עלול להיות קשה להוציא תמונה חדה בצמצם 1.8
ולא דווקא בגלל עומק השדה הרדוד שיקשה למקם קבוצת אנשים כך שכולם יהיו בתוכו, אלא בעיקר משום שעדשות לרוב לה תהיינה במיטב החדות שלהן בצמצם הפתוח ביותר, ובפרט העדשה האמורה, שאינה פאר היצירה האופטית... ממליץ לצלם בצמצם 5.6 או סגור אפילו יותר (לכיוון 8-11). זו לא תהיה בעיה כאשר מצלמים באור יום וללא פלאש. על מנת להשיג בידוד של הרקע חשוב למקם את המצולמים נכון יחסית לרקע. אפשרות אחת: לבחור רקע אחיד שלא מושך את העין. למשל קיר (אבל להקפיד שיהיה כהה יחסית למצולמים משום שהעין נמשכת לנקודות הבהירות בתמונה). אפשרות נוספת: לבחור רקע רחוק, כך שגם בצמצם 5.6 הוא יראה מטושטש יחסית למצולמים. זה מאפשר להשתמש ברקע שאינו אחיד, אבל מונע ״בריחה״ של תשומת לב הצופים לאובייקטים ברקע. צמצם רדוד במיוחד, כמו 1.8, שימושי יותר בצילומי פורטרט בהם יש חשיבות גדולה יותר לבידוד האובייקט מהרקע, ובהם חדות גבוהה לא תמיד מוסיפה לאיכות התמונה. בצילומי פורטרט לעיתים יש דווקא יתרון לרכות מסויימת. נקודה חשובה: בצילום פורטרט חשוב להקפיד על מרחק של לפחות שלושה מטרים מהמצולם. זאת על מנת למנוע עיוותים שנובעים משוני במרחקים של חלקי הגוף/פנים מהמצלמה (תיקונים שהמוח שלנו יודע לבצע באמצעות שימוש בחוזי שמגיע משתי העיניים, אבל המצלמה לא יודעת לתקן באמצעות עינה היחידה). במקרה של צילום קבוצתי בעדשת 50 מ׳מ זו לא תהיה בעיה. במקרה של צילום של אדם בודד זו עשויה להיות מגבלה לכן עדיף לצלם ממרחק 3 מטר, גם אם זה אומר שלתמונה נכנס יותר תוכן מאשר הפורטרט הרצוי, ולאחר מכן לגזור, בעיבוד פשוט, את ״העודפים״. חצובה - לא נחוצה לצילומים מסוג זה באור יום. צלמי בעדיפות צמצם ובהגבר (ISO) הכי נמוך שניתן, וכל עוד המהירות תהיה גבוהה מ 1/60 ״את מסודרת״. להערכתי תצטרכי מהירות אפילו גבוהה יותר, הכל תלוי כמובן בתנאי התאורה. ואם כבר מדברים על תאורה וצילום בחוץ באור יום: השעות הגרועות ביותר הן שעות הצהרים עם האור הבוהק שמגיע מלמעלה. עדיף לצלם בשעות הבוקר או אחה׳ץ כשהשמש בזוית נמוכה והאור מתרכך במעבר דרך שכבות האטמוספירה. חשוב להקפיד לצלם כאשר השמש בפנים של המצולמים ובגב של הצלמת. אחרת תקבלי דמויות כהות ולא ברורות על רקע בהיר. צילום של אנשים מוצלים על רקע מואר מצריך שימוש בפלאש מילוי או תאורת מילוי חיצונית (למשל רפלקטורים) שיביאו את התאורה של המצולמים להיות חזקה לפחות כמו של הרקע.