בעקבות השרשור על שיטת הלימוד

שיבולית

New member
בעקבות השרשור על שיטת הלימוד

שאלה שעסקתי בה לא פעם- כיצד את/ה היית רוצה ללמוד תנ"ך? בצורה שגם הלימוד יתיר חוויה מרשימה והנאה וגם יביא לידע? תכנית הלימודים של חמ"ד מטיפה לכל המטרות הנ"ל אך בפועל לא מציעה דרכים אמיתיות ליישם... (וחקרתי אותה לעומק ולרוחב - חוץ מהצהרות ורעיונות מרשימים אין בה הרבה...) אשמח לשמוע כל רעיון...
 
שמעי...שיטת לימוד לא תורה מסיני..

לא צריכים לחפש כיצד ללמד ובאיזו שיטה.. השיטה היתה קיימת הרבה לפני שמדינת ישראל הוקמה! ואני לא מדבר על יהודים חרדים אלה יהודים חילונים שלמדו תנ"ך בארץ מוצאם.
 

שיבולית

New member
אני לא מבקשת שיטה ממש-

אלא רעיונות איזו דרך או איזה אופן היו מחבבים עליך את הלימוד, היעזרות במה? עשיית מה? ובקיצור - לא שינוי ומהפכות אלא דברים קטנים שינעימו את הלימוד...
 
רעיונות...

אני זוכר כשהייתי ילד בערך בכיתה ב ובכיתות יותר גדולות ביסודי קראתי ספר שהיה שייך לתושבע. מערכת החינוך בישראל כל כך דפוקה שביקשו מאיתנו לקנות את הספר ובכיתות ב וג היו צריכים ללמד ובכלל לא לימדו מהספר..ולא את המקצוע! בספר היו סיפורים על רבי עקיבא וכיצד חוגגים חגים ולמה חוגגים את זה למשל כל ילד קטן יודע שאת חג פסח חוגגים בגלל יציאת מצרים מה שהוא לא יודע כיצד בני ישראל הוכנו לקבלת התורה ומהם המנהגים וכיצד ראש השנה קשור לפסח ושפעם ספרו את ראש השנה מחודש ניסן--את כל זה ידעתי לבד מהספר עוד בגיל יסודי!! ולענין תרם גם הסרטים המצוירים של סופר בוק בערוץ הלבנוני.. בכיתה לא "נחשבתי" חכם בתנ"ך אולי בגלל שלא הייתי משתתף בשיעורים או ככה רצתה המורה! מה שאני זוכר מכיתה ו כשהיינו בכפר ערבי-עבלין נכנסנו לכנסיה והכומר נכנס והסביר לנו מה הם עושים בכנסיה וממה הנוצרים שונים מיהודים ואז ילד אחד מהכיתה שאל מי זה האיש שתלוי על הצלב. אף אחד לא ידע! הכומר שאל מי יודע?לא ענו! אני כן ידעתי מי זה יהושע-ישוע והכל עליו... והכל בגלל הסדרה בית מעופף הבאתי את הדוגמה הזאת! כשמלמדים מגיל קטן צריכים לתת לילד נושאים מענינים שקושרים לגיל שלו למשל ילד יוצא לחופשות או חוגג חגים.