בראשית השבוע שאלתי על יום הכיפורים...

בראשית השבוע שאלתי על יום הכיפורים...

הקנון הישראלי מצביעה על קדושתו וחשיבותו העצומה שאלתי שאלות תם בנתיים קראתי בסידור ליום כיפור ברשת על יום כיפור שמעתי/ קראתי בתשובותיכם, ועדיין לא ברור לי כשבית המקדש היה קיים - האם נהגו לצום ביום כיפור והאם המצווה ועיניתם נפשותיכם מדברת על צום? ובכלל מה הקטע של יהודים עם אוכל למה עושים מאוכל עינין.. יש הרבה דתות מזרחיות ואף אצל הערבים שצמים.. SO.? מבינים תבעיה שמתרידה אותי בכלל??? דרך אגב פרות אדומות לא ממש קשורות ליום רק לנושא הכפרה והן תעלומה בפני עצמה....
 

Shira Esther

New member
תשובות:

נדמה לי שכולם צמו ביום כיפור כשהמקדש היה קיים, אבל אני לא בטוחה. הכהן הגדול בטוח צם. ועיניתם את נפשותיכם, הכוונה היא גם לצום, גם לאי משיחת משחות על הגוף, וכיוצ"ב. כשאתה הולך בחג לבית הכנסת, אין מצב שאתה לא חושב על הארוחה שמחכה לך תוך כדי. לכן נועד הצום- שנוכל להתרכז לגמרי בתפילות ובתכלית היום.
 

אופירA

New member
מנהל
צום יום כיפור מדאורייתא -

ולכן גם כשביהמ"ק היה קיים היתה חובת צום ושאר העינויים לכל עם ישראל. לא קשור בכלל לחורבן בית המקדש. זה לא צום שתיקנו חז"ל כדי לעשות זכר לחורבן, ושלעתיד לבוא יתהפך ליום חג ומשתה. זה חיוב תענית מדאורייתא, יום סליחת עוון וכפרה לנפש אחת לשנה. הצום לא נועד כדי שהתפילות יהיו יותר מכוונות, אלא נועד כאחד העניינים המכפרים בפועל על העוונות (בתנאי שהתקיימו כל העניינים בנפש - המרכיבים את תהליך התשובה - שמאפשרים לצום לכפר). הדת היהודית היא תצרף חיובים המותאמים לתהליכים נפשיים המקיימים את תכלית היהודי בעולם. אחד העניינים המהותיים ביהדות הוא החיבור של הגוף עם הנשמה הרוחנית, בצורה הנכונה. היהדות לא מתייחסת לתהליך של ה-120 שנה בעוה"ז כאל טעות ושקר, אלא כאל תהליך חשוב ונכון שמביא בסופו להגשמה רוחנית. במהלך ה-120 הגוף בא לעזר אדם במילוי התפקיד, וגם אם עיקר העזרה של הגוף הוא באימון האדם להתגבר על תאוותיו ולרסנן, הרי ההתגברות והריסון באים בצורה של מסגרת, שבהחלט נותנת מקום ותפקיד לגוף. הגוף הוא חשוב, ובהיותו כלי שמחזיק נשמה קדושה, הוא קדוש ומרומם בעצמו. באכילתו וגם בפעולות הבהמיות שלו הוא מעלה את החומריות לדרגת קדושה, ולכן אכילתו של האדם - בגלל שהוא אדם וקדוש - היא פעולה קדושה, ובשל כך יש כ"כ הרבה ציוויים לגביה: איך לאכול, מתי ומה לאכול, איך לברך וכו'. כנ"ל לגבי הפעולה הבהמית של המין כאשר היא נעשית בגוף האדם - יש דרכים לעשותה באופן מקודש. בחג ובשבת יש התרוממות רוחנית של האדם, ולכן הוא מצווה באכילה ובשתייה (וביום שמיועד לכפרת עוונות - בצום דווקא), כדי ללמדו שיש לעשות מקום מאוד מוגדר לגוף. מצד אחד לתת מקום, ומצד שני לגדרו היטב. זה ההבדל העקרוני בין היהדות לדתות אחרות, שמנסות לרומם את הרוחני שבאדם ולהתעלם מהגשמי, ולכן מעוותות את הרצון האלוקי, או שמבטאות את הציווי שלו לגבי גויים, שהם בני אדם עם מהות רוחנית שטחית יותר מאשר היהודי. הדברים מובנים יותר כאשר הם מתפרטים לפרטיהם, וכאשר מכירים כל מצווה ומצווה וכל עניין בכל מצווה, ואז מתבהרת התמונה הרחבה והשלמה של תכלית ריבוי המצוות בדת היהודית, להבדיל מהדתות האחרות (בין שהן מותרות לגויים ובין שהן נחשבות עבודה זרה גם עבור הגויים). אבל בכללי - זה הרעיון. ועל זה אומרים: פרה פרה...
(כלומר כל שלב בזמנו).
 
