בעקבות הכתבה בעיתון - בית ספר כן או לא?

kikona126

New member
בעקבות הכתבה בעיתון - בית ספר כן או לא?

מה דעתכם על חינוך בבית? האם הייתם משקיעים בחינוך ביתי במקום בתי ספר? איך לדעתכם יראו בתי הספר בעוד מספר שנים? האם לדעתכם חזרה ללימוד ב"חדר" אבל בצורה מודרנית - כלומר לא מחייב לימודים דתיים, מתקבל על הדעת? בית הספר לאן?
 

abby22

New member
בית ספר כן או לא?

לדעתי ממש ממש כן! אני חושבת שבבית ספר הילדים שלי (בעתיד בע"ה) יקבלו דברים שבבית הם לא יוכלו לקבל כמו לדוגמא קשרים חברתיים שהם לא פחות חשובים מהשכלה חינוכית והם אפילו חלק חשוב מזה. בנוסף אני מעדיפה שהם יקבלו חינוך מאנשים שהוסמכו לכך ולא ממני כי לפעמים יש לנו נטייה לערב את הדיעה האישית שלנו בנושאים מסוימים וכך לא ניתנת לילדינו האופציה לגבש דיעה משל עצמם בעוד בבית ספר למורה אסור להביע את דעתו האישית (לא שזה לא קורה לפעמים) ולתלמידים יש אופציה לחשוב בזכות עצמם. דבר שלישי זה העובדה שבבית אנחנו נוטים לתת יותר חופש לילד נגיד אם הוא מרגיש שהוא משתעמם אז הוא יכול לשכנע אותנו ריגשית שכבר לא בא לו ללמוד ובבית ספר אין דבר כזה יש זמן מוגדר לשיעור ובו התלמידים מחויבים לשבת וללמוד, כל מניפולציה ריגשית שהם מנסים להפעיל על המורה לא מתקבלת. איך לדעתכם יראו בתי הספר בעוד מספר שנים? לדעתי הם יהיו בדיוק כמו היום רק הגישות של החינוך ישתנו אולי יתעדנו במקצת ותהייה פתיחות גם לתחומים אחרים של השכלה לא רק תנ"ך, לשון היסטוריה וכו'... את הכל כתבתי בתור מורה והורה לעתיד אבל מי יודע מה יהיה מחר?
 
אמממ....

אז ככה... מצד אחד ביה,ס נראה לי חשוב בעיקר מההיבט החברתי ישנן סיטואציות שבמקומות אחרים הילד לא יכול להחשף לטוב, ולצערי גם ל רע.... ללמוד בבית, נראה לי משעמם.... למרות שת'כלס הילדים כן לומדים בבית ממשחקים, מהמחשב ועוד. אבל ללמוד ממש תורה,גיאוגרפיה וכו'... קצת קשהלי לדמיין את זה בעצם ככה למדתי באוניב'... למדתי באוניב' הפתוחה ומס' קורסים הועברו דרך המחשב. בעוד מס' שנים לכל ילד ישימו שבב ודרךהשבב יעבירו לו את כל חומר הלימוד....
דרך אגב, באיזו כתבה מדובר?
 

kikona126

New member
היתה אתמול בידיעות אחרונות

בראשי, שיותר אנשים מעדיפים שהילדים יקבלו חינוך בבית בגלל מערכת החינוך.... אני חושבת שבית ספר במסגרת של "חדר" כלומר בין 5-10 ילדים בכיתה זה משהו מיוחד ועדיף... אני כרגע ככה לומדת צרפתית באוניברסיטה, וזה באמת מיוחד!!!
 

orli997

New member
גם אני חשבתי כמוך טליה

מסתבר שאם תציצי בנט, תמצאי המון חומר לימוד, מפגשים וסיורים וטיולים משותפים, התארגנויות מאוד יצירתיות לחברותא ועוד, רק בלי המסגרת הכובלת והמוגבלת של משרד החינוך, אני הופתעתי מאוד לטובה .
 
לדעתי-בית ספר הוא מקום גרוע ל-90% מהתלמידים.

