ביקורת על רגעי סי

ביקורת על רגעי סי

מהקוטל המיתולוגי אסף נבו: קשה קצת להאמין, אבל סי היימן עוד כאן, איתנו, בינינו, מסרבת להתכלות, עדיין מחזיקה מעצמה אושייה, מוציאה לעצמה אוסף כפול וממשיכה לקמבן לעצמה הופעות וקריירה מתמשכת, המסתמכת על עבר סמי-מפואר אך נטולת כל צידוק ממשי בהווה. ´רגעי סי´, האוסף הכפול החדש שלה, שכל שיר בו מלווה בכמה משפטי הסבר כנים (ולעיתים מרגשים), מסמן נאמנה את נקודות הציון החשובות במדרון החלקלק של קריירת רוק ממצה אך לא מבריקה, שבעוד כשנתיים יצוינו לה שני עשורים. מרוקרית בעלת אמירה שיש עליה סוג של קטע, לדודה מיושנת ולא הכי רלוונטית ומשם לקריקטורה, לקלישאה פאתטית של זמרת, יוצרת ואמנית שאינה מכירה בכך שזמנה עבר. הפרדוקס הטראגי שבהוצאת האוסף מפגיש את העובדה המוצקה שלהיימן, שפעם ידעה איך לשחק אותה, כבר מזמן אין מה לומר, עם העובדה המוצקה אף יותר שמדובר ביישות שורדת ממין מיוחד, שבשנים האחרונות לא עובדת בשביל אף אחד, אלא בעיקר בשביל עצמה, מסרבת לרדת מהבמות, לקחה את ניהול הקריירה לידיה שלה, ומקפידה להידחף ולהציץ בכל אירוע מתוקשר ותחת כל אולפן טלוויזיה רענן. זמן ההיימן המחצית השניה של שנות השמונים סימנה את פרפורי הגסיסה האחרונים של המודרניזם העברי. המדינה היתה מחולקת לשני מחנות, עולם הדימויים של הרוק הישראלי ראה בהם את השמאל ה"טוב" והימין "הרע", חולצות של ´שלום עכשיו´ היו מחזה נפוץ בהופעות של שלום חנוך. בין מלחמת לבנון שבערה מאחור לאינתיפאדה המשתוללת בפתח, כשאנשים עוד ציירו כאן גראפיטי "די לכיבוש" על הקירות והפמיניזם הישראלי בקושי הספיק לצאת מהארון, הגיעה סי היימן, עם השורשים הנכונים, ההווה התל-אביבי לבוש השחורים הסוגד לניו-ווייב, ההתלהבות המוגזמת, הטמפרמנט המתפרץ והתסרוקות האקסטרווגנטיות. זה היה זמן ההיימן. הנערה המבולבלת מבית-אלפא, נושאת על גבה את היותה בתו של נחצ´ה האגדי, הוכיחה מוטיבציה מרקיעה ויכולת לשים את הרגל בדלתות הנכונות. היא הרימה עצמה בציציות ראשה מרוכלות הרחוב בדיזינגוף, גיבשה את דמותה ב´שוברים´ של אבי נשר ויזהר אשדות והמציאה עצמה כרוקרית שמאלנית-פמיניסטית לוחמת. חשוב לציין שהיימן, כוכבת לרגע אחד ארוך שנמשך כשנתיים וחצי, לא פעלה בחלל ריק. הצד המחוספס של הרוק הנשי הישראלי היה אז באופנה, וזמרות רוק שהן גם יוצרות ו/או כוכבות בזכות עצמן, על פי הפורמט שהוריש החיבור בין לואי להב לאסתר שמיר, פרחו. השער נפתח עם קורין אלאל (´קורין אלאל´ 84´ ו´פירות אסורים´ 87´), אחריה טפטפו שרון ליפשיץ וריטה (´קולנוע´ ו´ריטה´ 86´), אפילו נורית גלרון הכבידה את הצליל ב´משהו בלבבה´ (86´) והשיא הגיע, כמובן, עם יהודית רביץ ב´באה מאהבה´ (87´). ´סי היימן ולהקה מקומית´ (87´) ו´סי היימן ולהקה מקומית - האלבום השני´ (88´) ששיריהם מרכיבים את רוב רובו של הדיסק הראשון באוסף הכפול, הם תקליטי רוק ישראלי טובים, נכונים וראויים לתקופתם. הראשון הופק על ידי משה לוי, השני על ידי יזהר אשדות, השירים שנבחרו מתוכם לאוסף, מהקלטות האולפן או מהופעות חיות, שורדים יפה את מבחן הזמן. בשניהם היתה כמות סבירה ומעלה של שירי רוק פרימיטיביים אך כתובים ומבוצעים היטב, מתחבבים על האוזן הממוצעת ובעלי תוכן ומסר מכווננים. שירים כמו ´גיבור גדול´, ´עולם תעשייתי´, ו´רק מתוך שינה´ ו´מריונטה´ (שניהם LIVE בצוותא 88´) כמעט ולא איבדו מטריותם, אבל רק מי שהיה מוכן להאזין להם אז יסכים לעשות זאת גם היום. בשירים אישיים כמו ´עד אלייך´ (LIVE בצוותא 88´) ו´בוא נבכה אהובי´ התעסקה היימן עם התבגרותה מנערה לאישה, ב´שבור קיר´ ו´משוטטת´ טיפלה במשבר הניכור האורבני שהציק לה כבוגרת קיבוץ. ´באת אליי´ והחידוש ל´שחק אותה גלגל אותה´ של שלום חנוך, לעומת החידוש ל´צמח בר´ (מתרגשת עד דמעות בביצוע חי) הם שני צדדיו של אותו מטבע אישיות – נערת הרוק מצד אחד, הטום-בוי מצד שני.
 