למה הוא חוגג אותם??-שילמדו. ואת התנ"ך אפשר לקרוא ולהסביר בצורה הכי פשוטה וגם סרטים שקשורים לתנ"ך אפשר להקרין להם!אם זה סרט של שחקנים או סרט מצויר. ולאט אט בגיל מתקדם כמו גיל 13 כיתה ז ומעלה אפשר ללמד אותם טעמי מקרא וכו"..עד כיתה י"א שהם נבחנים בבחינות בגרות. זוכרים את הסדרה "קשת בענן" הסדרה עסקה בדינים של תורה..זה גם תורם לידע. כמובן אצל החרדים לא צריכים את כל זה כי אצלם המקצוע תורה-מקבל דגש חזק 24 שעות ביממה חושבים תורה ושואלים את הרב קשר לסוגיות המשנה.. ואצל החילונים זה רק הולך ודועך המקצוע בגלל שמחשיבים את המקצוע תנ"ך ככפיה דתית!!--וזה גרוע מאוד!!!!! ודרך הטלויזה למדתי אנגלית -לדבר מעולה ולדעת מילים! בחטיבת הביניים ותיכון לא הייתי בקבוצות חזקות יודעים למה??כי ההוראה של האנגלית היתה גרועה בדיוק כמו של התנ"ך מגיל היסודי והלאה.. אחרי הצבא לקחתי שיעורים פרטים ושאלתי את המורה למה תמיד בתיכון לימדו אותנו have has ידעתי מה ההבדלים בינהים--אבל ללמוד את אותו חומר בלי סוף מכיתה ה-עד י זה נראה לי מוגזם. ואחרי שלמידו does do המורים היו צריכים ללמד דקדוק כמו שצריך שזה שמות עצם פעלים תארים ועודורמת ההוראה שלהם היתה עלובה מי שהצליח להתקדם באנגלית אלה תלמידים שלקחו מורים פרטים ואני הייתי מאלה שהיו צריכים להסתפק במורים של בית הספר. אחרי הצבא עשיתי את הבגרות עם מורה פרטית--4 יח"ל ציון 92 וכן זה כאב לדעת שידעתי אנגלית מצוין מהטלויזה וגם ידעתי לדבר דקדוק לא ידעתי--בגלל המורים "החכמים" ככה שהכל מתחבר--תנ"ך,אנגלית"מתמטיקה..וכו".. מורים צריכים להיות מקצועים מורים צריכים ללמד את התלמידים שלהם אהבה למקצוע שהם מלמדים!! ואת התנ"ך לבגרות למדתי מהספר של יוסי נינוה הספר מעולה מאוד מענין. נראה לי שבקרוב יצטרכו לעשות בתי ספר פרטים בישראל. כבר עכשיו ישנם כל מיני בתי ספר של חרדים שנבדלים מן החינוך הרגיל זה רק ענין של זמן שההורים יפסיקו לשלוח את ילדהים לבתי הספר ויש כבר קבוצות שעושות את זה.עושים בית ספר פרטי בבית-או "שכונה" רק שאצלם התנ"ך--לא נכלל כמקצוע-אלה יותר אנגלית ,פיזיקה,מתתמטיקה וכו ,..
 

