בקשר לאשטנגה יוגה

בקשר לאשטנגה יוגה../images/Emo39.gif

שלום לכולם, אני מציצה כאן מדיי פעם, ומתרגלת בעיקר אשטנגה. ממה שראיתי כאן נראה שאין דיי מודעות להתפתחות המואצת של התחום בארץ, ויותר חשוב, לתרומה האישית המאוד גדולה של התרגול המסויים (יכול להיות שהוסקו כאן בפורום מסקנות לגבי האשטנגה על-סמך התרשמות ממורים מסויימים שאיני בטוחה שהם משקפים בצורה טובה את רוח התרגול...?). יש היום מספר מורים בתחום ואין בכוונתי לפרסם כאן. הצעתי היא לכל המתעניין בתחום כמתרגל או כמורה לעתיד לפנות לארגון מורי היוגה בישראל ולהתעניין שם בקשר למורים (לגב´ הני רוזן 04-6372323).
 

יוגי בר

New member
הערה לאשטנגה

וראשית דבר שלום לפונה וברוכה הבאה. וכעת, לאשטנגה יוגה. אשטנגה,למי שלא יודע, פירושו בסנסקריט: שלב. החכם פאטנג´לי מאהרישי הגדיר את היוגה כאיחוד בינך ובין מהותך האלוהית בסולם בן שמונה אשטנגות (שלבים). בסוטרות היוגה של פאטנג´לי. פהטבי ג´ויס שגילה לעולם המערבי את האשטנגה יוגה שלו בת שמונת השלבים, למד כמו מורה יוגה גדול אחר- איינגר- אצל מורו ורבו הדגול קרישנאמצ´ריה. ועכשיו הכדור אליך, כמתרגלת אשטנגה יוגה. כדי שלא תכנסי רק להציץ הנה הצעה: הרימי את הכפפה ספרי לכולם. מהי אשטנגה? מהם מקורותיה? מה ייחודה? מה סודה? וידעו כל המתעניינים בפורום בין מתרגלים ובין המתעתדים להיות מורים בהצלחה בברכה ואהבה יוגי בר
 
