בקשר לסקר

בקשר לסקר

לאור שאלת הסקר על דרך הלימוד המועדפת (ליטאית/חסידית) אשמח אם מישהו יוכל לתאר ביתר הרחבה את השיטות וההבדלים ביניהן. לילה טוב!
 

א77

New member
אני מבין שכוונתך להבדלים

הקיימים בין הנקרא 'עיון' ל'בקיאות'. עכ"פ בלימוד תורה בעיון ועלעול בכל ספרי המפרשים, הראשונים והאחרונים, הספקתי ללמוד בין פחות מעמוד עד דף גמרא לשבוע. סוף שנה במצב הטוב יצאתי עם 30 דפי גמרא בעיון, מעויינים אבל מבולבלים במעט. כאן הריטב"א בראשי וכאן הרא"ש או שאר הראשונים. לימוד הבקיאות הוא לימוד עם פירוש רש"י ולדעתי גם תוספות והיכן שצריך מחפשים בספרי המפרשים, ובלימוד זה הספקתי בשנה למעלה מ300 דפי גמרא. במאמץ לא קשה במיוחד אך עקבי כמובן, ניתן לסיים את כל הש"ס עוד לפני החתונה. לרכוש בקיאות יתרה בכל המושגים, בכל הנושאים ובכל הש"ס. או לפחות ברובו. מורי ורבי שהוא גדול בקנה מידה בינלאומי, מפוסקי הדור היה מדגיש את הצורך והחיוב באסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא. ז"א לימוד בעיון לא למטרת החפירה לעומק הסוגיא, אלא חפירה ובדיקה לעומק במטרה להגיע להלכה בנושא. זה לימוד בעיון אמיתי. לא לימוד והפיכה לשם פלפול גרידא. מורי ורבי היה מדגיש שבמצב זה ניתן לרכוש רק כמה עשרות דפי גמרא בשנה, ולכן מזה ומזה אל תנח ידך... לצד אותץו לימוד עיוני לאסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא, גם יש להקפיד על סדר מיוחד ללימוד בקיאות, ולרכוש דפי גמרא הרבה במקביל ללימוד העיוני. ולכן בישיבות יש סדר מיוחד ללימוד עיון, סדר זה נקבע לשעות הכבדות של היום. ואילו לסדר שלישי לדוגמא או בשעות לאחר שהראש כבר עיין עמוק עמוק במשך היום, קובעים סדר ללימוד בקיאות. והאר עינינו בתורתך ודבק לבנו במצותיך. והאר עינינו בתורתך, היינו לימוד התורה ואסוקי שמעתתא, זאת כדי לדבק לבנו במצותיך, היינו שיהיה אליבא דהלכתא. ללמוד וללמד לשמור ולעשות. ללמוד על מנת לקיים. לכן אני לומד גם סדר קדשים, סדר הקרבנות שיהיה בבניין בית המקדש במהרה בימינו. בתפילה שלימודי זה יהיה על מנת לקיים בקרוב עם ביאת גואל צדק.
 
לדעתי מה שאתה מתאר בקיאות זה עיון..

ומה שאתה מתאר עיון זה לימוד ה כ ל... למעשה עיון זה לא לימוד כל הספרים אלא לימוד איטי להבין יותר טוב לעומק כל דבר, ומסתכלים בספרי הראשונים והאחרונים כדי להיעזר בהם להבין את הגמרא אבל לא כמטרה בפני עצמה. כלומר לא כדי לעבור על כל הספרים העוסקים בסוגיא.
 

א77

New member
אולי אני טועה כבר עשרות שנים

עד היום ידעתי שלימוד בעיון הוא לימוד לא איט מבחינת השעות, אלא מבחינת הספק הדפים. הספק הדפים נמוך בגלל העיון בכמה שיותר מפרשים. ללימוד הבקיאות בד"כ מוקדש פחות זמן, הספק הדפים הוא הרבה יותר, וזאת מבלי עיון במפרשים, כי אם לפי הצורך כשמתעורר משהו הכרחי תוך כדי לימוד הבקיאות.
 
....

עיון = גמרא רש"י תוס´ ומפרשים . בקיאות = גמרא רש"י ואם צריך מעיינים בתוס´ ומפרשים .
 

קרוקדיל

New member
לא כך חושב מרן הרב שך

הרב שך כותב באחד המכתבים שלו שבקיאות זה לימוד הגמרא עם רש"י תוספות והר"ן ועיון כולל את כל הראשונים שיש על הנושא (לא תמיד אפשר להספיק הכל) ואם רוצים אז גם אחרונים (אבל יותר חשוב ראשונים)
 
אך לא לזאת היתה כוונתי...

בתור מי שעוסק בזה בפועל, אני יודע טוב מאוד מהו לימוד עיון ומהו לימוד בקיאות (אם כי יש לי השגות על הגדרותיך). ב"ה אני עוסק גם בעוד ממקצועות התורה שמוזנחים יותר בעולם הישיבות החרדי - תנ"ך ומחשבה. שאלתי מהו לימוד חסידי ומהו לימוד ליטאי - האם התשובה היא שחסידים לומדים בקיאות וליטווקים לומדים עיון? אם כן, על זה כבר נאמר "וחסידים ברינה יגילו".
 

א77

New member
שיטת הפלפול המוגדרת על ידי הליטאים

שיטת הפלפול המוגדרת על ידי הליטאים כעיון, זה הנלמד בישיבות הליטאיות. בישיבות החסידיות לומדים בקיאות רק בחלק קטן מהיום. בעיקר הם לומדים בעיון. אם כי זה עיון שונה מהעיון בליטאיות. מיכיון שהם לא מפלפלים למטרת הפלפול.
 
