RihannaNavy
New member
ביקורת שכתבתי על "Matangi" של מ.י.ה.
"Matangi" הוא אלבומה הרביעי של מ.י.ה (M.I.A), אשר נקרא על שם שמה המלא (Mathangi Arulpragasam). האלבום השתחרר היום באופן רשמי בארצות הברית, ובמדינות אחרות בראשון לנובמבר- התאריך בו האלבום מצא את דרכו לרשת. תאריך השחרור המקורי של האלבום היה בדצמבר 2012. בשמיני לאוגוסט, מ.י.ה איימה להדליף את האלבום אם חברת התקליטים (Interscope) לא תתן מועד לשחרור האלבום. אינטרסקופ אישרו שהאלבום יצא בחמישי לנובמבר. מהאלבום יצאו 4 סינגלים עד עכשיו, כשההפרש בין מועד שחרור הסינגל הראשון לשני הוא שנה וחצי. "Bad Girls", שוחרר כסינגל בשלושים ואחד לינואר 2012. "Bring The Noize", כאמור, שוחרר שנה וחצי לאחר מכן, בשמונה עשר ליוני 2013. "Come Walk With Me" שוחרר כסינגל בשלישי לספטמבר, ועוד לא יצא לו קליפ. "Y.A.L.A" שוחרר כסינגל בעשרים ושניים לאוקטובר ואיתו נפתחה ההזמנה המוקדמת של האלבום.
האלבום נפתח באינטרו בן דקה וחצי, "Karmageddon". אני חושב שהוא משקף בצורה מעולה את האלבום מצד אחד, במיוחד בהפקות המיוחדות שלו, ומצד שני, אני לא מתלהב ממנו כמו רצועות אחרות, ואני חושב שהוא מעולה כפי שהוא, ולהפוך אותו לשיר מלא תהיה החלטה שגויה. אחת הרצועות האהובות עלי ומהמיוחדות באלבום היא "Matangi", הנושאת את שם האלבום. אין בה לירקה מיוחדת, לפחות ממה שאפשר להבין, כמובן. אבל היא כיפית, ובדיוק מה שציפיתי ורציתי שהיא תעשה באלבום. יש באלבום דגש מאוד חזק על ההפקות ופחות על הביצועים, ואני מת על ההפקה פה, במיוחד על הקטע האפריקאי, שאני מת על זה שזמרים משלבים קטעים כאלה בשירים שלהם. אני שם לב שהשנה הרבה לקחו השראה מהצעקות של קנייה בייזוס, ואני ממש אוהב את זה! הבתים מעולים, והפזמון/ברידג' (הקטע אחרי שהיא שרה "Its So Simple to Dance") ענק ועשה את השיר. הברידג' ענק. "Only 1 U" אמנם לא מהמועדפות עלי באלבום, אבל זה לא סותר את זה שהיא מדהימה, ולוקחת בהליכה את הרמיקס שדלף לפני יציאת האלבום. הבתים מעולים, אני ממש אוהב את הראפ שלה. הפזמון כיפי בטירוף ותקוע לי בראש מאז שהאלבום דלף. ההפקה מעולה, ואני חושב שלתת דגש לביצוע בשיר הזה מאשר להפקה זו החלטה מעולה, כי אם ההפקה הייתה חזקה מדי היא הייתה 'בולעת' את הקול של מ.י.ה. הברידג'/אאוטרו מושלם. "Warriors" הוא עוד שיר שיש בו דגש על הביצוע ועל הקול של מ.י.