בקשה לעזרה.. SOS

LickShot

New member
בקשה לעזרה.. SOS

חברים אני נואשת.. כבר לא יודעת מה לעשות ולמי לפנות. זו הבעיה שלי: בתקופת התיכון הייתי תלמידה מצטיינת וסיימתי עם ציונים ממש גבוהים במקצועות מדעיים וממש זכרתי והבנתי את הנדרש ממני.. ידעתי ליישם את החומר ולענות נכון על השאלות בלי להתבלבל. את הבגרויות עברתי בהצלחה והתגייסתי לצבא, לשרות מלא. אחריו עשיתי פסיכומטרי, עם ציון לא מבריק אמנם, אבל כזה שהספיק לי להכנס ללימודי מדעי הצמח באוניברסיטה העברית - משהו שמאד שאפתי לעשות. אני נתקלת בקושי עצום להצליח בבחינות אוניברסטיאיות, וגם כשאני לומדת היטב אני בקושי מצליחה לקבל ציון עובר. התסכול הזה מגיע לכדי דמעות ויותר חמור - פחד מהמבחנים שעוד יבואו. חשוב לי להדגיש, זה מעולם לא קרה לי - אהבתי ללמוד, וכעת אני מרגישה אדם טיפש שבקושי בקושי מגרדת ממוצע של 60 כדי לעבור לשנה ב'.. זה תסכול נוראי ואכזבה ענקית מעצמי. האם זהו הסימן לכך שאני לא מסוגלת ללמוד באוניברסיטה? או שמדובר בבעיה נפוצה אצל סטודנטים חדשים? ואם זה נפוץ, כיצד ניתן להתגבר על עצמי? אני הכי רוצה להצליח אבל מרגישה שהמוח לא משתף איתי פעולה.. האם שווה לשקול תרופות כלשינן במקרה שכזה?
 

FOR THE LD

New member
האם נזדמן לך לעיין בבחינות

שבהן קיבלת ציון נמוך משמעותית, מזה שלו ציפית? האם עברת על השאלות ה"בעייתיות"? האם הבחנת מאלו סוגים הן היו (פתוחות, אמריקאיות, יישומיות, תיאורטיות, מעורבות בתהליכי חישוב, דורשות זכירת הגדרות, תהליכים וכו'). האם ידעת לקראת מה את הולכת? האם ראית דגם של מבחן (לפני הבחינה שלך)? האם התנסית בכתיבת תשובות לשאלות מסוג אלה שתופענה במבחן, או שפשוט ניסית לזכור את החומר? האם ניסית לגשת למועד ב', לאחר שניגשת למועד א' וקיבלת ציון מאכזב? האם חל שיפור? האם ניסיתי ללמוד בדרכים שונות (עצמאית/עם חברים, שינון, עיבוד וכו')? האם היתה לכך השפעה על ציונייך? מצטערת אם שאלתי המון שאלות. ניסיתי "להיכנס לנעלייך", ולחשוב מה אני הייתי עושה לו הייתי במצבך. הייתי שואלת עצמי בדיוק את אותן שאלות. יכול להיות שאם תשיבי על השאלות הללו, בינך לבין עצמך, תגיע לאיזו שהיא תובנה חדשה ביחס ללמידה שלך. המשך ערב נעים לך!
 
האם את בשנה א'?

כנראה שעוד לא למדת איך העסק עובד. עליך להתאים עצמך למערכת. מקסימום, את לא מתאימה לביולוגיה ולא לכל האוניברסיטה בהכללה.
 

FOR THE LD

New member
שכן יקר, לא הרחקת קצת לכת?

