש לי מלא מה להגיד על כל זה

על כל האיפה-אנחנו-עכשיו-מה-למדנו הזה. לא עכשיו, כי לישון ועבודה. אולי מחר. מה שאני כן יכולה להגיד עכשיו בקיצור נמרץ זה, שדווקא לעצרת אינ לא רוצה ללכת -אף פעם-, מתוך עקרון, כי כל הפסטיבל שזה נהיה לא מכבד את האיש, ולא את המעמד. רק מוזיל. נראה לי שאם רבין היה רואה מה עשו מהרצח שלו, הוא היה מתבייש. כל קשר בין העצרת הזאת לבין הנרות שהדלקנו שם לפני 12 שנים (וכלכך רציתי להיות שם ולהדליק נרות, אז), כל קשר הוא מקרי בהחלט, אני מעדיפה בכלל להדחיק את קיומו הקלוש ככל שיהיה, כי הוא פשוט לא קיים. [[זאת היתה הפעם היחידה שאני זוכרת, והאחרונה, שראיתי דמעות בעיניים של אח שלי, ולא ידעתי איך להתמודד עם זה, עם הכאב שזה גרם לי, לראות אותו עצוב ככה. עם הכאב שלו. סורי, הייתי חייבת, למרות שלא-לקשר וזה. גם קצת בגלל אתמול.
.]]
 

דוVשה

New member
אני חושבת שאת צודקת,

לא יודעת עד כמה הבושה, הלם וכו' עדיין קיימים, בעוצמה ובמתכונת שהייתה אז, כי כן, עברו 12 שנה והמון ילדים היום [שלא היו אז או שהיו ממש ממש קטנים אז] לא יודעים ולא זוכרים ולא מבינים כ"כ, כמו אלו שהיו פעם. אני גם חושבת שאת צודקת בזה, לפחות מהעיניים שלי - "ועל זה גם מי שלא תמך בו לא יכול לערער, שהוא עשה הרבה בשביל המדינה הזאת", ולא תמכתי בו, בדרך שלו, בכלל בכלל בכלל לא, אבל זה לא גרע ולא גורע ולא יגרע מהאיש עצמו. אני חזרתי לשם, המון פעמים. אפילו כתבתי בזמנו על הקיר שם. ומה יש להגיד?, 12 שנה עברו, דברים כמו שהיו אז כבר לא אותו דבר, אבל טוב שיש מי שזוכר ומזכיר ויזכיר, תמיד, את הרצח הנתעב הזה. והכי חשוב, את האדם הזה - את יצחק רבין.
.
 

noosh

New member
הנושא הזה מטריד אותי הרבה.

