בניית אתר אינטרנט - מה עדיף - וורדפרס או תכנות מיוחד

תומאס

New member
בד"כ (לא תמיד) כשצריך לבחור בין שתי אפשרויות, האפשרות היקרה

תהיה גם הטובה יותר.
במקרה של בניית אתר אינטרנט, אם למשל יש שתי הצעות לבניית אותו אתר,
אחת בקוד פתוח במחיר למשל 4000 ש"ח, והשניה בקוד סגור במחיר של 8000 ש"ח, אז אפשר אולי לחשוב שהאופציה השנייה הרבה יותר טובה.
אבל לפחות ממה שקראתי קצת בימים האחרונים, אז יכול להיות שקוד סגור יותר טוב מקוד פתוח, אבל עדיין הוא לא מושלם וגם לא יש חסרונות.
כלומר אם מישהו יש לו נגיד תקציב של 10,000 ש"ח - עדיין ההמלצה לא תהיה חד משמעית לבחור באופציה של בניית אתר בקוד סגור.
 
לא יודע.

בקשר ל-60 מתוך 60 - ככל הנראה חישבתי 60 מתוך 40. (יש לי כמה באגים שלפעמים מתלבשים על המרווח שבין הכסא והמקלדת).
יתר ה-26 אחוזים מתחלקים על המון כלים שכל אחד מהם יש לו פחות מ2 אחוזים, ויש הפרשים גדולים במספרים בין זחלנים שונים, ולא היה לי כוח להתחיל למצע אותם ולחשב (כפי שראיתה קודם - אפילו לכפול 0.6 ב0.4 בשעות שהאישה רוצה יחד אני לא מצליח).
&nbsp
 
תלוי מדוע הזול זול

אופניים שייבנו עבורך אישית יעלו הרבה יותר מאופניים טובים ומוכנים. הם לא יהיו טובים יותר בהכרח, או אפילו יתאימו יותר לך.
הקוד הפתוח לא בהכרח זול יותר, פשוט המטבע המשולם עשוי להיות שונה. מערכת שתוכננה פעם אחת ומשתמשים בה שוב ושוב ("ייצור המוני") יכולה להיות מעולה, אולי אפילו בהשוואה למערכת שתוכננה אישית עבורך ואף אחד פרט לך לא ישתמש בה.
נכון שאם תשווה את אותם תנאי ייצור, יתכן שיש סיבה לעלויות גבוהות יותר באיכויות הגבוהות (בדיקות איכות וכו'), אבל -
א. אין לך דרך לדעת שאכן זו הסיבה.
ב. התנאים לא זהים - מערכת שיוצרה עבורך אישית כל הפיתוח והבדיקות "נופלות" עליך. מערכת שיוצרה עבור מליון משתמשים - עלות הפיתוח והבדיקות מחולקת במליון ...
&nbsp
 

תומאס

New member
בניית אתר אינטרנט - מה עדיף - וורדפרס או תכנות מיוחד

או במילים אחרות - מה החסרונות של וורדפרס?
 

תומאס

New member
לא הבנתי את המשפט "הקוד הפתוח לא בהכרח זול יותר. המטבע

המשולם עשוי להיות שונה".
אשמח אם תוכל להסביר.
בהנחה שבונה האופניים הוא מקצועי ומנוסה, אני מניח שהאופניים יהיו יותר טובות לי ספציפית (אם בנו אותן עבורי) מאשר אופניים אחרות.
יכול להיות כמובן שההבדל יהיה מזערי או מיותר. אבל זה סיפור אחר.
לפי מה שהבנתי (ואולי אני טועה) החסרון של קוד סגור (בהנחה שתוכנת על ידי מישהו מקצועי ומנוסה) שבתור לקוח, בכל שינוי אני אזדקק לשירותיו של אותו מתכנת ספציפי, כלומר אני "תלוי" בו. ואם ירצה מתכנת אחר להיכנס לנעליו, אז זה אפשרי אבל ייקח לו קצת זמן להבין מה עשה הקודם.
לעומת קוד פתוח שבו למשל כל מתכנת וורדפרס יכול להחליף כל מתכנת וורדפרס אחר (בהנחה שהם באותה רמת מקצועיות וכו').
האם אני צודק?
ואני מתעלם כרגע מההבדל בין העלויות הכספיות של קוד פתוח מול סגור.
 