בית ספר הוא תבנית, ולא כל אחד מתאים לצורה שלו. 10% עוד איך שהוא ניתן לשלב בתוך התבנית הזו גם עם היא לא בדיוק מתעימה. אבל ה-90% הנותרים ממש מתבזבזים שם ולא ממשים את הפוטיאנציאל התמון בהם. לגבי לימודים בבית - זה אולי אופציה לילד שבוחר כך, ואף הוא ישתעמם. וכמו שאמרה קסמי אהבה, ילד צריך להיות חסוף לעוד ילדים בגילו, וללמוד להשתלב חברתית וכל מה שכרוך בחברת בני גילו. לימודים בחדר - לילדים הדתיים עושים הכי הרבה עוול, לגדל אותם בנפרד, וכול ההשלחות הפסיכולוגיות של זה. והחלום שלי לעתיד הוא - שבעתיד יהיו בתי ספר בהם בכיתה אחת עם שיעורים שונים המתאימים לכל ילד, ובה הוא גם נפגש עם עוד ילדים בכיתה המקבילה בעלי אותו תחומי עיניין. ולחסוף את הילדים לחומים רלוונטיים לזמננו (במקום שעורי תנך היסטוריה שאין הרבה מה לעשות איתם בעתיד חוץ מלהסיק מסכנות וספרות - ללמד את זה אבל לא לחפור עם זה.) שילמדו - וטרינריה/רפואה, ויש עוד הרבה שעכשיו אני לא מצליחה לחשוב עליהם. ושלא יתנו הרבה שעורים לבית. אני מאמינה שעם מעבירים את השיעור כמו שצריך, הילד לא צריך לתרגל את זה בבית כל כך הרבה.
 
אני מתלהבת מהשאלה ומוסיפה

שהילדים עצמם יבחרו לפני כל שנה את המקצועות שהם מתעניינים בהם. ואף יהיה להם זכות לבחור מקצועות חדשים שילמדו אותם בבית הספר. מקצועות שהם אוהבים.
 

kikona126

New member
יש בתי ספר שכאלו

אחד מהם הוא ביפו. היתה לי מורה בבית ספר שהבת שלה למדה בו. וכל הזמן היא אמרה שהיא לא מבינה איך אנחנו לומדים בבית ספר רגיל...
 

kikona126

New member
הילדים קובעים את המערכת שעות שלהם

ועם איזה מורים... ובאיזה ימים הם לומדים. אבל לימודים שכאלו דורשים מורים מיוחדים שיחדדו את הסקרנות אצל הילדים, כי אם לא תהיה סקרנות הם לא ירצו ללמוד
 
אחלה שאלה קיקונה../images/Emo24.gif

מה שחשוב הוא לא התשובה הנכונה אילה השאלה הנכונה.
 

One Drop

New member
מנסיון, יש גם יתרונות וגם חסרונות

דבר ראשון בתי ספר מלמדים ילדים את כל מה שצריך לדעת על החברה ועל קבוצת הילדים, דבר שאי אפשר ללמוד בבית וגם לא מיציאות עם הורים. בבתי הספר אפשר להכיר אנשים ותחומים חדשים ושונים וזה דבר שתורם לכל ילד. כמו שאמרו פה, בתי ספר בהחלט בונים סוג של תבנית שסוגרת אותם. ילדים לומדים בבית הספר בדיוק כמו שהם לומדים ממחשב או טלוויזיה והם מעשירים את הידע שלהם מהנ"ל אבל מי ירצה שהילד שלו יהיה תקוע מול המסך בכל הילדות שלו, כל העניין בילדות הוא להנות ולעשות חיים וחלק ניכר מההנאה הזאת נמצא בבית הספר עצמו, ששם נמצאים כל החברים והכיף. רואה רוחות אמרה שילדים לא ממשים את הפוטיאנציאל, זה נכון בחלק מהמקרים אבל במקום זאת, הילד לומד ומשקיע מחוץ ללימודים, הרי יש לכל ילד חיים גם מחוץ לבית הספר וגם שם הוא לומד דברים חדשים. בנוסף לא נראה לי שזה מומלץ ללמד ילד רפואה, א- זה מתאים לכל אחד ב- זה יעשה טראומות בגיל כזה. אני מסכימה עם העניין של השיעורים שמועברים כמו שצריך אבל אני מתנגדת לעניין של שיעורי הבית, שיעורי בית חשובים משום שהם בעצם עוזרים לילד להפנים את החומר וזה עוזר לילדים שקצת "עופפו" במהלך השיעור, מובן שלא צריך להפציץ את הילד אבל לתת לו שיעורים בכמות סבירה. נב- אני בת 14
 
אני מסכימה איתך לגבי השעורים.