ה, ואולי היא עשתה שירים כאלה בעבר, אבל אני מאוהב בזה. הפזמון חזק וההפקה מעולה. הברידג' שאחרי הפזמון ענק. הדבר היחיד שהפריע לי בשיר זה שהוא נעצר באמצע ויש את ההתחלה. חוץ מזה אין לי מילה אחת רעה לומר עליו. הסינגל השלישי מהאלבום, "Come Walk With Me" דיי משעמם עד הדרופ. ולמה אני מדגיש את "עד הדרופ"? כי ברגע שהוא מגיע אתה קולט עד כמה האישה הזאת גאון. השיר מקבל טוויסט שהופך אותו ממשעמם לאדיר, ופתאום הבתים, שחוזרים על עצמם, לא מרגישים כ"כ משעממים. הוא לא מהאהובים עלי מהאלבום אבל הוא ענק. אני מטורף על ההופעה שלו בטקס הפרסים של יוטיוב. אני מקווה שY.A.L.A הוא סינגל פרומו, ושהיא תוציא לו קליפ בסגנון של ההופעה, כי היא אדירה בעייני. "aTENTion" היא עוד אחת מהרצועות האהובות עליי מהאלבום, ופה, אין דגש על ההפקה/הביצוע, הדגש עליהם באופן שווה, חוץ מהפזמון, שבו הדגש על ההפקה, כמו ב"Matangi". הבתים מעולים, כבר אמרתי שאני אוהב את הראפ שלה? ההפקה חזקה ותורמת לשיר ברמות שאני לא יכול לתאר. הפזמון ענק. אם זאת לא הייתה מ.י.ה הייתי אומר שהTENT שמופיע כל מילה שנייה בבתים חופר, אבל פה זה מאוד מוסיף לשיר ולאווירה שלו. "Exodus", עם דה וויקנד - שלא בדיוק שומעים אותו בשיר, אבל כן מרגישים את הוויב שלו , היא הרצועה האהובה עליי באלבום. אני גם מקווה שהיא תצא כסינגל, כי הקליפ יכול להיות מושלם. ההפקה חזקה, ואמנם אני אוהב יותר את הראפ שלה כמו ב"תשומת לב" ו"לוחמים", אבל הביצוע שלה הורס אותי. באמת שאני מאוהב בשיר הזה. השיר הופק ע"י Switch, שגם הפיק את "Matangi" ו"aTENTion" שאני מאוהב בהם, ועוד רצועות שאני מאוד אוהב באלבום, ביחד עם מ.י.ה. "Bad Girls", שבהתחלה לא הבנתי למה כולם התלהבו ממנו, גדל עלי מאז שהאלבום יצא ברמות שאני לא יכול לתאר, והיום אני מאוהב בו ובקליפ שלו. הפקה חזקה של דנג'ה (שאני מאוד אוהב), והבתים והפזמון עוד יותר. היא נשמעת מדהים ואני מת על הביצוע שלה בשיר. "Boom Skit" הוא עוד אינטרו, הפעם, באורך של דקה ורבע. הוא חביב, ההפקה מעולה, פחות התחברתי לביצוע שלה. רצועת מעבר טובה בסה"כ, לא מוסיפה ולא מורידה מרמת האלבום. "Double Bubble Trouble" היא עוד אחת מהרצועות הטובות באלבום, אבל לא מהמועדפות עליי. הפעם, היא מתנסה גם באלקטרו. היא נשמעת אחלה בבתים ובפזמון, והדרופ מעולה. הברידג' עם העיבוד קול ענק ותורם מאוד לשיר לטעמי. אם תשאלו אותי, אני מעדיף את הרצועה הבאה, שגם בה היא התנסתה באלקטרו. כפי שאמרתי, גם ב"Y.A.L.A" היא מתנסה באלקטרו, ופה אהבתי יותר את התוצאה. הרצועה הופקה ע"י אותו המפיק של "Double Bubble Trouble", ופה, הוא עשה עבודה יותר טובה לטעמי, במיוחד בהפקה בבתים. ממש אהבתי את הבתים, והדרופ הרבה יותר חזק מהדרופ ברצועה הקודמת, גם הביצוע שלה יותר מורגש פה. בחירה נכונה לסינגל/סינגל פרומו. האאוטרו מעולה.
