בקשר לצום

shukfr

New member
בקשר לצום

איך אתם מבינים את דברי הנביא כי "צום הרביעי וצום החמישי וצום השביעי וצום העשירי יהיה...לששון ולשמחה ולמועדים טובים" (זכריה ח'). למה שהצום יהפך לשמחה ולחג - לא די בכך שיבוטל הצום? על מה החגיגה? (נא לא להסתפק בהסבר המאולץ שביטול הצום הוא סיבה למסיבה - לחג ולמועד צריכה להיות סיבה עצמית). קדימה
 

ST

New member
קצת קשה להסביר את זה

במשפט או שניים. אבל בקצרה: הרעיון מאחורי הצומות - ומאחורי הפסוק הזה, הוא שלכל אחד מהתאריכים היה פוטנציאל שיקרה בו משהו גדול, חשוב. מה שקרה בפועל, הוא שקרו דברים רעים, ולא טובים (והיתה אפשרות לטובים) אנחנו צמים ומתאבלים כי הפוטנציטל מומש בצורה השלילית שלו. מה שהנביא זכריה אומר, שהימים האלו יהפכו לשמחה - זה יקרה כשנדע להבין למה הפוטנציאל מומש בצורה השלילית, וכשנדע לתקן, אז הכל יתוקן מהשורש, והפונטציאל החיובי של הימים האלו יתגלה - ואז אלו יהיו ימים טובים, ימי שמחה. בטח יהיו פה אנשים שידעו להרחיב יותר ממני, אבל זה בקצרה.
 
הרש"ר הירש מדבר על זה,

ואומר (בצורה קצת יותר מפורטת ומנומקת) את מה ש- ST אמרה... אני לא זוכר עכשיו איפה הוא מדבר על זה, אבל הוא כתב על כל נושא לוח השנה העברי הרבה רעיונות מעניינים, ונכדו (נראה לי) ממשיך אותו בקטע הזה...
 
כל פרק ח' של זכריה הוא פרק של נחמה

פרק של גאולה כאשר הקדוש ברוך הוא יהיה נוכח בירושלים: "שבתי אל ציון ושכנתי בתוך ירושלים..." (פסוק ב'). הצומות, שהם סוג של עצב ותענית, לא רלוונטיות לפי פסוקים אלה, בזמן של גאולה ונוכחות ה'.
 

shukfr

New member
מה שאתה כותב מסביר לכל היותר

למה לבטל את הצומות - מעין השאלה שזכריה נשאל "האבכה בחודש החמישי" ולפי זה היה צריך לענות שבעתיד "לא יבכו. זה לא מסביר למה ימים אלו יהיו חגים. ראה את תשובתה של ST שמניחה את הבסיס. נסה לחשוב - מה היה צריך להיות בתשעה באב במקום צום?
 
שאלה מצוינת

לימים אנחנו נבין את פשר האסונות שלא באו האסונות אלא בכדי שנוכל לתהות על מעשנו ולקרב אותנו אל הגאולה ולכן האבל על האסון יהפוך לשמחה ולחג ולמועד על שבזכותם נגאלנו
 

shukfr

New member
מה פתאום

האסונות באו כי חטאנו. אילולי חטאנו לא היה אסון ולא היה צורך בגאולה. צום תשעה באב בא כי במקום לקבל את הארץ (ואז תשעה באב בו שבו המרגלים היה יום חג "מתן הארץ" לאחר 40 יום של שליחות המרגלים, והקבל למתן תורה) העם חטא -והחג המיועד הפך ליום אבל בשל החמצת השעה והחטא. וכן הלאה. לכן בעתיד תשעה באב (ועל אותו רעיון כל צום) יהפוך ליום טוב - כי הוא יחזור ליעודו המקורי.
 
למעלה