בקשת עזרה מהמורים שבינכם

m a y a 3

New member
בקשת עזרה מהמורים שבינכם../images/Emo39.gif

אני מורה בכיתה ח´ מקדמת ובימים אלו אני עסוקה בכתיבת התל"א - תכנית לימודים אישית לכל ילד בכיתתי. מכיוון שזו הפעם הראשונה שאני עוסקת בזה, אשמח לקבל כל עזרה בתחום - בעיקר ניסוח מטרות ויעדים, וכן שיטות ואמצעי לימוד. אם למישהו יש דוגמאות מתל"א שהכינו כבר - כל מה שיש לכם, כל דבר קטן יכול לעזור! ד"א, התחומים העיקרים שאני אעבוד עליהם הם אסטרטגיות למידה, זיהוי מוקדי כוח, הבנת הנקרא ניסוח תשובות וכו´.
תודה!
 

פאני יצ

New member
שלום מיה

גם אני קרגה סימתי לירשום את התל"א אבל אני מלמדת פיגור עמוק. אנו מיתמקדים על 2-3 מתרות שנתיות. האם יש לך תופס? עם לא אני אשלך לך. פאני
 

Diana M

New member
תל"א

שלום מאיה יקרה. תל"א היא תוכנית לימודים אישית אותה מחוייב כל מורה העובד בכתת חינוך מיוחד להכין ולהגיש עד 15 לנובמבר. הכנת תוכנית יעילה ואפקטיבית דורשת מיומנות רבה. הרעיון המרכזי בתוכנית הלימודים האישית הוא,לאחר איסוף המידע על התלמיד, כולל שיחות עם הורים וממצאי איבחונים, על הצוות (והדגש הוא על צוות) לשבת יחד ולהחליט על הצבת מטרות שנתיות, מתוך המטרות נגזרים יעדים אופרטיביים וכל איש צוות מתחבר ליעדים מתוך תחום הדעת שלו, תוך שימת דגש על מוקדי הכח של התלמיד ועל האמצעים העומדים לרשותו לצורך השגת היעדים. לדוגמא עם הוחלט לגבי תלמיד מסויים כי המטרה היא חינוך לעצמאות כל איש צוות יתחבר לנושא זה מתוך תחום הדעת שלו. גם ההערכה מעצבת וגם ההערכה מהסכמת יעשו בצוות מלא. מחנכת הכתה היא האחראית והמרכזת של התוכנית. להורים יש שיקול דעת בבחירת היעדים וכן יש לצלם להם העתק מתוכנית העבודה. אני מצרפת קישורים לביבליוגרפיות אשר יכלו לסייע לך בנושא. והכי הכי חשוב, בכל בית ספר קיימת היום מדריכה או רכזת מתי"א. פני אליה ובקשי הדרכה מעשית בבניית התוכנית כמו כן אני מצפרת קישור לפורום של דליה טל, המפקחת הארצית האחראית על התל"א שם תוכלי לקבל מענה נוסף וכן לדון לעומק בנושא חשוב זה. בהצלחה.
 
הערה לדיאנה!

דיאנה ערב טוב! יש לי הערה קטנה בשבילך: בחוק החינוך המיוחד, בפרק התל"א מופיעה ההמלצה לשוחח עם הילד על תחומי הלימוד שהוא היה רוצה ללמוד, [כך המלאכית שלי נהגה איתי]. עליי להודות שבהתחלה חשבתי שזוהי פריוולגיה שלי, אך לאחר קריאת סעיף החוק העוסק בעניין, ידעתי שלא. ליאת.
 

doroniz

New member
שיחה עם התלמיד/ה

ליאת, יש לא מעט ילדים בחנ"מ שהלקות שלהם היא רגשית (בניגוד ללקות פיזית כשלך), ובמצב שכזה (לקות רגשית - כמו PDD) הילד לא מסוגל לשתף פעולה בשיחה כמו שאת מציעה. במקרה זה ההורים והצוות חייבים לשמש מתווכים, שזו אחת מהשליחויות העיקריות של כל הורה ובמיוחד כאשר יש לו ילד/ה שאינם מתקשרים עם הסביבה. דורון.
 
לדורון שלום, וערב טוב!

ההמלצה לשוחח עם התלמיד/ה בקשר לתל"א שלו/ה מוגדרת בחוק החינוך המיוחד, בפרק שעוסק בתל"א, וזה מוגדר שם במפורש, אתה מוזמן להסתכל באתר האגף לחינוך מיוחד, ששם חוק החינוך המיוחד מפורט על כל סעיפיו. אני רוצה לתקן אותך, זוהי אינה הצעה שלי, על זה חשבו המחוקקים, ליאת.
 

Diana M

New member
ליאת, הערתך מקובלת.

