בעיות באמונה,בעיות באמונה,בעיות...

בעיות באמונה,בעיות באמונה,בעיות...

שלום,אני שמח על התגובות שלכם שעוזרות פה ושם להבין תמונת מצב יותר רחבה, אבל מי יכול לשים את האצבע ולומר שכל מה שאנחנו עוברים עם החוסר אמונה שלנו זה רק נסיון של תוצאת ההסתר פנים של דור משיח?, מי יכול לומר בצורה עמוקה מאוד שאין הדברים כך? הרי כתוב בגמרא שיהיה דור שתעלם ממנו האמת ("והאמת תהייה נעדרת") השאלה מה הקב"ה מצפה מאיתנו? ברור לי מעל לכל ספק שיש בורא עליון,השאלה אם אני קושר אותו למסורת היהודית תכתבו לי מה דעתכם
 

אלי פלס

New member
אמנון יקירי

בדרך כלל אני מעדיף שלא להגיב על הדברים שאתה כותב אך הפעם החלטתי להגיב ולו בשל העובדה שעדיין לא אמרתי לך ברוכים הבאים. אמנון, כתוב. כתובים עוד הרבה מאוד דברים. אני יכול להבטיח לך גם שקראתי דבר מדהים על כיפות אדומות שהולכות ביער לסבתא ואז הזאב טורף אותן. מבטיח לך. זה כתוב שחור על גבי לבן. אז כתוב...סו וואט?
 

pomelit

New member
ובכלל היכולת להאמין או לא להאמין

נעוצה במקום שבו אנו מוצאים את עצמנו מול הכתוב. נוצרי (קתולי או אורתודוכסי) מאמין באמת ובתמים שפיסת הוופל המוכנסת לפיו היא בשרו של ישוע משיחו. לדעת מרבית הגולשים בפורום הזה (אני משערת) זהו הבל מוחלט, סותר את כל עיקרי ההגיון והרציונל. אבל זהו הקטץ´ - שזה לא רלוונטי אם זה הגיוני או לא. זה נס. על זה מושתתת אמונה. יאמין זה בכיפה אדומה, תאמין זו בסינדרלה. להבדיל אלף אלפי הבדלות.
 
נכון לגמרי !!../images/Emo57.gif

מספרים על מדען הגרעין - חתן פרס נובל - נילס בוהר, שפעם נכנס מישהו למשרדו וראה פרסה על הקיר, נדהם הוא שאל: "מה?! אתה מאמין בזה??!!" "בטח שלא" ענה המדען "אבל אומרים שזה עוזר גם למי שלא מאמין"
 

shin5

New member
כופר עם שטריימל

"מי יכול לומר בצורה עמוקה מאוד שאין הדברים כך?" אף אחד לא יכול לומר לך "בצורה עמוקה" שזה לא נכון, זה לא נכון כי זה לא הוכח, וזה נשמע כהכנה לתירוץ לכל מי שישאל שאלות מיותרות אז יגידו לו טוב נו הרי כבר חז"ל אמרו שיהיה הסתר פנים. והרי כבר כתב החפץ חיים בספריו לפני למעלה ממאה שנה שכבר התקיימו כל הסימנים של עיקבתא דמשיחא, נו אז איפה המשיח כבר למעלה ממאה שנה? ובכלל כל הסימנים שנתנו חז"ל הם כ"כ כוללנים ולא אומרים כלום, אם חז"ל ידעו הכל מה פשוט יותר מלומר "בעיקבתא דמשיחא יסעו בשמים (מטוסים) יהיו טילים, פלורוסנטים יאירו את הלילה יהיה מכוניות ולא יצטרכו סוסים ועגלות? אה איפה הם חז"ל הכל יודעים? ומה עם הציונות? מה פשוט יותר לומר שתהיה ממשלה יהודית?
 

leadol

New member
מנגנוני הגנה

כדי למנוע מאנשים דתיים לחשוב, הדת מלאה במנגנוני הגנה. דוגמאות למנגנוני הגנה: אם היתה הוכחה ליהדות אז זה כבר לא היה אמונה. זה נסיון מאלוהים. מי שחושב יותר מדי רק מתבלבל עדיף פשוט להאמין. לא תפנו אחרי האלילים- אסור אפילו לחשוב על לעזוב את היהדות השכל שלנו מוגבל. כל המנגנוני הגנה האלה הם משפטים טפשיים שנועדו לכך שגם אם מישהו יגיע למסקנה שהיהדות איננה נכונה, הוא לא יסמוך על מסקנתו, אלא ישאר דתי. הגדולה זה להבין שמדובר במנגנוני הגנה ולא יותר.
 
