ברוכה הבאה שבת המלכה!!!

yoelnd

New member
משהו לשבס'

"איש על העדה” – על המנהיגות בישראל
הדברים מוקדשים לע"נ אבי מורי הרב יוסף משה שטרית זצ"ל שפעל שנים רבות כאיש ציבור וכמרביץ תורה ברבים, בטבריה, העיר בה נולד, בצניעות וענווה.
משנגוזה תקוותו של משה רבנו שהוא זה שיביא את העם אל הארץ המובטחת ושבניו ימלאו את מקומו בהנהגת העם אחריו, פונה הוא אל ה' בבקשה למנות מנהיג שימלא את מקומו, בבא הזמן. "יפקוד ה' אלוקי הרוחות לכל בשר איש על העדה", תוך שהוא מפרט את המשימות העומדות בפניו:
"אשר יצא לפניהם ואשר יבוא לפניהם ואשר יוציאם ואשר יביאם, ולא תהיה עדת ה' כצאן אשר אין להם רועה".
משה, שמכיר היטב את העם לגווניו, מבקש (ע"פ התנחומא כפי שהם מובאים ברש"י): "גלוי וידוע לפניך דעתו של כל אחד ואחד ואינן דומין זה לזה: מנה עליהם מנהיג שיהא סובל כל אחד לפי דעתו".
בקריאה ראשונה עולות מיד השאלות: האם הדבר אפשרי? האם מנהיג חייב לסבול, להתחשב בכל אחד, להיות כבול בהחלטותיו לכל דעה? והרי ישנן דעות כמספר בני האדם.
עיון נוסף וסבלני יותר בפסוקים, ובעיקר במילה "סובל", יוביל אותנו להבנה מתונה יותר של הביטוי. לא עוד סבל = כאבים, יסורים ועינויים, אלא במשמעות של סבלנות = התאפקות ואורך רוח ובעיקר, סובלנות = במובן של טולרנטיות, חוסר קנאות והתייחסות סובלנית לדעות ואמונות של הזולת. ואם נקרא את המדרש באופן זה, הרי שהדבר נכון וגם אפשרי לביצוע.
ואכן, ה' נענה לבקשתו של משה אחת לאחת, באמרו: "קח לך את יהושע בן נון איש אשר רוח בו".... קחנו בדברים, אשריך שזכית להנהיג בניו של מקום. "איש אשר רוח בו – כאשר שאלת, שיוכל להלך כנגד רוחו של כל אחד ואחד", דהיינו, מנהיג שמסוגל לגשר על פני דעות שונות, לשמוע כל אחד ולפשר בין הבריות. (ספרי כ"ג)
למרות התשובה וההסבר הרי יודעים אנו היטב את מנת חלקם של מנהיגים, פרנסים ועסקני ציבור, שדרכם אינה סוגה בשושנים והם סובלים, ממש במובן המקובל של סבל, רדיפות, הכפשות ויסורים. האם התורה לוקחת בחשבון תסריט מסוג זה? מה התייחסותם של חז"ל לתופעה זו? נראה שהתשובה לכך, חיובית! בפר' וארא כאשר ה' שולח את משה ואהרון אל פרעה, בפעם השנייה, מצאנו כתוב:
"וידבר ה' אל משה ואל אהרון ויצום אל בני ישראל ואל פרעה מלך מצרים להוציא את בני ישראל מארץ מצרים"
פירש רש"י, בשם המדרש: "ציוה עליהם להנהיגם בנחת ולסבול אותם". יתרה מזאת, בשמות רבא נדרש: "ויצום אל בני ישראל, אמר להם הקב"ה: בני, סרבנין הן , רגזנין הן, טרחנין הן, על מנת כן תהיו מקבלין עליכם שיהו מקללין אתכם, שיהיו מסקלין אתכם באבנים. ואל פרעה מלך מצרים, אמר להם הקב"ה, היו נוהגים בו כבוד וחלקו כבוד למלכות".
גם באישיותם, משה וגם אהרון היו בעלי סבלנות רבה ואוהבי הבריות. משה נהג ברחמנות וברגישות רבה כלפי אחיו בתקופת השיעבוד, וכידוע, אף עם בעלי חיים. ועל אהרון הרי נאמר: "הוי מתלמידיו של אהרון, אוהב שלום, רודף שלום, אוהב את הבריות ומקרבן לתורה". ומי לנו ישמשו דוגמא ומופת למה שנדרש ממנהיג בישראל, אם לא משה ואהרון?
על משה נאמר: "והאיש משה עניו מכל האדם אשר על פני האדמה". למרות התלונות התכופות מצד העם, הקריב את משפחתו, מסר את נפשו, התפלל והגן על העם בכל פעם שה' ביקש להפרע מהם, ואפילו ויתר על "אחזקת רכב", שמגיעה לו ע"פ כל דין. ("לא חמור אחד מהם נשאתי"). מי שנמצא ראוי לעמוד בראש העם לנוכח אתגרי העתיד, הוא יהושע בן נון, שהוא בגדר 'מינוי של ה'', שנסמך ע"י משה ובהסכמת העם. זוהי דוגמת המינוי להנהגה מדינית שאינה עוברת מאב לבן. להבדיל מהנהגה רוחנית, שנמסרה מאהרון לבניו.
ואנו, שזקוקים למנהיגים והנהגה במישורים המדיניים והרוחניים כאחד, שישכילו לחבר את היותנו העם הנבחר, בארץ המובטחת ולהיות אור לגויים, משוועים לדמויות כריזמטיות מחד, ובעלות סגולות רוחניות וכלליות מאידך. מי יתן!
 