תמיד חשוב לשוחח עם התלמיד לצורך התאמת תוכנית העבודה. בעיקר כאשר מדובר בתלמידים בגיל חטיבת ביניים ותיכון. דורון לא שלל זאת אלא ציין ובצדק שלא עם כל תלמיד ניתן לעשות זאת. ולכן תמיד ובכל מקרה שיתופם של ההורים כה חשוב. והערה קטנה, החוק לא אומר כי צריך לשוחח עם התלמיד, הנחיות חוזר מנכ"ל , כן. אין זה היינו הך. תודה על הערתך.
 

doroniz

New member
המחוקקים

הלואי וכל ה שכתוב בחוק (ולא רק בחוק החנ"מ) היה מיושם הלכה למעשה. ואותו דבר לגבי הגיון שבחוק. אני בהחלט יודע שבחוק כתוב שיש להתייעץ עם התלמיד. ההערה שלי היא מה קורה אם יש תלמיד שלא ניתן להיוועץ בו ולשאול לשאיפותיו? ברור שפונים לאפוטרופוס שלו, שזה בד"כ ההורים שלו. ד"א, חוק החנ"מ - תחילתו של החוק מדברת על כך שוועדות ההשמה צריכות לשאוף להשים כל ילד שמופנה אליהן בחינוך הרגיל ולדאוג לשלבו שם. רק אם לא ניתן לעשות זאת, יש להכניסו לחינוך המיוחד. המשמעות היא שמשרד החינוך צריך ואמור לתת עדיפות ראשונה לשילוב. האם הוא עושה זאת? (תשובה: לא בדיוק). אז מה....כתוב בחוק...... החינוך המיוחד הוא חממה - הן מבחינת היחס של הצוות לילדים והן מבחינת מספר אנשי הצוות בכיתה (כמעט 1 ל-1) והן מבחינת מספר השעות שהילדים נמצאים במסגרת. זו מערכת עם עלויות מאוד גבוהות וצריכים להיות בה ילדים שבאמת זקוקים לה. לילה טוב, דורון.
 
דורון!

אתה צודק בהערה שהחינוך המיוחד הוא חממה, אני יודעת זאת מנסיון נפלא של 18 שנים. כמובן שבמקרה שהילד/ה אינם מסוגלים להביע את שאיפותיהם בקשר לתל"א מתייעצים עם ההורים, כידוע לך, היום יש פלט קולי שבכל-זאת מאפשר לילד שאינו מסוגל להתבטא, להביע את רצונו, וגם את זה, אני יודעת מנסיון. רק חבל שהחוק אינו מיושם במלואו, כי אם היישום היה מלא, הילדים והבוגרים היו זוכים ליחס עוד יותר טוב, ממה שניתן היום. לגבי השילוב, עמדתי היא שצריך לבחון כל מקרה שמגיע לוועדה לגופו. לילה טוב, ליאת.
 

doroniz

New member
תקשורת חלופית

יש הרבה אמצעים של תקשורת תומכת וחלופית - פלטים קוליים למיניהם הם רק אחד מהאמצעים הללו. אבל המטרה של תקשורת חלופית היא ליצור ולבנות את התקשורת, ולא לנהל שיחה כמו זאת שאת מתכוונת אליה. ובכל זאת, לא תמיד התקשורת המילולית נבנית. אמנם הבן שלי צעיר (בו 6 וחצי) אבל אני יכול להעיד שהפלט הקולי לא קידם את יכולת הדבור והתקשרות שלו. דוקא שיטת PECS היא זאת שחוללה את המהפך מבחינתו ומבחינתינו. ועדיין, אי אפשר לנהל איתו שיחה כמו כל ילד בגיל הזה - לשמחתינו הוא כבר מסוגל להרכיב משפטים של שלוש-ארבע מילים, וגם זה בעזרת תיווך רציני. שילוב - אני אעלה את הנושא בנפרד בפורום כדי לשמוע מנסיונם של אחרים. זה נושא חשוב מדי כדי שיבלע בתוך הדיון הזה. דורון.
 
ל-maya3 שלום רב!

אמנם אני רק בת 22, אך זכיתי להתנסות בתל"א, וההתנסות הזו היא אחד הדברים הכי טובים שקרו לי במהלך שנות שהותי בבית החם, [הכוונה לביה"ס], אני זוכרת בהרבה געגועים את המפגשים השנתיים שהיו [איזו מילה נוראית] לי בתחילת כל שנה עם המלאכית שלי, [הכוונה למורתי היקרה], ובהם דיברנו על התל"א שלי, מה אני רוצה ללמוד, ולאילו הישגים אני רוצה להגיע בסוף כל שנה. עשינו הערכות מצב בתחילת כל שנה ובסופה, וזה פשוט מדהים. אם תרצי עוד מידע, תוכלי לפנות אליי באמצעות מערכת המסרים האישיים של תפוז, אני תמיד לשירותך, ליאת.
 

m a y a 3

New member
תודה לכולם/ן!

אני באמת אשתמש בחומר אליו הפנתם אותי ושמחתי לראות שיש לי עוד עזרה חוץ מהעזרה בבי"ס! תודה!
 
למעלה