בית פרטי רשום בטאבו אך ללא היתר בעיריה

הקיזומ

New member
בית פרטי רשום בטאבו אך ללא היתר בעיריה


נתקלתי בבית פרטי ישן למכירה, חצי מדו-משפחתי, שמצא חן בעיניי.
יש נסח טאבו.
ניגשתי לעירייה והתברר שאין היתר בנייה לבית. כן יש היתר לחצי השני.

מחיפוש ברשת, אני מבין שזה לא מצב תקין או בריא.
השאלה היא האם ישנן דרכים להסדיר מצב כזה בעירייה.
האם זה רק עניין של כסף בסופו של דבר?
 

zammy

New member
פנה לועדה המחוזית

יכול להיות שמדובר במבנה ישן שלא היה בתחום רשות מקומית והיתר הוצא על ידי הוועדה המחוזית בזמנו ואולי אף לפני חוק התכנון כלומר לפני 1965.
אם מדובר למשל במגרש מינהל סביר שיהיה תשריט כלשהו, אולי לא היתר, בתיק במינהל.
אם ניתן להוכיח כי המבנה נבנה לפני חוק התכנון הרי כאילו שיש לו היתר ולא צריך להוכיח דבר.
האם בהיתר של החצי השני מסומן החצי הנדון כקיים? הרי שניהם על אותו מגרש והוועדה המקומית בוודאי היתה דורשת לראות מה קורה בחצי זה כי מתוקף היותם במגרש בנייה אחד הם חולקים זכויות וקווי בניין.
חוץ מזה אתה מציין שזה בית ישן ובוודאי תשפץ , תרחיב ותנצל זכויות בנייה ואז כל העניין יסתדר. חשוב לבקש אגרת מידע תכנוני מהוועדה המקומית ולראות כרמה נוצל מתוך אחוזי הבניין על המגרש שלא יווצר מצב שהחצי השני ניצל שטחים לא לו ותהיה בעייה בחוסר שטחי בנייה.
&nbsp
 
בית צמוד קרקע שמחציתו נבנתה ללא היתר כחוק - התייחסות.

האם אתה מכוון לכך ש...תב"ע לבית צמוד קרקע חד משפחתי הפך ללא היתר בניה לבית דו משפחתי כשהתוספת כולה נבנתה ללא היתר בניה ?

אם זה המצב, וברשות המקומית אין עניין להכשיר את חריגת הבניה, כדאי שתקרא את שכתבתי זה עתה לעניין התיישנות חריגות בניה ומכלול הכלים שיש לרשות מקומית לטפל בחריגות בניה.

ככלל ...חשוב לבחון את התב"ע החלה באיזור.
 

MrRoadRunner

New member
אין צורך בהסדרה במקרה ש.

אם הבניין נבנה לפני 1965 אזי כנראה אין לו היתר מכיוון שלא היה חייב בהיתר. ניתן להוכיח שהבניין היה קיים ע"י הוצאת תצ"א במרכז למיפוי.
 

aeonf

New member
מאיפה השטות הזו?

כל מבנה חייב בהיתר, גם בימי המנדט נתנו פה היתרים.
אין היתר = בעיה.
 

MrRoadRunner

New member
ההיתרים ניתנו בדיעבד ולא תמצא שרטוט. אתה מוזמן למצוא היתרים

משורטטים חתומים לבתים ישנים במושבות. ספר מה גילית...
 

aeonf

New member
זה שאין לא אומר שזה תקין

ועובדה שמוציאים היתרים בדיעבד, אם לא היה צריך היתרים אז למה טורחים להוציא?
ברור לי שיש מקומות שפשוט נעלמו (או לא היו) היתרים אבל זה לא מצב תקין ובהחלט מוריד משווי הנכס.
הרבה מאד מיפו אגב בלי היתרים, גם לי יש נכסים כאלה.
 
ל- MrRoadRunner- התפתחות תחום התכנון והבניה החל מעות'מאנים.

לא ברור לי מהיכן שאבת את המידע ה"קלוקל" בלשון המעטה, שלפני שנת 1965 שרר חוק הג'ונגל בתחומי מדינת ישראל וכל אדם בנה כרצונו...כי זו משמעות "דבריך" כאן בפורום.