חייבים לתרגל חשבון/מטמטיקה ועוד כל מני מקצועות. לא את הכול. אבל יש מקצועות שלא חייבים. נגיד ספרות, (שאני מאוד אוהבת, אפילו לכתוב אני אוהבת) אבל למה החפירות האילה "מה התכוון המשורר..." או היסטוריה, לזכור תאריכים - מי זוכר את התאריכים אחרי שסיים ללמוד ולמה יש לוח שנה - זה כל כך מיותר, במקום למלא את הראש באינפורמציה שהיא באמת חשובה. אני מסכימה שצריך לדעת את ההיסטוריה, אבל בכללי - הרי ממש מעטים ילמדו להיות היסטוריונים, כי המעיסו את המקצוע הזה בבית ספר. אני לא מבינה למה ילד צריך לעבור שטיפות מוח על היסטוריה? כשלומדים לבחינות בשביל לזכור צריך לעשות שטיפת מוח. ספרות, היסטוריה, גאוגרפיה, מטמטיקה, אנגלית, טבע, ביולוגיה, הנדסה, כמה מהמקצועות האילו לא ממש צריך ואפשר להחליף אותן במקצועות שיותר מעניינים. ומי שלא מתחבר לביולוגיה או אנדסה, זה הרי ברור שהוא לא יהיה ביולוג, למה ללמד אותו את זה בכוח, למה לא לתת לו בחירה ללמוד משהו שכן יעניין אותו שהוא כן יהיה טוב בו. שיעור חיבור: אם המורה לא אוהבת את החיבור של הילד, כי היא מקובעת על סיגנון ביאליק, אז זהו הילד לא מחבר טוב. ואם הוא המציא סיגנון יחודי ומעניין יותר מהאנטיקה שהיא אוהבת? וכמה מורות שצריכות להיות בבית אבות אבל יש להן ותק ועבר עליהן הקלח מזמן וצריך לפטר אותן כי אין להן כבר סבלנות והן הפכו למורה רובוט שמקריא ומרדים את התלמידים בשעור - משאירים אותם כי אסור לפטר אותן. במקום למצוא להם תפקיד חדש. לא פלא שהפכנו להיות מדורגים הכי נמוך בהסגים בלימודים. לגבי רפואה - נתתי דוגמא פרועה - אפשר ללמד את זה אבל כמובן לא להכשיר את העולל לניטוחים כירוגיים, אילה חומר שיעניין את הילד ומתאים לגילו. אפשר לעשות את זה עם כל מקצוע חפרתי הרבה אה, אני פשוט ממורמרת בעצמי מהמוסד הזה. זה כמו לפתוח פצע. מאחלת לך בהצלחה בלימודים ובכל דרך שתבחרי. שתמיד תדעי מה את רוצה ותקבלי את הדרך הכי קצרה לשם.
 
בתי ספר כיום הם בדיוק כפי שהיה

בקום המדינה כשרצו להעניק חינוך להמונים שלא תהיה אנלפבתיות כדי שההשכלה תגיע לכולם כדי ליצור סטנדרטיזציה (מהמילה סטנדרט) כדי ליצור...בינוניות.... המערכת לא מסוגלת להתמודד עם תלמידים חכמים עם שאלות מאתגרות השאיפה ליצור בינוניות!! כיום, בעידן ההייטק והכפר הגלובלי (שניתן להיות מקושרים עם כל מקום כמעט בעולם) אין ספק שצריך לשנות את שיטת הלימוד מהיסוד. אפשר לראות ניצנים של התמודדות עם השונה עם הצרכים המיוחדים שיש לכל תלמיד ותלמיד אך צריך יותר משאבים כדי שאפשר יהיה לראות שיפור. לפעמים אני מרגישה שביה"ס הוא כמו מין בייביסיטר, וחבל....
 

