"בעיניה של אישה" - מבט חסידי לתורת חיים

"בעיניה של אישה" - מבט חסידי לתורת חיים

בס"ד לעילוי נשמת עודד בן צביה, לעילוי נשמת אימי ולרפואתו של אחי שיחיה. לגאולת עם ישראל. מאת נחמה גרייזמאן. במשך שנים - עד פטירתה ב - 1992 בגיל 39 - מאות נשים מכל גיל ומכל דרגה של שמירת מצוות, הגיעו בהתלהבות לשיעוריה השבועים של נחמה גרייזמאן על "מבט חסידי אל התורה", במכון חיה מושקא, ובמרכז הישראלי בירושלים. השיעורים הללו היו שיעורים חסידיים של לימוד מן החיים, ובנוסף נבחנו תפקידיה השונים של האישה מן הזווית הנשית - בכובד ראש, אך גם בהומור בריא וחביב. השיעורים הללו נשתמרו בספר "בעיניה של אישה". זהו ספר שהוא למעשה מדריך חסידי, אנושי ומלא חיוניות שמסייע להעמיק בפרשיות השבוע וניתן למצוא בו אוצרות לכל יהודי. הספר מציג בד בבד, את החסידות מהזווית של האישה, ואת האישה מהזווית של החסידות. אני מאוד אוהבת את הספר וארצה מאוד להעביר לכם קטעים רלוונטיים ממנו בכל עת שאוכל בלי נדר. מקווה שתהנו. אתחיל בפורים
 
