תגובה
1. אינני רואה טעם להתעמק בבעיית הקדמות והחידוש ובהוכחותיו של הרמב"ם המוסבות על האל, משום שכל הדיון הזה מבוסס על תפיסות דמיוניות לחלוטין של הקוסמולוגיה והקוסמוגניה. היום אנו יודעים שאלו הן שאלות מטאפיזיות שלא תיתכן עליהן תשובה, ובודאי לא הוכחה. כל עיסוק בשאלת הקדמות והחידוש מביא בהכרח לאנטינומיות ופרלוגיזמים.
2. ההתנגשות בין חוויתנו הישירה שאנו בעלי רצון לבין תפישתנו את המציאות שהיא כפופה לחוקיות דטרמיניסטית איננה שייכת לבעיה הפסיכופיזית אלא היא מוגדרת הגדרה ספציפית המיוחדת לה - בעיית הדטרמיניזם והרצון. זה לא אומר שאין קשר בין שתי הבעיות האלה. אדרבה, יש קשר הדוק ביניהן באשר שתיהן מתגלמות באותו עולם - עולם החיים, שאף הוא סוד גדול בפני עצמו.