בסט אוף דה סולואים (ובכלל): חלק א'

  • פותח הנושא avki
  • פורסם בתאריך

avki

New member
בסט אוף דה סולואים (ובכלל): חלק א'

ועכשיו אחרי שמשכתי אותכם עם כותרת סופר פיקנטית ומגניבה: מה לדעתכם הוא הסולו (או שלושת הסולואים או מה שבא לכם) הטוב ביותר של הפלויד (או גילמור) ולמה? תתמקדו בעיקר בהסברים, שלא יהיה נדוש. לדעתי (הלא מקורית להחריד) SOYCD Part 2-4, Time, Comfortbly Numb. הסברים - (אוקיי זה עומד להיות ארוך). נתחיל עם Time - הסולו מתחיל 'מאוחרי' המילים Youv'e missed the starting (וכאן בדיוק מתחיל המשיכה הראשונה של הפריטה הראשונה של הסולו (דקה 3 שניה 31-33)) gun... הבית הראשון של השיר מתחלק לשני חלקים, אחד מראה על מצב מסויימם, וקצבו יציב ופאנקי מעט, אפילו טיפה בלוזי. אותו המצב מוביל את הסיפור לקטע של רוגע, שעובר למצב יותר רגוע גם במוזיקה, לקולות שניים, לקצב שקט יותר וכו'. ואז מתחיל המשפט Then one day you'll wake up find (ופה מפסיקה המוזיקה, סימן למה שהוא מגלה) ten years have got behind you, (וכאן מתחיל הלכלוך הראשון של distortion שבא דווקא מכיוון הבס, כאות אזהרה לרגשות שבאים מיד - No one told you where to run, youv'e missed the starting gun. הרגשות שמובעים כאן הם רגשות של (1) הלם - מתבטא ע"י הלכלוך של הבס ו(2) בהלה וחרדה (בגלל מה שהוא גילה, ובגלל ההבנה על הזמן שהלך) - מתבטא ע"י הצליל הראשון של הגיטרה שנמשך ומתגבר - סימן לבעיה (כמו אזהרה, אזעקה, צעקה - כולם אלמנטים שבעים לעורר רגשות מוםרזים ע"י הלעאה של טונים בקול). לאחר מכן מתחיל הסולו עצמו. ה'אזהרה' נגמרת, ומתחיל הסולו עצמו - הסולם יורד בפריטה אחת, שמחזירה אותך ישר ל - וכאן חוזר הריפ העקרוני של השיר, שמחזיר אותנו לרגשות של הנוסטלגיה, של השכיבה בדשא של הילדות, שמצער אותנו, ופותח לנו נתיבים לקבל את ה - עכשיו מתגברים במעט הליווי שנשמך לאורך השיר, כאילו ממש הליווי עצמו מרגיש בתורך שלו להיכנס כאן ולהזכיר לנו את הימים עברו שבהם בזבזנו את הזמן להנאתנו, ועכשיו מגיע קטבע שבו - כאילו חוזר הריפ, אבל הגיטרה תופסת יותר תאוצה, והסולו נהיה עוד יותר אכזרי, ומזכיר לנו מיד את מה שקרה אחר זה (בזבזנו עשר שנים מהחיים הקצרים שלנו), ואז כשאנחנו כבר מתחילים לדמם עם הסולו, או לבכות, עולה הסולו המתיחה עצובה וחזקה, מלוכלכת ועם זאת ברורה וזועמת מהרס עצמי. עכשיו ממשיך הסולו בבכי שבו אני בוכה עם הגיטרה על השנים המבוזבזות ועל כל מה שאבד ואצטרך להשלים, כשהסולו עולה ועולה, נמתח