לא חשבתי שקשור בחורבן הבית

אך היכן כתוב שיש לצום (לא בישעיהו...כלומר) בתורה הפרשנות בעיני לא מקודשת ולכן רואה אפשרות של שגיעה בה לא מעוניינת להתווכח עם דרך ראייתך ומכבדת אותה עד מאוד.. מודה לך על התשובות המעניינות אך אני מחפשת מענה אחר..נתכתב לאחר החג.. העיקר שתהיה גמר חתימה טובה לך ולבני ביתך "אחד העניינים המהותיים ביהדות הוא החיבור של הגוף עם הנשמה הרוחנית, בצורה הנכונה. היהדות לא מתייחסת לתהליך של ה-120 שנה בעוה"ז כאל טעות ושקר, אלא כאל תהליך חשוב ונכון שמביא בסופו להגשמה רוחנית. במהלך ה-120 הגוף בא לעזר אדם במילוי התפקיד, וגם אם עיקר העזרה של הגוף הוא באימון האדם להתגבר על תאוותיו ולרסנן, הרי ההתגברות והריסון באים בצורה של מסגרת, שבהחלט נותנת מקום ותפקיד לגוף." > אגב אופירה 120 שנה במובן של חיים בגוף???
 
מאלול ועד שמחת תורה:)

סקירה על המשמעות הפנימית של חגי תשרי, מגלה לנו תהליך מופלא שמתחיל בשאלה על משמעות החיים, ומסתיים בתשובה שעולה על כל הציפיות. התהליך מתחיל בראש חודש אלול, אז האדם מתחיל לשאול את עצמו "מהי תכלית חיי?", "מדוע הדברים קורים לי בדרך כזו ולא אחרת?" ושאלות נוספות שתכליתן לברר את המטרה לשמה הוא חי. בשלב זה בחייו האדם פוגש בדרך כלל בטבעיות בחכמת הקבלה, ובעזרת הכלים שהיא מספקת לו, הוא מתחיל לחקור את עצמו, מחפש ומקבל תשובות לשאלות אלה ודומות להן. השלב הבא מתרחש בראש השנה. אז האדם כמו נולד מחדש. הוא מגלה את הכוח שמנהיג את המציאות, וכבר מתחיל בפועל במלאכת תיקון נשמתו. בין ראש השנה ליום כיפור, בעשרת ימי התשובה, האדם מגלה כי הסיבה לכל הסבל בחייו היא האגואיזם. הוא מגלה כי בכל עשר התכונות הפנימיות שקיימות בו, הוא סולד מאהבת הזולת והפוך לתכונת הכוח העליון, תכונת הנתינה והאהבה. בתום עשרת ימי תשובה הוא מסיים בירור זה ויודע מה עליו לתקן. אז הוא מגיע ליום כיפור. ביום כיפור האדם מחליט כי הוא לא מוכן יותר לקבל תענוג ברצונות האגואיסטיים שבו. כסימן להחלטה זו קבעו החכמים את חמשת ההגבלות שהאדם מקבל על עצמו ביום כיפור: הצום - אכילה ושתייה, התשמיש - איסור המגע בין גבר לאישה, נעילת הסנדל - איסור מגע עם עור, רחיצה - לא מתקלחים וסיכה - לא מורחים את הגוף בשמנים שונים. חמשת האיסורים הללו מסמלים את חמשת החלקים מהם מורכבת נשמת האדם, שבכולם הוא בוחר לא להתענג. מיום כיפור ואילך האדם מקבל את הכוחות לתקן את נשמתו, ויוצא במרץ להתחיל בבניית הסוכה. במהלך שבעת ימי חג הסוכות האדם כבר מתעלה מעל לאגו, בכל יום בתכונה אחרת, אל עבר אהבת הזולת והקשר עם הכוח העליון. שיאו של התהליך מגיע בהתפרצות של שמחה עם בואו של חג שמחת תורה. בחג זה האדם כבר משלים את תיקון נשמתו, וכעת היא זהה לחלוטין עם תכונת הכוח העליון. בשלב זה נשמת האדם יכולה כבר להתמלא בשמחה ובשפע בלתי פוסקים. חשוב להבין, שהחגים והמנהגים מציינים תהליך התפתחות אישי, שכל אדם עובר, ואינם קשורים כלל ללוח השנה. האדם יכול "לחגוג" את המצב הרוחני שנקרא "שמחת התורה" בפנימיותו גם בכל יום חול רגיל.
 