המשך

היימן של שני האלבומים הראשונים היא זמרת-יוצרת מקורית ומשמעותית שהיה לה מה להגיד הקפידה לעשות זאת בקול כמה שיותר חזק, ורק שידעו כולם מי כאן הילדה הרעה והסקסית, הרגשנית והאכפתניקית. המוסיקה באה לה אז ממקום אמיתי, ראשוני, כמעט תמים. היא באמת ובתמים האמינה שבכוחה של הלוחמה הפמיניסטית והשמאלנית שלה בשטח הבנוי בצפיפות של ישראל הימנית-שובניסטית לשנות משהו. האמינה, וידעה לנענע סירות. אפשר לגחך כמה שרוצים על ´אהבתי אותך אז´, שגובל בשלמה ארציות ("נשים רגילות לחכות, לחכות לגברים אחרי מלחמות…בתוך נשים רדומות דוהרים גברים על אלונקות…"), על ´מתל אביב לביירות´ ("…אל תפרוט על הרובה בקצב, בוא פרוט על הגוף שלי…", LIVE בצוותא 00´), או על ´יורים ובוכים´ (היימן מתרגשת עד דמעות באולפן), שעורר סערה ציבורית, נאסר לשידור בגל"צ וכעונש על השמעתו הושעה קוטנר משידור. חשוב לזכור שהשירים הללו נכתבו לפני שאנשים במדינה הזאת הפסיקו להאמין לפוליטיקאים, כשגנרלים עוד נחשבו כאן לפרות קדושות והגבות של יצחק שמיר הסתירו את האמת המרה ששמה אריק שרון. אפילו קטע שהיום נחשב שיא האנכרוניזם כמו ´לא עובדת בשביל אף אחד´ הפך לשניה וחצי לשיחת היום הפמיניסטית. כזמרת ידעה היימן לנצל יפה את הקול החזק, הנמוך יחסית, עם הגוון הבלוזי, משתדלת שלא לחרוג ממספר האוקטבות המצומצם העומד לרשותה. מי שבזמנו לא היה מסוגל לשמוע אותה שרה יתקשה, מן הסתם לעשות זאת גם היום. אלה שפעם נהנו ממנה יוכלו, אם קצת מאמץ, לחזור למקום ההוא. ל´להקה מקומית´ היה צליל מגובש ומובחן. לוי, היימן והנגנים יצרו צליל שהבס של צוף פילוסוף והקלידים של רן עפרון האפילו בו לרוב על הגיטרה של קובי אייזנמן (שאצל אשדות קיבל דווקא מרחב תמרון גדול יותר). ממלך הסנר ז´אן ז´ק גולדברג הם קיבלו את התופים הסטנדרטיים שלו, העוצמתיים אך משוללי המעברים. עם זאת, כבר אז היתה נתונה נשמתה של היימן לבלוז. בתקליט הראשון לוי סוחב אתו את ההמונד המפורסם מימי ´מחכים למשיח´, היימן ורמי קליינשטיין נותנים בפסנתר בבלדות ובשני היא מתחברת יפה למפוחית. במחלקת הבונוסים כולל הדיסק הראשון באוסף גם ביצוע סביר אך לא מדליק ל"WILL YOU" של הייזל או´קונור בליווי הקלרניט של הרולד רובין (LIVE בצוותא 88´), את ´זהב טהור´ מתוך הסרט ´שוברים´, ואת ´תן לנו לחיות´ ששרה בגיל 12 בתחרות זמר בקיבוץ. אישית, ומדובר על טעם פרטי בלבד, חסרו לי כאן ´עיר מתנתקת´ ו´תיק-תוק (כל שעה נולד תינוק)´ מתוך התקליט הראשון, אך 18 הרצועות הן כנראה המקסימום שניתן היה לדחוס בדיסק אחד, והן מספקות בהחלט. מובטלת ´עובדים בכביש´, התקליט השלישי עם ´להקה מקומית´, גם הוא בהפקתו של יזהר אשדות, הגיח לאוויר העולם ב89´. תקליט רע, ביחס לשניים הקודמים. הלהיט שהיה אמור לסחוב אותו קדימה, ´גראפיטי תל אביב 89´, שכבר אז סבל ממאמץ יתר, פותח את הדיסק השני באוסף בגרסת רמיקס מתועבת, אנטי-גרובית, שעשתה היימן יחד עם מומי לוי. גם חמשת השירים הבאים בדיסק השני לקוחים מ´עובדים בכביש´, ומציירים תמונה עגומה למדי. בשיר הנושא מוכיחה עדיין היימן כישרון מלודי סביר, ואשדות, מקדים את REM ואת שאר העולם (כולל האנפלאגד של אמ.טי.יוי. ו"ירח" של ארצי) בשנתיים, תופר עיבוד אקוסטי אוורירי עם פסנתר קליל, גיטרת קצב א-לה MONLIGHT SHADOW וקולות רקע גבריים חלולים מדי. אחריו מגיעים ´ציפור לבנה´, שיר פרידה קיטשי מתוצרת צוף פילוסוף, ´צא מהארון´ בו מנסה היימן האובר-רגשנית לשכנע בחור מבולבל להכריז בגלוי על מיניותו, ´בדרך מבית-אלפא לואדי ערה´ שניתן להכריז עליו כגרסה נשית בומבסטית, (אך דלה בתוכן ממשי) ומיותרת ל´עבד הממהר´. שיא המופרכות מגיע ב´בלוז לחייל כחול עיניים´ האיום, שמסמן את הכיוון אליו כיוונה ובו חשקה היימן מיומה הראשון על הבמות – להיות ג´ניס ג´ופלין הישראלית.
 
