"בצער תלדי בנים"

טלינקה5

New member
"בצער תלדי בנים"

אני יודת שהפסוק הזה הוא מספר שמואל, אבל מישהו יכול לומר לי האם זה שמואל א' או ב' ומאיזה פרק? תודה...
 

yuvalif

New member
בעצב תלדי בנים - דוקא מספר בראשית

עונשה של חווה (וכל בנותיה) על שאכלה מעץ הדעת
 

yuvalif

New member
מצד שני - בשמואל א' פרק א'

מסופר על יסוריה של חנה עד שילדה את בנה - שמואל
 

arandiera

New member
אבל כמובן שאצל חנה המצב הפוך

היא לא "יולדת בצער"- לכאן נכון להביא את הציטוט שהבאת לעיל מבראשית, אלא מצטערת על שאינה יולדת. ברגע שהיא יולדת היא כבר שמחה, ומכאן תפילתה (היפה להפליא).
 

יוסי ר1

Active member
הקישור לתפילת חנה כן שייך,

משום שהיא מוסיפה בשירתה "ורבת בנים אומללה". חז"ל מפרשים זאת כענשה של פנינה, שעל כל ילד שחנה ילדה, לפנינה , צרתה, מת אחד...
 

יוסי ר1

Active member
ואת צודקת. דברי על שירת חנה היו

מפני שהזכירו אותה לפני, ורציתי לציין ששם גם מוזקר צער ואומללות בקשר לאימהות. אגב, גם העצב תלדי בנים קשור לכך בעקיפין - חלק מהעונש על חטא עץ הדעת הוא המוות אחרי 120 שנים, וחלק מהצער האימהי הוא על כך שהילד הנולד סופו למות
 

יוסי ר1

Active member
חווה אינה סתם אישה אחת שחטאה פעם

חווה היא אם האנושות, שהיתה אמורה להיות אחראית לעתיד כל בני האדם, זו שהמקרא מכריז עליה כי היתה אם כל חי. סיפור אדם הראשון וחווה הוא סיפורה של האנושות כולה, של אדם שמצווה לשמור את דבר הא-ל ולעבוד ולשמור את גן העדן (מקום חיותו). סיפור החטא שמביא לעונש ולריחוק מהבורא. בסיפור אדם וחווה - מקופל סיפור האנושות כולה.
 

פלגיה

New member
ובגלל "איש אחד שחטא"

נגזר עלינו "בזיעת אפך תאכל לחם". ללא החטאים שלהם, היינו יושבים בגן עדן ונהנים.
 
למעלה