טלי1960

New member
סליחה???

הסיבה לסבל בחיים אינו אגואיזם ועונג. התורה מצווה על חיי עונג ,שמחה ואושר(תוך התחשבות מקסימלית בזולת כמובן). ההלכה גורמת לחיי עוני ומחסור, מעודדת פרזיטיות ותלות. מאיימת ומפחידה, אוסרת ומגבילה. חלק גדול מהסבל נובע מכל אלה. הסבל אינו צו אלוהי אלא מעשי ידי אדם.
 
האגו השולט בנו

עד שנאת חינם הוא הגורם המרכזי למלחמות ולסבל בעולם. רק על ידי תיקון הנשמה שהיא להפוך מאהבה עצמית לאהבת הזולת -מאגואיזם לאלטרואיזם ניתן לתקן את הסבל שבעולם. כל הטכנולוגיות לא יעזרו והממשלה עוד פחות ואנשים יכולים להבין עד כמה זה הגיוני... כמובן שכך זה לפי חוכמת הקבלה, לפי דעתי זוהי התורה האמיתית והיא אומרת כל כך הרבה דברים יפים ונכונים ... ברגע שהאדם הופך את הטבע שלו מלקבל ללתת, כמו כח הנתינה וההשפעה שהוא האלוהים, הוא מתקן את העולם. תוכלו לחלוק עלי, אבל כל יום בניסיונות בחיי, אני רואה עד כמה בחרתי בדרך הנכונה .
 

טלי1960

New member
את רוצה שהאדם ישנה טבעו?

האדם אגואיסט בבסיסו ומטבע הוולדו הוא ידאג לצרכיו ולצרכי הקרובים לו. האגואיזם היא תכונה המאפשרת הגנה על החיים ולכן חיונית. אלטרואיזם אינה תכונה מולדת והיא נדירה . אני אישית מאמינה שהיא לא קיימת בכלל כחלק מהטבע האנושי או הטבע של בעלי החיים בכלל. לשאוף אליה זו תמימות ובזבוז זמן. בעזרת חינוך אפשר לרכוש כלים ותובנות המונעים פגיעה בזולת. אילו כל בני האדם היו משתדלים שלא לפגוע בזולתם,דיינו. את הדברים הללו אמרתי לא אחת גם בהקשר של הדת היהודית. הדת בבסיסה הביאה חוקים סוציאליים לרווחתו של האדם וחוקים חברתיים שמטרתם למנוע פגיעה בזולת(לא תרצח,לא תגנוב וגם לא להעיד עדות שקר,לדאוג ליתום ולאלמנה וכדומה). עבודת האל אינה העיקר. ההלכה הפכה את פולחן האל ,לעיקר , וזנחה את מה שבאמת חשוב . את מה שעומד בבסיס הדת היהודית.
 
האל ברא את האדם כך

אגואיסט מטבעו על מנת שלאדם יהיה חופש בחירה:) אם האדם יהפוך את טבעו לטבעו של הבורא תכלית החיים תתממש כמו גם האימרה "אור לגויים"
 

טלי1960

New member
האדם אינו אלוהים

ואינו מושלם. יצר האגואיזם חשוב להשרדות. אני מניחה שישנן תכונות התבועות בנו עמוק הנובעים מהתפתחות אבולוציונית והצורך הקיומי. כפי שאמרתי, לשאוף להיות אלוהים זה דבילי וחסר סיכוי שלא נומר,יומרני. דייני אם האדם ישתדל בכל מאודו שלא לפגוע באחר. אגב, אם את מעלה על נס את חופש הבחירה, איך זה מתיישב אצלך עם ההלכה היהודית שמונעת את חופש הבחירה ומצדיקה עצמה שמותר ליטול מאדם את חרותו ולהחליט עבורו? האם ההלכה אינה כופרת בעיקר?
 