עוד המשך

היימן של שני האלבומים הראשונים היא זמרת-יוצרת מקורית ומשמעותית שהיה לה מה להגיד הקפידה לעשות זאת בקול כמה שיותר חזק, ורק שידעו כולם מי כאן הילדה הרעה והסקסית, הרגשנית והאכפתניקית. המוסיקה באה לה אז ממקום אמיתי, ראשוני, כמעט תמים. היא באמת ובתמים האמינה שבכוחה של הלוחמה הפמיניסטית והשמאלנית שלה בשטח הבנוי בצפיפות של ישראל הימנית-שובניסטית לשנות משהו. האמינה, וידעה לנענע סירות. אפשר לגחך כמה שרוצים על ´אהבתי אותך אז´, שגובל בשלמה ארציות ("נשים רגילות לחכות, לחכות לגברים אחרי מלחמות…בתוך נשים רדומות דוהרים גברים על אלונקות…"), על ´מתל אביב לביירות´ ("…אל תפרוט על הרובה בקצב, בוא פרוט על הגוף שלי…", LIVE בצוותא 00´), או על ´יורים ובוכים´ (היימן מתרגשת עד דמעות באולפן), שעורר סערה ציבורית, נאסר לשידור בגל"צ וכעונש על השמעתו הושעה קוטנר משידור. חשוב לזכור שהשירים הללו נכתבו לפני שאנשים במדינה הזאת הפסיקו להאמין לפוליטיקאים, כשגנרלים עוד נחשבו כאן לפרות קדושות והגבות של יצחק שמיר הסתירו את האמת המרה ששמה אריק שרון. אפילו קטע שהיום נחשב שיא האנכרוניזם כמו ´לא עובדת בשביל אף אחד´ הפך לשניה וחצי לשיחת היום הפמיניסטית. כזמרת ידעה היימן לנצל יפה את הקול החזק, הנמוך יחסית, עם הגוון הבלוזי, משתדלת שלא לחרוג ממספר האוקטבות המצומצם העומד לרשותה. מי שבזמנו לא היה מסוגל לשמוע אותה שרה יתקשה, מן הסתם לעשות זאת גם היום. אלה שפעם נהנו ממנה יוכלו, אם קצת מאמץ, לחזור למקום ההוא. ל´להקה מקומית´ היה צליל מגובש ומובחן. לוי, היימן והנגנים יצרו צליל שהבס של צוף פילוסוף והקלידים של רן עפרון האפילו בו לרוב על הגיטרה של קובי אייזנמן (שאצל אשדות קיבל דווקא מרחב תמרון גדול יותר). ממלך הסנר ז´אן ז´ק גולדברג הם קיבלו את התופים הסטנדרטיים שלו, העוצמתיים אך משוללי המעברים. עם זאת, כבר אז היתה נתונה נשמתה של היימן לבלוז. בתקליט הראשון לוי סוחב אתו את ההמונד המפורסם מימי ´מחכים למשיח´, היימן ורמי קליינשטיין נותנים בפסנתר בבלדות ובשני היא מתחברת יפה למפוחית. במחלקת הבונוסים כולל הדיסק הראשון באוסף גם ביצוע סביר אך לא מדליק ל"WILL YOU" של הייזל או´קונור בליווי הקלרניט של הרולד רובין (LIVE בצוותא 88´), את ´זהב טהור´ מתוך הסרט ´שוברים´, ואת ´תן לנו לחיות´ ששרה בגיל 12 בתחרות זמר בקיבוץ. אישית, ומדובר על טעם פרטי בלבד, חסרו לי כאן ´עיר מתנתקת´ ו´תיק-תוק (כל שעה נולד תינוק)´ מתוך התקליט הראשון, אך 18 הרצועות הן כנראה המקסימום שניתן היה לדחוס בדיסק אחד, והן מספקות בהחלט. מובטלת ´עובדים בכביש´, התקליט השלישי עם ´להקה מקומית´, גם הוא בהפקתו של יזהר אשדות, הגיח לאוויר העולם ב89´. תקליט רע, ביחס לשניים הקודמים. הלהיט שהיה אמור לסחוב אותו קדימה, ´גראפיטי תל אביב 89´, שכבר אז סבל ממאמץ יתר, פותח את הדיסק השני באוסף בגרסת רמיקס מתועבת, אנטי-גרובית, שעשתה היימן יחד עם מומי לוי. גם חמשת השירים הבאים בדיסק השני לקוחים מ´עובדים בכביש´, ומציירים תמונה עגומה למדי. בשיר הנושא מוכיחה עדיין היימן כישרון מלודי סביר, ואשדות, מקדים את REM ואת שאר העולם (כולל האנפלאגד של אמ.טי.יוי. ו"ירח" של ארצי) בשנתיים, תופר עיבוד אקוסטי אוורירי עם פסנתר קליל, גיטרת קצב א-לה MONLIGHT SHADOW וקולות רקע גבריים חלולים מדי. אחריו מגיעים ´ציפור לבנה´, שיר פרידה קיטשי מתוצרת צוף פילוסוף, ´צא מהארון´ בו מנסה היימן האובר-רגשנית לשכנע בחור מבולבל להכריז בגלוי על מיניותו, ´בדרך מבית-אלפא לואדי ערה´ שניתן להכריז עליו כגרסה נשית בומבסטית, (אך דלה בתוכן ממשי) ומיותרת ל´עבד הממהר´. שיא המופרכות מגיע ב´בלוז לחייל כחול עיניים´ האיום, שמסמן את הכיוון אליו כיוונה ובו חשקה היימן מיומה הראשון על הבמות – להיות ג´ניס ג´ופלין הישראלית.
 
