בעקבות הקליניקה של ארט גייטון

שירלי317

New member
בעקבות הקליניקה של ארט גייטון

כן, הפלא ופלא. אני כותבת פה בפורום אחרי הרבה זמן של לחץ בלימודים והעובדה שהמחשב שלי התפגר.. בכל אופן, ביומיים האחרונים (כשמחר היום האחרון לקליניקה) השתתפתי בקליניקת אילוף ורכיבה של ארט גייטון, איש אמריקאי מבוגר ומרשים שבעצם נחשב ל"לוחש לסוסים" האמיתי. ואפילו אותו אדם ששמו פרח מזכרוני שכתב את הספר עליו בוסס הסרט, למד אצל ארט. ארט מתבסס על ניגודים חדים ועל שלושה שלבים שמתקיימים בכל תהליך שהוא בתקשורת עם סוסים, בין אם באילוף ובין אם ברכיבה עצמה, והם: בקשה- לחץ- פרס. בקשה, עדינה ושקטה. לחץ, אגרסיבי אך במידה התואמת את ההתנגדות וטיפ טיפה מעבר. ומיד אחרי הלחץ- פרס, שחרור מידי. הדבר הראשון שעלה בקליניקה היה שלעיתים קרובות מדי הסוס רואה את המאלף, הרוכב או בכלל את האדם כ"שק אוכל", זאת מכיוון שבכל פעם שהאדם רוצה לפנק או לתת לסוס פרס, הוא, כטעות גמורה, נותן לסוס גזר, תפוח, סוכר או שאר חטיפים. בצורה כזו, להבדיל מכלב, הסוס מקשר את האדם לאוכל ולא את העובדה שהוא עשה משהו טוב ומבין שהבנאדם הוא "שק אוכל". ומה סוס עושה עם שק אוכל בזמנו החופשי?- קורע אותו לגזרים כדי להגיע לאוכל. וזה מה שסוס עלול וסביר להניח שיעשה לבנאדם ברגע שהוא יגלה שהבנאדם לא מתכוון להביא לו לשם שינוי חטיף. זאת, להבדיל מכלב שמקשר, עקב העובדה שהוא טורף, את המזון לסיטואציה כפרס. למדנו עוד הרבה על אופן התקשורת עם הסוסים ואפילו היום ארט אילף מולנו במשך כשעה, אולי יותר, סייח בן שנתיים וחצי שלא ידע ידי אדם, לא ראשיית בית, דבר פרט לתא קטן עם חצר, וכעבור שעה בערך כבר עלה עליו אחד מהמשתתפים בקליניקה לרכיבה והסוס התנהג למופת. עד כה מאוד נהנתי בקליניקה ולמדתי המון. כשאתמול ברכיבה הראשונה, שכללה למעלה מ20 רוכבים במגרש לא גדול במיוחד, יחד עם לפחות 60 אחוז סטליונים במגרש, הסוסה שלי התרגשה מאוד, וגם אני הייתי לחוצה, והיא לא הסכימה לעזוב את הסוסה השניה מהאורווה שלנו שהייתה במגרש ובעקבות זה כמעט דרסה את ארט. אחרי שארט עזר לי בהבנת אופן ההתמודדות עם המצב, העניינים נרגעו. למחרת, היום בבוקר, הייתי הרבה יותר רגועה והסוסה התנהגה למופת, אפילו קיבלתי כמה וכמה מחמאות על כך שלא ויתרתי :] (למרות שבשלב כלשהו הייתי עם דמעות בעיניים מרב יאוש ולחץ) ואף ארט החמיא על הסוסה שלי, קים, שהיא סוסה יפה עם מבנה נהדר. בכל אופן, רק רציתי לשתף קצת בחוויות, לתהות אם במקרה מישהו היה בקליניקה או מתכנן להגיע מחר ולא פגשתי בו. למרות שמסתבר שאני כמעט הכי צעירה שם והאינגלישית היחידה בין הרוכבים. אז ערב נעים לכולם, ושכן ירבו הקליניקות האלו, לפי מה שראיתי מהאנשים שניגשים אליהן, זה עשוי לתרום רבות לפיתוח הענף בארץ.
 

שירלי317

New member
תם ונשלם

והיה פשוט נהדר! נהנתי מכל רגע, למדתי המון. ואני רק מחכה שיגיע שוב לארץ וללמוד עוד ועוד. באמת שהיה נהדר.
 

ווינגז

New member
חבל שיגיע לתחתית העמוד

בכל אופן, תוכלי לספר קצת יותר? יש לו פיתרון חלופי לעיקרון "שק האוכל"? מעבר לזה, מה דעתכם על שיטת האילוף הזו? אני לא ממש בקיאה בפרטים, אבל מהתיאור שלך - אני חושבת שזה קיצוני מידי. סייח בין שנתיים וחצי שלא ידע ידי אדם ואפילו ראשיה, ופתאום נתקל בלחץ כזו אגרסיבי (מבחינת כמות העבודה והמידע ש"מופל" עליו במכה) צריך עבודה הדרגתית מאוד, והמעבר מ"כלום" לרכיבה הוא עצום, במיוחד כשמדובר בסוס לא מאולף.
 

