בניית משחק-אשמח לעזרתכם

besimcha1

New member
בניית משחק-אשמח לעזרתכם

בס"ד אני צריכה לבנות משחק בכדי לעזור לילדה שמתקשה בכתיבת האות ש בכתב.הילדה מתקשה לתפוס את הצורה המעוגלת של האות והיא מציירת אותה בחלקים-קודם עיגול ואז מוסיפה קו מעוגל למטה. יש למישהו רעיון מפרה?:)
 
בטח

לפני שבונים משחק עובדים עם הגוף במרחב. עושים שין'ים בכל מיני אופנים מול ראי, הולכים על הרצפה במסלול שין, מקפלים פלסטלינה או מנקי מקטרות לאות שין מזהים את האות שין בכל מיני צורות קיימות (נגיד בידית של ספל) - ובכלל מנסים לחוות איך שין נוצר במרחב לפני שהוא עובר לייצוג גרפי דו ממדי. have fun!
 

liatshe

New member
וגם תחושתי

לעשות את האות בקצף על מזרון/מראה, צבעי ידיים, גועש, דבק וחול. תשחקו בלכתוב אותיות על הגב, "לכתוב" את האות באויר בעיניים עצומות וכל הרעיונות שיש בחוברות הנהדרות של חיה קושניר. אפשר גם להמציא סיפור על האות שמזכיר מאיפה מתחילים את הכתיבה שלה (מחייכת, עולה בעלייה ונשכבת לישון...), עם דבקיות. ולהתאמן על הכתיבה עם משחקי לוטו אותיות, כתב סתרים, נחש מי וכו'. וגם מאוד חשוב התירגול בבית.
 
אף פעם לא הבנתי איך זה עובד

למה התחושה של לכתוב ש' באצבע עם קצף או צבע ידיים עוזרת להטמעת הצורה יותר מאשר לכתוב אותו עם עפרון או בכל דרך אחרת. אני יכולה להבין את היתרון שבכתיבה עם האצבע: נטרול הצורך באחיזת עפרון, והגברת השליטה על תנועות האצבע. זה קל יותר. ואני בהחלט יכולה להבין איך *חריטה* של האות בחול או בפלסטלינה נותנת פידבק פרופריוצפטיבי שעוזר ללמידת התנועה, אבל מה עוזר לצורך העניין הפידבק הטקטילי של הקצף? לא ברור לי.
 

נאוה ר

New member
זה עוזר לזיכרון התנועה אבל התעלומה

הגדולה היא איך דבקיות עוזרות?
 

נאוה ר

New member
דבקיות עוזרות לזיכרון החזותי לא לתנועתי

כמו שמעבר על קווקווים לא עוזר (מצוי כנראה במקום אחר במוח)
 

shayzed

New member
מעבר על קווקוים לא עוזר

גם לזיכרון התנועתי? עכשיו התבלבלתי לגמרי! האם תוכלי לעשות לי סדר? מה עוזר לזיכרון הקינסטטי ומה לא ועל איזה מרכז במוח זה פועל? תודה!
 

נאוה ר

New member
מעבר על קווקווים עוזר לתאום עין יד

ואולי לזיכרון חזותי. בלי להכנס לאנטומיה - תחשבי על הפעולה שאת עושה כשאת עוברת על קווקווים היא איטית יותר ולא חלקה הפעולה נעשית בדרך כלל עם הפעלה יותר גדולה של לחץ על העיפרון. בעוד שבכתיבה רצופה הפעולה היא תנועה של קבוצות שרירים באצבעות. ובעצם ככה זה עובד אנטומי - בהתחלה כל הקבוצות לומדות מה עליהן לעשות. וכשזה עובר לשלב האוטומטי זה עובר למרכז במוח שיודע לתמצת את הפקודה כך שאותן קבוצות שרירים יודעות מה לעשות בלי לפרק את זה לתתי פקודות. כיוון שהבעיה שתוארה פה היא כביכול בעיה של רצף הרי שמעבר על קווקווים הוא מיותר.
 
אז שאלה נוספת:

האם התכוונת שמעבר על קוקווים לא עוזר רק במקרה הזה, או שהוא באופן כללי לא שיטה מוצלחת ללימוד אותיות? (בשבילך, דבש אורגני...)
 

נאוה ר

New member
למקרה הזה בטוח לא

ללימוד אותיות - תלוי איזה לימוד מוטורי או חזותי?
 

נאוה ר

New member
ואחרי זה

משחקים איקס עיגול עם האות ש במקום עיגול. כותבים בעיניים עצומות. חושבים על מילים ב-ש ומנסים לכתוב מהם משפטים מצחיקים
 

femmie

New member
עוד קצת רעיונות..

