בעקבות הדו"ח הסופי

בעקבות הדו"ח הסופי

היום עם פרסום דו"ח ועדת וינוגרד הסופי,לא יכולתי שלא לשמוע את המשפט בו הוא מטיח האשמות על צה"ל אבל הכי גרוע מכל מדגיש כי ערכי היסוד של צה"ל נשכחו ולא באו לידי ביטוי במלחמה. איך הוא יכול לומר את זה? איך?! אני מאמין שאני לא הראשון שמתרעם על זה ועוד יבואו אחרים נוספים לחזק את דברי אבל אם הייתי מסוגל הייתי בא ומפנה לו לאדון וינוגרד את השאלה הזאת: אדוני הנכבד, אתה טענת ואמרת שלוחמי צה"ל איבדו את ערכם בלחימה או שמא טרם בכלל,אז איך אתה תסביר את העובדה ששום מקרה של עריקות,סירוב פקודה לא באו לידי ביטוי לא טרם הלחימה בקווים אחרים שבהם הפלוגה שלי הייתה,לא עם הפקודה לכך שעולים צפונה ללבנון ולא במלחמה עצמה,הייתה אמונה בצדקת הדרך,בנכונות המהלך לאורך כל הלחימה,כך ש"אחריות" ו"שליחות" הועלו אצלינו על הנס. אם אמרתם שנשכחו הערכים אז איך לעזאזל תסבירו את העובדה שכאשר נפגע הטנק,יש פצועים וחוששים מהגרוע מכל אנשים קופצים מהטנקים הסמוכים שלהם ורצים אל עבר הטנק שעולה באש בניסיון לעזור,לחלץ וזאת חרף ירי מסיבי של צלפים,טילים ופצמרי"ם,באיזה עוד מקום בעולם תראו ביטוי כל כך מוחשי ל"רעות" עליה התחנכנו מהיום הראשון בפלוגה. היה קשה קשה מאוד אפילו,חברים נהרגו אחרים נפצעו,האווירה עכורה אך חייבים להמשיך,חייבים לנצח,אין ברירה מישהו חייב לעשות את זה עד ברגע האחרון,עד להפסקת האש ומעבר לה,אז גם בהזנחת ערך ה"דבקות" במשימה לא תאשימו אותנו. הייתי חייב לרשום את זה,כי אני מרגיש שמתחיל להגרם פה אבל לא רק לנו, לחבר'ה מהפלוגה שלי אלא לכל אותם הלוחמים בכל הגזרות של הלחימה בלבנון שלשניה לא שכחו על מה הם התחנכו. יהי זכרם ברוך.
 
רוצה דוגמאות?

לא קראתי את כל תחקירי המלחמה אבל כן קראתי תחקירים הנוגעים לפינוי פצועים וגם דיברתי עם כמה אנשים שהיו מעורבים ומכירים את התמונה. האם ידעת שבמלחמת לבנון השניה זמן הפינוי היה למעלה מפי 2 מאשר במלחמת לבנון הראשונה? האם ידעת שמסוקים סרבו לנחות בשל טענות על סכנה או חוסר נוחות או אי התאמה של שטחי נחיתה? האם אתה יכול להסביר לי למה פצועים הושהו למשך שעות במרק של 2-3 ק"מ מהגבול ולא פשוט הועמסו על אלונקה והועברו אל הצד הישראלי של הגבול בנשיאה? נוח לנו לטעון נגד ראש הממשלה והרמטכ"ל אבל קשה לנו לקבל ביקורת על עצמנו. כקצין רפואה במילואים אני אומר כאן. כשלנו במלחמה הזו, לא רק בגלל שהפיקוד הבכיר כשל אלא בגלל שלא השכלנו לאמץ ערכי יסוד שעליהם חונכנו מגיל צעיר! והערת אגב נוספת: מפקדי פלוגות טענו כי לא היתה ברורה להם מטרת הפעילות ומשימתם ואני שואל: איך מפקד יכול להעיז לבצע משימה בלי להבין את המטרה ובלי לדעת מהי המשימה??? גם זה ערך יסוד שהזנחנו!
 

timeless1

New member
הוא דווקא ציין את הלוחמים ואת החיילים בשטח

לטובה. אישית אני חושבת שיש להצדיע לכל חייל וחייל אשר לחם שם , אם זה בתוך השירות הסדיר שלו ואם זה על ידי הגעה למילואים, במיוחד לאור אחוזי ההשתמטות הגבוהים שיש. ולאיש הפשוט - מי שאמור להחדיר את אותם ערכים צה"לים הם המפקדים, הפיקוד הבכיר, שבין היתר פישל גם בזה.
 

ביפו

New member
כולכם צודקים כי פרשתם נכון את הדברים

בתשובה ל timeless1 - הוא דווקא ציין את הלוחמים בשטח ואת החיילים בשטח. ========================================================== אכן כן. ועדת וינוגרד עושה הבדל בין הדרג המדיני הבכיר ושאר הפוליטיקאים. עושה הבדל גם בין הפיקוד הבכיר של הצבא - לחיילים הלוחמים. נכון חסרים לכם דברים ברורים על "מוכנות הצבא" - ועל תוכניות המגירה -למלחמה. אין בו איזכור של חוסי הציוד המיוחד ללוחמת לילה, של עזרי ירי מתחכמים שלא היו במערכות הלחימה המאופסנות לזמן חירום, ויש איזכור של אי הכנה מספקת של אימונים ותוכניות אימון מתאימות לקרבות העתיד בצה"ל. אלו כשלים צביים מאוד חמורים. גם באשר לאי - מוכנות להיהרג של טייסי מסוקי פינוי פצועים ועל אי מוכנות הדרג המדיני הבכיר לפתוח במתקפה הקרקעית עקב החשש מאבידות רבות - גם אלו יש -בדוח וינוגרד. לדעתי הוועדה ציינה הן את הכשלים והן את הדברים המוצלחים, ויש כאן צורך להבחין במדויק בדברים ובקריאת המסקנות.
 
למעלה