ונמתח (דקה 3 שניה 56 עד דקה 4, שניה 24-23), ופה בעצם זה בא להראות לי את התובנה שממשיכה לחדור עמוק ועמוק, עד שאני יורד לסוף הבעיה, ואז כשאני בשיא המודעות לבעיה, המוח כולו קודח, והלב כולו מדמם, אחרי הבכי ואחרי שערת הרגשות נרגעים התופים, הגיטרה יורדת לסולם ההתחלתי, הבכי נרגע, והמוח מתחיל לחשוב על העתיד - הכל יורד הילוך, מפסיקים להתעמק בצרה, ומתחילים לחשוב על העתיד (בא לידי ביטוי בירידה בסולם, בליכלוך המתגבר של הגיטרה, הקלידים המתחזקים (מוטיב חוזר בשיר לבהירות מחשבה ולתובנה) והבס חוזר לקחת תפקיד של קצב הבס תופים). עכשיו, אחרי האורגזמה הרגשית, אפשר להירגע, ליצבור כוח, להתסכל על העתיד, לתת לבס טופים להוביל, לתת לקולות השניים להעיד על המצב הרגשי שהולך ונהיה יציב, רגוע ושפוי עוד פעם (בא לידי ביטוי בעיקר ע"י הקולות השניים שהם מוטיב חוזר בשיר של רוגע ושגרה שפויה). ואז כשהכל רגוע וצלול, כל אחד תפס את מקומו בשיחה (המוזיקלית), הכל בהיר, ונדמה שאפשר לסיים בתובנה האיומה והמחייבת שהגענו אליה - חייבים להשיך האלה לחפר על כל השנים שבזבזת, על כל הרגעים שהיו מגיעים לך, ובכל זאת היו יכולים להיות מנוצלים למשהו אחר, ואחר התובנה הזאת שמסתיימת בירידה לצליל הכי נמוך בסולו, מגיע השלב הבא. התופים משתוללים, הקולות השניים צורחים בשיא הרגש, והכל נהיה גבוה מאד. רק אז, אחרי כל העיניין והתובנה שצריך להמשיך והכל צועק לך (גם מבחינה מוזיקלית) אתה מבין שאתה חייב להמשיך And you run and you run to catch up with the sun (כאן נגמר הסולו סופית, ולכן לא אמשיך יותר). And you run and you run - בזמן שכל הכלים בשיא התח שלהם - נכנסים המילים שנותנים לך את המשך הסיפור, לאחר שהסולו נתן לך את הסיפור במתכונת הרגשית שלו, וכמו שהסולו ניבא לנו - אנחנו רצים בשיא המרץ, מנסים ל (וכאן נגמר הסולו, כי נגמר הקטע הדרמתי, ומתחילה עוד פעם הקביעות המסגרתית השגרתית, שמתבטאת בשיר בתור הליווי של שאר הכלים)הספיק להשלים את כל מה שפספנו (דקה 4 שניה 56 נגמרים אחרוני ההדים של הדיסטורשן). המוטיבים החוזרים, הרגשות שמובעים בצורה כל כך אמיתית ועזה ע"י הגיטרה שעולה, יורדת, בוכה, צורחת ומבלבלת, הליווי שאומר כל כך הרבה, המקום שתופס הסולו על גבי הליווי, והשיחה של הכלים ביניהם, שבעצם נותנת לנו להרגיש בצורה כל כך מושלמת את הרגשות שבסיפור של השיר, הם ההופכים את הסולו לאחד הטובים ביותר של הפלויד, גיאונות אלוהית מצד כותבי השיר ומפיקיו ודרכו הבלתי רגילה של גילמור להביע רגשות דרך הכלי שלו.
 