לא לדעת איך העסק עובד - יתכן, לא להתאים אולי ללימודי ביולוגיה - ניחא, אבל לא להתאים אולי "לכל האוניברסיטה בהכללה"? איך הגעת לזה? - לטעמי, זה קצת מוגזם. גם השערה שמשערים צריכה להיות הגיונית, ולהתבסס על נתונים קיימים. מעבר לכך, איפה העידוד והתמיכה? העלאת אופציה כזאת "בפני" אדם שנדרש להתמודד עם קושי ממשי, עשוייה "להוריד את הרוח מן המפרשים", ולגרום לתסכול נוסף. גם אם שנה א' הגיעה אל סיומה, אין זה אומר שנסתם הגולל. יש עוד המון בירורים שחשוב לעשות, כדי לדעת מה לעשות הלאה. השתדלתי להיות מנומסת, אבל אם זה לא הצליח לי, אני מתנצלת מראש!
 
../images/Emo101.gif ../images/Emo115.gif ../images/Emo73.gif

תופעה של הצטיינות בתיכון ומנגד קושי בבחינות אוניברסיטאיות – מוכרת אצל תלמידים מצטיינים.. כן, דווקא להם זה קורה. ולמה ? הלימודים בתיכון שונים בתכלית השינוי ממה שקורה באוניברסיטה. הדרישות שונות. ומי שהצטיין בתיכון – אין לימודיו מעידים על מה יהיה לו באוניברסיטה. קורה לא אחת, לסטודנטים, אלו שהיו מצטיינים או טובים מאד בתיכון, שהם נכשלים או עוברים בציונים נמוכים. בהרבה מקרים, דרך הלימוד שונה, והמבחנים שונים. המורה בתיכון מכיר את התלמיד, יודע שהוא מבין, ו"קונה" תשובות שלו בקלות יתרה. המרצה לא מכיר, מי שבודק בהרבה מקרים הוא המתרגל שלו, ועומדים על קוצו של יוד... דבר נוסף, הרגלי הלמידה שהיו מתאימים בתיכון אינם מתאימים לים של חומר ושינון וזיכרון שצריך להשתמש בהם באוני'. מובן, שאם היכולת שלך גבוהה והציונים נמוכים – את חווה פער. ואם את גם לומדת ומתכוננת, התסכול גובר. זה משהו כמו כדור שלג... מכאן התסכול גורם לכך שיש לחץ לבחינה בפעם הבאה, וכבר אין קשר בין הידע והיכולת למה שנדרש במבחן, הכדור נהיה משהו ענק... איכשהו צריך לגרום לשלג הזה להתמוסס.. וכדי שנוכל לנסות לעזור לך קצת... כדאי שתפרטי קצת יותר את דרך הלימוד שלך, את ההתכוננות שלך, ואולי אפשר לשפר את הדרכים, את אסטרטגיות הלמידה. רוצה לנסות ?
 

LickShot

New member
קודם כל..

המון תודה על העזרה והעידוד. זה מאד מסייע לדעת שאני לא לבד בסירה הזאת, למרות שהייתי ממש קרובה לייאוש. לגבי הרגלי הלמידה שלי: קשה לי ללמוד בקבוצות, לכן רוב הפעמים אני לומדת לבד. יש לי סביבת עבודה די נוחה, והלמידה נעשית מול מחשב, תוך מעבר על סיכומים. מרבית החומר שאני לומדת הוא חומר מדעי נטו, אני נדרשת לזכור הרבה תהליכים עם שמות בומבסטיים ומפוצצים בלטינית - יחד עם זאת ישנה קבוצת מקצועות (פיזיקה, חדוו"א,כימיה אורגנית) שבה נדרשות יכולות שהן יותר מטמתיות בבסיסן, וכאן גם החולשה שלי. מעולם לא למדתי את המקצועות האלה, ואני מתקשה לעיתים ב"לתרגם" את התאוריה לדרך מעשית בפתרון התרגילים. אני דואגת ללמוד שעות ארוכות, עם הפסקות מסודרות של כרבע שעה אחת לשעתיים.למבחנים גדולים אני מתחילה ללמוד כשבוע לפני המבחן, תוך מעבר על החומר הנלמד (סיכומים) ומעבר על התרגילים שנפתרו בכתה. כשאני חושבת על זה, צורת ההתכוננות שלי די דומה לצורה שבה למדתי בתיכון.. השאלה שלי היא, מהו ההבדל המעשי בין הלימוד לחומר תיכוני לבין חומר אוניברסיטאי (ברור לי שהתשובה תהיה מורכבת.. :) ). ושוב המון תודה לכולכם על הרצון לעזור, לפעמים זה חשוב יותר מהעזרה עצמה.
 

