בין פטישי הפלסטיק ומפגע ריקודי העם של החגים

אליק 31

New member
בין פטישי הפלסטיק ומפגע ריקודי העם של החגים

עם קום המדינה
הרגישו פרנסי העם כי חובה לשמח את העם בעצמאותו.
ובכן, נתגלתה המצאה מדהימה לשמח את העם:
ישראלים, צעירים עד זקנים, הסתובבו, ביום העצמאות, ברחובות,
ומי שנראה להם לובש הבעה רצינית הכניסו לו זפטה על הראש עם פטיש פלסטיק.
אם קיבלת מכה כזאת
אפילו שלא ממש נהניתה מהמכה - לא יכולת להגיב כלל וכלל, וגם לא למחות בדרך כלשהי,
ההפך: היית חייב לחייך, אחרת המכה היה מכניס לך עוד מכה...
כי היה זה ציווי מלמעלה:
תן למכים לשמח אותך, ואתה תעלה חיוך, על כורחך, אף כי מאונס.

ואיך זה קשור לריקודי העם?
ובכן, חכמים בתחום של התחביב החליטו כי בחג הזה צריך לשמח את קהל הרוקדים
( אפשר לחשוב שהרוקדים הגיעו, אי פעם, עגומי פנים להרקדות?
הלא הרוקדים תמיד מגיעים שמחים, ...)

אז המרקידים ממציאים לנו ריקודים ישנים
שנשאר בהם נופך של חג, אף שעברו יובל שנים מאז
אלה ריקודים שאין רוקדים אותם כל ימות השנה כלל וכלל
אתם חושבים שאילו הם היו ריקודים מוצלחים, לא היו רוקדים אותם?
כמובן שהיו רקודים אותם כל השנה

אבל לא רוקדים אותם כל השנה
כי הם ריקודים לא כל כך מוצלחים
אבל, כיון שדבקה בהם עננה של חג
המרקידים מביאים אותם
סלים סלים אל הרחבה
אני איני נהנה מריקודי החג
אני לא צריך תזכורת לדעת שזה חג
אני לא צריך סיבות אם לשמוח או לא.
זו החלטה שלי לגמרי
אחת הזכויות הכי בסיסיות
לדעת מתי נוח לי לשמוח

הנה, קחו למשל את א'
שרוקד אתנו עם בת זוגו, ע'.
אתה רק רואה אותו, אתה חייב לחייך, יש לו חיוך ענק
מלא שמחה, מלא אהבה, שכמעט מתפוצץ לו בפנים
למה הוא צריך ריקודי חג?
 

25307yosef

New member
אני יכול לסכם את דבריך במשפט הבא:

פעם לפני 50 שנה כולם רקדו, היום כולם עושים צעדים ולא בדיוק רוקדים.

***********************************************************

אתה ואחרים מאוד אוהבים לעשות צעדי ריקוד ואין כל ספק בכך שאתה ואחרים מאוד נהנים מהדבר, שאם לא כן, לא הייתם משקיעים מזמנכם ומכספכם על התחביב הזה.

אבל אל תשלה את עצמך שאוסף צעדי הריקוד שאתה מאוד אוהב לעשות הם ריקודי עם, כי הם לא! מריקודי העם שהיו פעם נשאר כיום רק השם.

ואת כל מה שכתבתי לעייל טוענים טובי חוקרי המחול במדינת ישראל שלכולם רקע מקצועי ואקדמי וניסיון עשיר רב שנים מוכח בתחום המחול. חוקרת המחול ד"ר רות אשל אף הרחיקה לכת וטענה לפני כמה שנים כי המחול הישראלי פשט את הרגל.

הריקודים של פעם היו ריקודים המורכבים מאלמנטים פולקלוריסטיים (כמו עבודת האדמה וכו...) ובעלי סדר והגיון תנועתי. אין זה פלא שכך היה פעם מאחר וליוצרי הריקודים של פעם כמו רבקה שטורמן ז"ל ולאה ברגשטיין ז"ל היה רקע מקצועי וניסיון מוכח במחול. לאה ברגשטיין שתרמה רבות לעיצובם של ריקודי העם ומסכתות החג בתנועה הקיבוצית, היתה אחת מחסידי אסכולת רודולף פון לאבאן התיאורטיקן והמורה הגדול של מחול ההבעה.

ואילו אוסף הצעדים שעושים כיום בנוי ללא כל סדר והגיון תנועתי וללא כל אלמנטים פולקלוריסטיים. למחברי אוסף הצעדים כיום (להבדיל מיוצרי הריקודים של פעם), אין כל רקע מקצועי וניסיון מוכח במחול (אמנותי מקצועי).

גם לתהליך האמריקניזציה שהשפיע רבות על עיצוב התרבות במדינת ישראל בשנים האחרונות, יש חלק גדול בכך שמריקודי העם נשאר כיום רק השם.
 

dudusapir

New member
האם בחגים צריך לעשות הרקדה רגילה?

לדעתי צריך לרקוד ולשלב ריקודים מיוחדים לחגים.
בכל זאת צריך לציין את החגים בצורה מסוימת. וגם את ימי האבל, יוצרים וזמרים שהלכו לעולמם...
הרקדה רגילה ככל ההרקדות יש במשך כל השנה...
אפילו שילוב של תפאורה מוסיפה לאווירה...
ומי אשם בזה שלא רוקדים את אותם הריקודים כל השנה? הרוקדים? המרקידים?
 

ish50

New member
ריקודי עם הם חלק בלתי נפרד מהפולקלור של כל עם

ומקובל בהחלט בכל חג לאומי של כל עם לשלב ריקודי עם המאפיינים את התרבות הלאומית שלו
ומדובר בדרך כלל ברפרטואר דיי מצומצם של ריקודים הידועים וחביבים על רוב העם ועוברים ב"ירושה" מדור לדור במשך שנים רבות
ולכן גם מבטאים שמחה עממית אמיתית לרוב העם האוהב להתרפק עליהם

הבעיה איתנו , כידוע, שאנחנו טרם עיצבנו את לאומיותנו במשך 67 שנות...- ובינתיים נותרנו ערב רב של מהגרים מלאומים שונים וסגנונות ריקוד שונים בהתאם

מה שבא לידי ביטוי במספר העצום של "ריקודי עם" שנוחתים עלינו בעוונותינו השכם והערב על ידי שלל היוצרים, שחלקם הגדול בכלל נשכח באופן טבעי עם הזמן, ובהחלט לא יוצרים בהכרח שמחה ןחדווה כמו הריקודים העממייים הקלאסים

נקווה שבמשך השנים נהיה ככל (ריקודי) העמים

ושיהיה בהצלחה
 

אליק 31

New member
ish50,


 
למעלה