חבל שאת כל כך פסימית

אני אגיד לך משהו, האדם הוא אינו הבורא אך אם הוא משנה את טבעו לטבעו של הבורא הוא מקיים את התכלית שלשמה באנו לכאן, לא סתם אנו עם סגולה ולא סתם נכתבו ספרי הקודש באשר הם. יש רובד עמוק לחיצוניות הנראית מעל פני השטח ומי שיחקור יגיע לאמת מעניינת. לפי חוכמת הקבלה על כולם להגיע לכך ולא רק זה, כולם יגיעו לכך. האדם לבד לא יכול לשנות את טבעו, הבורא עוזר לו:) ההלכה זה עניין אחר כבר, אני לא מעוניינת להגיע למבוי סתום ואני לא חושבת שאני מספיק בקיאה בהלכה החרדית או הקיצונית כדי להביע משהו:) יש דברים שצריך לשנות במדינה הזו וזה לא רק אשמתו של המיעוט החרדי הקיצוני. אני אגיד לך משהו, עדיף שזה כך מאשר התבוללות, זו דעתי:) בכל אופן, וזה העיקר, בכתבה הזו ניסיתי להראות מה המשמעות האמיתית של יום הכיפורים לליאונרדו וזה הכל:) שיהיה המשך יום נעים.....
 

טלי1960

New member
אני לא פסימית,אני מציאותית.

את רוצה שכל בני האדם ישנו תכונותיהם האבולוציוניות ,יזנחו אותן ויאמצו את תכונות הבורא? את רצינית? את מצפה ליום שבו 6 מיליארד איש יעשו זאת?...חחחח ואת עוד טוענת שאני לא מציאותית?
 
כן חמודה כך יקרה:)

לא סתם נקראו ימות אלו "ימות המשיח". תסתכלי מה קורה סביבך בעולם, כמה "רע" קורה ולמה? מי ששואל מגיע לתשובה. הבורא בכוונה ברא את האדם הפוך מטבעו כי רצה למלא כלי באור. כלי שמקבל חייב להיות הפוך מהאור שממלא ונותן. אבל......וזה הסוד, האושר והקבלה האמיתית של הטוב נמצאים בנתינה:)
 

טלי1960

New member
שלא תטעי לרגע,

הנתינה היא מעשה אגואיסטי ואולי אפילו הגדול שבהם. הנתינה אינה מעשה אלטרואיסטי ללא ציפיה לגמול. הנתינה נעשית גם למטרת רווח. הנתינה לעולם! נעשת בציפיה לתמורה. התמורה יכולה להיות בצורות שונות, למשל, הנתינה -מלווה בציפיה לגמול בעולם הבא בשל "המעשה הטוב" שעשיתי בעולם הזה. הנתינה -משחררת אדרנלין וגורמת להתעלות וסיפוק. הנתינה -מחזקת אותך מאחר ואת רואה שיש מסכנים ממך. הנתינה -מקנה לך שליטה.את עומדת מגבוה בעוד הנצרך אוכל מכף ידך. הנתינה -מקנה לך כבוד והערכה מהסביבה. תביני חמודה, אין נתינה אלטרואיסטית. זה פשוט לא קיים. גם מאחורי היד הנדיבה ביותר עומדים אינטרסים אגואיסטיים מאד. בעצם,לא אחת שמעתי ניתוחים פסיכולוגיים המדברים על האגואיזם האולטימטיבי שבמעשה הנדבה. לגבי ה"רע" שקורה סביב, חשבת לרגע ש"הרע" הזה היה קיים תמיד רק שעכשיו את שומעת על כך יותר בשל אמצעי התקשורת המפותחים? תמיד היו סופות הוריקן ותמיד היו רעידות אדמה ,תמיד היו מלחמות ותמיד היו מפולות בוץ והתפרצויות הרי געש. נהפוך הוא, מבדיקות מדענים מסתבר בחמישים השנים האחרונות אסונות הטבע פחתו לעומת מספרם ותכיפותם בעבר,כך גם עוצמתם. העניין הוא ,שהעולם מאוכלס הרבה יותר וכל רעש אדמה קטן,עלול לפגוע ביותר אנשים,מה גם שמיד תשמעי עליו בחדשות. הרושם הוא שיש אסונות טבע רבים יותר,אך כאמור,לא זו המציאות. יש לי תחושה שמישהו העביר לך מידע שגוי. גם לגבי המושג אלטרואיזם וגם לגבי אסונות הטבע בעולם.
 