אני מאוד לא אוהבת צביעות, וזה בעיקר מה שאני מרגישה בימים האלה, בהתעסקויות האלה סביב בריתות-מילה ועצרות בכיכר. אני לא אשכח את היום שרבין נרצח, קשה לי עדיין להאמין שעבר כלכך הרבה זמן, וזה חרוט לי בזכרון ממש טוב. אני זוכרת שבעיקר חשבתי על זה שלא יכול להיות שזה מישהו מכאן. מאיתנו. הייתי קטנה ולא מודעת כלכך לשסע העמוק שהיה בחברה שלנו, וכשנהייתי מודעת, לא האמנתי. ואני חושבת על זה עכשיו, איך לא השתנינו ולא למדנו כלום, אולי להפך. כמה ממהרים לתייג ולהפוך כל אירוע לדגל פוליטי, במקום לעצור להסתכל מסביב ולחשוב איך מתקנים עכשיו. אף אחד לא טרח לעשות את זה, כל צד העדיף להתבצר בעמדה שלו ולנופף בדגלים שלו. זה פשוט עצוב. הכי הטריף אותי, כשבעצרת לפני כמה שנים (ואולי עדיין, לא טרחתי לברר) הונפו דגלים בעד השתמטות מצה"ל. זה מעיד על הבורות הזאת של האנשים, אבל מעבר לזה, זה מעיד על זלזול בדמות שאתם באים להנציח. כי רבין היה רמטכ"ל ושר בטחון של המדינה שלנו, של הצבא שלנו. הוא הנהיג מלחמות והנהיג תהליכי שלום, והוא לא היה בעד השתמטות. אם רבין היה רואה את השלטים האלה, הוא היה מתבייש. אבל זה לא יפריע להניף אותם, נכון? כי התיוג הפוליטי של רבין כקדוש המעונה של השמאל, אוטומטית מקשר אותו עם "די לכיבוש". אתם בכלל יודעים מי היה רבין, שאתם מנופפים בדגלים האלו בעצרת לזכרו? העצרות האלה מונעות מכלל העם לזכור ולהתייחד ולהנציח. אז, כשהלכנו לכיכר, לפני 12 שנים, והדלקנו נרות, הפערים האלו התמוססו איכשהו. לא חשבתי לרגע אם יושבים שם אנשי שמאל או ימין או מרכז. זה בכלל לא שינה. כי כולנו היינו יחד בזה. ולרגע אחד, תמים, חשבתי שזה יישאר ככה. היום, אם אמא שלי תרצה ללכת לעצרת זכרון לרבין, והיא מאוד העריכה אותו, היא לא תוכל. זו לא עצרת שמתאימה לדעה הפוליטית שלה. אבל, רגע, למה זה משנה בכלל, מה הדעה הפוליטית שלה? היא ימנית, אז היא לא יכולה לזכור את רבין? אסור לה? הוא לא שייך לה יותר? רבין היה, בראש ובראשונה, אדם ישר. לא זוכים לפגוש פוליטיקאים ישרים בימינו. כאילו שחלק מדרישות התפקיד הן מתן שוחד, נפוטיזם וועדת חקירה של מינימום 3 שנים ברזומה. רבין היה ישר וחסרים כמוהו עכשיו. זה לא משנה בכלל מה הייתה האג'נדה הפוליטית שלו, כרגע. הוא היה אדם טוב וישר והגון, וזה מה שצריך לזכור ממנו. את האופטימיות, את הכוח, את הרצון לגשר. את האהבה שלו למדינה, את הנתינה שלו לארץ, את הפיקוד המופתי שלו, את ההנהגה, את החיוך ואת כל מה שהוא ניסה לשנות פה. נכון, בעמדה פוליטית מסויימת, אבל זה פשוט לא העיקר. העיקר הוא שזה היה מעשה שהדגיש יותר מהכל את מה שנוצר פה, בינינו. את היריבות הזאת בין אנשים שנמצאים באותו קו גבול ובסופו של דבר, יש להם אותה מטרה. וזה מה שאחנו לא רואים כשאנחנו מקיימים עצרות צבועות, מקשרים הכל לפוליטיקה ולא מאפשרים לכולם לקחת חלק בזכרון הזה, שהוא הזכרון הכי פשוט וטבעי שצריך להיות, של מישהו שהיה כאן והלך מאיתנו, שלנו כעם שהתפורר, ושל מה אנחנו עושים עם זה הלאה. (כלום, אה? חבל.) כן, מתגעגעים. אני מתגעגעת המון, לרגעים האלה שהרגשתי שאפשר להתאחד, למרות הכל. ואני מתגעגעת לבנאדם שבקושי הכרתי כי הייתי כלכך קטנה, אבל כשראיתי תמונות שלו בעיתון ידעתי להגיד מי הוא, כשראיתי אותו שר ומזייף זה גרם לי לחייך. אני מתגעגעת למקומות שאני מרגישה בהם שיש שיח, שיש לאן ללכת. ואני מתגעגעת לתקופות שהיו כאן מנהיגים עם אומץ ועם יושר ועם יכולת הנהגה, גם אם היא לא הייתה נחלת הכלל (כי היא אף פעם לא תהיה נחלת הכלל). ואני מתגעגעת לתמימות שלי, כשחשבתי שעוד אפשר. [["איפה ילדי הנרות האלה, של הכיכר, שכתבו שירים והניחו פרחים? שסמכנו עליהם שיצילו את המצב? שיאחדו את הקרע הנוראי הזה? אני, בת 9 וחצי, כיתה ד', הבטתי עליהם בהערצה. רציתי להיות חלק מהם, ניסיתי, באמת שניסיתי. אבל כל הדיבורים האלה, והצביעות המתוקה הזאת של "סובלנות וכבוד"... איפה הן, הסובלנות והכבוד? נעשינו צינים, נעשינו מרירים, איבדנו את התמימות שלנו. במקום לחשוב מה הרצח הזה עשה לנו כחברה, עד איפה הגענו שמנהיג נרצח על-ידי אחד מעמו, בגלל דעות ורעיון ואידאולוגיה, במקום לשחזר את הרעד שעבר בכולנו כששמענו שזה היה ישראלי ולהבין שהטעות היא אצלנו, ולא אצל אף אחד אחר, במקום כל זה העדפנו לעטוף הכל במילות אהבה ועצב ומתיקות עגמומית, במילים של סובלנות וכבוד, בשירי זכרון ועצרות המוניות, בדיבורים על כבוד ובנאומים על שלום. ועשינו טקסים והפגנו, וכל שנה יש עצרת וטקס ושיר נוגה וקטע קריאה. במקום כל זה היינו צריכים לעשות. אבל אנחנו העדפנו להשתיק את המצפון שלנו ע"י אמירת ססמאות נחרצות וביטויי אחדות, ולא ניסינו לרגע לחשוב על ההשלכות של הערב הנוראי ההוא." וזה היה לפני ארבע שנים. ושומדבר לא השתנה, ואני יודעת ששומדבר גם לא ישתנה, זה מה שכלכך עצוב לי. שאין מספיק פתיחות בעם הזה, כדי שדברים ישתנו.]]
 

רעוּת

New member
....

דווקא אתמול היה שם שלט ממש גדול "השתמטות היא כרסום יסודות הדמוקרטיה". לא יודעת עד כמה זה קשור. סתם נזכרתי.
 
למעלה