הסוף, מיגע אך כדאי לקרוא

תמשיכי לחלום השאלה הגדולה היא אם כן מה קרה לסי היימן מאז 94´, איך ולמה הלכה לאיבוד, וכמו בסרט של אסי דיין (כמה אפשר לכתוב פליני?) חיה את הקריירה של פעם בזמן שהרוק הישראלי צועד קדימה בצעדים גדולים, משאיר אותה מאחור, צווחת ומפרפרת בכלוב הפאסון המגוחך שבנתה לעצמה במו ידיה. יותר מכל מסמלת דרכה של היימן במחצית השנייה של שנות התשעים ולאחריהן את דרכו של השמאל הישראלי הבורגני השבע, שאותו, בהיותו ´שלום עכשווניקי´, עוד בעשור שלפני, בו שרר הצדק הטהור רק בצידה האחד של המפה הפוליטית, התיימרה לייצג. כאותו שמאל אליטיסטי (שגם כותב שורות אלה משתייך, כך או אחרת, אל שורותיו) הפכה היימן ללא רלוונטית. איפה זמרת-המלחמות (בהפוך-על-הפוך) ואיפה ´חוזרת ערב החג חכו לי בנתב"ג´? איפה הרוכלת מדיזינגוף, פליטת המועדונים, ו"בעיר הזאת הם עוד קוראים לי מלכת הלבבות"? איפה הפמיניסטית חדורת האמונה והדואט המחפיר ´שושן פרא´ עם דני ליטני? האם מדובר בחוסר מודעות כרוני? או שמא בתחושת שכנוע פנימית עמוקה וחסרת בסיס שהיא עדיין אמנית ראויה לשמה המשחקת במגרש של הגדולים?, או אולי דווקא בסוג של "דווקאיות" טורדנית? התשובה היא ככל הנראה שילוב של שלושתם, שילוב שהוביל אותה לפרסומת לחומוס ´אחלה´, לאולפן ´לא נפסיק לשיר´ וכמעט לכל אירוע בשנים האחרונות שגווני ירוק הזית מפארים את שמו. ואיזה מסכנים החיילים. היימן ראויה לאוסף הזה כסיכום קריירה, אולם צריך לקרות משהו מאוד יוצא דופן על מנת שבאותה נשימה יהפוך למקפצה לקריירה שניה. אחרת כדאי לה פשוט לפרוש. אבל זה לא יקרה. זה לא יקרה כי היימן, אישה בעלת רצון ברזל, היתה לוקחת בהליכה את פרס מיליון הדולר בסדרה כמו ´הישרדות´. היא תמשיך לנדנד, תמשיך להציק, תופיע בתמונע ב´ערב לרגל המצב´ עם חיים ועוזי אסנר הגריאטרים, תתפור לעצמה הופעה מרובת אורחים אך דלילת קהל כמו זו המבהילה שהתקיימה לפני מספר חודשים במרכז עינב, ולא תרפה עד שלא תקנו כולכם, ובלי יוצא מן הכלל, גם את האוסף הכפול (הראוי בהחלט) וגם את ´תחלמי בגדול´, אלבום האולפן החמישי שלה שיצא לפני כשנה. רק שני שירים מתוכו, ´מרוב אהבה´ (מילים דליה רביקוביץ´) ו´תגיד תודה שיש לך עיניים´ (שיר הנושא של הסדרה ´משפחה וחצי´), שניהם בביצוע LIVE מאותה הופעה מבהילה, נכללים באוסף. הבונוסים בדיסק השני כוללים את ´ילדה קטנה´ של החלונות הגבוהים בדואט מיותר עם ג´וזי כץ, גם הוא מאותה הופעה, את ´משהו שבור´, שכתבה רחל שפירא והלחין האבא נחצ´ה, מתוך הסרט ´כרוניקה של אהבה´ (98´), ואת´עד סוף המבול´ (LIVE צוותא 88´) העוצמתי, במקור מהתקליט הראשון, המוקדש לזכרו של ציון ז"ל, המנהל האגדי של אולם צוותא.
 