מיקי*

New member
קריאת השבוע - פרשת פנחס


ברית שלום ממקור האמת

לאחר עצתו של בלעם לבלק, להזנות את ישראל בבנות מואב, בא פנחס בן אלעזר בן אהרון הכהן, ומקנא לה' והורג את נשיא שמעון ואת האשה המדינית.

השכר שהוא מקבל על מעשהו, הוא "ברית שלום" לו ולזרעו אחריו.

דבר זה מפתיע אותנו, למה מקבל פנחס על מעשה של קנאה דוקא ברית שלום, במה דוקא השלום מבטא את הגמול על מעשהו של פנחס.

אי הבנה זו נובעת מכך שאנו מתרגמים ומפרשים את מושג השלום בעיוותים של ימינו ולא לפי משמעותן האמיתית.

השלום אינו צביון אחיד בדעות, על מנת להשיג שלום לא צריכים האנשים לוותר על דיעותיהם ותכונותיהם האישיות. דבר זה הינו עיוות שלא יביא לשלום אמת, דבר זה ניתן ללמוד ממה שאנו אומרים בתפילה בכל יום: "תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם" והרי זה מפתיע, איך תלמידי החכמים שכל הזמן חלוקים בדעותיהם, ומרבים צדדים בהלכה ושיטות, דוקא הם מרבים שלום בעולם?

אולם באמת כך הוא, כי השלום האמיתי לא יוכל לבא כי אם ע"י ריבוי הדעות, ע"י כך שיתברר שיש מקום לכל הדעות ולכל השיטות, כל אחד לפי ערכו. ולא רק זאת אלא, גם דברים הנראים לנו כסותרים או כמיותרים, כשמתגלה המכלול הכללי, מתגלה שרק ע"י קיבוצם יחד של כל הדעות וההפכים והצדדים יכולה להתגלות האמת הפנימית.

על כן תלמידי חכמים שמרבים במשא ומתן של הלכה, שכל אחד מביא את דבר התורה המתאים לשורש נשמתו ואת הפן האישי המיוחד לו, מרחיבים ומבארים דברי תורה חדשים, בעצם כך הם מרבים שלום בעולם, כמו שנאמר וכל בניך לימודי ה' שיתברר לסופו של דבר שכל ההפכים והשיטות הם כולם למודי ה' ובכל צד מתגלה פן של ידיעת ה' ולא סברה אישית בדויה מן הלב. ועל כן נאמר ורב שלום בניך כי רק ע"י הריבוי יוכל להתגלות השלום הנבנה מחלקים שונים שכל אחד תופס מקומו.

ועל כן מבקש משה רבינו מהקב"ה יפקוד אלהי הרוחות לכל בשר איש על העדה אשר יצא לפניהם ואשר יבא לפניהם ואשר יוציאם ואשר יביאם ולא תהיה עדת ישראל כצאן אשר אין להם רועה. משה רבינו יודע את ריבוי הדעות שיש בעם ועל כן הוא פונה לה' בתור "אלהי הרוחות לכל בשר" שזה הכינוי המתאים לכונתו זו של משה, כפי שהרוח באה מארבע כנפות ושונה זו מזו, כך גלוי וידוע לפניו שאין דעתן של ישראל דומה זו לזו על כן ביקש משה שישים הקב"ה עליהם מנהיג שיהיה סובל כל אחד ואחד לפי דעתו.

ודבר זה מתרחש דוקא על המפתן של הכניסה לארץ, משום שבחוצה לארץ תמיד ישנם הדברים המאחדים אותנו למרות ריבוי הדעות כנגד אויבים משותפים, בין אם זה לבן, עמלק, או ההתבוללות, אך בהגיענו לארץ כל אחד ואחד צריך את מקומו (על כן החלוקה לנחלות) ובארץ מתגלות המחלוקות. משום איש תחת גפנו ותחת תאנתו ומשום איש הישר בעיניו.

