בעקבות המשפט

בעקבות המשפט

אני לא נמנה אל החברים של חיים רמון. לא מכיר אותו אישית בסה"כ פגשתי אותו פעם אחת. זה היה לפני שנים כאשר ספרי הראשון " נבוך בארץ" המספר על תקופת השואה יצא לאור. הוזמנתי ע"י יושב ראש הכנסת דאז, שבח וויס וסגנו עובדיה עלי, שעמדו בראש המחלקה שעסקה בשואה, להציג את הספר. כאשר עברנו ליד אחת המעליות נפתחה הדלת של המעלית ויצא ממנה חיים רמון בסערה. הוא דחף אותי הצידה בגסות והספרים שבידי נפלו על הרצפה. הוא לא נעצר להתנצל ואפילו מלמל דברי גנאי על אנשים חסרי ערך שהעזו לחסום את דרכו. שבח וויס ועובדיה עזרו לי לאסוף את הספרים והרגיעו אותי לאמור: " אתה רואה גם בכנסת יש אנשים כאלה". האמת שכבר ב 1947 כאשר הגענו ארצה במסגרת עלית הנוער ושמו אותנו ילדים עולים בקיבוץ, הייתה לי הזדמנות להתנסות ביחס של ותיקי הקיבוץ כלפינו. ממש כמו שכתוב ב"תרגול כפרות," קראו לנו "קורבה הוער" ( נוער זונה) ונתנו לנו את העבודות הכי מלוכלכות והכי קשות. עם ילדי הקיבוץ הצברים לא היה לנו שום קשר. הם דאגו להפרדה מוחלטת. הם גדלו בחממה סטרילית של בתי הילדים. בספר " תרנגול כפרות" נרמז שהיחס הזה נבע מהיות ילדי העולים ילדי עדות המזרח. זה לא נכון. אנחנו לא היינו בני עדות המזרח, להפך, באנו מאותה ארץ ממנה באו ותיקי הקיבוץ. גם בתל אביב גדלו באותו זמן צברים המיועדים להיות שועים ורוזנים של העם. הם למדו בגימנסיה וההורים דאגו לסדר להם בפרוטקציה מקום טוב באמצע, בתקשורת, בפוליטיקה, בצבא ובעלי ההון בחברות כלכליות. כך נוצרה קבוצה של " צעירים חסרי מנוח". אנשים שחונכו להיות, שחצנים, אגואיסטים הבזים לאחרים ומוכנים לדרוס כדי לקדם את עצמם. הוא בטח מאשים עכשיו את המשטרה, את התקשורת וכל מי שהיה קשור, אבל הוא צריך להאשים רק את הוריו ומוריו שלימדו אותו. גם לי יש ילדים צברים ונכדים בני צברים. אני משתדל כל הזמן ללמד ולהסביר שצריך לכבד את הזולת. כל בני האדם נבראו בצלם ויש לכל אחד יתרונות וחסרונות. כי אני מאמין שרק בחברה של " ואהבת לרעך כמוך" טוב לחיות.
 

deebeebee

New member
התנשאות

היתה במשך כמה עשורים ביחסם של בני הקיבוצים כלפי העולים החדשים, ולא משנה מאין באו. באותם ימים, לא רק בקיבוצים, גם התייחסו בזלזול לדוברי היידיש. אני זוכרת שכנה, לא אשה בורה אלא פשוט עולה חדשה שטרם הספיקה ללמוד עברית, שחטפה דברי תוכחה ממורה בבית הספר לאחר שדיברה איתה ביידיש כי לא ידעה עברית.
 
זה לא נעים, אבל עובדה

שהיישוב בארץ בתקופה שלפני קום המדינה, דגל בייצור יהודי חדש שלא ידע את הגולה. המאמץ הזה גרם לזלזול בכל מי שלא ניכנס מיד לתלם. והעלה על נס ללא הצדקה , את דמות "הצבר" שבו תלו את כל התקוות. להבדיל אלפי הבדלות התהליך הזה מזכיר את עיקרון הנאצי שמבוסס על כך שיוצרים סוג של אנשים שהם 'אוברמנץ'. אדם עליון. ואת הנחותים צריך לדכא ולהשמיד.
 

schlomitsmile

Member
מנהל
נקודה כאובה הצרה הגדולה שלנו, היא שאנחנו לא לומדים. יחס מתנשא ומתנכר כלפי עולים,לעיתים עד כדי גזעני, היה מאז ומעולם, וגם כיום (למשל מקרים בהם אנשים יוצאים מהבריכה, כי יהודים-אתיופים שוחים בה). ובמקרים בהם היחס הזה מוליד תסכול ומרירות, שממשיכים גם בדור השני של העולים, ומתבטאים בהתנהגות אנטי-חברתית של נערים צעירים, יש מי שמציע לבעוט אותם בליווי שוטרים למקום ממנו באו (למרות שהם בעצם נולדו וגדלו כאן).
 
בסך הכל חיים רמון גדל ביפו

אתמול היתה לי פגישה מרגשת עם קרוב משפחה בשם וילקום שלא ראיתי אותו כ 45 שנה אותו יוסי גדל ביפו באיזור "השטח הגדול" ולמד עם חיים רמון באותה כיתה. חיים רמון הוא לא היה "בני המייסדים" או "צברים בני הקיבוצים" יש עוד מושג או תופעה "עבד כי ימלוך" הוא הגיע לגדלות בגלל הפה שלו, עכשיו יש נפילה. את הפגישה המשפחתית ומציאת חומר מתקופת השואה אפתח בהודעה מיוחדת
 

deebeebee

New member
אתה צודק, יצחק

זו אותה הגישה שראתה ש-"יפי הבלורית והטוהר" כאידיאל וביהודי שהגיע מהגולה כיצור נחות וגלותי, מין 'יהודון' שצריך לעבור חינוך מחדש. על פי אותו האידיאל פעלו בבית הספר ובתנועות הנוער וזה גרם לחברי ילדות שלי ממש להתבייש בהוריהם.
 
למעלה