ביטול עליית מחירי התחבורה הציבורית -חשוב!

ביטול עליית מחירי התחבורה הציבורית -חשוב!

מחיר התחבורה הציבורית בישראל צפוי לעלות בשיעור של 4.7% בתאריך 01.01.2014- ממש בעוד שבוע!

אין שום סיבה ממשית להעלאת המחירים.
להיפך!
הממשלה צריכה לדאוג להוריד את המחירים כדי לעודד אותנו לנסוע בתחבורה ציבורית, להפחית זיהום סביבתי, להפחית צפיפות ופקקים בבוקר ולתת עדיפות לאנשים שאכפת להם, כדי שכל החברה בישראל תרוויח.
עליה במחירי התחבורה הציבורית היא אבסורדית, פוגעת בשכבות הממוצעות והחלשות בישראל, ושוחקת את מעמד הביניים.

אני מבקשת מכל מי שאכפת לו, לחתום על העצומה ולהצטרף לקריאה שלנו לבטל את העלאת מחירי התחבורה הציבורית!

http://www.atzuma.co.il/cheapbusisrael

כמו כן אודה לכל מי שיקח חלק בהפצת המאבק על ידי שיתוף העצומה ברשתות החברתיות, פורומים, בלוגים וכו'.
 

h a j b i

New member
עוד לא פגשתי את הבנאדם שמעדיף רכב פרטי

על תחבורה ציבורית בגלל שהתחבורה הציבורית יקרה מידי...
כלומר, להוריד את המחיר זה לא מה שיעודד אנשים להשתמש בתחבורה ציבורית ולכן לא יפחית זיהום, פקקים, צפיפות וכו.

להפך! עדיף להעלות את המחיר ולשפר את השירות וכך לשכנע אנשים שהיום נוסעים ברכב פרטי לעבור לתחבורה ציבורית.

לדעתי, מחירי התחבורה הציבורית הם לא הבעיה ואף פעם לא היו.
 

דודד3

New member
זה להתעלל במי שאפשר, כי אפשר

1. הרי מי שנוסע באוטובוסים, אין לו אלטרנטיבה אחרת(רכב פרטי יקר מדי), והוא ישלם(כמעט) כול מחיר שצריך שיהיה-וזה יבוא לו על חשבון דברים אחרים. זה נקרא מסחטת כספים.
2. למה העלאת מחיר עומדת ביחד עם שיפור השירות? להפך, גוטה.
תחבורה ציבורית אפקטיבית=הרבה אנשים משתמשים בה.
תחבורה ציבורית יקרה=אנשים ישתמשו בה פחות.
המשפט "להעלות את המחיר" עומד בסתירה ל"ולשפר את השירות" ול"לשכנע אנשים שהיום נוסעים ברכב פרטי לעבור לתחבורה ציבורית".
יש שתי דרכים לגרום לאנשים לעבור לתח"צ:
1. למרר את חיים באוטו פרטי ע"י אינסוף היטלים, כך שהם הם ייאלצו להשתמש בתחבורה ציבורית, גרועה ככול שתהיה.
2. לעשות תחבורה ציבורית איכותית, זולה, וזמינה.
העלאת המחירים לא יגרום זאת, ואני בספק שהוא יגרום לשירות יותר טוב(הרי ככה זה במדינת הגמדים, חלק גם בגלל סיבות פוליטיות-תח"צ בשבת וכו)
 

TFNM

New member


 

h a j b i

New member
ההיגיון קצת לוקה בחסר

תחבורה ציבורית אפקטיבית=הרבה אנשים משתמשים . ואז? זה יגרום לי להגיע יותר מהר ובנוחות ממקום X ל - Y?

תחבורה ציבורית יקרה=אנשים ישתמשו בה פחות. כפי שכתבתי, לא נכון. כל עוד נסיעה ברב פרטי יקרה יותר בכמה סדרי גודל מנסיעה בתחבורה הציבורית.

עם כל הצער שבדבר, אף אחד לא יחזור לרכב פרטי בגלל עדכוני מחיר של התחבורה הציבורית ואף אחד לא ירד מרכב פרטי בגלל שהזילו את התחבורה הציבורית שזולה ממילא.

