ביקורת - Dance of Death - חלק א'

ביקורת - Dance of Death - חלק א'

אז תרשו לי
באתי לדיסק החדש עם המון חששות. איך להקה יכולה לשמור על אותן איכויות כמו בעבר, בלי להתמחזר יותר מדי, בלי לאבד את הטאץ'? אז נכון, Brave New World היה שיפור משמעותי מ- Futureal (כשבניגוד לרוב המוחץ, לי דווקא לא היתה שום בעיה עם תקופת בלייז. אפילו יש לי את שני הדיסקים של הלהקה שלו - Blaze), אבל עדיין הוא היה קצת שונה. הוא היה הרבה יותר חדשני ומופק מהחומר הישן יותר שלהם. וזה לא מה שהדאיג אותי, חדשנות והתפתחות זה דבר טוב, ויש לי בעיה קשה עם כל האנשים שבוכים כמה פעם תמיד היה יותר טוב. אבל בכל זאת, היתה תחושה שמשהו שונה ורציני צריך לקרות למיידן כדי שהדיסק החדש באמת יהיה יצוגי למותג הענק שנקרא "איירון מיידן". כשקניתי את הדיסק לקח לי זמן להתרגל לעטיפה המוזרה. גרפיקה תלת ממדית זולה, ואדי במרכז... מוזר ביותר. Wildest Dreams, השיר הראשון בדיסק, שהוא גם הסינגל היחידי שיצא ממנו בינתיים, מזכיר קצת את ימי Running Free העליזים, רק בלי ההשפעה הניכרת שהיתה אז מהבלוז-רוק. הוא גם השיר היחידי שהכרתי כבר. הוא שיר נחמד, לא יותר מדי מיוחד, לא מרגש מדי, ובעיקר קליל ואוורירי. הוא אותת לי שאולי אני הולך להתאכזב אחרי הציפיות הגדולות שלי למשהו מיוחד. השיר משרה אווירה של "הנה אנחנו מתחילים, היכון, רוץ!", ובאמת לאורך חלקים נרחבים של הדיסק כולו יש תחושה של מירוץ, של תנועה. הרבה מאד דינמיות. השיר עצמו הוא קליל מאד, ולכן כשהוא נגמר ופתאום התחיל הריף העבה והרטוב של "Rainmaker", קפצתי פתאום ואז הבנתי שמיידן חזרו ובגדול. ברוס מעולם לא נשמע טוב יותר, הגיטרות מנגנות בדינמיקה מדהימה איתו ואחת עם השניה, כשלכל אחת יש צליל יחודי שמעציב ומעבה את האחרות. בסולו הפתיחה של "No More Lies" יכלתי להשבע שאני שומא את Afraid to Shoot Strangers משום מה, ונסחפתי עם המוזיקה הקצבית (מה שמיחד בעיקר את הדיסק הזה, לדעתי, הוא קצביות יחודית ודינמית), והשירה העדינה והכמעט לוחשת של ברוס גרמה לי לעצום את העיניים ולשקוע במוזיקה, בגיטרות הליווי העדינות ובאורגן האורקסטרלי, כשפתאום המוזיקה מפסיקה, וברוס צועק "No More Lies" כשגיטרות כבדות ותופי בס עונים לו בתיאום. באותו רגע עיני נפקחו לרווחה, ואני כולי בהלם לא הבנתי מאיפה זה הגיע. לפני שהספקתי לעכל את גודל הגדולה, פתאום המקצב החל דופק, הגיטרות החלו רצות, והאורגן ריחף לו אי שם מלמעלה - ושוב אנחנו במירוץ. האצן הראשי - ברוס דיקינסון. המאמן - סטיב האריס. האדרנלין - ניקו מקבריין. ובמקצה השליחים - אדריאן, דייב, וג'ניק. הפתיחה של Montsegur הצליחה להפתיע אפילו אותי. הריף בפתיחה היה כבד יותר ממה