האמת שונה לחלוטין :
נתחיל מהשלטון העות'מאני בא"י.
נכון הוא שבתקופת השלטון העות'מאני [החל מסוף המאה ה-19] מתן אישורי הבניה היה לקוי ואף כלל בתוכו מרכיב של תשלומי "בקשיש" לפקיד הנכון, כי לא היתה חקיקה סדורה והיא נבעה בעיקר מכך שהשלטון העות'מאני בהגדרתו לא עסק בפיתוח א"י, אבל חוקי הקרקעות של שנת 1858 והחלת חוקים אזרחיים [עוקפי ווקף איסלאמי] יצר סדר כל שהוא בתכנון, ובתים נבנו ע"ב תכנית בניין ערים שכללו שרטוטים תכנוניים כמקובל באותה תקופה. [בניה ללא יסודות עם קירות ברוחב של כ-90 ס"מ וקורות מסילה לחיזוק התקרות].
כולנו מכירים את סיפורי "חומה ומגדל" שבהם בניית מבנה בלילה והעמדת תקרתו עד הבוקר לא איפשרו את הריסתו. [תוך העלמת עין]

שלטון המנדט הבריטי.
מטרתה של ממשלת המנדט הייתה לפתח את ארץ ישראל עבור תושביה.ולהפוך אותה לארץ מודרנית . השוני בגישה התבטא גם בעיצוב החקיקה.
עם החלת שלטון אזרחי בא"י בשנת 1920 ומינוי הרברט סמואל כנציב עליון לא"י הוקמו מערכות מנהליות וזרוע ביצוע לתכנון עירוני וכפרי.

"פקודת בניין ערים" משנת 1921
חוק המרכזי שעיצב באופן חוקי את המערכת הסטטוטורית של התכנון הפיזי בארץ ישראל החל מימי ראשית המנדט בינואר 1921 , פקודת בניין ערים נועדה להבטיח את התכנון המסודר של הערים, כדי לדאוג לבריאות ולרווחת הציבור, כפי שנכתב בפתיח לפקודה: ״לדאוג לתכנון המסודר של ערים ולפקח על הקמת בניינים ועל סלילת רחובות באזורים מסוימים, כדי להבטית את פיתוחם המתוקן של אותם אזורים לטובת בריאות העם ונוחות הסביבה ולשם שלומו וטובתו של הצבור כולו״

הפקודה עברה תיקונים ושינויים רבים לאורך שלושים שנות המנדט הבריטי ונוספו לה צווים, תקנות וסדרי ביצוע. היא הלכה והתרחבה עד שמנתה 42 סעיפים.
את הצעת השינוי האחרונה לפקודה, שפורסמה בשנת 1947 ,לא הספיקו הבריטים לממש עקב תום המנדט.

מדינת ישראל כחליף המנדט הבריטי :
עד שנת 1965 יושמו פקודות וצוים מנדטוריים בתחום התכנון והבניה, ובספ' 1965 חוקקו חוק ותקנות התכנון והבניה - https://www.knesset.gov.il/review/data/heb/law/kns5_planning.pdf

עד שנה זו בוצעו תיקונים תקופתיים לפקודה וצווים בנדון לפי הצורך , ראה לדוגמה : חוק לתיקון פקודת בנין ערים, תשי"ב 1951* - http://fs.knesset.gov.il//2/law/2_lsr_203719.PDF

חוק לתיקון פקודת בנין ערים, תשי"ד 1954 - http://fs.knesset.gov.il//2/law/2_lsr_208087.PDF

חוק לתיקון פקודת בנין ערים, תשי"ז 1957 *- http://fs.knesset.gov.il//3/law/3_lsr_208086.PDF

חוק לתיקון פקודת בנין ערים,תשי"ט 1959 - http://fs.knesset.gov.il//3/law/3_lsr_208085.PDF

הנה כי כן, ניתן לראות שלמדינת ישראל היה נוח עד שנת 1965 להמשיך עם [פקודות וצווים] שהם חוקי החירום של המנדט הבריטי עד להכרזת תום השלטון הצבאי בישובים הערביים בא"י.

לסיכום :
לא ניתן לקבוע בעקבות אובדן שרטוטים/מפות תכנון כאלה ואחרות בישוב זה או אחר כאילו שרר כאוס מוחלט בתחום התכנון העירוני והכפרי.

=============================================================================
פרל דוד , סלולרי - 052-8964914
 

zammy

New member
ככלל ועדות מקומיות נוהגות כך:

אם לא נמצא היתר ובעל המגרש יכול להוכיח כי המבנה הקיים בשטח נבנה לפני 1965 ובמדויק (על ידי צילומי אויר, תמונות או כל מסמך אחר שהוועדה תסכים לקבלו) לא צריך להוציא היתר למבנה הקיים הנ"ל ורק לו בלבד. כמובן שכל תוספת מחייבת היתר.
 
למעלה