avki

New member
חלב': SOYCD

הבהרה: מדובר בחלק 2 של השיר שמתחיל בחצי הראשון של השיר, הטראק הראשון מתוך האלבום, לאחר החלק הראשון, שמסתיים בדקה 2 שניה 10. ולהסבר- החלק הראשון, רגוע, שקט, בודד, עצוב, מאוכזב, כמהה, מצפה לרגש כל שהוא. סוף החלק הראשון - נגמר במה שנדמה כמו יאוש כללי, הצלילים השקטים נפסקים, והצליל הכללי מפסיק לרגיעה של שני שניות, שמביאות אותנו לרמה רגשית מאד עצובה, מלנכולית ואינטימית, שקטה, פשוטה, מעייפת כמעט. נדמה שפה אפשר רק להירגע, ולחשוב על המצב הרגשי הירוד של אחד שמרגיש שזנח את חבירו, שתדרדר במהרה, והיום אף אחד לא יודע היכן הוא, כמה רחוק או כמה קרוב. אנחנו במצב של עצבות שגורמת לאפיסת כוחות, עצבות אובדנית כמעט, שגורמת געגועים כל כך קלושים לחבר של פעם. עכשיו אנחנו לא מצפים לשום הברקה, רק לעוד קצת מהנעימה שמלווה אותנו, רוצים רק עוד קצת מצלילי הרקע המתגלגלים שמרגיעים אותנו ולא נותנים לנו לחשוב על אותו החבר המשוגע, ונרגעים, לא מצפים... מתיחה אחת. גאונית, קצרה, גבוהה, חזקה, נקיה, פשוטה. כל כך חודרת, כל כך פוגעת. ממש אפשר להרגיש את הבכי של גילמור עכשיו. כל הרגשות מתנקזים למתיחה האחת הפשוטה הזאת, כל התסכול, העצבות, הגעגועים, האהבה והנוסטלגיה (מוטיבים חוזרים ביצירות מהדיסק הזה, שמדברים על רגשות מעין אלה לחבר שאבד) מחכים למנה הבאה. והיא מגיעה. מתיחה שניה. יורדת. מגיעה טיפה מהר מדי, לא נותנת לרגשות שהתנקזו להיטמע ובכל זאת נותנת לנו לרדת מהשיא הרגשי המבולבל שלנו (מתיחה יורדת אחרי מתיחה עולה בסולואים היא מוטיב חוזר במוזיקה של הפלויד לרגיעה אחרי רגשות עזים, ובכלל יש שירים רבים שמשתמשים בדרך הזאת להראות על רגשות שמתנקזים, ואז יורדים. לדוגמא: You Shook Me - Led Zeppelin מדקה 5 שניה 53 עד דקה 6 שניה 23), ורק לרגע לקלוט, שהרגשות שלנו לא נרגעים, אי אפשר להתאפק יותר, והכל מתפרץ החוצה מיד. מתיחה שלישית. גבוהה אפילו יותר, מגיעה אפילו יותר מהר, דוקרת אפילו יותר חזק. הרגשות חוזרים, הגוף נטרף לאור הרגשות הכל כך חדות. הצליל הראשוני של האורגן (זה אורגן הליווי?) מתחזק, נותן לכל הרגשות שהצטברו להיאסף לקראת הסיבוב השני - שמגיע לאחר שניה (דקה 2 שניה 15) - פירוט רב יותר של אותו הסולם העולה יורד עולה שכבר שמענו. מביא את הרגשות שלנו בחזרה לקידמה, גורם להסתחרר. נותן לבכי משקל יותר מהותי. חוזר בשנית, נותן לנו להיסחף עליו לחלוטין, ואז מגיע האורגן בשלישית, מתחיל ליצור