זה נכון,

אבל האגרוייסע עיניונים הם שהדברים שכתבת הם לא כ"כ בפשטס, כלומר הדברים הם עמוקים,וספרות חז"ל עמוקה מיני ים בנושאים הללו, אי אפשר לפתור את כל השאלה הנ"ל בהשלכה של "הגדולה להבין שאלה מנגנוני הגנה". נישט פושוט.
 

leadol

New member
עמוקים?

תבדוק את עצמך לרגע, למה אתה מתכוון כשאתה אומר שספרות חז"ל עמוקה בנושאים האלה, האם כוונתך שהספרות חוזרת על זה הרבה? שהיא דנה בזה הרבה?כן הגיוני שהיא תדון בזה הרבה כי זה מנגנון הגנה נורא חשוב, אבל מה לעזאזל עמוק במנגנון הזה??? זה הכל חזרה על משפטים שאין להם שום הוכחה ושאין שום דרך לדעת אם הם נכונים או לא. וכן גם אני מכירה את הספרות בנושא. סתם שאלה: תגיד הגיוני לך שאלהים טוב ידרוש ממך לקיים מצוות שאין לך שום דרך לדעת אם הוא נתן או לא ואם במקרה הגעת למסקנה לא נכונה הוא יעניש אותך ביסורים גדולים כשזה לא אשמתך?? זה הגיוני לך שיש אל טוב שיעשה כזה דבר. לי לא. ולכן ברור לי שכל הדיבורים על זה ביהדות הם שטויות והם אינם נכונים. תחשוב תגיע למסקנות שהגיוניות לך, לא יכול להיות שתוענש על דברים שהם לא באשמתך. אל תתן לפחדים שהחדירו בך מגיל קטן למנוע ממך לממש את עצמך בחיים.
 

חי אדר

New member
במשעול ההבנה

אני חושב כי הבעיה המרכזית העשוייה ליישב את הבעיה נעוצה בשאלות:כיצד יש להבין את דברי חז"ל? ובשאלה מהי אמונה? האם אמונה אמורה להיות רק שיכנוע פנימי של האדם ללא קשר אם מבחינת המציאות הדבר קיים אם לאו? או שמא אמונה אמורה לכלול שתי מרכיבים. שיכנוע פנימי אך בנוסף לזאת שיהיה התאמה בין מה שבלב לבין מה שבמציאות. אמחיש את דברי בדוגמה הבאה: אם נצא מתוך הנחה שאמונה היא רק שיכנוע הפנימי ללא תלות וקשר למציאות שמחוץ לנפש, הרי שאני יכול להאמין כי יש סוס ירוק עף בשמיים ושאליו צריך לסגוד. ברם אם נצא מתוך הנחה כי לא די בשיכנוע פנימי, אזי האמונה שיש סוס ירוק עף בשמיים תחשב כבדייה וכאמונת כזב. בעיה זו סורכת עימה שאלה אחרת נוספת. האם האמונה היא אמצעי או תכלית? אם היא אמצעית אזי אין כל עניין לבחון את מהותה ותוכנה. כל עוד והיא מספקת את החוסן לנפש יש לאחוז בה. ברם אם היא בבחינת תכלית, אזי יש לבחון מה הם הכלים המוליכים והמובילים אליה. וכאן יש צורך להבחין בין אמונת כזב לאמונת אמת.אם איני טועה שאלות אלו הם העומדות בבסיס כל חילוקי הדעות הקיימות בין הדתות השונות,ואף בין קבוצת דת אחת לרעותה. השאלה האחרת היא: כיצד אנו ניגשים לטקסט בעל איפיון דתי. התלמוד עצמו מבחין בין תחומי דעת שונים. בין הלכה לאגדה. ההלכה מבוססת על חשיבה משפטית. ברם לאדגה פנים רבות לה. עניינה העיקרי הוא במישור הרעיוני. לאור זאת, בהכרח שהלשון מופיעה בדרך ציורית ומטאפורית. מכאן שמתיחת ביקורת על בסיס הבנת הדברים כפשוטם היא עדות נאמנה על גישה הלוקה בשיטחיות. לצורך העניין אמחיש זאת בדוגמה הבאה: תפיסה עממית רווחת כי המשיח יבא על חמור. ללא ספק מי שמבין זאת במישור הפשטני בצדק ימצא עצמו משתומם כיצד יכלו אנשים הנקראים חכמי וגדולים לחשוב כך. ברם אם בטרם יניף חרבו לכרות את דברי חז"ל יבחן את דיעותיו הוא. וישאל אולי בכל יש משמעות אחרת לדברים, בוודאי ימצא מזור לתהייתו. ואכן כאשר מחפשים בפרשנות האגדה, מוצאים כי כוות חז"ל אינה שהמשיח יבא על חמור אלא הוא רמז לחומר. עני ורוכב על חמור הכוונה לאדם אשר מצליח לכבוש את החומריות שבו ולרתום אותם לצו השכל והתבונה. כך מפרש האברבנאל את הפסוק בעניין העקידה ´ויכבש את חמורו, כבש את החומריות שבו. והוא מוסיף וכותב וזהו החמור שעליו רוכב המשיח. אם כן, הזנת הטקסט הדמיוני במובן פילוסופי מעמידה אותנו כי המוזרות שהויעו בדברי חז"ל, אינה נובעת בגלל שתפיסתם דמיונית, אלא בשל חוסר התמצאותינו אנו במובנים של הסיבוליקה החבויה באמתחות המילים הפשוטות.
 
