ביקורת אמנות

רפרם

New member
ביקורת אמנות

נו, אז מה כבר אפשר לעשות, כמעט שכלו הקיצין. עשיתי עבודה שעסקה בביקורת אמנות והביקורת שנכתבה עליה, כאילו הבינה אותה אך נקטה באותה מטבע שאליו התנגדתי בעבודה. אני מצרף ביקורת על העבודה שלי שנכתבה ב"כל העיר" משתי סיבות: 1. סתם כדי להשוויץ קצת, ביקורת לא רעה בסופו של דבר. 2. היש מקום לדיון בכלל על הבדיחה (הסמויה) שהמבקר עשה על חשבוני?
 

אמק

New member
אני אתיחס לפוטנציאל התיאורטי

יותר מאשר בפועל לדיאלוג שנוצר בינך לבין מר אלברט. הפוטנציאל התיאורטי הוא משל על הכאילו ,אני מקוה לכתוב בצלילות למרות שאני אפוי למחצה. למה בכלל ליצור אניגמה שהיא כביכול של בעלי חן ,שהיא אירוניה על המשחק האריסטוטלי ושהיא גם משדרת את ההבנה בכוח של הביקורת? קודם כל למה האניגמה הזאת ולמה ליודעי חן? מה זאת גבהות המצח הזאת? אבל למקרא דבריך עלתה בי המחשבה שאלברט עצמו היה ער לכל התהליך כולל זה הוירטואלי ,והוא גם יכול להיכנס לפה בניק ולהמשיך בדיאלוג הפורה בינכם. אלברט טועה בגדול מרוב זילות באמנות עצמה מרוב גבהות המצח של המזלזלים ניכר בהם שתוך כדי זילזול הם עוסקים במושאי הזילזול שלהם או הזילות שלהם , יותר מאשר ניתן היה לשער שרצוי היה לזלזל/להוזיל . ואשר לגבהות המצח עצמה ,נראה את אותם המזלזלים בתחום הרלוונטי עושים משהו מקורי ,טענה מקורית כנראה ששייכת לתחום ההוא של יודעי החן אין לחברים גבוהי המצח(חוץ מלדעת חן כמובן) ,ואין להם מה לתרום לשיח הפנימי האריסטוטלי מן הסתם ,רק עצם הציון שמדובר ביודע חן ,עלול רחמנא ליצור אצל אחד/אחת שלא מצוי שם איזו הרגשת פיספוס/החמצה שעלולה לגרור אותו/אותה במעלה ההר ואז לאן נגיע ,עוד תצמח לנו אמירה פילוסופית מהאניגמה האמנותית הזו ,ואז הפוטינציאל התאורטי ישלים מעגל ויראה להם מאיפה הדג משתין. האמנות בשנות השישים כבר רצתה להצליח היכן שהפילוסופיה כשלה ,עכשיו נדמה לי באה הנקמה המאוחרת של הפילוסופים שרוצים להראות לאמנים שלא רק שאין להם מושג בפילוסופיה ,הם הפילוסופים עצמם אמנים גבוהי מצח. אני מציע כפיתרון זמני שיתנגחו בעלי המצח אלה באלה ,ויחליטו מי אומן גבוה יותר ולמי המצח נמוך יותר כפילוסוף. אפשרות נוספת לא פחות קורצת שיורידו איש לאחיו "נגחה" אמיתית יענו ראסיה בעלת צילצול מהדהד.
 

מוי

New member
אני קצת מתקשה פה...

לי נדמה כי אלברט ורפרם באים מאותו מקום של "ידיעת חן" וגם של "גבהות המצח". מכאן, שאותה פסקה שלך (אמק יקר) המתייחסת לגבהות המצח עצמה (לאלברט עצמו) חלה בעיניי גם על רפרם. לא? ובנוגע ל"...טענה מקורית כנראה ששייכת לתחום ההוא של יודעי החן.." : פפפפפפפפ. לרגע לא הבנתי מי כאן הוא המתנשא ולמה לו.
 

רפרם

New member
המטרה המוצהרת

בעבודה אכן הייתה לנגח את יודעי הח"ן, אני לא מקבל את זה שאני בעצמי שייך לאותה כבודה. ישנן עבודות (פוליטיות למשל) שפונות ומתווכחות עם מקבלי ההחלטות או עם הפוליטיקאים. בד בבד, הן גם קורצות לקהל הרגיל והפשוט כאשר "הצלחה" מבחינתם נמדדת בכך שמושאי ביקורתם אכן הפנימו את הביקורת, לגבי הקהל הפשוט יכול להיות שהבין, יכול להיות שלא. אם אני רואה עבודת אמנות כחלק מתהליך (אולי כמו הפומו): בראשונה היא באה לנגח משהו מאד בסיסי, בלי להציע אלטרנטיבה מוחשית (אולי רק בתיאוריה), או במקרה שלי, ביקורת על ראוותנות הטקסט והאקדמיזציה של ביקורת האמנות, ההמלצה שלי לעבור ל"שפה רזה" שתהיה יותר נהירה לא בולטת פה והיא אינה מיוצגת בעבודה, אך אני בהחלט רואה אותה כחלק בלתי נפרד מהעבודה. תהיה ההתגשמות שלה אשר תהיה, במסגרת עבודה אחרת או במסגרת הפרשנות לעבודה הנוכחית. ואני כבר רואה את הביקורת, שאני הרי נוהג אותו דבר, גם בעבודה וגם פה בעצם. בעבודה זה היה סוג של אילוץ, ביקורת על X נעשית מתוך ידיעת ה-X, כל בר דעת יודע זאת. לא חסרים אמנים פלסטים שמתנגדים לפער העצום בין העבודה שלהם ובין הנגישות של הטקסט שנכתב על העבודה, שטקסט שמרחיק את הציבור מהכלי הוויזואלי-אקספרסיבי החשוב הזה. אך אלו תמיד נפטרים במנוד ראש, על אי יכולתם לפעול באותו שדה ומכאן התנגדותם. הביקורת צריכה להיות צלולה ונוקבת: אין מקום לביקורת כזו, למשחקי מלים. יש להעביר את המהות, את החוויה. החוויה לא תעבור באמצעות המלים "דיסקורס" ו"סימולרקה". יש מקומות שאכן, כדי להעביר רעיון מסויים, יש להיצמד לסוג מסויים של "שפה". בבתי הקפה שבהם יושבים המבקרים הנכבדים הם יכולים לדבר כך עד שתפרח נשמתם, אולי גם פה. בביקורת שמיועדת לקהל גדול (ושהפכה למיועדת לקהל סלקטיבי רק בגלל אותה פעולה חסרת אחריות של המבקרים), יש לדבר בשפה רזה.
 
למעלה