אני מכיר אנשים שהשקיעו שנות עבודה תמורת "טפיחה טובה" לאגו

ובקשר לאופניים - צא מנקודת הנחה שאין לך דרך לדעת עד כמה בונה אופניים ספציפי הוא מיומן או מנוסה.
קוד פתוח משמעותו שיש לך חופש לעשות בקוד דברים כאלה ואחרים. אחד מהם הוא לקחת אותו למתכנת אחר, שימשיך עבורך. אם המתכנת המקורי לא דאג לתיעוד, הבא בתור יצטרך לעבוד כדי "להכנס לנעליו". (וורדפרס הוא דוגמה מצויינת לקוד קשה להבנה, אבל קל להשתמש בו).
בקוד סגור לעומת זאת, אין לך כל זכויות על הקוד. תרצה שינוי - רק מי שהקוד בידיו יכול לעזור לך. אם הוא לא ירצה לספק לך את הקוד, לא תוכל לפנות למתכנת אחר. לא שאלה של הבנה, שאלה של קיבלת קבצים בינאריים (או קבצים שעברו סוג של דחיסה\הצפנה), ואי אפשר לקרוא אותם.
כמובן שלקוד סגור יש יתרונות משלו (אתה יודע "מי אחראי", ויש את מי לתבוע במקרה של רשלנות וכו').
 

תומאס

New member
כלומר בקוד סגור, אם למשל המתכנת סיים את עבודתו והכל תקין

ועברו שנתיים ואני צריך אותו והוא החליט בינתיים לרדת מהארץ או להחליף מקצוע, אז אני תקוע?
בתור הלקוח ומזמין העבודה, אני לא רשאי לקבל את הקוד עם סיום העבודה?
או שזה נתון למשא ומתן?
לא אמרתי שלקוד סגור אין יתרונות.
אבל עד כמה שהצחלתי להבין, אין אפשרות אחת שהיא בוודאות עדיפה על האחרות, וכל מקרה הוא לגופו בהתאם לצרכים ולתקציב. הבנתי נכון?
 
מסכים שכל אפשרות לגופה

ובקשר לקוד המקור - גם בקוד סגור יש הסכמים שמשאירים עותק אצלך עם זכויות מסויימות (יש גם הסכמים שלא). גם ב"קוד פתוח" יש רשיונות שונים, חלקם "סוגרים" את הקוד במידה מסויימת, אחרים לא. (נניח רישיון שמגדיר שאסור לך להסיר כיתוב של "זכויות יוצרים" מקוד האתר גם אם אתה עורך מחדש את הקוד ומשנה אותו, אלא רק להוסיף עליו את זכויותיך).
&nbsp
אני לא עורך דין, ובקשר להסכמים מקובלים אני ממליץ שתתיעץ עם אחד המתמחה בתחוחם (זהירות, יש בזה כמובן עלות כספית).
 

תומאס

New member
מסתבר שזה הרבה יותר מורכב ממה שחשבתי כל הנושא של בניית אתרים

 
וורדפרס הוא "בסיס לאתר"

מתכנת שמכיר אותו, יכול לקחת את הבסיס הזה ולעשות בו "המון". החיסרון העקרי שאני רואה בו - הוא "עקרון הנגר" ("כשיש לך פטיש ביד, כל דבר נראה לך כמו מסמר").
לעתים קרובות ניתן להגיע לתוצאה המבוקשת בפחות משאבים בלי לעבוד עם ה"פטיש" הזה.
במקור מדובר בכלי שנועד לאפשר ניהול נוח של בלוגים. תכנון מודולארי (יחסית) המפריד את התוכן מהעיצוב והשימושיות, הביא לכך שניתן "להרכיב" בקלות מערכות על הבסיס הזה. הקלות הזו מביאה גם להמון תוספים, חלקם מכילים "חורי אבטחה" או באגים רציניים, חלקם טובים. לך, כלקוח סופי, אין כלים לדעת מה שמו לך ומה איכותם (מפני שהמערכת מבוססת על קוד פתוח, אתה מוזמן לקרוא אותו ... נראה לי שספר הטלפונים של אזור חיוג 00 מענייין יותר).
בין היתרונות - מפני שקוד הליבה של WP הוא קוד פתוח, הרי שהמון אנשים קראו אותו ברמה כזו או אחרת (אפילו אם זה רק כדי להבין "איך עשו את זה"), והליבה די מדובגת בהשוואה לקוד שייכתב במיוחד עבורך.
בין החסרונות - התוספים חלקם מאד בעייתיים, לעתים קרובות אתר שנבנה מול תבנית מסויימת עם סט מסויים של תוספים, יהיה מאד קשה להחליף את הסט והתבנית (נניח כדי לבצע עיצוב מחדש) בלי לבנות הכל מאפס, ואם אתה רוצה משהו שלא קיים בתבנית, תצטרך אדם שיודע לבנות אתרים בעצמו (נניח - לביצוע התאמה של תבנית, או כתיבה של תוסף).
 

תומאס

New member
המון תודה על התשובה המעמיקה. כלומר אני מבין שאין משהו מושלם

גם לקוד פתוח יש יתרונות וחסרונות, וגם לקוד סגור.
האמת שלפני שהתחלתי להתעניין, חשבתי שקוד סגור יותר טוב, גם בגלל שזה נתפר ללקוח בדיוק למידותיו ומן הסתם גם בגלל המחיר שהוא הרבה יותר גבוה.
אבל אני מבין שגם לקוד סגור יש חסרונות.
 