אסף נבו

New member
השמטת חלק חשוב מהביקורת, וחבל

טיפ טיפ יקירתי, הכנסת פעמיים את אותו הקטע (את חלק ב הכנסת פעמיים), ושכחת להכניס את קטע ג´ - כל הקטע היפה על "נפגשים". אז הנה הוא: רגעי סי - חלק ג´ (שטיפ טיפ השמיטה): לב כזה יכול להישבר אחרי הטרילוגיה החלוצית של שנות השמונים, שביססה את מעמדה כרוקרית ישראלית עצמאית, אחרי הפסקה של חמש שנים לצורך מילוי מצברים וגידול ילד, אחרי שדיסטורשן בעברית דלף כבר מכל החורים בגג של הרוקסן והציף את הקטנות שבערי השדה הישראליות, היה צריך להגיע שוב זמן ההיימן. אמיצה, בוטחת בדרכה, אך לא תמיד מודעת למגבלותיה, התייצבה היימן, שוב כאאוטסיידרית, וניסתה להתברג עם אלבום האולפן הרביעי שלה, "נפגשים" (1994), כ"האחות הבוגרת" במשפחת הרוק הישראלי, שהייתה מוכנה לקבל אותה לכל היותר כדודה צרודה ומנדנדת. "נפגשים" הוא כל מה שאפשר היה לבקש מרוק נשי בוגר, גם אם אנכרוניסטי. תקליט טוב שהצליל הלא מעודכן שלו והאפיל המגוחך שנוצר ליוצרת שבמרכזו היו בעוכריו. בטקסטים על זוגיות ואימהות, פוליטיקה ומחאה חברתית היתה אומנם היימן קיצונית פחות מפעם, אבל מצוידת בחוכמת הרחוב הנדרשת. הרוק שלה כאן מחובר לשורשים עמוקים, ומהבחינה הזאת היה אפשר להוציא את האלבום הזה גם ב 84´ או ב 04´ והוא יישמע עדיין רלבנטי. העיבודים והפקת הסאונד האמריקניים בעליל של גלעד עצמון בוהקים במידה, צרודים במידה, עם עליות וירידות נדרשות בקצב. בלוז-רוק מהבטן, שבשיאו, ואם אתה לא סתם ציניקן הוא צובט בלב ומערבל מעיים. המודל של ג´ניס ג´ופלין הישראלית זכה כאן לפרשנות ממצה. היימן למדה לשיר רוקנ´רול מעורב עם שירת נשמה, לוחצת על המיתרים במקומות הנכונים, נשמעת כמו מישהי שכבר עשתה את זה פעם אחת, יודעת מה היא רוצה מעצמה ומוכנה להתאמץ מספיק על מנת לנסות ולנצח שוב. ההרכב שסבב אותה, בדמות "להקה מקומית" בגרסתה המורחבת, עם עובד אפרת בבס ומישל עמר בתופים, התברר כאוסף מוצלח של נגנים מדור הביניים שידע לספק מצע של כוח ומעטפת של רגש. כצפוי מתנהל "נפגשים" בין קטעים קצביים, שירי אמצע ובלדות. באוסף הוא מיוצג על ידי שישה שירים. "תריסים סגורים" הפותח אותו מדבר על רגעי חסד של איש ואישה ו"עולם שחובק אותנו ואנו חובקים בחזרה" במיד-טמפו נעים. "חצי עולם", שגם הפציע בזמנו כקליפ יפה, הוא המנון אקוסטית סטייל R.E.M, מסוג המזדמזמים שגם מזמינים תנועות חיקוי של נגינה בגיטרה. לעומת זאת "אדית פיאף (של ת"א הקטנה)" לזכרה של טליה שפירא לא מספיק מדויק. חצי בלוז חצי שאנסון שנשמע כאילו ג´ון באאז השתכרה בפריז והקיאה באמצע הלובר. משך כל האלבום שומרת היימן על תנועה בלתי פוסקת בין אורבניות צפופה וגשומת עפעפיים למישורי חיטה ותירס שנגמרים במוטל דרכים מצחין או במועדון לילה מעושן עם מפוחית על הגיטרה, בקבוק בורבון ובגדי עור מבליטי חזה. "לב כזה", השיר היפה באלבום ואולי בכל הקריירה שלה (ואחד המרגשים שנכתבו בארץ – לא לדאוג – מדובר בסטייה פרטית), נהנה מטקסט שמורכב ממשחקי תפקידים, לחן של אודי הניס שבורח משבלוניות, גיטרת THE EDGE ועיבוד נוסח "ארץ חדשה". בבלדת הנושא, "נפגשים", מתחיל הקונפסט ההפקתי להעיק מעט, אבל עיבוד הקולות, האקורדיון והצ´לו של קרני פוסטל עושים חשק להדליק נר. החלק האחרון של האלבום מזמן כמה רגעים חזקים, אך מיוצג באוסף רק על ידי "בוא נרוץ" האימהי - אפילוג ראוי לאלבום שעונה להגדרה "רוק ישראלי נשי במיטבו".
 