שאיירן מיידן בד"כ מנגנים. איירון מיידן בדרך כלל נמנעים מהרעיון של "לעשות רעש ולהיות נבזיים", רעיון נפוץ במטאל, ונשארים במלודיות וגיטרות גבוהות. הפתיחה של השיר שאני אפילו לא יודע איך מבטאים את השם שלו, היתה מאד מאד כבדה יחסית לחומר הרגיל של מיידן, וזה היה מרענן לטובה. ההמשך לא היה 'רגוע יותר', אבל בהחלט היה חומר מיידני אמיתי ומרענן - השירה של ברוס בשיר היא מאוד אופראית בחלקים מסויימים, ומאד סיפורית באחרים (מזכיר קצת את Run to the Hills בחלקים מסויימים). השיר בכלל הוא שיר נהדר, המקצב סוחף, והפזמון קליט ונהדר. כיפי ביותר. אז הגיע מה שהיה אמור להיות גולת הכותרת של האלבום. שיר הנושא - Dance of Death. השיר הזכיר לי בצורה מכאיבה בתחילתו את Fear of the Dark. שלא תבינו אותי לא נכון, אני מאד אוהב את Fear of the Dark, אבל החשש הגדול ביותר שלי כששמעתי שהדיסק הזה יהיה קצת "חזרה למקורות" היה מיחזורים של חומר ישן. עד לשיר הזה לא נתקלתי בהם, אבל כאן הפתיחה קצת הפחידה אותי. כשהשיר התקדם נרגעתי - היה לו את היחוד שהיה לאלבום כולו - יותר אקוסטי, יותר אורקסטרלי, יותר אנרגטי ודינמי. הבתים הראשונים התחילו לחזור על עצמם קצת, ואז פתאום המוזיקה הפסיקה, והתחיל אחד הסולואים היותר מוזרים אבל מדהימים ששמעתי מעודי. לפני שקלטתי מה קורה שם פתאום הצטרפו לגיטרה מבחר כלים סימפונים שונים שאת שמם אני אפילו לא יודע (אני יודע שהלהקה שכרה כמה כלים מאיזה סימפוניה מקומית לצורך הקלטת השיר - וכמובן שיש גם את הקלידים של סטיבו). בכל מקרה, משם זה רק התפתח לסולואים מעולים וקצביים, שכללו מכל הבא ליד - סימפוניות, גיטרות גבוהות, גיטרות עבות, גיטרות כבדות, ובעיקר הרבה מהסולואים שרק איירון מיידן יודעים לעשות. שיר שבהחלט שווה לקבל את נושא האלבום. אחרי השיר האפי המעולה הזה, הגיע שיר שהפתיחה שלו נשמעת בדיוק כמו Lord of the Flies. אפילו ההמשך של ההתחלה נשמע כמו Lord of the Flies. ההמשך פשוט היה מוזר. Gates of Tomorrow נקרא השיר, שלא ממש התחברתי אליו. מה לעשות, קורה. הוא נשמע מאד... איך להגיד את זה... אתם מכירים את זה שברוס שר בקול גבוה וצורם כזה, וזה בד"כ על קלישאות כאלה של שדים, מוות, השטן וכו'? זה נשמע ככה בערך רוב השיר. זה מזכיר קצת בחלקו קטעים מ- Number of the Beast, שזה לא דבר רע, אבל פשוט לא מתאים לשאר האלבום. אני לא מסכים עם מי שאומר שהאלבום הזה הוא חזרה לשורשים ולסגנון הישן - איירון מיידן ממשיכים להתפתח ולהשתנות. האלבום הזה פשוט מחזיר אותם לתקופה שבה הכיוונים שבהם הם הולכים לוקחים אותם רק למקומות טובים מבחינה אומנותית, והשיר הזה פשוט לא מתאים לרצף הזה, ולא מתאים לדיסק. וחבל. (המשך בהודעת הבאה)
 