גרסאת האלבום של "Bring The Noize" טובה יותר מגרסאת הסינגל לטעמי, למרות שאין הרבה הבדל, אני אוהב מאוד גם את גרסאת הסינגל ושמח שהוא יצא כסינגל. ההפקה מדהימה, ואני שמח שהיא הורידה את הבית הראשון בגרסאת הסינגל, עכשיו השיר הרבה יותר זורם. הברידג' ענק והקול בהפקה שחוזר עליה בפזמון ענק. בחמישייה שלי באלבום. הרצועה היחידה שאני יכול להגדיר כפילר, וגם זה בקושי, היא "Lights". הרצועה הופקה על ידה, ואין לי תלונות על ההפקה, אלא על הביצוע המזעזע בבתים. מרגישים שהיא הדגש פה היה ההפקה, רק חבל שזה הרס את הביצוע שלה. הפזמון טוב מאוד, והC-Part מעולה. יותר טוב מהפזמון וכמובן, לוקח את הבתים. האאוטרו מעולה וזה מה שהפך את השיר בעיניי את השיר מפילר, ל"שיר טוב". אחרי כל ירידה, יש עליה. "Know It Ain't Right" מעולה לדעתי. ההפקה מעולה, והבתים מעולים. פחות התלהבתי מהפזמון אבל הוא טוב מאוד. הברידג'ים/אאוטרואים(Outro) עשו את האלבום לכל- כך מיוחד בעיני, וגם פה זה מורגש. הברידג' מעולה וכך גם האאוטרו. "Sexodus" היא גרסא שנייה ל"Exdodus" שאני מאוד אוהב, אבל אין ביניהן הרבה הבדל, רק שאת הרצועה הזאת הפיק היט-בוי, ואת 'אקסודוס' הפיק סוויץ'. אהבתי מעט יותר את הגרסא המקורית מבחינת השילוב של הביצוע עם ההפקה, אבל ההפקה פה יותר טובה לדעתי במעט, לא הפרש משמעותי.
-
את הביקורת כתבתי לפני שלושה ימים ופרסמתי בפורום אחר עם תמונות באמצע שמפרידות בין הקטעים, וממורכז, אבל היה לי חשוב להעביר את זה גם לפה. אשמח לתגובות!
"Matangi" הוא אלבומה הרביעי של מ.י.ה (M.I.A), אשר נקרא על שם שמה המלא (Mathangi Arulpragasam). האלבום השתחרר היום באופן רשמי בארצות הברית, ובמדינות אחרות בראשון לנובמבר- התאריך בו האלבום מצא את דרכו לרשת. תאריך השחרור המקורי של האלבום היה בדצמבר 2012. בשמיני לאוגוסט, מ.י.ה איימה להדליף את האלבום אם חברת התקליטים (Interscope) לא תתן מועד לשחרור האלבום. אינטרסקופ אישרו שהאלבום יצא בחמישי לנובמבר. מהאלבום יצאו 4 סינגלים עד עכשיו, כשההפרש בין מועד שחרור הסינגל הראשון לשני הוא שנה וחצי. "Bad Girls", שוחרר כסינגל בשלושים ואחד לינואר 2012. "Bring The Noize", כאמור, שוחרר שנה וחצי לאחר מכן, בשמונה עשר ליוני 2013. "Come Walk With Me" שוחרר כסינגל בשלישי לספטמבר, ועוד לא יצא לו קליפ. "Y.A.L.A" שוחרר כסינגל בעשרים ושניים לאוקטובר ואיתו נפתחה ההזמנה המוקדמת של האלבום.
