הוגן? מקומם!
אטי, אני הולכת לתת פה הסבר ארוך ואני אשתדל שיהיה פשוט, על מנת שלא יוכלו יותר לסבן אותך וקוראים אחרים בבלה בלה בלה. בשנים האחרונות, ידוע לכל מי שעוסק בבניית אתרים ובאינטרנט בכלל, שע"מ להביא כניסות גולשים לאתר, צריך שהאתר יופיע במנועי חיפוש. בישראל, המנוע השולט הוא גוגל. רוב האנשים נחשפים לאתר, לפחות בפעם הראשונה, דרך גוגל. כשאת מחפשת משהו בגוגל, את מקבלת דף תוצאות ובו: תוצאות אורגניות (נקראות גם:טבעיות,רגילות,צד ימין) וקישורים ממומנים בצד שמאל ולמעלה עם רקע צהוב. רוב המחפשים, מקליקים על אחת התוצאות האורגניות ולא על הממומנות. לכן, השאיפה של כל בעל אתר היא שאתרו יופיע בתוצאות האורגניות עבור כמה שיותר מילים רלוונטיות (=מילות מפתח) וכמה שיותר למעלה. בדרך כזו יגיעו אליו הכי הרבה גולשים ללא כל תשלום מצידו. אז איך מגיעים לתוצאות האורגניות של גוגל? גוגל סורק את כל האתרים. הוא מנסה להבין את תוכנם, ואת איכותם לפי מספר רב של פרמטרים. אחד הפרמטרים הבסיסיים הוא תוכן האתר. אם כותרות האתר ותוכנו עוסק באופנה, הוא יקדם באופן טבעי את האתר על המילה אופנה. לכן, הדבר הבסיסי ביותר הוא לכתוב אתר עם קוד קריא לגוגל, ולכל מנוע חיפוש אחר. כל מי שעומד לפני בניית אתר, צריך לדרוש: 1. אתר מבוסס html (או שפת צד שרת שמתורגמת בסופו של דבר ל html). 2. כל תוכן האתר צריך להופיע בקוד ה html ולא מוסתר בתוך תמונות, סקריפטים, פריימים, קישורים לאתר אחר 3. תגיות html בראש הדף שעוזרות למנועי החיפוש להבין במה עוסק האתר. כל זה, זה חלק מבניית אתר. זה עוד לא קידום. אף אחד לא אמור לגבות על זה תשלום עבור קידום, ובטח שלא תשלום קבוע. בדיוק כמו שאת מוכרת חולצה, את לא מבקשת תשלום נוסף עבור "מערכת ידידותית למכונת כביסה שתעזור לה לצאת שלמה מהמכונה", ובטח שלא תגבי על זה תשלום קבוע לכל החיים. באתר שבנו לך הקוד מוסתר בתוך frame שמוסתר בתוך flash שמוסתר בתוך קישור לאתר של החברה. מי שמע על דבר כזה? ומה פתאום חלק מהקוד שלך יושב באתר שלהם? האתר בבעלותך, הוא שייך לך. כל הקוד צריך להיות ברשותך ובשליטתך ע"מ שלא תהיי תלויה בהם בשום דרך. אם היו בונים לך אתר נכון, אמנם ללא קידום הוא לא היה כובש מקומות ראשונים בגוגל עובר בטוי כמו "מעצבת אופנה" אבל בהחלט היה יכול להתברג במיקומים סבירים עבור בטויים כמו "בגדי כלה בהנחה". מה שהיה מפנה אליך מס' סביר של לקוחות פוטנציאילם במהלך השנה. כלומר, אתר שנבנה נכון, ללא קידום, עפ"ר לא יוכל להגיע למקומות טובים עבור מילים תחרותיות, אבל בהחלט יכול לזכות במס' כניסות ליום עבור בטויים ספציפיים רלוונטים. איך מתבצע קידום? גוגל מעוניין לקדם אתרים טובים, ייחודיים ואיכותיים. תחפשי בגוגל שמלות כלה, ותקבלי דף שמראה את 10 התוצאות הראשונות מתוך 533,000 (!) אתרים רלוונטים שגוגל מצא. האתר שלך, לא רק שלא נמצא בין 10 התוצאות הראשונות. הוא גם לא נמצא בין ה 533,000 , כי הוא לא קריא. אז נקודת המוצא בקידום אתר, היא קודם כל שיהיה קריא, כלומר בנוי נכון. עכשיו, יש דרכים לשכנע את גוגל שהאתר שלך הוא בין 10 הרלוונטים ביותר מתוך 533,000. הטכניקות האלה נקראות קידום. עיקר עבודת הקידום כולל: אופטימיזציה של התוכן, אופטימיזציה של הקוד ויצירת קישורים נכנסים. ע"מ להצליח בקידום יש צורך במקדם מקצועי. מקדם מקצועי ומנוסה יודע מה מותר ומה אסור לעשות, בקיא בשנויי האלגוריתמים של גוגל, יודע מהם הקישורים הטובים ביותר עבור האתר, איך לבצע מחקר מילות חיפוש, איך לשבץ את התוכן בצורה התורמת ביותר וכו'. אם יש ספק לגבי מקצועיות מקדם האתרים, מומלץ לבקש הוכחות והמלצות. כלומר, לראות אתרים שבנה, ולבדוק לאיזה מקומות הם מגיעים בגוגל עבור חיפושים רלוונטים. יש לודא שאכן הוא קידם את האתר. אפשרות אחרת, שאני נוקטת בה, היא תשלום על פי תוצאות. לא קודמת - לא שילמת. כמקדמת אתרים מתחילה, אין לי הרבה אתרים להציג, וללקוח אין דרך לדעת כמה אני מקצועית. אני, לעומת זאת, יודעת לאיזה תוצאות אני יכולה להביא את האתר, ולכן אין לי בעיה להציע שיטה כזו. ככה הצד השני שקט, ואני לא שוקטת על שמריי עד שהאתר מקודם ושיש תנועה ערה של לקוחות רלוונטים לאתר. שיטות פרסום וקידום נוספות: השיטה שהסברתי עכשיו נקראת seo ומשמעה קידום בתוצאות האורגניות במנועי חיפוש. שיטות אחרות ליצירת תנועה לאתר הן קמפיין ממומן של גוגל, פרסום בפורטלים רלוונטים, אינדקסים וכד'. לכל שיטה יתרונות וחסרונות, והחכמה היא לדעת מתי להשתמש במה ואיך לשלב, ע"מ להביא למקסימום תנועה במינימום עליות. ואו זה היה ארוך. אני מקוה שעזרתי ושתדעי עכשיו טוב יותר מה את צריכה. מיכל.