ביקורת - Dance of Death - חלק ב'

השיר הבא בדיסק ממשיך את המירוץ שבו היינו רוב הדיסק, והוא נקרא Gates of Tomorrow. גם הוא מתחיל באווירה Number of the Beast - ית, וגם עליו אין לי מה להגיד יותר מדי חוץ מזה שהפזמון שלו נחמד. או, אבל עכשיו הגענו ליצירת מופת נוספת - Pachendale. בלדת מטאל קלאסית מבית איירון מיידן - ומהי בלדת מטאל? בלדת מטאל (או לפחות בלדת מטאל טובה) היא שיר שבו לא רק שהמילים הם גם סיפור, אלא גם שהסיפור והמוזיקה תורמים אחד לשני ושאחד לא היה אותו דבר בלי השני. עד עכשיו הביקורת שלי לא כללה בכלל ביקורת על התוכן המילולי, שהוא משמעותי מאד בחלק מהשירים, אבל זהו השיר בו המילים הם כלום ללא המוזיקה, ולהפך, לכן אציין רק שהשיר מספר את סיפורו של קרב במלחמת העולם הראשונה, במקום הנקרא פשנדייל. באותו קרב, שהתרחש בין יולי לנובמבר 1917, נהרגו אנשים רבים בגלל תנאי השטח הקשים ששררו בשדה. השיר מספר על סיפורו של חייל שמת במהלך הקרב, ועל תחושותיו ורצונותיו לפגוש שוב את חבריו, וכמובן השאיפה לחזור הביתה. השיר בין השאר גם מעביר תחושה של סוריאלסיטיות שהיא מרכיב בכל מלחמה, והמוזיקה הדרמטית, השירה החזקה, והתיפוף המבולגן מעבירים את התחושה שמסתתרת בין המילים ומעצימים אותה. השיר כמובן גם עמוס בריפים משתנים ואורגנים, משהו מאד נפוץ באלבום. למי שלא מבין למה אני משתמש כל הזמן במילה "ריפים" במקום במילה "סולואים", זה בגלל שסולו הוא משהו חד פעמי ובד"כ מבוצע על ידי גיטרה שפשוט מאלתרת על סולם מסויים בקצב מסויים, בעוד ריף הוא מחזור קבוע של קטע מסוים. יש מעט מאד סולואים באלבום הזה, ובשיר הזה בכלל, רוב המוזיקה היא פשוט מכלול גדול של ריפים דינמיים, ובגלל זה הוא גם אף פעם לא משעמם, ובגלל זה שיר יכול להיות באורך של 8 דקות, בלי שזה ירגיש מרוח. זאת הגדולה של מיידן לדעתי - היכולת שלהם לעשות יצירות רוק גדולות ומרתקות, שלא משאירות את המאזין עם תחושה של "נו, מיצינו". השיר הזה הוא דוגמא מעולה ליכולת הזאת, ולדעתי הוא אחד הטובים באלבום. בשיר הבא יש לדעתי את המבנה המוזיקלי המעניין ביותר בו נתקלתי. השיר מתחיל בריף קצת בארוקי (מה שמאפיין חלקים גדולים מהדיסק, בעיקר בזכות התיפוף היחודי מאד של ניקו שהוא הרבה יותר קלאסי ובארוקי מאשר רוקיסטי). האורגנים מצטרפים פה בריף עדין מאד, והגיטרות נותנות תחושה של השקט שלפני הסערה. אז פתאום התיפוץ מתעצם בהחזקותו הדומיננטית של הבאס המהיר של ניקו (שד"א מעולם לא השתמש בדאבל פדאל!), ונכנס לריף כבד ואפל. בכל שיר אחר, של כל להקה אחרת, בשלב זה הריף היה נגמר והיה מתחיל הבית, אבל פתאום באמצע כל הסערה הזאת, בין הברקים והרעמים, פתאום ברוס התחיל לשיר. גם המילים וגם המוזיקה משרים אווירה מאד טרום-אפוקליפטית, ועל זה גם מדבר השיר. התחושה עד הפזמון הראשון היא "אלוהים ישמור, הנה