רעיונות טובים מאוד כתבו לך, + התוספת שלי היא לברר האם ישלה שטף תנועות מעגליות, עיגולים מחוברים המתקדמים: איך אתאר לך, מין שרשרות של לולאות כאילה. אם את מתחילה כזאת שרשרת מלמעלה לכיוון ימין, עיגול, לרדת, עיגול וכך הרבה, אז את בעצם מתרגלת מספר 3 הרבה פעמים בשטף. אם את מתחילה בימין, יורדת שמאולה למטה, עיגול, וכו', את מתרגלת "שינים" מחוברים. ישנם ילדים עם קושי תפיסתי, שמתקשים לחצות את הקוו, וברגע שהם מבינים את ההמשכיות, הם גם למדו את ה אות או מספר המבודד. + ישנם ילדים שמספיק להם להבין על-ידי מחיקה של האות שאת כתבת עם טוש מחיק, תתחילי לוח עומד או אלכסוני, רק אחרכך בשכיבה על השולחן. למחוק בדיוק כמו שאת כותבת, אחרכך היא כותבת ואת מוחקת. + כבר כתבו אך שוב: תירגול בעיניים פתוחות, למשל 5X אחד על השני,ואחר כך סגורות: "כשהיד שלך מוכנה, תעצום עיניים ותמשיך, מותר להציץ אם את רוצה, ותזכרי, החשוב התירגול של היד, לא חייבים בהתחלה להצליח". + אם רכשה באותו טיפול, לבקש מהילדה וההורים לתרגל באותו יום עוד בבית, על הקיר במקלחת למשל עם שמפו, או בתוך חול רטוב (בתבנית אפייה)= התנגדות + וווו...ישנם ילדים שמתקשים גם אחרי כל הרעיונות אילה, אך מעטים. בהצלחה, פמי
 

besimcha1

New member
וואוו תודה רבה אבל..

בס"ד את כל מה שהצעתם כבר עשינו..בעצם זו ילדה שעבדתי איתה לאורך הסימסטר ולקראת פרידה אני צריכה להכין לה משחק בתחום שעבדתי איתה...משחק שישאר אצלה וכך תוכל להמשיך ולעבוד על הקושי גם בלעדיי...
 
אז

למה לא אמרת את זה קודם? למה לא אמרת שזה לפרידה, למזכרת? סתם התאמצנו...
 

besimcha1

New member
סליחה../images/Emo9.gif

אבל כל מה שאמרתם הפרה אותי מאוד..חוצמיזה שעדיין לא סיימתי לעבודיתה...
 

נאוה ר

New member
בשימחה שלום!

לא הבנתי מה עשית עד כה? ולא הבנתי האם היא תרגלה את זה רק פעם בשבוע? והכי לא הבנתי - היא רוצה לדעת איך לעשותש ברצף?
 

שירהד1

Member
מנהל
האמת היא

שלא ברור לי למה צריך לעשות משחק שלם שקשור לכתיבת האות ש? האם מדובר על פרוייקט סיום של פרח? (כתבת שעבדת איתה במהלך כל הסמסטר, שזה ביטוי של סטודנטים...). בכל מקרה- משחק שעליו חשבתי יכול להיות משהו כזה: כותבים את האות ש על בריסטול גדול, ויוצרים מעין מסלול- כלומר מחלקים את האות ש לחלקים קטנים (כמו משבצות), על-מנת ליצור אפשרות ללכת בתוכם עם חיילים. על חלק מהמשבצות כותבים הוראות: לדוגמא: "עליך לכתוב 5 מילים שמתחילות באות ש" או "עליך לכתוב 5 מילים שמסתיימות באות ש" וכיוצא באילו. על חלק מהמשבצות שמים מדבקה ירוקה, שמשמעה (לדוגמא) שמי שהגיע למשבצת הזו צריך לחזור שתי משבצות אחורה וכו' וכו'. במשחק עצמו לכל משתתף יש חייל, ועליו להתקדם לאורך ה-ש' לפי זריקת הקוביה. עליו לבצע את המשימות שכתובה על המשבצת שאליה הגיע. מנצח מי שעבר את כל המסלול של ה-ש' והגיע לסופה ראשון. מומלץ ביותר להכין את המשחק עם הילדה ולתת לה להציע רעיונות למשימות השונות שייכתבו במשבצות.וגם ניתן לכתוב עם הילדה דף הוראות למשחק. מקווה שעזרתי. שירה.
 
למעלה