הכל רמוז בתורה
"בראשית" - בשביל ראשית אני לא זוכר שב'שבת בראשית' היינו יחד בישיבה, ובדפי הסיכומים שלי על פרשיות השבוע, אין סיכומים על פרשת בראשית. זהו חידוש. הישיבה מתקדמת. "בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ" )בראשית א, א(. "בראשית" - בשביל ראשית. בשביל ישראל שנקראו ראשית, בשביל התורה שנקראת ראשית וכו'. 'בשביל התורה' - פרושו של דבר, שהקב"ה ברא את העולם כדי שתתקיים התורה, ועוד אפשר לפרש - על-ידי התורה, כדברי התרגום ירושלמי, האומר "בחכמתא ברא ה'", בחכמה -בתורה ברא הקב"ה את השמים ואת הארץ, כדברי חז"ל: "הסתכל בתורה וברא עלמא". חז"ל מביאים משל לאדם הרוצה לבנות בנין, ומכין תוכניות שעל פיהן הוא בונה את הבנין, כך הקב"ה הסתכל בתורה וברא את העולם. כמובן, הדברים הרבה יותר עמוקים, שהרי הקב"ה לא צריך לכתוב ולהכין תוכניות. התורה היא מקור העולם. לא כמו תוכנית, שאחרי שעושים את הבנין אפשר לזרוק את התוכנית והבנין ממשיך להתקיים מפני שהוא איננו תלוי בתוכנית, ולא כמו רעיון שאחרי מימושו הוא יכול להשכח. התורה היא המקור והראשית של המציאות, וככל שמקושרים עם מקור המציאות, כך המציאות יותר קיימת. הקב"ה הסתכל בתורה וברא את העולם במובן זה, שהתורה היא מקור העולם, היא הרעיון המתממש בעולם כל הזמן, ואי-אפשר להתנתק ממנו. כל ענינו של העולם הוא התקיימותה, התגלותה והופעתה של התורה, ולכן כל מה שיש בעולם רמוז בתורה. חז"ל לימדונו ש"ליכא מידי דלא רמיזי באורייתא", והוסיף הגאון מוילנא לומר, שליכא מידי דלא רמיזא בפרשת בראשית, ולא זו בלבד, אלא, ליכא מידי דלא רמיזא בפסוק הראשון של ספר בראשית, ולא עוד, אלא, שאין דבר שאינו רמוז במילה הראשונה - 'בראשית'. על המילה הראשונה של בראשית יש ספר שלם הנקרא "ספר התיקונים" ובו שבעים "תיקונים". לא הגיע הזמן שכולם ילמדו אותו, אבל אפשר לדעת שיש ספר כזה. ספר תיקוני הזהר, מבאר באופנים שונים את המילה "בראשית". "ברא-שית" - ברא הקב"ה את עולמו בששה ימים, וכבר רמוזים ששת ימי בראשית. "ירא-שבת" - רמוז עניין השבת וכו'. שבעים פנים למילה "בראשית", והכל מתפתח ומתפרט. לכל אות ואות יש משמעויות רבות, ונמצא שהכל רמוז באות הראשונה. בתוכן של המילה 'בראשית' ברא הקב"ה את העולם וזהו שורש העולם, ומהו ה'בראשית' הזה? דרשו חכמים, ורש"י מביא את הדברים בתחילת הפרשה: 'בראשית' זו התורה, זה ישראל וכו'. התורה וישראל, הם ראשית המציאות, וא"כ, פרשה זו גם נותנת לנו כח לטעון כלפי אומות העולם, שארץ ישראל היא שלנו. עוד אומרים חז"ל: בשביל שבת שנקראה ראשית, שהשבת היא מקור הקיום של העולם. כל מה שיש בעולם רמוז בתורה, והרמב"ן בהקדמתו לתורה מדבר בהרחבה על כך, שיש בתורה פשט, רמז, דרש וסוד, וכל הכוחות הנמצאים בעולם, כל המציאות כולה, הרוחנית והגשמית, רמוזה בתורה. מוסיף הרמב"ן ומסביר, ששלמה המלך, החכם מכל אדם, ידע את התורה מכל צדדיה ועומקה, ולכן הוא ידע את כל סודות המציאות. כיון שהוא ידע את כל התורה לכל עומקה, הוא ידע איך כל המציאות מתפשטת מאבן השתיה שממנה הושתת העולם. לכל ארץ וארץ יש תכונות מיוחדות, אקלים מיוחד ומיני זרעים ועצים שאפשר לגדל רק בה, ושלמה המלך ידע את הקווים המובילים מאבן השתיה לכל ארץ וארץ, וכך בארץ ישראל, על ה'קו' המתאים הוא שתל שתילים המתאימים לארצות שונות. הכל מתוך ידיעתו את התורה. זה רק חלק מהמאמר. המאמר השלם כאן.
http://216.239.37.100/search?q=cache:gbCg1B_hnTMC:www.yeshiva.org.il/Shiurim/shaleshides/rzmelamed/bereshit62.htm+%D7%94%D7%9B%D7%9C+%D7%A8%D7%9E%D7%95%D7%96+%D7%91%D7%AA%D7%95%D7%A8%D7%94&hl=iw&lr=lang_iw&ie=UTF-8