והקביעה הזו של פותח השרשור ש - "אין שום סיבה ממשית להעלאת המחירים" לא ממש מבוססת. עדכון המחיר האחרון היה לפני שנתיים בערך ועלייה של 4.7% בשנתיים או 2.35% בשנה לא נשמעת לי נוראית או לא פרופורציונלית. למעשה זה בערך לפי האינפלציה ככה שהמחיר הריאלי נשאר כשהיה.

הדבר היחיד שהיה יכול באמת לעשות הבדל זה תחבורה ציבורית של 24\7 מה שעשוי באמת לגרום לאנשים לוותר על הרכב הפרטי לגמרי ובאמת לחסוך בעלויות באופן משמעותי אבל גם אם התגברנו על הדוסים, עדיין זה אומר לשלם יותר לנהגים במשמרות סופ"ש ולילה והחזקה קווים בשעות שהם פשוט יהיו חצי ריקים, מה שיחייב ממילא העלאה של המחיר כדי להפוך את זה לכלכלי. או רק בלילה ובסופ"ש (ככה אנשים שעובדים לילות בסופ"ש ישלמו יותר) או לכולם וככה נוסעי היום ואמצע השבוע יסבסדו את נוסעי הלילה והסופ"ש.

אבל זה כבר יחסית מסובך, אם רוצים להוריד את הצפיפות והפקקים הרבה יותר קל לעודד תחבורה דו גלגלית. האופנוע שאני נוסע איתו יותר יעיל בנסיעות העירוניות והבין העירוניות קצרות הטווח ממה שכל אוטובוס או רכבת יוכלו להיות אי פעם. ברמה כזו שגם אם התחבורה הציבורית תהיה חינם אין לי טעם לעבור אליה (חצי שעה לעבודה במקום 5 דקות? השתגעתם?
)
 

דודד3

New member
אני אנסח מחדש

כדי שהתחבורה הציבורית תהיה אפקטיבית, היא צריכה מסה קריטית של אנשים. בהקצנה, אי אפשר לעשות תח"צ אפקטיבי בחור נידח. מי שאין לו אופציה אחרת, במילא ישתמש בתח"צ. אם יעלו מחירים, מי שיש לו אופציה אחרת-יעבור לרכב, וככה פחות אנשים ישתמשו בתח"צ, מה שאומר שייקצו פחות אוטובוסים וקווים, ויעשו שינויים בתנועה, (כמו ביטול הפניות שמאלה בתל אביב), מה שיגרום לתח"צ להיות עוד יותר חרא. וזה מעגל שחוזר חלילה.
התירוץ של יש אינפלציה לא תופס, כי הרעיון הוא שהמדינה צריכה מסבסדת את התח"צ ולא את הפרטית(בפועל קורא הפוך. כמה כסף המדינה משקיעה בכבישים, מסבסדת ליסינג(כי זה יורד מהברוטו ולא מהנטו) וכו?מיליארדים). קראתי שההשקעה בתח"צ נמוכה ה86% בממוצע מהעולם.
 

דודד3

New member
ועוד משהוא

גם התחבורה הציבורית הטובה ביותר לא יכולה לשרת 100% מהאנשים. תמיד יהיה משיהוא שיקח לו 5 דקות במקום חצי שעה. אבל באופן כללי, יש פה פרדוקס-כי אם כול יעשו את יווצר פקק עצום.
ותח"צ לא אמור להיות ריווחית. זאת לא המכולת של אמא שלך. היא אמורה לשרת את האזרח. אתה רוצה תח"צ מופרט? ישאר לך רק מוניות שירות בקו ת"א-נתניה.
 

h a j b i

New member
רוב חברות התחבורה הציבורית הן פרטיות

ולא ממשלתיות. גם במדינות סקנדינביות סוציאליסטיות שכולם אוהבים להלל, התחבורה הציבורית מופרטת.
מה שעושים פשוט זה הגבלות של המדינה שמחייבת את חברות התחבורה הציבורית להחזיק גם קווים שאינם רווחיים.
 