הרמוניה מונוטונית עם הפריטות שמסיימות את הסולמות החוזרים של הגיטרה, ואז מגיעות הפריטות שעולות לגבהים שצורבים חזק מתמיד, שגורמים לאנדרנלין לזרום בכמויות, ובעיקר להיות עצוב ולהרגיש את האשמה, ועם זאת את הדמעות, שזולגות בתוך החושך המוזיקלי שנשאר כשנגמרות הפריטות המזעזות (דקה 3 שניות 29-36), ונשאר רק הדים של האורגן שליווה אותנו לאורך הרגשות שעברנו, מותיר אותנו על הרצפה, מזועזעים ומותשים. נותן לנו שניות אחדות של שקט בעוד הלב צריך רגעים להתכונן לחלק מס' 3 של השיר. צליל מאיים, בוקע מתוך השקט השחור. פעם ראשונה. חוסר יציבות רגשית, שקט רגעי. צליל מאיים, בוקע מתוך השקט השחור. פעם שניה. הבס של התופים מתחזק, מאיים לא פחות מהצליל הקודם. פעם שלישית, האיום גובר, כשהצליל חוזר והתופים ממשיכים לתקוף ומתחזקים רק עם הבס שלהם. אנחנו מרגשים את ההתקפה מגיעה, כשהצליל מצליח להשחיל בדיוק בקצב עוד פעם אחת. פעם רביעית. התופים גומרים לאיים, ומתחילים לתקוף בקצב יציב ואיטי, כשהבס מושכת צלילים ראשונים והחשמלית מצטרפת לצלילים המאיימים. פעם חמישית. הבס חוזר על עצמו כדי להראות שנגמרה התיבה, הקצב חוזר על הריפ הקבוע. הגיטרה תופסת חזרה את מקומה במשיכות עם הדים מאיימים וגבוהים (דקה 5 שניה 10). לאחר כמה משיכות נוספות, גבוהות, כמו שופר שצורח שברים-תרועה, וחוזרת לסולו יחודי. הבס חוזר על הצלילים שהוא משך מקודם, מסמן על האיום הגדול ביותר עד כה - הגיטרה עולה לגבהים מטורפים, שדומים לתרועה של השופר, שגורמים לנו להיאנק בבכי פעם נוספת, עד הרגיעה הבאה (דקה 6 שניה 20 עד שניה 30). חוזר הקצב הקבוע. הריפ ממשיך, נותן לנו להירגע לפני המכה הסופית במערכה. המוזיקה נרגעת, נרגעת, נהיית יותר איטית כביכול, ודועכת... ואז (דקה 7 שניה33), כשהכל נגמר, שקט מוחלט שכבר שמענו (שמגיע אחרי האורגן המלוה), מתחילה המערכה הסופית. הקשה קלה על הסנייר. כל כך שקטה, לבד בשקט שאחרי המערכה. כאילו זניחה, אבל מבשרת על כל כך המון, מקפיצה את הנפש, מזהירה אותה לקראת - צווחות אדירות של הגיטרה שנמשכות שלוש שניות בלבד עד החזרה לקצב. ממשיכה הגיטרה, ומטפסת בצורה איטית ומורטת עצבים עד לדקה ה-8, שבה הגיטרה נשארת באותו הטון, אותו הסולם המריר, שחוזר לקריאה אחרונה בדקה 8 בשניות 22 עד 30, ואז, מתייפחת ומתנשמת, נרגעת לחלוטין הגיטרה, נותנת לקצב לחזור למסלול, ולזמר, שרק לאחר כל ההקדמה הזאת בכלל מסוגל לדבר, לקרוא את קינתו. מאוחר יותר הלילה חלק ג על CN.
 

