ביום שלישי שעבר סידרו לי פגישה בבית

ביום שלישי שעבר סידרו לי פגישה בבית

של אישה מבוגרת שמרותקת הביתה ויש לה מטפלת טורקיה גויה או כפי שהיא אומרת "דה לוס ודרס". הגעתי לשם התקבלתי ב"דולסה דה קייסי" עם כוס מים. אחר כך ישבנו לשולחן ארוחת הצהריים (היא הזמינה עוד אנשים) וסעדנו מנות ראשונות _ טראמה, סלאטס, פלפל ממולא ובורק שהכינה הגויה. אני חשבתי שזה של אשה טורקיה שיש לה מטפלת טורקיה - גויה או כפי שהיא מכנה אותה "ודרה". קודם כל התקבלתי עם דולסה דה קאיסי ומים. אחר כך ישבנו לשולחן ארוחת הצהריים - היא הזמינה עוד אנשים - והתחלנו במנות ראשונות: טרמה, סלטים, פלפל ממולא, בורק שהכינה הגויה, דגמתי מהכל והייתי כבר מלאה כשהגיעו המנות העיקריות שהיו, בורגול, טורלו, פסטל דה קרנה וקרנה. בסוף קפה וכבור שעה קיבלנו אשורה. זה לא היו דוגמיות זה היה הסחורה בכמות מסחרית. ואחר כך היא סיפרה לי ואני רשמתי על אמצעי ריפוי ומניעה, על הרגלים וכד. בנה שהוא איש מבוגר היום שמע לראשונה אך אימו השקתה אותו בשתן של אחיו לריפוי. היא היתה סוכחטת לימון לתוך השתן+סוכר והיתה משקה אותו. אגב, קיימת שיטת ריפוי "יורינותרפיה" שמצדדת בריפוי בעזרת שתן. אני אקרא על זה ואכתוב לכם. אמצעי נוסף היה התכת עוברת ושפיכתה למים קרים ואז היו נוצרות צורות שונות היו נאמרות כל מיני מילות לחש וברכה ושמים את זה מתחת לכר יחד עם ספר דת לפני השינה. היו כמובן עוד סיפורים, כזה יום חווייתי לא חוויתי מזמן. כולל סיפורים על אופיים של הצ'נקליס ושל אחרים. שוב אם למישהו יש עוד סיפורים אנא והוא לא צריך להכין לי ארוחות כמוזכר לעיל (לא שאני מתנגדת ) אבל הסיפורים הם העיקר, ת ת פ ל א ו!!!!
 
אסתריקה באם תדפדפי בארכיון של

הפרום תמצאי גם את הספור עם העופרת (שדרך אגב נהוג אצל עוד עדות בישראל כמו הכורדים ועוד..) ועוד כמו כשמישהו היה נבהל ונופל, היו דוחפים לו לחך עם האצבע סוכר והיו אומרים "לה אורה בואנה" או כשהיינו ילדים קטנים והיינו צריכים לעשות פיפי באיזושהיא פינה היינו עושים ואז היינו חייבים ללהדיד "דסטור" לימים נודע לי שזהו שמו של מלך השדים ועוד ועוד..... נקוה שבמפגשים נוכל להוסיף עוד.
 

may55

New member
קרידה אני מביאה לך קישור עם סיפורים

שהחברים פה העלו התאריך 12/6/03 אם את צריכה מפגשים עם אנשים שיספרו יש לי דודות שיכולות לעזור לך ברצון רב רק תבקשי ונסדר לך מפגשים
 
מאי יקירתי אשמח לפגוש את הדודות שלך

גם אנג'ליקה הציעה לי את הדודות שלה ואני אשמח עם לעוד מישהו יש דודות ספר (ספר יעני בעודף) כי אני אין לי אף דודה מזה שנים וגם לא הורים לצערי הרב. והדור הולך ומתמעט ואני מתה על הדור הזה. מאוהבת בכל הזקנות וזה יהיה לי תענוג גדול.
 