אני מצטער מאוד,חי.

אבל אתה טועה,אינני יודע כמה זמן למדת תלמוד אבל אני חולק עליך נחרצות, עם המסורת היתה צריכה לעבור גם דוקטורינת ההבנה התלמודית,כמו סיגנונות ואיפיוני הלימוד. ואם תרצה תוכל לפשוט את דברי וקושיותי בתירוצים הפילוסופיים שלך, אבל כבר אמר בנו של הרמב"ם רבי אברהם שישנם טעויות ב-"מטאפורות" של חז"ל, וכבר ראינו מחלוקות בתלמוד שמסקונותיהם שאין מסורת לתנאים. (כגון המחלוקת המפורסמת של ר´ עקיבא וחכמים בנוגע לעשרת השבטים שאינם עתידים לחזור (בימי משיח)),ולא זו בלבד אלה שגורסים שם שאף אין להם חלק לעולם הבא...מפאת חוסר נתונים... והמבין ישכיל ויבין.
 

חי אדר

New member
הכל כשורה

איני מבין כיצד מה שציינתה עומד בניגוד למה שכתבתי. דבריו של בנו של הרמב"ם מתייחס לענייני רפואה ואגדות שמופיעים בתלמוד.הטעות אינה במטאפורה, אלא באופן שבו מתייחסים למטאפורה. הביקורת של בנו של הרמב"ם נסובה על כך שרוצים לתרגם את המטאפורה למשהו מעשי.וזהו בעצם הקו המבחין בין הלכה לאגדה. ולעניין המסורת צריך להבחין בשכבות שונות שיש במבנה ההלכה. חלוקה זו מופיעה בהקדמת הרמב"ם למשנה. וכן נדונה בהרחבה אצל מהרי"ץ חיות. ולאחרונה האריך הרחיב על כך השופט אלון בספרו המשפט העברי.מכאן שאיני רואה מקום כיצד לכלכל את הערתך והיצתערותך.
 

spinoza

New member
עיקרון התער של אוקהם

עצם זה שאתה ניזקק לדרש על הפשט - הוא הוא מנגנון ההגנה שלידול מדברת עליו. זאת הבעיה בדיונים המלומדים הללו - שתמיד יש תירוצים. וקשה להחליט מה נכון. אז עיקרון התער של אוקהם אומר שהדרך הפשוטה יותר היא קרובה יותר לאמת. ועוד שאלה : מה ההבדל בן אמונה לידיעה ?
 
למעלה