מרימה הכפפה.... אך לא לבד

שלום שוב, שמחה על ההתעניינות. מאחר שאני קטונתי מלהשיב על השאלות הללו התייעצתי עם מורי(וכעת אין טעם להשאיר אותו עלום שם), שמעון בן-אבי. אני עונה בשמו ברוח כללית (ממני תוכלו לקבל את התרשמותי ותחושותיי בתרגול בסוף התשובה). תשובות קונקרטיות לשאלות שנשאלו ניתן למצוא בספר שיצא לא מזמן מאת JHON SCOTT בשם ASHTANGA YOGA. אז ככה: כתלמידו של פאטבי ג´וייס, דרום הודו, מייסור, תשובה זו מוגבלת לאשטנגה יוגה ויניאסה ברוח תרגולו. לפני שנקבע האם דבר הוא יוגה או לא נשאל את השאלה המתבקשת (כמנהג סוקרטס) מהי יוגה ? השאלה בהחלט גדולה מדיי ואפשר לכתוב עליה אינסוף דוקטורטים.... אך "שיחה" כמו כאן אינה מחייבת את כל הברור ומאפשרת מספר תובנות. האשטנגה יוגה ויניאסה וגישות אחרות ליוגה במסורת של האתה יוגה, רואות עצמן קשורות לטקסט האיזוטרי של היוגה, יוגה סוטרה של היוגי והפילוסוף פטנג´לי. בפרט הראשון בסוטרה השניה פטנג´לי אומר "יוגה צ´יטה וריטי נרודהה" שאפשר לפרש כ- " יוגה היא הגבלת תנודות התודעה" כלומר יש לנו הגדרה, מלשון גדר למה שייקרא יוגה. אם מהרהרים רואים שהגדר היא רחבה מאוד ומדברת על הדיאלקטיקה הפנימית שבין המתבונן לעולם התופעות לאותו המסך המרצד במוחו ואומרת שאותן תנודות של עולם התופעות, ביוגה הן פוחתות וחלה איזו התבהרות. המתבונן נוכח יותר ויש לו פחות הזדהות עם אותן תנודות עם עולם התופעות. ברור שמצב זה אפשר שיתרחש עכשיו במוחך בעודך קורא כאן או מטייל או .... עושה קניות. ואפשר שבכל אלה זה לא קיים. כלומר אין זה קשור לעשייה אלא לאיך הדבר נעשה. סביר להניח שיש עשייה שיותר מעודדת שימת לב ויש פחות לאנשים מסויימים. זהו דיון שונה - האם אופן התרגול מעודד יותר או פחות למצב של יוגה. שאלה פחות פסקנית, משוחררת ויוגית יותר. בגישת האשנגה יוגה ויניאסה כפי שאני מנסה ללמד יש שקט פנימי, כאשר המעברים מתנוחה לתנוחה מתבצעים באופן דינמי והנשימה הלא מאומצת והעמוקה קושרת תנוחה לתנוחה ושומרת על מצב של מדיטציה ללא מרכז פנימי פעיל, ללא אגו. הנשימה, הבנדות והתנוחה נותנות כוח ואנרגיה והמודרות והדרושטי יוצרים מצב של ריכוז ושל התכנסות החושים (פרטיהרה ודהרנה, וזה מוביל למדיטציה - דהינה ולפעמים לאיזה חופש, שחרור חלקי של התניות, למצבים חלקיים של סמהדי". ואם הגעתם עד הלום, אוכל לומר באופן קונקרטי כי התרגול באשטנגה מדגיש מאוד את התיאום בין נשימה לתנועה, התרגול נעשה ברובו ברצף (קיימות סדרות מובנות ידועות, וקיימת אפשרות לתרגול ב-"רצף חופשי")הוא אינטנסיבי ביותר, ומחייב הקדשה של 100 אחוז לביצוע (מה שלא משאיר הרבה מקום "לרעשים מבפנים" ועוזר להערכתי להיות במצב מדיטטיבי יותר לאורך התרגול). מה אוכל עוד לומר ? נראה שלאחר כל כך הרבה מילים הדבר הטוב ביותר הוא לשתוק ולעשות... אז המלצתי היא שמי שמתעניין יתנסה בתרגול זה. אני מאמינה כי יותר מכל מילה שנוכל לומר כאן התרגול "יספר את הסיפור " בצורה הטובה ביותר (ובהתאמה אישית...). תודה על "ההקשבה", פונה
 

יוגי בר

New member
קודם כל: כל הכבוד. אבל רק רגע...