actress

New member
../images/Emo46.gif../images/Emo46.gifנמנעתי מלשים את זה פה../images/Emo46.gif../images/Emo46.gif

הבנאדם לא יודע כלום ואני הגבתי לו שם אתמול ומאוד לא רציתי לשים את זה פה, כי כמו שנאמר זהו פורום של המון אהבה ולא רוע רוע וציניות ממש ממש לא נכנס לפה לא רציתי להכניס את זה לפה ואני לא חושבת שאני אמחק את זה כי נכון יש גם כאלה שקוטלים אבל הבנאדם הזה הוא מגעיל תסלחי לי טיפטיפ אבל אני לא אוהבת אותו
 

MesheWho

New member
תסלחי לי אבל את מגוחכת

"הוא לא יודע כלום", את כותבת. הבן אדם כתב הודעה סופר-ארוכה וסופר-מפורטת שמתארת את הקריירה של סי היימן הרבה יותר טוב ממה שאת וכל שאר המעריצים שבפורום הזה יודעים לעשות. הוא הביא ניתוח מורכב (כנראה הרבה מעבר למה שאת ושכמותך יכולים להבין, ולכן רק ריפרפת על המאמר ולא ממש קראת אותו) ומנומק שברובו היה שלילי, אבל לא רק. וכאן, מכיוון שאתם לא יותר ממועדון מעריצים מאוד לא מתוחכם, אין לכם בכלל את הכלים להתמודד עם מה שהוא כתב, לתת טענות ענייניות שסותרות אותו או סתם לכתוב הודעה רהוטה נגדית על האוסף. במקום זה, כמו גולדה בזמנו את סוגרת את העניין ב"הוא לא נחמד, אני לא אוהבת אותו" (מצטער שאני מביא דוגמה היסטורית שבחיים בטח לא שמעת עליה). אז יופי שהמצאתם פורום מעריצים עם מנטליות של דובוני איכפת לי שרק מחבקים אחד את השני כל היום ולא מתיימרים אפילו לטיפה של עומק, בין ההודעות המסחריות של "טינה" ("לכו כבר לקנות את האוסף!!") לאלו של המנהלת הנכבדה ("סי היא כל כך מקסימה ומדהימה וצנועה"). הייתי מצפה שלפחות תכירו במגבלותיכם ואם אתם לא מתיימרים כאן לטיפה של עומק ומורכבות - לפחות לא תרדו על כאלה שכן ושאין לכם את הכלים להתמודד איתם. הערה: כותב שורות אלו לא קשור לאסף נבו וכותב את הודעה זו בשם העקרון ולא עקב אהבה/שנאה למוסיקה של סי היימן. הערב 2: כותב שורות אלו תוהה כמה זמן יקח עד שמנהלת הפורום תמחק את הודעתו.
 

אהוד_

New member
המממ...אני רוצה להגיב.

המקום הזה הוא פורום בסכ"ה ולכל אחד יש את הזכות להגיב. ולהתלהב אני בתור בן אדם, לא מעריץ, אבל אוהב ומאוד מעריך את סי היימן ובגלל זה אני כאן, ואני אגיד לך עוד משהו...היא אפילו כתבה לי מסרים איישים שהייתי צריך, דווקא בזמנו קצת להתחזק, ולא שאני צריך חברה או משהו, אני מקובל אבל הדברים הקטנים כמו המילים שסי כתבה לי ליום הולדת עשו לי ממש טוב. וכן אני אקנה את האוסף וקניתי בזמנו 3 כרטיסים להופעה שלה ולאו דווקא בגלל שהיא רצתה, בגלל שהיא כבשה אותי כי פשוט, יש לה את זה! אהוד
 