חננה013

New member
תלוי מי ואיך מפתחתים את אתר הWP שלך...

אני עובדת בחברה של בניית אתרים, ומפתחת WP בעצמי ב6 השנים האחרונות.
אני מסכימה חלקית עם מה שכתב עוץליגוץלי, אבל חשוב להבין שזו לא הדרך היחידה להשתמש בוורדפרס.
אכן ישנם פרילנסרים/חברות ברמה חובבנית כזו או אחרת, שכל האתר שתקבל מהם יהיה מבוסס על תבנית קנויה ותוספים חינמיים או קנויים, ללא שורת קוד אחת (וזה אפשרי! נכחתית בזה במו עיניי מספר פעמים). במקרה הזה נכון מאד מה שנכתב לגבי חורי אבטחה, באגים ואפילו בעיות שנוצרות כהתנגשות בין הפלאגינים. בנוסף זה לא תמיד יתאים 100% למה שאתה רוצה. הכל נכון. ועוד לא דברנו על הנושא של ביצועים, שככל שיש לך יותר פלאגינים - האתר יהיה איטי יותר בדרך כלל.

העניין הוא שזו לא הדרך היחידה לפתח בWP...

אצלנו במשרד, אני מקבלת עיצוב ואפיון של אתר, ומפתחת אותו בעצמי, על פלטפורמת WP. השימוש בפלאגינים הוא מזערי, ומדובר רק בפלאגינים מאד מסויימים, שבדרך כלל כבר עברו בדיקה של מומחי אבטחת מידע של החברה שלנו או של הלקוח. (ביניהם אפשר למנות את acf5, yoast SEO, ועוד כמה מעטים).

אני רגילה לפתח בעצמי הרבה מאד דברים שאחרים יתקינו לך פלאגינים עבורם, החל מיצירת סוגי תוכן שונים (מה שנקרא custom post type, מדובר בשורות ספורות של קוד פשוט, וראיתי פלאגינים בתשלום שמבצעים את זה...), כולל שדות להזנה ותבנית מוגדרת לכל סוג תוכן וארכיון, הכל במדויק בהתאם לצרכים של הלקוח הספציפי.
בנוסף מבחינת צד לקוח, רכיבים כגון טאבים, גלריות, סיידברים, פופאפים, כפתורי שיתוף (גם כאן, ישנם פלאגינים בתשלום שעושים את זה. אני לא מצליחה להבין למה לרכוש תוסף שיעשה עבודה של 6 שורות קוד) ועוד רבים אחרים.
באופן הזה בנינו בחברה אתרים של חברות מהגדולות במשק (לא רוצה להחשף מידי ולכן אני לא נותנת כאן שמות, אבל מדובר בחברות גדולות ואתרים רציניים ומורכבים מאד!!)

לסיכום,
אם המפתח שלך, או אתה, רוצים לחסוך בזמן וכסף - אפשר לבנות כמעט הכל עם WP ללא שורת קוד אחת, ומצד שני אנחנו מסתכנים בהתנגשויות בין תוספים, איטיות במערכת ומעל הכל - בעיות אבטחה.
מצד שני אפשר להשקיע בחברה או מפתח שבאמת מכירים את WP ויודעים לפתח ולא רק למצוא תוספים שיבצעו את העבודה, ולבנות אתר שמותאם במדויק למה שאתה צריך, קל ופשוט לתפעול, תחזוקה ושינויים, והרבה יותר מאובטח.

בהצלחה רבה!
 

תומאס

New member
תודה רבה! עוד שאלה קטנה - כותבים באינטרנט ש 20% מהאתרים

נבנים בוורדפרס.
איך נחלקים 80% האחרים?
יש נתח אחוז שווה או גדול יותר מ 20% של וורדפרס?
או שכל ה 80% האחרים נחלקים למשל ל 8 שיטות שונות של 10% כל אחת?
 
לפי נתונים סטטיסטיים ממקומות שונים ברשת

כ-40% מהאתרים כתובים ללא שמוש בCMS (ז.א. ללא שמוש בכלי צד שרת שהזחלנים מזהים).
מתוך האתרים המבצעים שמוש בCMS:
כ-60% בוורדפרס (סה"כ כ-25%).
לאחר מכן בסדר יורד גו'מלה (6.6) דרופאל (4.6) ומג'נטו (2.4) (המספרים באחוזים מתוך אתרים הכתובים עם CMS שהזחלנים מזהים).
&nbsp
40% שאינם מזוהים כתובים באחת ממגוון שפות דוגמת PHP, טכנולוגיות דוגמת דוט.נט או כתיבה "טהורה" של HTML. לא מצאתי סטטיסטיקות אמינות בנושא.
&nbsp
 
למעלה