היי לפונה, ותודה שנעניית לאתגר. אבל, בואי ונרחיב את מאגר התובנות ההתנסויות וההשקפות הפילוסופיות לטובת כולם. באם את מסתמכת וקשורה באשטנגה לסוטרות היוגה של פאטאנג´לי אז ככה: 1. פאטנג´לי מהרישי אכן כתב. "יוגה צ´יטהא וריטי נירודהה. כיון, שצ´יטהא זה לא תודעה אלא מחשב (דהיינו- הכרה או חומר ההכרה*) והכרה זה משהו שלא קיים בגוף הפיסי- בטח לא במוח. יש אם כך למלה צ´יטהא כמה משמעויות. בוודנטה- פירושו במיוחד לתת מודע, ואולם פאטאנג´לי מתייחס לצ´יטהא בקונטקסט רחב מזה לאמור: בחינת האינסטרומנט המנטלי שעשוי להתגלות בחמש צורות פעילות. נירודהא לפיכך- זאת הצורה הגבוהה ביותר ומשמעותה: השעייה או השבתה מוחלטת של כל פעילות מחשבתית. וריטי- הוא אותו גל מחשבתי קטן שיכול ליצור מערבולת מנטלית ולהוביל לשינוי מנטלי. וזאת ההגדרה. מלשון גדר, כמובן. 2. אבל הוא גם ממשיך וכותב: "סת´ירה סוקאהם אסנאם". ( פרק שני פסוק 46)האסנות חייבות להיות יציבות רפויות ונוחות. יותר מזה, רצוי וחשוב לתרגל אסאנות בהאת´ה יוגה בצירוף מדיטציה. ועוד הוא ממשיך : "פראיאטנה סאית´ליאנאנטה סאמאפאטיבהיאם" .(פרק שני פסוק 47)-.דהיינו: השגת השליטה באסאנה מושגת ע"י הרפיית המתח ומדיטציה על האינסוף. לאמור: ריפיון טוטאלי. או כמו שאמר המורה שלי: יוגה זו הפשטות הבלתי מתפשרת של הרפיון. אגב, רק ממצב כזה את מסוגלת למתוח את השריר למקסימום.זאת אמת פיסיולוגית. דמייני לעצמך, את מנסה לעשות עמידת ראש למשך 1/2 שעה או כל תנוחה אחרת ללא המצב המתואר כאן (ועוד לא הזכרנו בנשימה אחת את הנשימות). בלתי אפשרי. תאמיני לי. 3. עכשיו, כל מצב שבו את מתמקדת במשהו מוביל אותך לסוג של ריכוז- השאלה רק איזה. קחי למשל מצב שבו את מרותקת לספר מעניין- את כל כולך שקועה בספר עד שמתבונן מהצד ינסה לקרוא לך ולא תגיבי כלל. אבל, זהו ריכוז חושי לאמור: כל חושיך והוויתך שקועים בספר. אז מה? 4. ובקשר להכרה אנא שימי לב. כי בניגוד למה שחושבים: ההכרה אינה מסוגלת לעשות שני דברים ביחד. רק דבר אחד. מה לעשות? ז"א אומרת שכאשר את אוכלת וקוראת עיתון בו זמנית את עושה את שני הדברים לא טוב. עדיף, כמובן, לאכול ולאחר מכן לקרוא עיתון. 5. ואכן, שאלת השאלות היא: האם התרגול הדינמי באשטנגה מוביל אותך ו/או מעודד אותך להגיע למצב של יוגה? . "טו בי אור נוט טו בי אין יוגה". וזה באמת כל ההבדל. וכאן מתחיל האקשן האמיתי. בהצלחה באשטנגה בברכה ואהבה יוגי בר
 