אף אחד לא עושה השוואה של

אוטובוס עולה לי X ורכב עולה לי 3X יאללה ניסע ברכב...
אבל לפעמים בראש אתה חושב מה הטעם לקחת אוטובוס אם עם הרכב זה יוצא רק קצת יותר, כי האוטובוס כבר במילא לא כזה זול, אז עדיף את הנוחות של האוטו.
 

h a j b i

New member
אז זהו, שהפער הוא עדיין יותר גדול

אם אתה בוחר להתנייד ביום יום בתחבורה ציבורית, אתה קונה חופשי חודשי או כרטיסיות ואז הפער מאוד גדול.
אפילו בקניית כרטיס בודד הפער עדיין מספיק משמעותי. בעלות נסיעה של רכב אתה צריך לשקלל מלבד הדלק את כל העלויות של שחיקה. העלות המקובלת לרכב היא כמעט 4 ש"ח לקילומטר נסיעה אז למשל אם אתה נוסע מראשון לת"א מרחק של כ- 15 קילומטר זה 60 ש"ח לכיוון ברכב ובערך 12-13 ש"ח לכרטיס. עם חופשי חודשי או כרטיסה כאמור זה משמעותית זול יותר ויורד מתחת ל - 10 ש"ח.
 
אוקי אני אתן לך דוגמא מהחיים שלי

אני עושה לעיתים נסיעות של חיפה - כפר סבא.
עלות הנסיעה בתחבורה ציבורית היא 24 ש"ח.
אם אני קונה כרטיסיית 2 נסיעות זה יוצא קצת מעל ה 20 ש"ח.
את הנסיעה אני לרוב עושה עם בן זוגי.
אם שנינו נסע יעלה לנו במקרה הזול 40 שקל (טיפה יותר, לא זוכרת מחיר מדויק) + אוטובוס פנימי שעולה 6.6, שמסתכם יחד ב 13.2
כלומר ההגעה עולה לשנינו במסתכם בכ 55 ש"ח.
אבל זה עושה לנו סחבת של אוטובוסים, בלי אפשרות לעצור, ועם הצורך לעבור אוטובוס. לא הכי נוח, אבל אם המחיר היה אטרקטיבי יותר היינו מעדיפים את זה על פני נסיעה של שנינו ברכב שעולה לנו כמה עשרות שקלים יותר, אבל עדיין ברוב המקרים נעדיף לנסוע ברכב.
אם הפער היה משמעותי יותר לטובת תחבורה ציבורית היינו בוחרים לנסוע בה על אף החסרונות, כי בשלב הזה בחיים הכסף משמעותי לנו.
 

h a j b i

New member
גם אם נתעלם מכך שזה לא המקרה השכיח

(באותה מידה את יכולה להשוות עלות של נסיעה בתחבורה ציבורית של משפחה עם חמש נפשות לעונת כמה יעלה להם לנסוע כולם ברכב אחד). תחבורה ציבורית לא באמת יכולה להתחרות ב - Car pool. היא גם לרוב.

חוץ מזה שאפילו במקרה הזה של שני אנשים את עדיין מתארת עלות של בערך פי 2 ברכב.

ובכלל, 24 ש"ח לכפ"ס-חיפה? מצטער אבל זה באמת לא נשמע לי יקר ורק מחזק את דעתי שהתחבורה הציבורית לא ממש יקרה.
 

Puskas

New member
זה שילוב של איכות, נוחות וכסף..