shushu10

New member
למוד תנ"ך כחוויה מרתקת , לדעתי

יש לבסס על 3 עקרונות: 1) הסבר מקיף על משמעות התנ"ך כספר מקודש, מטרותיו, עריכתו וחלוקתו לספרים, התיחסות כללית לפרשנות המקרא. 2) הדרכת המורה כיצד יש לבנות את הנושא הנלמד, הצגת שאלות מתאימות, נתוח החומר הנלמד בראייה מקיפה , ולבסוף השאלה המרכזית - מה המסר הטמון בו. 3) עבודה עצמית של התלמיד בהתאם להנחיות המורה. מה שלוקה בחסר לדעתי בבי"ס ממלכתיים הוא, שהתלמיד מקבל שאלות טכניות נקודתיות במקום להרחיב את אופקיו, מה שמצמצם גם את החוויה כולה. ללא מטרה וכוון, אלא קרעי אינפורמציה, התלמיד הולך לאבוד בתוך החומר הרב ולא יכול לבנות תמונה שלמה. יוצא שכרו בהפסדו.
 

יוסי ר1

Active member
שיטת לימוד

ברור שזה תלוי בגיל הלומד וברמת בקיאותו. באופן הכללי ביותר, הייתי מתחיל בקריאה מוטעמת של הפרק שלומדים. מוטעמת כוונתי לקריאה נכונה, לא קריאה בטעמי המיקרא. שנית לנסות ולהבין מה נאמר בפרק. מה העלילה (אם פרק סיפורי) ומה הנושא והפרטים במיקרים אחרים. מה מקום הפרק בהקשר הכללי, כלומר האם הוא מתקשר וכיצד עם מה שלפניו ואחריו, או שהוא יחידה עצמאית, למשל מזמור תהילים. מה הבעיות המיוחדות שניתן לזהות - למשל מילים מיותרות, חזרה מיותרת, מידע חסר, כל מה שעשוי לעורר שאלה. מה נראה לנו הגיוני כתשובה לאותן קושיות. מה היה לפרשנים לאמר על הפרק. מה הבעיות שהפרשנים בחרו להיתמקד בהן. מה המקורות התנכיים שניתן למצא בהם מקבילות, סיגנון דומה, עלילה דומה (למשל סיפור אסתר וסיפור יוסף) מה ניתן למצא ממקורות חוץ תנכיים שיכול לשפוך אור נוסף, למשל מחקר, ממצאים ארכאולוגיים, בלשנות משווה. ומעל לכל, מורה שמסוגל להלהיב את הלומדים, ולהחיות את הטקסט מול עיניהם.
 

ע מ י ש

New member
אספר לכם איך אני למדתי

כשהייתי בכתה א' היה לי שכן בכתה ב', יום אחד ישבנו כמה ילדים בחוץ והגדול מכתה ב' אמר לנו - "בכתה ב' תלמדו מספר שיש שם תמונה של אלוהים!" אני כמובן נדהמתי ואמרתי שזה לא יכול להיות, לאלוהים אין תמונה, אף אחד לא יודע איך הוא נראה. ההוא רץ הביתה והביא את סיפורי המקרא של ביאליק ורבניצקי, עם ציורים ועיטורים של נחום גוטמן ואכן, היו שם תמונות של אדם וחוה מגורשים מגן עדן ואלוהים בדמות איש זקן מורה להם את הדרך החוצה. מאותו רגע התמלאתי סקרנות איומה וקצרה רוחי מלחכות לכתה ב', אבל הזמן לא עמד מלכת ובבוא היום גם אנחנו למדנו מאותו הספר וקראנו בו בסקרנות ובחרדה, עד אותו יום לא ידעתי כלום. לאט לאט התקדמנו לנוסחים מלאים, למדנו פרקים נבחרים בתורה, יהושע (כולל מוכרת המזון...), שמות, שופטים, שמואל וקצת נביאים עד סוף כתה ח'. בדרך כלל השתמשתי בפירוש של גורדון, חלק מהילדים באו עם פירוש של קסוטו/הרטום. כשהגענו לתיכון כבר ידענו לא רע הרבה דברים, הכרנו את רוב הטכסטים הבסיסיים, ידענו להבין אותם ולמצא פירושים למילים ופסוקים בעייתיים ובעיקר ידענו המון בעל פה. בעממי למדנו בע"פ את שירת הים, עשרת הדברות, שירת דבורה, האזינו, קינת דוד ועוד אי אלו שכבר שכחתי. בתיכון זה כבר היה סיפור אחר לגמרי, חזרנו על הכל מהתחלה עם הסתכלות יסודית ומעמיקה. נראה לי שקריאה מונחית מבראשית, כולל הבנת הלשון המיוחדת, בצורה סיפורית, היא הדרך הנכונה להתחיל. על מנת ללמוד על התנ"ך, מבנהו ומשמעויותיו כדאי להיות בכתה יותר גבוהה. לפני כשנה הייתי בבית נחום גוטמן בנווה צדק ושם ראיתי הדפסה חדשה של אותו ספר ממנו למדתי בא', קניתי אותו ויש לי אותו בבית.
 

ע מ י ש

New member
נזכרתי בעוד משהו

היינו מעלים מחזות עם סיפורי התנך, רבקה ואליעזר, בת יפתח, מגילת אסתר ומן הסתם עוד אי אלו ששכחתי
 
למעלה