One Drop

New member
נכון, אני מסכימה איתך אבל עדיין צריך ללמוד

מקצועות כאלה ואחרים, משעממים או לא כי רובם נותנים לנו טעימה ודחיפה לעתיד וגם משפיעים קצת על הבחירות שלנו. אחוז גבוה מהלמידה עצמה תלויה במורה שמלמד, לדוגמא בכיתה ז' הייתה לי מורה להיסטוריה שפשוט לא ידעה ללמד ואף אחד לא הבין כלום ממנה כי היא גם הייתה משעממת וגם לא יכלה להשתלט עלינו
הממוצע לא היה משהו באותה שנה בהיסטוריה, בסביבות 60-70 שנה שעברה הביאו לנו מורה חדשה שהיא צעירה יחסית וכולם התחברו אליה יותר והנה הפלא, הממוצע קפץ לכולם ואני קיבלתי בתעודה 100 :) מה שאני מנסה להסביר הוא שכמו שרואה רוחות אמרה, זה תלוי במורה, מן הסתם ילדים לא יוכלו להתחבר למבוגר שיש לו את הדרכים שלו שהוא חושב שהן "נכונות" לגבי ילדים, צריך מישהו מעניין שבאמת יודע ללמד והלכניס חשק ללמידה. מה שאמרת, קסמי אהבה, באמת נכון ואני מסכימה עם זה ב100%, באמת נוצרת בינוניות מכך שתלמידים חכמים לא יכולים להביע את עצמם כראוי והם נשארים כמה שלבים מאחור. אני מודה, אם לא היה מחשב או טלוויזיה הייתי ברמה נמוכה שחבל על הזמן אבל למזלי אין לי שעות צפייה מוגבלות ובנוסף המחשב נמצא בחדר שלי חח
ובאמת אם היו משנים את השיטות היו עולים המון יתרונות שהיו עוזרים להרבה תלמידים, גם לאלה שקשה להם אבל פשוט אנחנו תקועים בשלב הזה שבו לא משנה מי מבין או לא, העיקר נספיק את החומר לפני סוף השנה.. חתיכת חפירה הבאתי פה ותודה :) סתם עברתי לי בפורומים וראיתי משהו מעניין חח ופחות או יותר התכוונתי במשפט שגם אני מאמינה בהם פחות או יותר
 

kikona126

New member
מורה מבוגרת לא מעניינת?

תלוי כמובן מי המורה. אצלנו יותר אהבו את המבוגרות, הן היו יותר אנושיות... הצעירות תמיד דרשו יותר, והמשמעת אצלהן בשיעורים היתה קשה... אצלנו כמושרה נכנס/ת לכיתה הכיתה היתה צריכה לעמוד. ואם היינו עושים רעש למורה צעירה, היינו נשארים ככה כל השיעור, לותיקות יש ניסיון... הן יתחילו את השיעור בקול הכי נמוך שאפשר עד שיהיה שקט בכיתה, אף פעם לא יאיימו בבוחן... כניראה שהדור של עכשיו שונה. הבינוניות, היתה יכולה להפתר בכיתות קטנות. כמו שלילדים זה לא כיף ללמוד 40 ילדים בכיתה אחת, כך גם למורים לא קל ללמד, והם נשחקים, ועם הזמן זה יוצא על התלמידים. הרבה מהמורים של היוםו לא מגיעים למקצוע במטרה לשינוי, אלא במטרה לעבוד - וזה לדעתי ההבדל שבין הדורות, ובסופו של דבר זה מתבטא בהתנהגות וברמה של התלמידים. לנו היו מורות שמתי שהיה מזג אוויר טוב היו מוציאות אותנו החוצה ומעבירות לנו שיעור בדשא (ופה שוב מדובר בותיקות) שהיו מוסיפות שיעורי העשארה - כגון שיעור על ה"פיקוס" או על הרוויה של הנלמים והחלזונות, ואני לא מדברת על בית ספר יסודי, אלא על כיתה י"א-י"ב. (והחומר הזה אינו מהחומר לבחינת הבגרות בביולוגיה, אבל אם יש הזדמנות אז למה לא?) ברוכה הבאה
תרגישי חופשי להשאר
 

One Drop

New member
זה תלוי בגיל של הילדים, נגיד בגיל שלי

אני מעדיפה מורות צעירות, כשהייתי ביסודי אהבתי דווקא את המבוגרות, בגלל שהיה להם יחס יותר טוב בדיוק כמו שאמרת ובאמת תמיד היו שיעורי העשרה והן היו מספרות חווית וכל מיני ניסיונות שונים מהחיים שלהם. הדור של היום הוא דור שיצא ברמה ממש נמוכה, אין לילדים כיום שום כבוד לאף אחד, לא למורים, לא לחברים שלהם, לא לאף אחד.
 
למעלה