בבודפשט ובפראג למשל יש לך תחבורה ציבורית מגוונת, זולה וזמינה לכל חור וחור בעיר.
אתה לא מחכה שעה לקו, אתה לא משלם הון עתק על כלום ואתה לא עומד חצי נסיעה עם מאה איש..
אז שם אנשים מעדיפים, ובצדק, תחבורה ציבורית (ניסיתי את זו של בודפשט בעצמי וזה תענוג אמתי).
בארץ גם אין מספיק קווים מחוץ לת"א, גם המחיר גבוה מאוד למי שיבחר להשתמש בתחבורה הזו על בסיס יומי,
גם לא נוח בשיט וגם הזמנים איומים ותדירות הקווים מזעזעת מחוץ לת"א ואולי לשאר גוש דן.
אז גם אם יוזילו בחצי את המחירים זה לא יעזור.
 

h a j b i

New member
גבוה? לי עלה בזמנו 200-250 לחודש

חופשי חודשי שכיסה לי את רוב גוש דן. לא נשמע לי כזה גבוה. משהו כמו חמש אחוז מההכנסה נטו של מי שמרוויח שכר מינימום, זה גרושים.
 

דודד3

New member
יצא לך לחיות פעם על שכר מינימום?בלי עזרה

מההורים.
http://www.tapuz.co.il/blog/net/ViewEntry.aspx?entryId=1354915&skip=1
זה לא שההוצאה היחידה היא תח"צ, זה בנוסף. אז אחרי שמורידים שכ"ד, ארנונה, אוכל וכו לא נשאר כלום. אז לקחת עוד עשרות שקלים(שמווסף לעליית המע"מ, מס הכנסה, ועוד מרעין בישין) זה שחיתות. במיוחד אחרי שהמדינה נתנה הטבת מס במיליארדים לחברות ענק.
אבל אי אפשר לגרום לעיוורים לראות. אני כבר רואה שמי שמגדיר 5% מהשכר בתור "זה גרושים" נמצא במקום אחר.
 

h a j b i

New member
זה אומר שהשכר מינימום נמוך מידי לא בהכרח

שהתחבורה הציבורית יקרה מידי.
אם זה יוצא 5 אחוז אפילו משכר המינימום, אז כנראה שזה לא הרבה. כדי לקבוע אם זה הרבה או מעט אתה צריך להשוות לעלויות נסיעה אלטרנטיביות.

לא יצא לי ממש לחיות ממינימום כי לקחתי עוד עבודה בזמנו. גם ההורים שלי בזמנו לקחו כל אחד עבודה נוספת כשהיה צריך אז תחסוך ממני את הבכיינות, זה לא מרשים אותי.
 

h a j b i

New member
אגב, המשקל של תחבורה במדד הוא כ- 20 אחוז

עוד מדד להשוואה שיכול להראות שחמש אחוז לתחבורה זה לא הרבה במיוחד.
 

Peace and Love3

New member
מי שעובד מקבל החזרי נסיעות

כך שהעלייה במחירים לא תשפיע עליו בכלל.

לעומת זאת, שיפור בתחבורה הציבורית יכול לחסוך לו שעה ביום, וזה הרבה יותר משמעותי, חבל שמבזבזים כל כך הרבה זמן במחאות חסרות משמעות
 

דודד3

New member
לא לגמרי נכון

א. העלייה במחירים מגולגלת אל העובד, במחיר של שכר שעתי יותר נמוך.
ב. בניגוד לליסינג(אוטו מהעבודה), זה יורד מהברוטו ולא מהנטו.
ג. למי שיש ליסינג/מובטל/נוסע לעבודה באוטו פרטי, זה יפגע בו כי אין לו החזרי נסיעות.
ד. גם למי שיש החזרי נסיעות, הם לא תמיד מכסים את המחיר של חופשי חודשי-מי שנוסע באוטובוס אחד לכיון זה כן יספיק, אבל מי שצריך שני אוטובוסים לכיוון או רכבת- זה לא מספיק. (21 שקל ביום כפול 22 ימי עבודה=482), פחות מחופשי חודשי של שני אזורים. הוא כן ירגיש את העלייה.
ה. לא סותר. אני גם בעד תח"צ זול וגם בעד תח"צ זמין ומהיר. זאת ממש לא מחאה חסרת משמעות.
בסופו של יום, המדינה בוחרת לדאוג לתחבורה הפרטית ולא הציבורית, בגלל אינטרסים זרים. כמה כסף המדינה מרוויחה ממיסוי על רכבים?המון. וכמה הלוביסטים של חברות הייבוא, הליסינג, והרכבים?גם המון.
 
למעלה