האלבום נפתח באינטרו בן דקה וחצי, "Karmageddon". אני חושב שהוא משקף בצורה מעולה את האלבום מצד אחד, במיוחד בהפקות המיוחדות שלו, ומצד שני, אני לא מתלהב ממנו כמו רצועות אחרות, ואני חושב שהוא מעולה כפי שהוא, ולהפוך אותו לשיר מלא תהיה החלטה שגויה. אחת הרצועות האהובות עלי ומהמיוחדות באלבום היא "Matangi", הנושאת את שם האלבום. אין בה לירקה מיוחדת, לפחות ממה שאפשר להבין, כמובן. אבל היא כיפית, ובדיוק מה שציפיתי ורציתי שהיא תעשה באלבום. יש באלבום דגש מאוד חזק על ההפקות ופחות על הביצועים, ואני מת על ההפקה פה, במיוחד על הקטע האפריקאי, שאני מת על זה שזמרים משלבים קטעים כאלה בשירים שלהם. אני שם לב שהשנה הרבה לקחו השראה מהצעקות של קנייה בייזוס, ואני ממש אוהב את זה! הבתים מעולים, והפזמון/ברידג' (הקטע אחרי שהיא שרה "Its So Simple to Dance") ענק ועשה את השיר. הברידג' ענק. "Only 1 U" אמנם לא מהמועדפות עלי באלבום, אבל זה לא סותר את זה שהיא מדהימה, ולוקחת בהליכה את הרמיקס שדלף לפני יציאת האלבום. הבתים מעולים, אני ממש אוהב את הראפ שלה. הפזמון כיפי בטירוף ותקוע לי בראש מאז שהאלבום דלף. ההפקה מעולה, ואני חושב שלתת דגש לביצוע בשיר הזה מאשר להפקה זו החלטה מעולה, כי אם ההפקה הייתה חזקה מדי היא הייתה 'בולעת' את הקול של מ.י.ה. הברידג'/אאוטרו מושלם. "Warriors" הוא עוד שיר שיש בו דגש על הביצוע ועל הקול של מ.י.ה, ואולי היא עשתה שירים כאלה בעבר, אבל אני מאוהב בזה. הפזמון חזק וההפקה מעולה. הברידג' שאחרי הפזמון ענק. הדבר היחיד שהפריע לי בשיר זה שהוא נעצר באמצע ויש את ההתחלה. חוץ מזה אין לי מילה אחת רעה לומר עליו. הסינגל השלישי מהאלבום, "Come Walk With Me" דיי משעמם עד הדרופ. ולמה אני מדגיש את "עד הדרופ"? כי ברגע שהוא מגיע אתה קולט עד כמה האישה הזאת גאון. השיר מקבל טוויסט שהופך אותו ממשעמם לאדיר, ופתאום הבתים, שחוזרים על עצמם, לא מרגישים כ"כ משעממים. הוא לא מהאהובים עלי מהאלבום אבל הוא ענק. אני מטורף על ההופעה שלו בטקס הפרסים של יוטיוב. אני מקווה שY.A.L.A הוא סינגל פרומו, ושהיא תוציא לו קליפ בסגנון של ההופעה, כי היא אדירה בעייני. "aTENTion" היא עוד אחת מהרצועות האהובות עליי מהאלבום, ופה, אין דגש על ההפקה/הביצוע, הדגש עליהם באופן שווה, חוץ מהפזמון, שבו הדגש על ההפקה, כמו ב"Matangi". הבתים מעולים, כבר אמרתי שאני אוהב את הראפ שלה? ההפקה חזקה ותורמת לשיר ברמות שאני לא יכול לתאר. הפזמון ענק. אם זאת לא הייתה מ.י.ה הייתי אומר שהTENT שמופיע כל מילה שנייה בבתים חופר, אבל פה זה מאוד מוסיף לשיר ולאווירה שלו. "Exodus", עם דה וויקנד - שלא בדיוק שומעים אותו בשיר, אבל כן מרגישים את הוויב שלו , היא הרצועה האהובה עליי באלבום. אני גם מקווה שהיא תצא כסינגל, כי הקליפ יכול להיות מושלם. ההפקה חזקה, ואמנם אני אוהב יותר את הראפ שלה כמו ב"תשומת לב" ו"לוחמים", אבל הביצוע שלה הורס אותי. באמת שאני מאוהב בשיר הזה. השיר הופק ע"י Switch, שגם הפיק את "Matangi" ו"aTENTion" שאני מאוהב בהם, ועוד רצועות שאני מאוד אוהב באלבום, ביחד עם מ.