מר מישהו יקר,

"ניתוח מורכב ומנומק" כמו שאתה כותב (כמבין גדול) עושה אותך מבין די קטן ביכולת שלך לקרוא ביקורות, לבצע שיפוט מהיר אצלך במוח לגבי טיבן. והעניין פשוט מאוד: ישנם מבקרים אשר בכתיבתם מביאים עובדות לטענותיהם (שגם זה מנסה, לא תמיד בהצלחה מסחררת) ומשתדלים להשתמש במילים ניטרליות במסגרת כתיבתם - אם לא מתוך אמינות מיוחדת לקורא - מתוך נימוס. רק אז ניתן לומר כי הם "מנתחים" את אותה קריירה, ואפשר לקבל את עמדתם או שלא, אך להתייחס לכתיבתם ברצינות יתרה. אולם הכותב הנדון משתמש במילים אשר מצביעות באופן בוטה על סלידתו מהאומן הספציפי, כדוגמא: "דודה מיושנת", "מקפידה להידחף ולהציץ בכל אירוע מתוקשר","היא תמשיך לנדנד, תמשיך להציק","מאותה הופעה מבהילה","ומשירי רוק פרימיטיביים", אגב, כחובב רוק אשמח לעמוד על טיבם של שירי רוק פרמיטיבים אם אדע איך מזהים אותם (אולי אתה יודע ?!?). ישנם הרבה "מבקרים" ורובם (אכן לא כולם) כותבים בצורה ברורה ומשדרים אמינות, כך שאני כקורא אוכל אולי להשתכנע מעמדתם (או שלא) אבל אוכל להתייחס אליהם ברצינות יתרה. אך מזה זמן לא קראתי ביקורת (של מבקר רציני, כמובן) שמשתמש במילים כמו של זה, מה שבהחלט אני מבין מביקורתו – שאינו חובב את האישיות מאחרי השם, אולם שום דבר על ענייניות בביקורתו. לפעמים לקרוא ביקורת זו גם מיומנות, אך הסר דאגה מליבך - היא נרכשת ובטוחני שאם תשתדל גם אתה תוכל בעתיד.
 
זה מה שקורה כשל"מישהו" יש זין מכווץ

אז מה, אדון מישהו - אתה מגן על האדון נבו כי הנימוקים שלו מושכלים? מה נראה לך, שההודעה הארוכה שלו, תחפה על קטנות (smallness)? ואתה בכלל, אדון "מישהו", איך הגעת לפה? זה היה מ מ ש במקרה, הא? אתה נראה לי בסדר, רק שאתה מגן עליו יותר מדי. וזה בדיוק מה שאנחנו עושים לפורום שלנו: שומרים עליו ומטפחים אותו. ואף אחד, אפילו שיש לו זין מכווץ המחופה על ידי פה גדול, לא ישתיק אותנו. מקסימום יכאיב לנו. אבל אנחנו נעבור גם את דלי הרגש, כפי שעברנו את פרעה. ולאחר פרעה, כל מי שלא "אסף" כלום בחיים שלו, לא יזכה להנות מהארץ המובטחת: כל שנשאר לו זה לקטר ולמרמר, מעל פסגת הר "נבו". זו לא רפליקה תנכית, כי אם עותק תכני: אסף נבו = כיווץ זין, אמרה גם הגימטריה. שיבדוק הנבו את הגימטריה, אם כי נראה שהוא טוב רק במילים. לא במספרים... זה כדי לאלץ את מיכל נבו - מנהלת הפורום - להעיף את ההודעה שלי, וגם את שלו באותה הזדמנות. כי לא כל נבו(ב) מוזמן לכתוב בפורום.
 

MesheWho

New member
אני רוצה להגיד תודה

תודה על ההודעה הכי מצחיקה שקראתי בפורומים באינטרנט הרבה זמן! למען הסר ספק - אני לא אסף נבו ואין לי שום מושג אם הזין שלו מכווץ או לא. בהחלט הגנתי עליו בגלל נימוקיו המושכלים, בניגוד גמור לרדידות השולטת כאן, בה הביקורת הכי עמוקה שאפשר לקרוא על סי היימן זה "מהמ-מ-מ-מ-מ-ם!!!" ולא, לא הגעתי לכאן במקרה. אני נכנס לפורום הזה די הרבה, פשוט כי הוא מאוד משעשע אותי. ואחרי הודעה כה משעשעת בה כדי לעלוב במישהו שלא אוהב את הדיווה שלכם אתם מגיעים לרמה שאתם מנתחים את שמו בגימטריה ומתארים את איבר מינו - נשבע לכם שאם מחר הפורום הזה הופך להיות פורום בתשלום - אני עושה מנוי לשנתיים מראש. אז תודה רבה לכם, על שעשוע לשעת לילה מאוחרת!
 

actress

New member
עוד אחד שמחפש תצומי ולהתסיס

כנראה לאנשים כאלה באמת אין מה לעשות חוץ מלהשמיץ ולנבל את פיהם ברבים, אז במקרה המישהו הגיע לכאן ובמקרה זה קרה שהביקורת הזאת הגיעה ממש משונה ככה היה לפני כמה זמן שעוד "מישהו" הגיע ועשה אותו דבר אז חלאס אם השטויות האלה ולך תחפש להתסיס במקום אחר כמו ילד בגן ממש בוגר!
 

samc

New member
נכון שזה רע-אבל לא נורא

פשוט תגיבו. שמעתי מרבים שסי עושה חיל והופעותיה מוצלחות ביותר! לא פעם פגשתי ב-לוגוס ובמקומות נוספים אנשים שהתלבטו-להכנס להופעה? לאחר ההופעה תמיד אמרו שהופתעו והיה נהדר. אז לא רק אני נהנה בהופעות של סי ולהקותיה. כמוכן מורגש בשנתיים האחרונות שסי מבצעת בשלה. היתה כבר בסרט הזה המון פעמים, והיא זמרת מקצועית.
 