18אבי

New member
יוגי תשובה לענין, מה בין אסנה לתנוח

אסנה מסורתית הכוונה ב"אסנה" היא ל-מצב ישיבה או "תנוחה" של הגוף התורמת לתחושת יציבות ורווחה כללית, הן של הגוף והן של ההכרה. המונח "אסנה" משמש גם כדי לציין מחצלת קש, עור צבי מעובד היטב, או חתיכת בד מרובעת המשמשת כמושב נוח על הארץ. אסנה תופסת את המקום הראשון בהאתה יוגה, ובאותו זמן מהווה את השלב השלישי משומנת השלבים ביוגה של פאטאנג´לי ( האש´נגה יוגה). אסנה מתורגמת בדרך כלל כ"תנוחה", דהיינו – בהוג´נגה אסנה נקראת תנוחת הקוברה, מקאר אסנה נקראת תנוחת התנין, דאנור אסנה תנוחת הקשת, וכך הלאה. נכון שאסנה היא החלק המשתנה של שלושת תנוחות הגוף העיקריות: עמידה, ישיבה, ושכיבה, וטומנת בחובה את כל המאפיינים של "תנוחה", אך עדיין אסנה ותנוחה שונות אחת מהשניה מבחינות רבות. המושג "תנוחה" אינו מעביר את המשמעות המלאה של המושג "אסנה". בתנוחה, אפילו שזו מוחזקת בצורה "חסכונית" וללא מאמץ, "מצב הרוח" אינו חשוב כל כך… המצב המנטלי יכול להיות שונה מתנוחה לתנוחה בגלל רצף המחשבות שהוא מכיל. למשל: אפילו שאנחנו יושבים רגועים בתוך כסא , יכול להיות שנישאר נסערים בגלל איזו שהיא מתיחות. הרבה תנוחות מתפתחות ונשמרות "מתחת לרמת המודעות", ומבלי שנקדיש לכך תשומת לב. תנוחת ישיבה לצורך כתיבה מבוצעת בקלות וללא מודעות מכוונת. אסנה מבוצעת מ"רצון" ומלווה בריכוז מלא של איך ומה אני עושה. תהליך מחשבתי "אסור", אך ריכוז בנשימה או במוחלט רצוי ואפילו "נדרש" בזמן השהייה באסנה. זה יפחית את ההפרעות המנטליות בצורה ניכרת, ויהפוך את ההכרה יציבה. אף תנוחה אינה "מורכבת" על אף אסנה, וגם אין זה מצופה ממנה. התנועות בכניסה לאסנה וביציאה ממנה מתנהלות בצורה חלקה ואיטית. אך התנועות להשגת תנוחה והיציאה ממנה מצד שני, עשויות להיות קופצניות או מהירות בטבען. לאור מה שצוין עד כה, אפשר להגדיר את ה"אסנה" כ-"תבנית\דפוס תבניתי". על אדם לרכוש תבנית\דפוס זה לאט, לשמור עליו ביציבות לזמן מה, ולשחרר באיטיות ובצורה חלקה. אסנה היא גישה שטיבעה הוא פיזי-נפשי. רוב הדפוסים האלה מבוססים על התנוחות הטבעיות של חיות, ציפורים, ואפילו סמלים כמו: עצים, מחרשה, קשת ועוד. אימון הדרגתי ניתן לגוף ולהכרה דרך מכניזם שרירי-עצבי מסוים המעורב בדפוסי התנוחות השונים. מזה מצופה שינוי ספציפי והדרגתי האישיות הכוללת של האדם, כולל שינוי התנהגותי. לכן דפוס התנועה המעורב באסנה הוא זה החשוב והאחראי בהשגת יציבות הגוף וריכוז ההכרה. זוהי למעשה הכנה לתרגול מתקדם כמו פרנייהמה, דהרנ(ה), ודיאן. לכל אסנה שני היבטים : דינמי, וסטטי. 1 . ההיבט הדינמי: ישנן תנוחות החיוניות בכדי להיכנס לאסנה או כדי לחזור למצב התחלתי. תנועות אלה איטיות מאד, חלקות, ונטולות טלטול או תנועה פתאומית, ולכן אינן גורמות לעייפות או מאמץ יתר. ואין מאמץ יתר על הנשימה. מצב זה לא נשלט בצורה יזומה\מודעת. בדרך כלל מותר לגוף להתאים את עצמו במהלך התנועה. היבט דינמי זה אינו חשוב כל כך. 2 . ההיבט הסטטי: ברגע שהושג ה"דפוס התנוחתי" יש לשמור עליו לפרק זמן נתון ביציבות, נוחות, וללא מאמץ. ללא פעילות שרירית יתרה או מאמץ כל שהוא באף חלק בגוף. בזמן השהייה באסנה מבוצע ריכוז על השאיפה והנשיפה או הרהור על האוקיאנוס, בכדי להימנע מהפרעות מכל סוג שהוא על ההכרה. ההיבט הסטטי של האסנה חשוב ויעיל מאד והוא זה המקנה לנו את היכולת להפיק ממנה את התועלת המרבית. מאפייני האסנות. להלן שלושה פתגמים קצרים של פאטאנג´לי העוסקים בעקרונות, יעדים, השפעות ואפילו במכאניזם של האסנה. יצוין שוב שהיבטים