י.ה. "Bad Girls", שבהתחלה לא הבנתי למה כולם התלהבו ממנו, גדל עלי מאז שהאלבום יצא ברמות שאני לא יכול לתאר, והיום אני מאוהב בו ובקליפ שלו. הפקה חזקה של דנג'ה (שאני מאוד אוהב), והבתים והפזמון עוד יותר. היא נשמעת מדהים ואני מת על הביצוע שלה בשיר. "Boom Skit" הוא עוד אינטרו, הפעם, באורך של דקה ורבע. הוא חביב, ההפקה מעולה, פחות התחברתי לביצוע שלה. רצועת מעבר טובה בסה"כ, לא מוסיפה ולא מורידה מרמת האלבום. "Double Bubble Trouble" היא עוד אחת מהרצועות הטובות באלבום, אבל לא מהמועדפות עליי. הפעם, היא מתנסה גם באלקטרו. היא נשמעת אחלה בבתים ובפזמון, והדרופ מעולה. הברידג' עם העיבוד קול ענק ותורם מאוד לשיר לטעמי. אם תשאלו אותי, אני מעדיף את הרצועה הבאה, שגם בה היא התנסתה באלקטרו. כפי שאמרתי, גם ב"Y.A.L.A" היא מתנסה באלקטרו, ופה אהבתי יותר את התוצאה. הרצועה הופקה ע"י אותו המפיק של "Double Bubble Trouble", ופה, הוא עשה עבודה יותר טובה לטעמי, במיוחד בהפקה בבתים. ממש אהבתי את הבתים, והדרופ הרבה יותר חזק מהדרופ ברצועה הקודמת, גם הביצוע שלה יותר מורגש פה. בחירה נכונה לסינגל/סינגל פרומו. האאוטרו מעולה.
גרסאת האלבום של "Bring The Noize" טובה יותר מגרסאת הסינגל לטעמי, למרות שאין הרבה הבדל, אני אוהב מאוד גם את גרסאת הסינגל ושמח שהוא יצא כסינגל. ההפקה מדהימה, ואני שמח שהיא הורידה את הבית הראשון בגרסאת הסינגל, עכשיו השיר הרבה יותר זורם. הברידג' ענק והקול בהפקה שחוזר עליה בפזמון ענק. בחמישייה שלי באלבום. הרצועה היחידה שאני יכול להגדיר כפילר, וגם זה בקושי, היא "Lights". הרצועה הופקה על ידה, ואין לי תלונות על ההפקה, אלא על הביצוע המזעזע בבתים. מרגישים שהיא הדגש פה היה ההפקה, רק חבל שזה הרס את הביצוע שלה. הפזמון טוב מאוד, והC-Part מעולה. יותר טוב מהפזמון וכמובן, לוקח את הבתים. האאוטרו מעולה וזה מה שהפך את השיר בעיניי את השיר מפילר, ל"שיר טוב". אחרי כל ירידה, יש עליה. "Know It Ain't Right" מעולה לדעתי. ההפקה מעולה, והבתים מעולים. פחות התלהבתי מהפזמון אבל הוא טוב מאוד. הברידג'ים/אאוטרואים(Outro) עשו את האלבום לכל- כך מיוחד בעיני, וגם פה זה מורגש. הברידג' מעולה וכך גם האאוטרו. "Sexodus" היא גרסא שנייה ל"Exdodus" שאני מאוד אוהב, אבל אין ביניהן הרבה הבדל, רק שאת הרצועה הזאת הפיק היט-בוי, ואת 'אקסודוס' הפיק סוויץ'. אהבתי מעט יותר את הגרסא המקורית מבחינת השילוב של הביצוע עם ההפקה, אבל ההפקה פה יותר טובה לדעתי במעט, לא הפרש משמעותי.
-
את הביקורת כתבתי לפני שלושה ימים ופרסמתי בפורום אחר עם תמונות באמצע שמפרידות בין הקטעים, וממורכז, אבל היה לי חשוב להעביר את זה גם לפה. אשמח לתגובות!