פורים - פורים לעתיד לבוא

בס"ד המיוחד בחג הפורים בהשוואה עם כל שאר החגים, הוא גם מה שמיוחד במגילת אסתר בהשוואה לכל שאר עשרים ושלשה ספרי התנ"ך. חז"ל אומרים שלעתיד לבוא כאשר המשיח יבוא, יתבטלו כל החגים מלבד פורים (ויש אומרים גם חנוכה), למרות ששלושת הרגלים הם ציווי מן התורה ואילו פורים הוא מדרבנן, היינו שנקבע על ידי אנשי כנסת גדולה. יש להבין מכך, ששלושת הרגלים לא יהיו נחוצים יותר, כל מה שניתן להשיג על ידי חגים אלה, לא יהיה רלוונטי עוד כאשר יבוא משיח. חז"ל אומרים שהדבר הוא כך גם לגבי כל ספר התנ"ך מלבד מגילת אסתר. הרבי שואל איך יתכן הדבר, שהרי מובא במקורות אחרים שכאשר המשיח יבוא תהיה לנו אפשרות לקיים את כל אותן המצוות שאין אנו יכולים לקיימן כיום, כגון אלה הקשורות בבית המקדש, כמו הקרבנות, הלכות טהרה וטומאה וכד'. יתר על כן, הרמב"ם פוסק על פי הדעה האחרונה. הרבי נותן שתי תשובות לסתירה לכאורה זו. תשובה אחת היא שהמצוות לא יתבטלו בתקופה הראשונה של עידן המשיח אלא רק בשלב מאוחר יותר. התשובה השניה היא שהן לא יתבטלו במובן שהן ממש יפסיקו להתקיים, אלא באופן דומה לזה של אור הנר שאין מבחינים בו באור השמש - אורו מתבטל בהשוואה לאור החזק בהרבה. כך גם האור המופק מן החגים יחוויר לעומת האור היוצא מפורים (ואולי גם מחנוכה) מכל מקום, בין שנבין זאת כפשוטו או לפי הסברו השני של הרבי, ברור שיש משהו בפורים שהוא נעלה מן הזמן, יש מימד נצחי בפורים העושה אותו רלוונטי לעד. מהי איכות נצחית זו? אחת ההלכות ב"שולחן ערוך" הנוגעות לחובת קריאת המגילה בפורים קובעת ש"הקורא את המגילה למפרע לא יצא ידי חובתו". מה פירוש של "למפרע"? המשמעות הפשוטה היא שאם אדם שמע את המגילה שלא לפי סדר - את חציה השני לפני חציה הראשון לדוגמה, לא יצא ידי חובה. אדם חייב לשמוע את המגילה מתחילה ועד סופה כסדרה. הבעל שם טוב נותן באור נוסף: אם הינך קורא את המגילה כהסטוריה שחלפה, כסיפור שארע למרדכי ואסתר בעבר הרחוק - לא יצאת ידי חובה. למה? כיון שהסיפור המסופר במגילה הוא רלוואנטי לחלוטין עבורינו כאן ועכשיו ! כדי שנבין כיצד מאורעות אלו רלוונטיים עבורנו, יש צורך בהסבר מה. תוכנו הפנימי של סיפור פורים החל שנים רבות לפני זמנם של מרדכי ואסתר, המון ואחשוורוש. פורים החל, בעצם, זמן מועט אחרי שבני ישראל יצאו ממצרים. לאחר כל הניסים שהתרחשו, התייראו כל האומות מפני בני ישראל. כל האומות - מלבד עמלק. בחסידות מבואר שהמילה "עמלק" בגימטריא "ספק". גם עמלק שמע על כל הניסים והנפלאות שהתרחשו לישראל. אך המוח העמלקי טען, "באמת, מה הדיבורים האלה? אלוקים מתעניין במה שהולך כאן למטה? אלה לא היו ניסים כלל. אלו היו צירופי מקרים שקרו למזלם הטוב"! וכך, הם התקיפו את בני ישראל, כשהם מצננים את יראת האלוקים והאימה שנפלה על העמים האחרים מבני ישראל. כמה מהם החלו אף הם לפקפק בניסים שקרו... בדור מאוחר יותר התלבש עמלק בהמן הרשע אשר ביקש להשמיד את כל היהודים בהיותם מבטאים את רצון השם בעולם. וכך, בכל דור, יש עמלק, ויש מרדכי ואסתר. מי שמצנן את ההתלהבות לקיום רצון השם, איננו אלא עמלק. בוודאי שמעת לא פעם, את המילים הבאות: "אינך מתכוונת לאכול אך ורק מוצרים של ההכשר הזה! באמת, אל תהיי כזאת פנאטית"! או, כאשר את יוצאת זה עתה משיעור: "את מסתובבת עם כל הספרים, בדיוק כאילו היית בחור ישיבה". ואז את אומרת לעצמך, "אולי אני נעשית יותר מידי דתית, אולי אני צריכה להתמתן קצת, אולי לקחתי על עצמי את העניין הזה מוקדם מידי, אולי עדיין אינני מוכנה לזה" וכך את מתחילה לפקפק במה שאת עומדת לעשות. עמלק יכול לבוא מכיוונים רבים ושונים. מדברים שאת קוראת, מדברים שאנשים אומרים ומדברים, ומדברים שאת אומרת לעצמך. אך התוצאה הסופית שווה בכולם: "די באמת, תפסיקי עם כל ההתלהבות הזאת בנוגע ליהדות". זה קולו של עמלק ועליך להילחם בו. כי כאשר תילחמי בעמלק, תהיי ביחד עם מרדכי ואסתר! וכאשר תנצחי - כי אם תהיי נחושה לעשות זאת, אכן תנצחי - אזי תטעמי את טעם פורים כפי שהוא יתגלה לעתיד לבוא. בעזרת השם משיח בן דוד
וגאולת עם ישראל במהרה בימינו עכשיו ו ב ר ח מ י ם.
 
תודה יקרה ../images/Emo24.gif

עוד לפני שאני פונה לקרוא וללמוד, אני כבר רוצה להודות לך על היוזמה החשובה והמעניינת הזו. תודה שאת מזכה אותנו. אני כבר מחכה לפינה הקבועה שלך
 
למעלה