FOR THE LD

New member
הערות, הארות ובירורים נוספים

ערב/לילה טוב לך! * אמרת שהלמידה לבחינה מתבצעת מול מחשב, תוך מעבר על סיכומים. האם גם הבחינה שלך מתבצעת מול מחשב? - אם - כן, טוב ויפה. אם - לא, כנראה שהשיטה לא מתאימה, או לא מסייעת לך די הצורך כדי להיות ערוכה לבחינה. אם בבחינה את נדרשת להשיב על שאלות בתוך חוברת בחינה, הרי שבעת ההכנה לבחינה, עלייך להתנסות במענה על שאלות בכתב. לקרוא סיכום שכתוב במחשב, ולהשיב על שאלה בכתב - זה בפירוש לא אותו דבר. היכולת להשיב על שאלה - זוהי מיומנות בפני עצמה, לפני שהגענו לנושא התוכן שעליו את נבחנת. * איך את עוזרת לעצמך לזכור את התהליכים, באילו דרכים את משתמשת? * לגבי השמות הלועזיים הבומבסטיים - האם את נדרשת רק להבין את משמעותם, או גם לדעת לאיית את המונחים? באיזו דרך את משתמשת כדי ללמוד/לזכור אותם? * לגבי המקצועות הדורשים יכולת מתמטית, כמו חדוו"א - דעי לך שסטודנטים רבים נדרשים ללמוד את קורסי הבסיס הללו, שממש מוציאים ת'נשמה בשנה א'. זה בהחלט לא קל לפי מה ששמעתי. אני מכירה כמה וכמה סטודנטים שלמדו תעשייה וניהול, ומעבר לשנה הראשונה הקשה הזאת, לא נדרשו להפגין יכולת מתמטית כה גבוהה בשנים שלאחר מכן. לגבי לימודי הצמח - אין לי שמץ של מושג. ולכן, מה שהייתי מציע לך לעשות זה פשוט לגשת לסטודנטים שלומדים בשנה ב' ו-ג' ולשאול אותם, כמה מתמטיקה/פיזיקה/כימיה וכו' לומדים בשנים אלו. כמו כן, בדקי בידיעון של שנה ב', מהן הדרישות המקדימות לקורסים המסויימים, ומה נלמד בכל קורס. כשיהיה בידך מלוא המידע, תוכלי לשאול עצמך - האם אהיה מסוגלת להתמודד עם הקורסים? האם עברתי את השלב הקשה? האם הולך להיות עוד יותר קשה ממה שהיה עד כה? וכו'. * אמרת שיש לך קושי ביישום הנלמד, ובמקביל ציינת שבעת החזרה למבחן את עונה על שאלות שניתנו בכתה. הייתי מציעה לך לחפש במאגרי הבחינות, העומדים לרשות הסטודנטים, שאלות חדשות בהן טרם נתקלת. כך תוכלי להתנסות ביישום אמיתי של החומר, ותגיעי הרבה יותר ערוכה לבחינה. * אמרת שאת מעדיפה ללמוד לבד, אבל... לפעמים צריך לדעת מתי לבקש את עזרת העמיתים ללימודים. פעם אתה מבקש עזרה, ופעם אתה מעניק אותה. אי אפשר להיות מנותקים לחלוטין. זה נכון גם לגבי השלמת שיעורים, העברת חומרים מאחד לאחר, חשיפה לאסטרטגיות למידה יעילות של אחרים, והבהרת נושאים שטומנים בחובם קושי. נכון, זה לפעמים לא נעים, ואולי מביך לרגע קט, אבל זה משתלם בסופו של דבר. לילה טוב! *
 

LickShot

New member
המון תודה על העזרה

אני ישתדל להפיק את המקסימום ממה שאמרת..
 
למעלה