ט י נ ה

New member
סיכום שלי לביקורת של מר נבו

כנראה משלמים לפי מילה כי אם הכל כך פטאטי ומיותר מדהים לראות כמה חשבוה אני עדיין שהוא מוריד עלי לפחות 5000 מילה אחלה משכורת תודה סי
 
מיהו בכלל.....???../images/Emo31.gif

איזה אדם מר ממוות המר נבו הזה... שיהיה בריא וימשיך לשמוע מה שבא לו,אותנו זה לא מעניין... ´חבל לו על הזמן איתנו´ שימשיך להתפרנס ´בכבוד´...!!! שלום לך,מיסטר ´ושלא יעבדו עלינו´...
 

אסף נבו

New member
טינה יקרה,

להלן כמה עובדות: א. לא כל הביקורת פורסמה. הביקורת מורכבת מ 4 חלקים. טיפ טיפ פרסמה בטעות את החלק השני פעמיים, והשמיטה בטעות את החלק השלישי שעסק ב"נפגשים". את מוזמנת לקרוא אותו - פרסמתי אותו בעצמי כאן למעלה בהודעת תגובה להודעה של טיפ טיפ. ב. אני בספק גדול אם קראת את הביקורת כולה, או שרק את הפיסקה הראשונה. קראי שוב - אני חושב שתופתעי. ג. הביקורת מכילה לא 5000 מילה, אלא קצת יותר מ 1900. אין לזה יותר מדי משמעות, סתם שתדעי. לגבי האורך - העירו לי שהיא ארוכה מדי, אבל חשבתי שלאוסף כזה ולקריירה כזו מגיעה ביקורת ארוכה ומכובדת. ד. הביקורת נכתבה עבור פורום מוסיקה ישראלית של ynet, ללא שום תשלום. התמורה היחידה שקיבלתי על כתיבתה היתה עצם קבלת האוסף, שנשאר ברשותי.
 
יש כל מיני טפוסים בעולם...

סי,אאוטסיידרית.....??? ומה ז´תומרת שנפגשים זה כל מה שהרוק הנשי הבוגר מסוגל לו....??? מה זה השובינזם הזה....??? אתה כנראה לא מתפרנס מהבקורת הזו,אלא רק מהציניות המורעלת שמחייה אותך. אז עד 120...!!!
 

אהוד_

New member
סי, כמו בשיר שצרבתי לך

ובדיוק נזכרתי בו שקראתי את התגובה שלך במשמרת לילה, אם את זוכרת (שיר9) Eva Dahlgren - Mammon "הכל זה תעשיה אחת גדולה מסקס ועד פוליטיקה מי מחק את המילה כבוד?"
 

אסף נבו

New member
הסברים לשאלות שלך

א. "אאוטסיידרית" - אאוטסיידר פירושו "שונה", "נפרד", "יוצא דופן". ב1994, כשסי היימן הוציאה את "נפגשים" הוא נשמע שונה מרוב הרוק הישראלי שנעשה באותה תקופה (על קצה המזלג: איפה הילד, מופע הארנבות של ד"ר קספר, רוקפור, ברי סחרוף, רמי פורטיס, זקני צפת, החברים של נטאשה..). אם את מחפשת תקליט רוק ישראלי מאותה תקופה שכן הזכיר במשהו את "נפגשים", אני ממליץ על "א-לי-מות" של שלום חנוך, שהצליל בעל הגוון האמריקאי-בלוזי שלו מזכיר קצת את הצליל של "נפגשים". ב. הציטוטים המדויקים הם (וחשוב מאוד לדייק): 1) " ´נפגשים´ הוא כל מה שאפשר היה לבקש מרוק נשי בוגר, גם אם אנכרוניסטי." 2) "..לאלבום שעונה להגדרה "רוק ישראלי נשי במיטבו"." מדובר, כמובן, דווקא במחמאה מאוד גדולה, חס וחלילה לא בשובניזם. אם את רוצה לפתוח כאן דיון בשאלה - האם קיים בכלל רוק "נשי" לעומת רוק "גברי" אשמח מאוד (באמת כדאי שבפורום שמתעסק בסי היימן יתפתח פעם דיון שכזה). ולענייננו: אני חושב שיש דבר כזה רוק "נשי", משום שנשים שונות מגברים ולכן הן מבטאות רגשות ומחשבות בדרך שונה מגברים (או גברים בדרך שונה מנשים - הסדר לא משנה כאן). ולמה מדובר במחמאה? קראי שוב את המשפט - "´נפגשים´ הוא כל מה שאפשר היה לבקש מרוק נשי בוגר, גם אם אנכרוניסטי". כשאתה אומר על משהו - "____ הוא כל מה שאפשר היה לבקש..." אתה מתכוון לכך שהוא מצוין / נהדר / נפלא / אין טוב ממנו. ג. הביטוי "אנכרוניסטי" מתייחס להערה הראשונה - לעניין ה"אאוטסיידרית". וההסבר הוא שלעומת להקות צעירות כמו איפה הילד או קספר (ולהקות אחרות) המוסיקה ב"נפגשים" נחשבת יחסית מיושנת. וכאן אני מדגיש - "מיושן" או "אנכרוניסטי" זה לא בהכרח עלבון, נהפוך הוא. עד כאן שיעור קטן בהבנת הנקרא.
 
למעלה