בקשר לשאלה שנשאלה פה

בקשר לשאלה שנשאלה פה

מישהו או מישהי שאל בקשר לתזוזה הרבה של האופניים בזמן שרוכבים, והאם לא כדאי לצמצם את התזוזה הזאת. ובכן, הסיבה שאין טעם לנסות לבלום את התנודה כרוחה בעיקרון פיזיקאלי פשוט, שעונה לשם מטוטלת. יש מסה, שנעה מצד לצד, וכח בכבידה שואף לגרום לה להישאר במצבב סטטי בנקודה הכי קיצונית על ציר Y, או במילים אחרות, אנכית. אבל מה, למסה בתנועה יש אנרגיה, שעובר בהתאמה מפוטנציאלית לקינטית ובחזרה לפוטנציאלית. למה מטוטלת מתנדנדת? כי המסה הזאת שומרת על תנועה, שנעצרת (אם בכלל) רק ע"י חיכוך. לכן כדי לעצור מטוטלת, הו! הנה הנקודה! צריך להשקיע אנרגיה אבל תיכף יקום אחד ויגיד שבאופניים, המטוטלת הפוכה, כי הגלגלים זה הציר, והרוכב נע מצד לצד, אז נכון, כוויכול זה הפוך, אבל פה יש כוחות אחרים שפועלים, בעיקר המסה הזזה של הרוכב וכמובן, הכח המשתנה של עבודת הפדאלים, בסופו של דבר יוצא שמבחינת כל המערכת, יש לנו אפקט דומה. וכן, יש גם מטוטלות "הפוכות" שעושות שימוש חכם בקפיצים, ובמסה קבועה ששומרת על המטוטלת בתנועה. השעונים הימיים הראשונם הסתמכו על מטוטלת זו, כי המנגנון הרב היותר קטן, ופחות רגיש לכוחות חיצוניים. ואחרי כל הזיוני שכל שלי, הגיע הזמן שתנסו בעצמכם. תרכבו על אופניים, תרכבו בעמידה, האופניים יתנדנדו, עכשיו תנסו לבלום את התנודה עם ידיים, הופה, מרגישים את השרירים, אתם משתמשים בכוח. וכאן הגיעה לקיצה פינת הפיזיקה של 3 בלילה
 

Sybh

New member
מה שבטוח...

זה שאתה יודע פיסיקה הרבה יותר ממני. אבל, נראה לי שמטוטלת מתחילה (וגם ממשיכה) את התנועה שלה בעזרת כח (דחיפה נאמר) חד-פעמי בעוד שאפקט המטוטלת של האופניים הנעים לצדדים נגרם מהכח של הדיווש, החוזר ונשנה, בשני צידי האופניים? (תהיות של הדיוט בפיסיקה ששנתו הופרה לפני עלות השחר על-ידי בן הזקונים שלו, בן ארבעה חודשים).
 
זה מה שאמרתי, שכוייכול זה לא מקרה

קלאסי, אבל הכוחות אלה אותם כוחות. (אתה יודע, כל מיני וקטורים ומסות בתאוצות שונות ושאר ירקות שמקזזים אחד את השני בסופו של דבר) לכן הזכרתי את כל הקטע עם המסה שמשנה את הכיוון, (הרוכב והדיווש) הנה עוד דוגמה: מטרונום, מטוטלת הפוכה. ברגע שיש תנוע כמו של מטוטלת, עין טעם בלנסות לעצור אותה
 
למעלה