בעיה עם מהלך הרמוני

A D u d a

New member
בעיה עם מהלך הרמוני

כבר כמה שבועות שיש לי לחן מוכן לפזמון אבל רק עכשיו מצאתי את ההשראה לכתוב לחן לכל הבית (שאין לו עדיין מילים אפילו). הבעיה היא שהשיר כתוב בסולם פה מינור והפזמון מתחיל בEbm למרות שהאקורד של הדרגה השביעית בסולם פה מינור אמור להיות Ebdim. זה עוד מילא, אני יכולה לסדר את זה כך שהאקורד האחרון לפני הפזמון יהיה במרווח של קוורטה או קוינטה ואז יהיה לפחות תו אחד משותף לשני האקורדים, אבל אני לא רואה את עצמי שמה Gdim כאקורד אחרון של בית, ואין לי שום רעיון איך אני יכולה להביא את Bbm להיות התו האחרון בבית ושזה ישמע נורמלי. הבית עצמו אמור להיות: Fm Gdim Ab Db Bbm Db C אבל אני לא יכולה לסיים בC ולהתחיל בEbm, כי זה פשוט לא הגיוני ולא נשמע טוב. בקיצור, אם מישהו הבין, יש לכם רעיון? תודה מראש.
 

nemoalive

New member
היי

אין ממש תשובה כי אני קצת חלוד לצערי, ואם אני אתחיל לחשוב על מהלך יש סיכוי שתשתמשי בו (מחוסר התאמה אחרת) ולא תיהיה מרוצה מהתוצאה. אז אני פשוט אשאל אותך אם חשבת על היפוכי אקורדים ודרגות משניות (האי במול מינור זה דרגה משנית של ה-A כך שזה בסדר להשתמש בזה)? ואת לא חייבת גם ללכת לפי הספר, אפשר אולי פשוט להחליף סולם בפזמון זה לא כזה נורא וזה יכול להקל על העניין.
 

A D u d a

New member
שאר האקורדים בפזמון...

הם אקורדים של סולם פה מינור אם תוכל להסביר יותר טוב את העניין של היפוכי האקורדים והדרגות המשניות, כי אני לא יודעת מה זה, זה יוכל לעזור :) תודה
 

nemoalive

New member
אנסה להסביר

כדי שתביני אבל אני לא מבטיח כלום כי אני לא מסוגל לבטא את עצמי כמו שצריך. היפוכי אקורדים זה כשלוקחים אקורד, (C E Gׂ) ומחליפים לו את הבס. במקום לעשות את ההרכב הקלאסי של הדו למעלה, אפשר לשים את המי למשל בבס או את הסול.היפוכי אקורדים פועלים הכי טוב כשיש ארבעה תוים (זאת אומרת אקורד עם 7 9 או 6). ויש לזה כמובן חוקים גם אבל אני לא יודע עד כמה זה תקף בשבילך כי החוקים הללו הם של הרמוניה קלאסית. היפוך של האקורד נותן גוון שונה לאקורד ו פותח לך את האפשרות לשימוש בצלילים שלא נמצאים בסולם בשביל הבס. בשביל דרגות משניות אני אתן לך את הדוגמא שלך. את השתמשת באקורד מי במול מינור. חשבת שזה לא מתאים אבל אמרתי לך שזה כן ולא הבאתי הסבר. אז הנה. המי במול מינור הוא הדרגה החמישית של ה-A. אם תפרשי את כל האקורדים שיש לך עכשיו ותתיחסי אליהם כסולם אז גם להם יהיו אקורדים והקטע היפה הוא שאת יכולה להשתמש באקורדים האלו כי הם דרגות משניות. המי במול מינו זה הדרגה החמישית של הדרגה השלישית של הסולם שלך. וכמו שהשתמשת בזה את יכולה להחליף ככה את הסול המוקטן ולחפש דרך לשים את הסי במול מינור כאקורד אחרון לבית, רק תקחי בחשבון שזה דרגה רביעית וזה לא ירגיש שלם, אז או שתחזרי לדרגה החמישית כמו עכשיו או שתעשי מהלך של סיום מדומה (אני לא ממש זוכר את זה אבל נראה לי שסיום מדומה זה ה-6 שילך ל-4 או הפוך). מקווה שהבנת ומקווה שתצליחי ותסתדרי. בהצלחה.
 

lolAlo1

New member
זה לא כל כך נורא

זה לא כל כך נורא שיש אקורד שהוא לא הכי בסולם לפעמים זה נשמע באמת טוב הכל תלוי באיך שמנגנים את זה אבל לפעמים אקורד לא בסולם יכול להשמע טוב רק תתאימי
 

aviramskate

New member
תעבור לCm

ואז ל - Eb ככה שיש לכה את המי במול משותף ואת הסול משותף. הבעיה היא שאתה מבין יותר מדי בתאוריה... אני גם לומד אבל אל תתן לחוקים להשתלט עליך !!!!! תמציא חויקם תעבור סולם תעשה הולכות מטורפות!!!!! אבל אתה יכול לקחת בחשון את מה שכתבתי בשורה הראשנה ובכותרת... עלה והצלח..
 

orbiti

New member
קודם כל

הדרגה השביעית בסולם פה מינור היא Edim (מי מוקטן) ולא Ebdim (מי במול מוקטן), אלא אם כן את מתכוונת למינור הטבעי, ואז מדובר על Eb (מי במול מז'ור). כך או כך, ניגנתי את המהלך שרשמת, ודווקא המעבר לEbm אחרי C נשמע נפלא בעיני, אם כי הוא נשמע כמו שינוי סולם. את יכולה להציב Bb7 לפניו בשביל לקבל מעבר יותר 'זורם', אבל קצת קשה לתת הצעות פרקטיות בלי ההקשר המוסיקלי בפועל. אגב, אולי יהיה חכם יותר לטרנספז את הקטע השני בטון למעלה, וכך להתאים את שניהם סולמית? אייל.
 
למעלה