אלו נוגעים בעיקר להיבט הסטטי של האסנה. סטירה סוקם אסנם. משפט זה נותן לנו מושג על המאפיין העיקרי של האסנה, הוא אומר: אסנה היא זו התורמת ליציבות ונוחות. הכוונה היא כמובן לא רק ליציבות בתנוחה אלא ליציבות הגוף וההכרה כאחד. אפילו אם אנחנו יציבים פיזית באסנה, עדיין יש סיכוי שנישאר בלתי יציבים מבחינה מנטלית, כתוצאה מהפרעות חושיות שונות. רק יציבות של הגוף וההכרה כאחד, מובילה לתחושת "רווחה". ובהמשך, אין זה אומר שכל תנוחה נוחה וקלה להשגה היא אסנה. במקרה הזה תנוחת שינה אמורה להיות האסנה הטובה ביותר, מעצם היותה הקלה והנוחה ביותר. אך מכיוון שהמילה אסנה קשורה יותר למצב ישיבה, וגם ליציבות ותחושת רווחה כללית, מצבים המצביעים על מצב מודע, היא אינה יכולה להיות מצב שינה. לכן "דפוס תנוחתי", ובמיוחד במצב ישיבה, המוביל למצב לקראת יציבות פיזית\מנטלית, ותחושת רווחה כללית, הוא-אסנה. ושוב, הכוונה כאן מתייחסת יותר למצב ישיבה המיועד לתרגול פרנייהמה, וריכוז, מצבים שדורשים מאתנו שהייה ארוכה במצב אחד ללא מאמץ והרגשת אי-נוחות. פראיטנה ש´אטהיליה אנאנה סאמאפטבאים. המשפט הזה מסביר לנו איך אפשר להשיג את המצב שתואר קודם. החלשת\הרפית המאמץ והרהור באין-סוף, הן שתי דרכים להשגת היעד שתואר. במילים אחרות, המצב הרגוע או השהיה חסרת המאמץ באסנה תהפוך את ההכרה חופשית להתחבר לאין-סוף. כשאין בגוף תחושת אי-נוחות, כתוצאה מהקלות ומצב השרירים הרגוע (פחות או יותר…) ההכרה אינה נמשכת לכיוון גירויים חושיים, ולכן יכולה להגות בקלות באין-סוף. זה בהמשך מפחית תהליכים מחשבתיים ומתח מנטלי. כשאדם הופך מורגל ומבוסס באסנה, נותרת כמות קטנה וזניחה של מעורבות הכרתית. כשההכרה מכוונת אל האין-סוף, הסיכוי שיעלה בה גירוי אינו סביר… כעט, ה"הדפוס התנוחתי" נשמר "מתחת" לרמת המודעות. כמובן שמצב זה קשה משהו בשלבים הראשונים אפילו שמקרה של אסנות מדיטטיביות , בגלל התנגדות הגוף עצמו ונטיות השוטטות של ההכרה. מומלץ לאדם לטפח בזמן השהייה בתנוחה,תחושה "אוקיאנית" (מההריאדאנואסאנדנה). תחושה של "כאילו אני רק גל או טיפה באוקיאנוס הרחב". זה יפחית את תשומת הלב המכוונת כלפי המתח העולה בשרירים, מפרקים והגידים. מסורת אחרת ממליצה את ה"פראנהדארן" כאמצעי נוסף. גישה זו נעשית ע"י ההקשבה לשאיפה ולנשיפה, או הרגשת מגע הנשימה בקצה האף. מודעות כזו לנשימה עוזרת לאדם לשכוח מחוסר הנוחות הפיזית במקומות אחרים בגוף, ולהגיע לרגיעה מקסימלית בתנוחה הסופית באסנה. בקיצור, הפחתת המאמץ תקל ותאפשר את תהליך ההרהור באין-סוף, ולהפך… לכן , חוסר המאמץ, הקלילות, היעדר המתח, מינימום פעילות שרירית, והיעדר תהליכים מחשבתיים ע"י הרהור באין-סוף, כל אלה הם מאפייני האסנה. טאטו דוואנדוואנבהיג´אנטה. למעשה זו התוצאה מתרגול האסנה. כאשר מיישמים בתרגול את המאפיינים שהוצגו קודם, אין התנגשות בין שני ההפכים.להפך, הם עובדים בתיאום אחד עם השני. שני הפכים אלו עשויים להיות שני סוגים של דחפים עצביים, כמו דחפים מסייעים ודחפים מעכבים, או פעילות סימפטטית ופאראסימפטטית. הפעילות שרירית-עצבית המבוצעת בצורה חלקה, למשל כיווץ השריר הדו-ראשי והרגעה של השריר התלת-ראשי בזרוע המתרחשת בו-זמנית, עוזרת לכיפוף חלק ומתיחה של מפרק המרפק. סוג כזה של תפקודים קוטביים נפרש בכל מע´ הגוף, ועבודה הרמונית וחלקה של הגוף וההכרה תלויה ביחסי-גומלין נבונים של שני תפקודים מנוגדים כאלה. כך שאם אסנות נעשות בדרך נכונה כפי שצוין מקודם, לא תהיה התנגשות בין המכניזם הקוטבי (הפנימי) .אסנה תביא לאיזון בכל התפקודים הפועלים ביחסי-גומלין.
 
למעלה