זה בא!" ואז בא הפזמון המאד תיאטרלי שרק מעצים את כל התחושה הזאת באווירה של הסתכלות לעתיד. בשיר זה האצנים שלנו מתחילים לראות את הלילה יורד, רואים את הסערה מגיעה ומרגישים שעוד מעט יקרה משהו. לא ברור מה, אבל הנה זה בא מעבר לפינה. הם מרגישים שהם צריכים להאט את הקצב, אבל קשה להם - הם יצאו למסע מרתק בזמן ובמרחב, ביקרו במקמות רבים, ראו את העולם מקצה אחד לקצהו השני, ואחרי שעברו באש ובמים, בחושך ובאור, יורד לו הלילה. מהשיר הבא - Age of Innocense - אני אתעלם ברשותכם, כי אין לי יותר מדי מה להגיד עליו. הוא שיר טוב, אבל אין בו שום דבר מיוחד. אבל זה מגיע לו שיר הסיום. Journeyman הוא אחד השירים האישיים ביותר לדעתי שנכתבו על ידי הלהקה. כן, רבים מהשירים של הלהקה הם מאד אישיים בשביל סטיב האריס שכתב את רובם והשליך ברובם את מרות חייו שלו. השיר הזה אבל הוא שיר שונה. קודם כל קצת רקע - הביצוע המקורי של השיר היה הרבה יותר רוקיסטי ואלקטרוני, אבל מתישהו הלהקה החליטה לעשות ביצוע אקוסטי ואורקסטראלי שלו, ולשחרר אותו כ- B-Side באחד מהימים. התוצאה היתה כלכך מדהימה שהם החליטו להשתמש בביצוע האלטרנטיבי בדיסק. השיר הזה הוא שיר סיום לכל דבר. בסופו של המסע, בסופו של המירוץ, הקבוצה שלנו יושבת ומתבוננת בשקיעה. פרשנויות שונות של השיר שנתקלתי בהן מרמזות שהשיר הזה הוא שיר פרידה של הלהקה מהמעריצים (לאור השמועות, שככל הנראה, זהו אלבום האולפן האחרון). המוזיקה בשיר מאד מלודית, והגיטרות האקוסטיות תורמות לאווירה והופכות את השיר הזה למאד רגשי. השירה העדינה של ברוס תזיל דמעה בעינו של כל מיידניסט - כי זהו אכן שיר סיכום. ולסיכום? הדיסק Dance of Death הוא דיסק מדהים. בהחלט אחד הטובים של מיידן בעשר השנים האחרונות, אם לא יותר. הוא חדשני, הוא דינמי, הוא מיוחד, הוא מעז, הוא שונה - אבל הוא מאה אחוז מיידן טהור. אם זה הסגנון הבארוקי, הרוק הכבד, או בלדות המטאל, האלבום הזה הוא אחת מיצירות הרוק הנהדרות ביותר של זמננו, ברמה מוזיקלית, אומנותית, ואם אכן זהו האלבום האחרון - אז אולי אפילו היסטורית.
 

MetalliKosta

New member
../images/Emo45.gif../images/Emo45.gif../images/Emo45.gif../images/Emo45.gif../images/Emo45.gif

כתיבה מעולה,ביקורת טובה מאוד! אני אעלה את זה למאמרים מחר כי עכשיו אני חייב לזוז.
 

DreamINGG

New member
../images/Emo45.gif ביקורת טובה מאוד!

מסכים עם רובה הגדול של הביקורת וגם לדעתי זהו דיסק מעולה קבל ח"ח
 

Awaken

New member
../images/Emo45.gif אחלה ביקורת...

נהנתי לקרוא אותה דווקא בגלל שגם אני כתבתי ביקורת על האלבום וזה נתן לי נקודת השוואה... אם אתה רוצה לקרוא את שלי אז זה במאמרים...
 

Yuvallica

New member
רגע אנ'לא מבין, איפה New Frontier?

סקירה מצוינת אבל פספסת את השיר הזה
 
למעלה