בקשה קטנה..

Dulce Maria13

New member
בקשה קטנה..

אפשר פיתגם שלקוח מהתנ"ך ואנחנו משתמשים בפיתגם הזה גם היום? תודה רבה
 

יוסי ר1

Active member
פתגמים

אבנים שחקו מים לך אל הנמלה עצל אל יתהלל חוגר כמפתח חושך שבטו שונא בנו כי האדם עץ השדה. אם תפתחי את התנך, בוודאי תמצאי עוד המון, שלא חשבת בכלל שהם מהתנ"ך - למשל הביטוי "לא שמו עליך", גם הוא מהתנ"ך!
 

רוניטו

New member
כי האדם עץ השדה

לא על הלחם לבדו.... ועוד רבים, משוררי ישראל נהגו תמיד לשבץ פתגמים מהתנ"ך
 

יוסי ר1

Active member
לא שמו עליך

ספר דניאל פרק ג פסוק יא ' "וּמַן-דִּי-לָא יִפֵּל, וְיִסְגֻּד--יִתְרְמֵא, לְגוֹא-אַתּוּן נוּרָא יָקִדְתָּא. יב אִיתַי גֻּבְרִין יְהוּדָאיִן, דִּי-מַנִּיתָ יָתְהוֹן עַל-עֲבִידַת מְדִינַת בָּבֶל, שַׁדְרַךְ מֵישַׁךְ, וַעֲבֵד נְגוֹ--גֻּבְרַיָּא אִלֵּךְ, לָא-שָׂמוּ עליך (עֲלָךְ) מַלְכָּא טְעֵם, לאלהיך (לֵאלָהָךְ) לָא פָלְחִין, וּלְצֶלֶם דַּהֲבָא דִּי הֲקֵימְתָּ לָא סָגְדִין".
 

mgb

New member
תרגום המקור של יוסי..

בס"ד ר' יוסי..למה לא תתרגם אם כבר...
: לא שמו עלך מלכא טעם -(רש"י)" לא חשו לתת עצה לעצמן לחוש על גזרותיך"
 

mgb

New member
יש "לשים עין" אבל במובן אחר..

בס"ד בראשית פרק מד, פסוק יח בפירוש רש"י "... וכי זו היא שימת עין שאמרת לשום עינך עליו..."
 

פלגיה

New member
מהרסייך ומחריבייך ממך ייצאו

מובא בתנ"ך, והוא פתגם שמשמש גם היום, אך בהיפוך המשמעות המקורית.
 

mgb

New member
יש גם "בא לו"

בס"ד אבל לא במובן של : "התחשק לו.." גמרא יומא דף לה, ב במשנה: "...בא לו אצל פרו ופרו היה עומד בין האולם ולמזבח.."
 
למעלה