הבורא מאפשר חופש בחירה

וזה כולל גם חופש מחשבה:) אבל סוף מעשה במחשבה תחילה, מחשבת הבריאה וסופה להתממש:) האסונות אינם מצטמצמים, ההפך הוא הנכון, אנשים יצאו מהדת ומחפשים רוחניות, יש הרבה רוע וסבל בעולם, ולאדם כבר לא מזיז איפה הוא חי....., נופלים לשחיתות במדינת ישראל, אלימות קשה בין בני הנוער וכו'...."ויהי פני הדור כפני הכלב", התחממות גלובלית המאיימת על כדור הארץ- זה מוסכם על כל המדענים נכון? אדם שלומד חוכמת הקבלה יודע שאלטרואיזם אפשרי בהחלט, כמובן למי שעוד לא התחיל בלימוד זה נראה מוזר ובלתי אפשרי כי זה הפוך מטבעו של האדם, אבל הכל תלוי ברצון וזה סוד:)
 

אופירA

New member
מנהל
הפרשנות...

אני מאוד מבינה שבעינייך הפרשנות אינה מקודשת. אך מה לעשות - עם ישראל קיבל ממשה בסיני הוראות מדויקות כיצד לקרוא את התנ"ך ולפרשו, והן מקובלות על כל שיטות הפירוש ועל כל חלקי הגמרא המדברים בנושא. מסכת יומא (ע"ד ע"ב), נדרים, קדושין, זבחים, שבועות ועוד. כולן מעידות על ההוראות מהתורה שבע"פ. וההלכה אומרת את הדברים במפורש ללא שום ספק. ואין שאלה שהתענית מאכילה ומשתייה היא מדאורייתא. השאלה היא אם ההרחבה של המושג עינוי, המתייחסת גם להנאות של רחיצה, סיכה ונעילת הסנדל - היא מדאורייתא או מדרבנן. אבל שאלה זו לא הוכרעה, ולא ברור אם העינוי דאורייתא מתייחס גם לאלה. אבל לאכילה ולשתייה אין כלל שאלה שהוא מתייחס. גם לגבי איסור מלאכה ביום הכיפורים אין שאלות כלל, וההלכה ברורה כשמש. היות שרק עלייך הוודאויות הללו לא מקובלות, והמקורות הללו אינם אמינים - תצטרכי להסיק מסקנות פרטיות, ולא מסקנות כלפי ההלכה או עם ישראל. לאחר דורות ארוכים של העברה מדויקת במסורת, ולאחר אלפי שנות של לימוד של מיליוני לומדים המעידים ומאמתים את אמיתות המקורות הנלמדים - מוסמך על כל שומר מצוות פשוט מהי תורת ישראל (בנושאים הכה בסיסיים הללו, שהרי איננו נוגעים כרגע בחילוקי קצוות של גדרי דרבנן וחילוקי שיטות פסיקה), ולא כל בעל דעה יכול להמציא כל יום את הגלגל ולטעון טענות פרטיות משלו.
 
הי אופיר

מה כוונתך מדאוריתא? בתורה רק כתוב ועיניתם נפשותיכם פרוט המצווה מצוי בסידור והוא מהמשנה התלמוד והתוספתא וגם הרמב"ם עליו השלום שאל האם זה מדהוריתא או לא.... ואף ענה, לשאול מותר.. ומה הקשר לסנדלים מעור? תקראי את המדרש שכתבתי. אני מכבדת את הפרשנות אני רק לא מקדשת אותה ולא כל מה ששונה ממך הוא נגדך אני מאוד בעדך!!! ומכבדת מאוד את מילותייך! נסי לא להעביר כל מילה של האחר דרך מיליון פילטרים זה מעיק אופירה..באמת שכך..
 
למעלה