Sarika

New member
אסתריקה, נ יסית בבית אבות ע"ש

רקאנטי בפ"ת? שם יש ריכוז גדול של דוברי לאדינו, את יכולה להפיק הנאה ותועלת מהם ואני בטוחה שגם הם יהנו לשתף אותך בזכרונות, קשישים אוהבים מאד לספר על עברם.
 
תודה שריקה, את מכירה שם מישהו ??

מרכזת או משהו כזה? ובנוסף גם דודות פרטיות באות בחשבון כי המגע הקרוב עם קרובת משפחה של מישהו שמכירים עושה את זה יותר אינטימי ואישי.
 

Sarika

New member
אני יודעת בית האבות הזה....

מחפשים אוזן קשבת עבור הדיירים....הנה ההודעה כפי שהופיעה בפורום שלנו: "בית אבות לדוברי לאדינו מחפש מתנדבים 20/09/2003 שנה טובה לכולם! הגיעה לידי חוברת של בית האבות רקנאטי לדוברי לאדינו וצרפתית הם מחפשים מתנדבים לסיוע בתרגום לשפת לדינו וצרפתית, ביקורי דיירים, אוזן קשבת לניצולי השואה, וכיו"ב. מי שמעונין ביותר פרטים: רח´ אינשטיין 23 קרית מטלון פתח תקוה, 49250 פקס: 03-9244389 לפרטים נוספים צרו קשר: cannan ,טלפון : טל: 03-9222123 או 03-9222123 אינני מכירה שם אף אחד, בזמנו מאד רציתי להכניס לשם את אימי, אולם לצערי הרב ולצערה של אימי המקום היה מלא, לכן היא מתגוררת בבית אבות אחר, הייתי מזמינה אותך אליה ברצון רב, אך לצערי היא מאד מתקשה לתקשר עם אנשים. שיהיה לך הצלחה קרידה
 

ziliyoni

New member
חושבת שיכולה לעזור לך

אסתר שלום רב אני לא כל כך משתתפת בפורום אבל קוראת כמעט הכל ובענינים בבית אבות של רקנטי אבא שלי שם בהנהלה סבתא שלי שם אבל מאוד זקנה בקיצור יש לנו שם מכרים רבים כך שאני חושבת שאוכל להצטרף אלייך ולעזור לך להגיע למקומות הנכונים. בלי שום קשר אני מבינה שהפורום נפגש ב 28/11/03 מקווה שזה בבוקר שאוכל להצטרף גם כן. ביקשתי ממאי שתודיע לי את הפרטים ואכן אישרה שקיבלה את הודעתי .
 

רותי ב.

New member
לגבי המפגש - אני חושבת

שמתוכנן שזה יהיה בערב, ובטח מאי כבר תעדכן אותך.
ברוכה הבאה (גם בכתיבה) לפורום
 

רחילו

New member
בוקר טוב שריקה את צודקת הקשישים

מאוד אוהבים לספר על עברם, ולדעתי זה מחזיר אותם לחיים למספר שעות השבוע ישבתי עם אמא של חברה, אשה בת 70 עם רוח צעירה ועברית רהוטה היא ממוצא יווני, ולי יש חולשה לקשישים, אני מאוד אוהבת לשוחח איתם ולשמוע סיפורים, סיפרתי לה על הפורום שלנו ועל החברים בפורום וממש זלגו דמעות מעיניה, מיד הציעה לי לנדב מרשמים של מאכלים מעדתה וראיתי את ההתלהבות ואור בעינייה, גם אותי זה מרגש. ואימי מאוד אוהבת לשבת לידי במחשב, מידי פעם היא קוראת את מה שאנחנו כותבים, יום אחד היא נתקלה בספר "ויני קאנטארמוס" התחילה לדפדף ולשיר תוך כדי היא פרצה בבכי, היא אמרה שנזכרה באביה שהיה שר להם את השירים האלו
 

Sarika

New member
בוקר טוב גם לך רחילו, נכון מאד....