avki

New member
חלק ג': CN

הבהרה: ההסבר מתייחס לסולו השני בשיר. ההסבר - הפעם אנחנו מגיעים אחרי התאוששות שנכפת עלינו. אנחנו לא רוצים להתעורר מהמצב הזה, ההרגשה לא מובנת, ולא ממש מוגדרת. "Comfortably numb". אין ממש דרך מעשית להסביר את ההרגשה, ולכן, כמיטב המסורת הפינק פלוידית, הם פונים לאשף הבעת התחושות, גילמור רבינו. גם בפעם הראשונה שיש סולו בשיר, הוא מגיע אחרי שהגיבור מנסה להסביר את תחושתו. אז הגיבור מאד מדוכדך, מאד מעורפל, הכל לא ברור לו, ולכן הסולו קצר יחסית, ויותר מפזר את העננים, ומעיד על מצבו של הגיבור. בסולו השני, מצבו של הגיבור אמנם לא יותר ברור, אבל הוא מעט שונה מהפעם הראשונה. הגיבור כמהה לילדותו, ולא מוכן להופיע. כמו כן הוא מרגיש קצת רע, כי הרופא נתן לו כמה תרופות לשפר את הריכוז שלו, ובכל זאת, "There is no pain, you are reciding, your lips move but i can't see what your saying". מיד לאחר מכן הגיבור מצליח להביע קצת יותר את רגשותיו המעורפלים, ובשנית מצליח להגדיר אותם (הגדרה גאונית לתחושה הזו, לדעתי) Comfortably numb. כמו פעמים רבות אחרות אצל פינק פלויד, במצב של אי יציבות נפשית, ואי וודאות רגשית, פונים למוזיקה שתוציא ממנו את התחושות, ואכן הסולו מוציא תחושות חדשות. התופים מרעימים, הבס מרתיע (מוטיב חוזר כהכנה לאפיות מוזיקלית אצל פינק פלויד), והגיטרה נכנסת על סולם ברור וגבוהה, עולה במתיחה ארוכה. אחרי זה ירידה, שמחינתי מראה על המצב הנפשי הירוד, כי יש בה מין העצבות הזאת של הגיטרה שמתחילה שם, ונמשכת עד סוף הסולו. ואז (דקה 4 שניה 40 בערך) עוד עליה, וירידה, ואז ירידה נוספת, שחייבת לבוא מבחינה מוזיקלית, בשביל שתהיה רציפה עם מה שבא מיד לאחר מכן; (דקה 4 שניה 50) באות מתיחות נוספות, שמעיפים את העשן מהמוח המעורפל והמוטרד של פינק. הרגשות עדיין לא ברורים, ורק לאחר שבאה בהירות המחשבה, באה גם צורה יותר ברורה של הרגשות. (דקה 5 שניה 15) הטופים תופסים קצב יותר יציב שמעיד על תובנה יותר עמוקה של הרגשות, עד שהקצב מתחלף בשנית (דקה 5 שניה 33) אחרי מעבר לרגשות שכל כך שונים ממה שפינק הקרין עד עכשיו. מעכשיו בא שיא הסולו. רגשותיו של פינק בוערים בליבו, מכיוון שרגשותיו יותר ברורים עכשיו, והוא חזר להרגיש בשיא העוצמה את הזעם על החברה, את אי היציבות הנפשית, את הכעס על אמא, על המלחמה, על אשתו, על הרופא, על המפיק שלו, ועל עצמו. ה מתיחות הבאות יציבות, אבל מראות על הסיפוק הנפשי שפינק לא מקבל. הוא מחפש מפלט רגשי בכל מאודו, אבל כל שהוא מקבל זה התרופות הזמניות והמגבילות של הרופא. בסוף (דקה 6 שניה 1-2) הזעם הרגעי חולף, ונהיה יותר שפוי. יותר ברור מה המטרה עכשיו, ובכל זאת באים עיוותים נוספים, אחרונים, נדחקים שמראים על הרצון העז לעזוב הכל (כמו בGoodbye Crewl World, The Show Must Go On), אבל מצד שני התחלת גיבוש הרעיון על הטוויסט שעומד הגיבור לעשות בהופעה המתקרבת, שכל כך אין לו רצון להציג, והוא כל כך נגדה באופן עקרוני. במחשבות ורגשות אלה, נגמר הסולו ודועך, בעוד הגיבור לאט לאט חוזר להכרה מלאה, ומבין את שעליו לעשות. לדעתי, מה שנפלא כל כך בסולו הזה הוא היחס של הרגשות ביחס למיקום שלהם בחיו של פינק. הוא מבטא שני חלקים בחיו שמתבטאים היטב (חלק 1 מדקה 5 שניה 25 נגמר פחות או יותר) בסולו האדיר והעוצמתי הזה. הסולו דועך מכיוון שהוא מייצג מהפך בנפשו של פינק, שנגמרים כשנגמר הסולו, כשהכדורים מתחילים להשפיע, כשהמחשבה נהיית יותר צלולה וכו'. לילה טוב!
 
אצלי זה SOYCD

הגיטרה הבוכה של גילמור מספרת סיפור כואב ועצוב. אפשר להרגיש בעוצמה לאורך כל השיר!
 
Cluster One

מתחיל בקולות של שריפה וההמשך תמיד יעלה לי זכרונות על כמה פעמים הייתי קרוב למוות.
 
Comfortably Numb

שואף למושלם. סליחה שעשיתי את זה ככה, זה מהפלאפון ואין לי אינטרנט. ל"ט
 
אצלי זה SOYCD

הגיטרה הבוכה של גילמור מספרת סיפור כואב ועצוב. אפשר להרגיש בעוצמה לאורך כל השיר!
 
אהלן דונדוס

אם יש לך מה להגיד, תגיד. ביטויים כאלו - ועוד בכותרת לקונית - אינם חלק מתרבות הדיון של הפורום. אנא עיין בתקנון הפורום.
 
תודה, יש לי כבר חיים

אני מבקשת שתכבד את הפורום ואת תרבות הדיון הנוהגת בו. זה כולל המנעות מתגובות מהסוג הנ"ל.
 
עבודה יפה מאוד!

המאמר הועלה למאמרי הפורום, לכתובת: http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/articles/article.asp?forum=648&a=54702&c=4205&sc=0&ssc=0 אגב (פינת הפדנטיות של ציףציף): אין ברוק "סולואים", שכן שירים הם עבודה קבוצתית, כמו אנסמבל במוסיקה קלאסית. מה שגילמור מנגן זה בסה"כ קטע הגיטרה, יעני the guitar part.
 
למעלה