שירלי317

New member
:]

בנוגע לפתרון ל"שק האוכל" הכוונה היא פשוט לא לתת לסוס מזון כפינוק או פרס ובמקום להשתמש בפרס של שחרור אחרי הלחץ או הבקשה, בשפת גוף מאוד ברורה. למשל, כדי ללמד סוסה להסתובב עם הפנים אליך כשהוא משוחרר בראונדפן, על מנת לקבל את תשומת ליבו המלאה, מתקדמים אליו כמה צעדים (זה הבקשה, והלחץ) וברגע שהוא מראה שמץ של הבנה, מעיף מבט לכיוונך, מתרחקים בצעדים איטיים אחורה (זה השחרור, הפרס. במקום להביא לו בכל פעם גזר.) בעצם, אנחנו משתמשים בדרך כלל, או לפחות אמורים להשתמש בטכניקת הפרס כשחרור גם ברכיבה, בלי כמעט לשים לב. כשמדרבנים סוס ללכת קדימה, והוא מקשיב לרגל ומתקדם, מפסיקים לדרבן אותו. הדרבון (מקשה, אם צריך לחץ אז דרבון יותר אגרסיבי והשחרור הוא הרחקת הרגל.) אם התכוונת בשאלה, כיצד פותרים את ההרגל של הסוס לראות את האדם כ"שק אוכל" כבר אחרי שרכש לעצמו את ההרגל הזה, זה פשוט לא להיות יותר לשק אוכל, וברגע שהסוס בא לבדוק את העניין, להרחיקו מיד, כיוון שמצב כזה הוא חדירה למרחב של האדם, הסוס צריך לדעת שאסור לו לרמוס בנאדם, אלא שלאדם יש מרחב מסביבו שהוא מחוץ לתחום, ממש כמו שיש לכל סוס, שברגע שיתקרבו אליו יותר מדי באופן לא מתאים, הוא יבעט או יאיים. באשר לאילוף הסייח, אולי מעט הגזמתי והעניין לקח כשעה וחצי שעתיים. ונעשה באופן מאוד הדרגתי. תחילה הוא תפס את הסוס בלאסו, עד שגרם לו לרצות להתקרב אליו מתוך בחירה. אחרי שהסוס קיבל אותו שחרר אותו מהחבל וגרם לו לבחור להתקרב אליו ללא שום כלי עזר. אחר כך גרם לו ללכת אחריו כאילו הוביל אותו עם חבל, אך ללא שום כלי עזר, עם כתף ימין לעין שמאל באותה שיטה של בקשה-לחץ-שחרור כמו שתיארתי למעלה לכדי לגרום לסוס לפנות אליו. אחר כך לימד את הסוס להחליף כיוונים בעת שהוא סובב סביבו בראונדפן, לפנות ימינה ושמאלה. אחר כך הלביש לו בעדינות ראשיית בית, אחרי שדאג שלסוס לא תהיה בעיה שיגעו לו באזניים, בצוואר, ברעמה. הכל בשקט, ולאט לאט. אחר כך לימד את הסוס ללכת אחורה כשנעזר בשרשרת על האף של הסוס. לאחר מכן באופן מאוד איטי ושקט, שלומיק רזיאל החל להלביש על הסוס את האוכף, בהדרגתיות ואת המתג, בעת שארט בכלל הסביר כל מיני דברים אחרים. לאחר מכן ארט השתמש בחבל ועשה לסוס "דרייבינג" כלומר, השתמש בחבל לונג' כבמושכות מאורכות שמגיעות מן הפה של הסוס עד אליו, כשהוא עומד על הקרקע במרחק כמה מטרים מהסוס, פחות או יותר במרכז הראונדפן. באופן כזה לימד את הסוס להגיב למושכות לכדי עצירה, פניות והחלפות כיוון והליכה אחורה. לאחר מכן, ארט התלבט אם להשתמש בטכניקת ה"פוני", שהיא לרכב על סוס רגוע ושקט כשהסוס שמאלפים רכוב על ידי מישהו וקשור בחבל הולכה על קרן האוכף שחל הסוס השקט, באופן כזה שהם מאוד קרובים, ואחר כך לאט לאט מרחיקים. זאת כדי לדאוג שהסוס שבאילוף לא יעשה באקינג, יעלה על שתיים וכ'ו. אך ארט ראה שהסייח שאילף לא זקוק לזה. וכך הזמין מתנדב ממשתתפי הקליניקה שיעלה על הסוס ובעדינות רכב עליו לראשונה בחייו של הסוס, כעשר דקות. זה אולי נשמע מאוד אגרסיבי וקיצוני, אבל אחרי שראיתי את התהליך כולו, אני יכולה להגיד שלפי דעתי זה אגרסיבי באותה מידה שזה תהליך שקט ורגוע. ארט לא מיהר לשום מקום, אבל גם לא התמהמה ונתן לסוס להתחיל להלחם בו. כשהוא מתבסס על אותו הבסיס, של בקשה-לחץ-שחרור. באותו אופן הוא לימד סייחה צעירה שרכבו עליה רק כמה פעמים, חינוך בסיסי בראונדפן ולאחר מכן לעלות על קרון. לקח לו סך הכל 20 דקות ללמד אותה לעלות על קרון, באופן מאוד מאוד רגוע ושקט, בשילוב עם לחץ מהיר כשצריך שמיד אחריו בא השחרור.
 

ToryMaster

New member
מאוד שמחה לשמוע את זה

ומצטרפת לשאלות של יעל, גם לי הייתה בעיה עם זה בקריאה ראשונה.
 
למעלה