גם אימי בימים טובים וכשהיא קצת מאוששת נזכרת בעברה ומספרת לי, בימים כאלה אני מנסה "למשוך" ממנה כמה שיותר, כי אני יודעת שעולמה הוא עולם שהולך ונעלם ולא יחזור יותר. באשר לשירים, בבקורי אצל אימי אני לוקחת עימי את הספר "וויני קאנטרמוס" ושרה לה מתוכו את השירים שהיא נהגה לשיר לי בהיותי קטנה ושתינו מוזילות דמעה.
 

רותי ב.

New member
זה מאד מרגש, כל השרשור כולו ...

ובאמת, חשוב לתעד, כמו שפאשאריקה אמרה... לי לצערי כבר לא נשארו דודות / דודים שיוכלו לספר לי .... ואני מצטערת על שלא הייתי מספיק חכמה לדובב אותם, לגרום להם לספר לי.
 

tsiporganeden

New member
אסתריניקה קרידה, תתעדי את הכל,

תקליטי, תצלמי את המאכלים, תצלמי במסרטה את כל הארוע, אין לך מושג איזה שווי יהיה לזה בעתיד, הלוואי והיה לי זמן להתעסק בזה, הייתי כותבת ספר שלבטח היה רב מכר, עם כל המתכונים והסיפורים העסיסיים, חבל שאצלי אין מי שיספר לי חוויות מחול, כי אלה שבארך הגיעו כל כך קטנות שאינן זוכרות מאומה, אבל אם מסתובבים בבתי אבות, יימצאו מבוגרים שאפילו בשמחה ישירו לך שירים בלאדינו, ויספרו את הסיפורים העסיסיים שעומדים מאחורי כל שיר.
 
את כן יכולה לכתוב ספר, תחליטי שאת מ

קדישה לו שעתיים בשבוע, אותן שעתיים את מנתקת עצמך מהכל ורק כותבת, ביום מסויים בשעה מסויימת. ותוך חצי שנה שנה, יש לך ספר, מחפשים מו"ל מקבלים ממנו הצעה, הוא נותן עורכת לשונית + יחסי ציבור ופשריקו הופכת למפורסמת. אני גם בטוחה שחבריך יעזרו לך בשבוץ אי כלו מתכונים, עצות, עזרה, כתיבת הקדמה לספר ועוד. אם תחליטי אוכל לסייע לך לפחות בעצה כי יש לי נסיון מה בכתיבה של פרקים לתוך ספרים וכן אני ופרטנר שלי התחלנו בכתיבת ספר מקצועי ואכן נהגנו כנ"ל אלא שהסיפור נדחה בגלל סיבות שאינן תלויות בנו. היידה פשריקו השמיים הם הגבול. את הרי מקדישה זמן לאחרים, אז פני זמן לעצמך תכתבי מתכונים, תלווי זאת בסיפורים וזה יהיה א ד י ר !!!!!!!!
 
אסתריקה אין בעיה

אסדר לך מפגש עם חמותי שהיא כיום בת 85 ילידת סלוניקי היא אוהבת לספר ויש לה הרבה. אחד הסיפורים שסיפרה לי : היתה כלה שגרה עם חמותה, החמה היתה מכבסת את הבגדים של הבן ושל הכלה, אך משום מה הכביסה של הבן היתה נשארת מלוכלכת כאילו ולא כובסה. והכביסה של הכלה נקיה וצחורה. יום אחד החליטה הכלה לראות מדוע כך הדבר ומה רואות עיניה בגיגית מונחת הכביסה, החמה מכבסת את הבגדים, כשהיא מכבסת את בגדי הבן היא מלטפת אותם ומברכת את הבן, אך כשבגדי הכלה מגיעים לידיה, היא מקללת אותה ומשפשפת בכל כוחה את הבגד, וכך הבינה הכלה, את פתרון התעלומה.
 
תודה איילה אשמח מאד אני מתמקדת רק

בהרגלי אוכל, הרגלי אירוח ותרופות סבתא. אשמח מאד תודה
 

בוליסה

New member
../images/Emo82.gifאני יכולה לעזור לך בבית האבות

אמי, מתגוררת בבית האבות ברקנאטי, ובשמחה אוכל להפגישך אתה, יש לה המון סיפורים ו.....מתכונים
 
למעלה