בקשר לאיזה תובנה מדון חואן
המציאות היא לא הפרשנות שלנו אליה - כך נאמר (פחות או יותר). חשבתי השבת על כמה רעיונות והגעתי למחשבה ש: אנחנו אונסים את המציאות לתוך הרעיונות שלנו. בונים שיטות להתייחסות למציאות בזמן שהיא פשוט קיימת, נייטראלית ולא משתייכת לאף שיטה. יש הרבה שיטות, איש איש ופרשנויותיו. ואמנם אפשר למצוא דימיון בין שיטות התייחסות שונות (המובילות לשיטות התנהגות שונות). חשבתי על בית הספר שלי בעבר. מלמדים שם שיטות להתייחסות לכל מיני תחומים בחיים: ספרות, מתמטיקה וכו'. התלמידים הטובים מצליחים להפנים את השיטה שהמורה מנסה להעביר. התלמידים הטובים הם מצד אחד כמו רובוטים שמביאים תפוקה מקסימלית (של ציונים טובים) כפי שבית הספר רוצה. ומצד שני יש שכר בהצלחת הטמעת השיטות והוא לא בכך שהטמענו דווקא את השיטה המסויימת אלא בתהליך הלימוד. הבעיה היא באימוץ אותם שיטות כשיטות נכונות. אין שיטה נכונה. יש אולי שיטות מועילות (כשכל אדם בוחן ספציפית מה הוא חושב שמועיל לו). ואותו דבר לגבי אמונות\ הנחות. החשיבות שבית הספר או האקדמיה נותנים לשיטות שהם מלמדים היא מובנת מצד אחד ולא מובנת מצד שני. יצירת אחידות מחשבתית - אפשר להסתכל עליה בעין יפה או לא. מובן שגם בשיטת החינוך היום אין הרבה מקום ליצירתיות. אפשר לומר שגם המדע של היום הוא עוד שיטה להסתכלות על החיים. אי אפשר לומר שהוא מבוסס ומוכח יותר משגיונות אחרים. ובכל זאת כנראה שרובנו חיים בעולם שמתבסס על המדע ונהנים ממוצרים וממחשבות שמוכחים ממחקרים ברמת מובהקות סטטיסטית של כך וכך אחוזים...
המציאות היא לא הפרשנות שלנו אליה - כך נאמר (פחות או יותר). חשבתי השבת על כמה רעיונות והגעתי למחשבה ש: אנחנו אונסים את המציאות לתוך הרעיונות שלנו. בונים שיטות להתייחסות למציאות בזמן שהיא פשוט קיימת, נייטראלית ולא משתייכת לאף שיטה. יש הרבה שיטות, איש איש ופרשנויותיו. ואמנם אפשר למצוא דימיון בין שיטות התייחסות שונות (המובילות לשיטות התנהגות שונות). חשבתי על בית הספר שלי בעבר. מלמדים שם שיטות להתייחסות לכל מיני תחומים בחיים: ספרות, מתמטיקה וכו'. התלמידים הטובים מצליחים להפנים את השיטה שהמורה מנסה להעביר. התלמידים הטובים הם מצד אחד כמו רובוטים שמביאים תפוקה מקסימלית (של ציונים טובים) כפי שבית הספר רוצה. ומצד שני יש שכר בהצלחת הטמעת השיטות והוא לא בכך שהטמענו דווקא את השיטה המסויימת אלא בתהליך הלימוד. הבעיה היא באימוץ אותם שיטות כשיטות נכונות. אין שיטה נכונה. יש אולי שיטות מועילות (כשכל אדם בוחן ספציפית מה הוא חושב שמועיל לו). ואותו דבר לגבי אמונות\ הנחות. החשיבות שבית הספר או האקדמיה נותנים לשיטות שהם מלמדים היא מובנת מצד אחד ולא מובנת מצד שני. יצירת אחידות מחשבתית - אפשר להסתכל עליה בעין יפה או לא. מובן שגם בשיטת החינוך היום אין הרבה מקום ליצירתיות. אפשר לומר שגם המדע של היום הוא עוד שיטה להסתכלות על החיים. אי אפשר לומר שהוא מבוסס ומוכח יותר משגיונות אחרים. ובכל זאת כנראה שרובנו חיים בעולם שמתבסס על המדע ונהנים ממוצרים וממחשבות שמוכחים ממחקרים ברמת מובהקות סטטיסטית של כך וכך אחוזים...