בקע טבורי לאחר הריון

בקע טבורי לאחר הריון

שלום רב,
אני 10 חודשים לאחר לידה ראשונה. במהלך ההריון הטבור יצא וחשתי כאבים רבים באזור הטבור אשר מאוד הפריעו לי בהריון (הכאבים התגברו בשכיבה על הצד אך גם בעת ישיבה סטטית הורגשו. כמובן שבעיטות העובר לכיוון הטבור הובילו לכאבים רבים). כיום, 10 חודשים לאחר הלידה, הטבור חזר למקומו אך עדיין מורגשים כאבים עמומים מידי פעם באזור.
בביקור אצל כירורג, אבחן אצלי בקע טבורי קטן לדבריו, בין חצי סנטימטר לסנטימטר. הופניתי לניתוח, אשר לדבריו היה ממליץ לי עליו רק בעוד 20 שנים, אך מכיוון שאני מתכננת עוד הריון, ממליץ עליו כעת (על מנת שלא אסבול גם בהריון הבא מכאבים).
שאלותיי הן:
1. מלבד כאבים אשר ככל הנראה ילוו הריון נוסף, האם יש סכנה בהריון נוסף במצב של בקע טבורי קטן?
2. אם אבצע ניתוח לפני הריון נוסף, האם לא יכול להיות שההריון יוביל לבקע חוזר?
3. מה עדיף- לבצע ניתוח בקע לפני ההריונות הבאים או לחכות לסיים עם ההריונות ורק אז לבצע את הניתוח? מהם הסיכונים בכל אחד מהמצבים?
4. איזו שיטה מומלצת לביצוע הניתוח? והאם מחייב/מומלץ הרדמה מלאה?

תודה רבה מראש
 
בקע טבורי בהריון ולאחר מכן

שאלות טובות.
הריון מותח את דופן הבטן ולכן יש בקעים קטנים שמתרחבים בטבור ובמפשעות שלאחר ההריון חוזרים לעצמם. בד"כ אני ממליץ לתקן אותם בין ההריונות למנוע סבל בהריון הבא שיגיע בשעה טובה.

יש הרבה שיטות איך לתקן בקע טבורי וכל כירורג מחליט לפי נסיונו, גודל הבקע ומבנה גוף האשה. שיטות עם תפירה בלבד, בלי רשת, עם רשת, לפרסקופיה עם רשת -- הכל נעשה בעולם הגדול שלנו. תבחור כירורג ותלך לפי ההמלצה שלו\שלה לאחר שקיבלת הסבר.

מעבר לסבל במשך ההריון שכבר מוכר, יש שתי אפשריות של "סיכון" בבקע טבורי קטן. במקרים נדירים, מעי דק יכול להיתקע בבקע, בקע כלוא, ומסכן את חיוניות של הקטע ומחייב ניתוח דחוף. יותר שכיח אבל עדיין נדיר, זה שחתיכת שומן שנמצא מתחת לדופן הבטן יתקע. אכן כואב אבל אין בזה סכנה ממשית.

בקשר לשאלה אם הבקע יחזור בהריון נוסף, הרבה כירורגים ממליצים לתקן בקע קטן עם תפירה פשוטה. לאלו יש יותר סיכוי שהריונות הבאות יובילו לבקע חוזר. אתמול התקשרה אלי מישהיא עם מצב כזה. יש מקום לבחור בשיטה אחרת.

בקשר להרדמה, תלוי על סוג התיקון.

בהצלחה רבה,
ד"ר יעקב יולנו
מנהל הפורום
 
למעלה