ידידי אתה טועה

ממש אבל ממש הפוך. הליטאים הם אלו שלומדים בעיקר עיון והחסידים הם אלו שמשתדלים ללמוד יותר גם בקיאות. אם שמעת על האדמו"ר מגור הוא ביטל לגמרי את כל ללמוד העיון כלל בישיבות של גור ! לומדים שם רק בקיאות.
 

א77

New member
הדוגמא שהבאת מהרבי מגור מוכיחה

שאינך צודק. אדרבה מהדוגמא שהבאת מה שקבע ושינה האדמו"ר הנוכחי מגור שליט"א, מוכח שזו קביעה חדשה של אדמו"ר אחד שהוא רבי לחסידי גור. כלל החסידים אינם בדווקא חסידי גור. והשאלה לא נשאלה מה בין הלימוד הליטאי לבין הלימוד בחצר גור בשנה האחרונה.
 
האדמו"ר מגור...

הוא הלך בצורה קיצונית יותר וביטל לגמרי את לימוד העיון אבל בגדול הליטאים חזקים יותר בעיון מאשר החסידים. והראיה: ברוב הישיבות החסידיות תמצא מגידי שיעורים ליטאים בלימוד העיון מה שלא תמצא מגידי שיעורים חסידים בישיבות ליטאיות.
 

א77

New member
אם כך אז אוליי העיון שלך ושלי שונה

נכון שיש כזו סטיגמה. אבל הסטיגמה הזו סובבת בין אלה שלא יושבים ביני עמודי דבי מדרשא. כשיושבים והוגים בתורה, רואים את קיום מצוות 'לעסוק בדברי תורה' עסק כמשמעו, גם אצל החסידים וגם אצל הליטאים. נסה לתפוס שיחה עיונית עם בחור היושב ולומד עם גלימה ארוכה וגארטיל. לו הייתי רואה צורך בכך הייתי מזמינך ל'שטיבל' שלנו ומאפשר לך להציץ לללימוד בהתמדה ואף לשיחה בלימוד עם אברכים ובחורים חסידיים.
 
אבל מה תענה לעובדה

שיש מגידי שיעורים יוצאי ישיבות ליטאיות אצל החסידים ולא הפוך ? ולא רק זה גם הרבה מגידי שיעורים חסידיים למדו בישיבות ליטאיות ! ואם אתה רוצה דוגמאות אני יכול להביא לך בשפע !
 

א77

New member
אם יש לך דוגמאות בשפע

של מגידי שיעורים ליטאים בישיבות החסידיות, אז אדרבה. אוליי יש מה ללמוד. תן דוגמאות. חושבני שה'בשפע' שלך, יוכל להוכיח לפחות על חמישה אחוז מכלל המגידי שיעורים בישיבות החסידיות שהם ליטאים. ואני סבור שקשה לאתר אפילו אחוז אחד.
 

א77

New member
בשעה האחרונה עשיתי סבב וירטואלי

בשעה האחרונה עשיתי סבב וירטואלי (בראשי) בהמון ישיבות חסידיות. ברשת ישיבות גור. ברשת ישיבות בעלז. ברשת ישיבות ויז'ניץ. ברשת ישיבות סאטמר. בישיבות חסידיות נוספות, ולא מצאתי אף מגיד שיעור ליטאי באותן ישיבות. מה שכתבת הראיה: ברוב הישיבות החסידיות תמצא מגידי שיעורים ליטאים בלימוד העיון מה שלא תמצא מגידי שיעורים חסידים בישיבות ליטאיות. אכן לא תמצא מגידי שיעור חסידיים בישיבות הליטאיות. אבל גם לא להיפך. גם אצל הליטאיים וגם אצל החסידים יש 'לומדים'. ואין זה חדש לא אצל הליטאים ולא אצל החסידים. איני חושב שהגאון האדיר רבי שמעון אנגל משגיח ביח"ל היה ליטאי. איני חושב שהגאון האדיר רבי דוד משה רבינוביץ ראש ישיבות רדומסק היה ליטאי. איני חושב שהגאון האדיר רבי צבי אריה פרומר מקוזיג'לוב ראש ישיבת יח"ל היה ליטאי. איני חושב שהגאון האדיר רבי יעקב מאיר בידרמן מווארשה היה ליטאי. ועוד ועוד ועוד. הדור הליטאי של היום אינו יתום מגדולים. גם הדור החסידי של היום אינו יתום מלומדים. אני מכיר אישית חסידים שאף אחד 'לא שם' לכיוון שלהם. הם מרגישים עצמם בטלים ומבוטלים כעפרא דארעא, ויש ביניהם היושבים ליד הגמרא ארבע וחמש שעות התמדה. וכשהם קמים מהספסל, זהו האות כי הגיע זמן תפילה. ייתכן והחמצתי מגיד שיעור אחד או שנים ליטאיים ברשת הישיבות החסידיות. אבל אחד או שנים זה דיי רחוק ממה שאמרת. והנה מצונזר במעט ממה שעדשתי קלטה בשטיבל חסידי בפלפול בעיונה של תורה.
 
שירשור מצויין!

אפשר להמשיך
כשאני אראה שיש לי מה להוסיף אני אשמח לעשות זאת
 

א77

New member
יש מושג הקרוי אסוקי ...

יש מושג הקרוי אסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא. זה לא בולט אצלם כ"כ.
 
למעלה