על כן היה צריך לתת לפנחס דוקא ברית שלום, כדי שיבינו העם שגם מעשהו זה של פנחס שהיה לשם שמים ובלי כוונות פגומות, גם זה נכנס למסגרת של תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם. שצריך לדעת שכל הדעות אם הן מתחברות אל הכלל ואפילו אם נראות כסותרות בחיצוניותם, בפנימיותם הן אחדות אחת המבטאות את האור המזריח של תורת משה, ומתחברות אל השורש העליון, הן נכונות, כולל מעשהו של פנחס שנראה על פניו כדבר שלא יעשה.

ואותה ברית שלום של פנחס היא המבטיחה שבני ישראל יהיו גם בוני ישראל כפי שנאמר אל תקרא בניך אלא בוניך, דהיינו תיקון חטאם של ישראל עקב עצתו של בלעם: שאלוקיהם של אלה שונא זימה הוא, שרצה להכשיל את בני ישראל ע"י הרס מאמצם בתולַדות להוליד את הבן אדם שעבורו ברא הקב"ה את העולם.

וזו היא הבחינה של פנחס הוא אליהו (המקנא לד' בהפטרת השבת) המשיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם. תוך כדי שמירה כל אחד על צביון זהותו הבלעדית.

שבת שלום
 
ברוכה הבאה שבת המלכה!!!

אמנם אני קצת בלי מצב רוח אבל, זה לא קשור לכאן אלא למשהו אחר אבל, בכל זאת החלטתי לפתוח את השרשור, כי זה שלי אין מצב רוח לא צריך לפגוע בכם. אז הנה השרשור על כל חלקיו. כולם מוזמנים לספר ולשתף בו על ההכנות שלהם לשבת.
אנחנו נוסעים לירושלים לקרובת משפחה שלי, אז אנחנו לא מבשלים אבל, אתם בטח כן אז תכף יהיה החלק הבא של השרשור, ואם בא לכם לשיר שיר מיוחד לכבוד שבת אז גם זה יהיה ולא נקפח גם את אלו שסתם רוצים לאחל אחד לשני שבת שלום, גם תורם יגיע וכמובן שדברי התורה יהיו כאן גם הם.
שבת שלום לכולם
.
 
פרשת השבוע פרשת פנחס

פנחס שמקנא את קנאת ה', מפקד אוכלוסין לבני ישראל ובנות צלפחד שדורשות את חלקן בארץ שלנו הכל הכל בפרשתינו. פירושים, ווארטים וסתם הגיגים לפרשה הכל הכל לכאן.
 
כל הטבחים והבשלנים של הפורום לכאן

תיכננתם תפריט או שהכל שיגרתי? יש לכם אוכל מיוחד לשבת הזו? באים אורחים מעניינים ואתם מבשלים לכבודם? זו הפינה עבורכם בשלני ובשלניות הפורום. כל התפריטים והמתכונים הכל הכל לכאן.
 
חחח ניראה לי אני בחופשה השבת


עובד שישי,אז אשמח לאכול את האוכל של אשתי.אלא אם כן יהיו הפתעות
 
מזמור שיר ליום השבת

פרשת השבוע שלנו מספרת בין השאר על בנות צלפחד שבאות בדרישה למשה שיתן גם להן נחלה בארץ ישראל. הרבנית ימימה מזרחי (שזו הזדמנות לאחל לה מכאן לידה קלה בעיתה ובזמנה) אמרה השבוע ברדיו שלא רק מפינחס אפשר ללמוד כמה הקנאות לה' היא דבר חשוב וטוב, אלא גם מהדרישה של בנות צלפחד שלא מקנאות בשבטים שמקבלים נחלה בארץ ממקום של "גם לנו מתחשק" כמו ילד קטן שמתחשק לו משהו אבל אין לו בעצם צורך בו אלא ממקום של "אנחנו אוהבות את ארץ ישראל ורוצות גם לגור בה" וזה בבחינת "'קינאת סופרים תרבה חכמה".
אז לכבוד בנות צלפחד שמראות לנו כמה חשובה ההתיישבות בארץ ישראל, וכמה חשוב לקבל חלק בארץ בחרתי בשיר ארץ ישראל יפה ארץ ישראל פורחת.
חוץ מזה שמאד מאד התרגשתי השבוע לקבל ממישהו שקורא כאן מסר שהשירים שאני מביאה כאן כל שבוע מזכירים לו את הרב חנן פורת זצ"ל. תודה.
 
אה, ועוד משהו בקשר לשיר לשבת

בשבוע הבא ביום שישי זה רח' אב, ומתחילים תשעת הימים שבהם כידוע האבלות על חורבן הבית גדולה מאד. אני רוצה לשמוע את דעתכם: האם לעשות הפסקה של שתי שבתות בפינה כי אסור לשמוע מוזיקה או בשבוע הבא לעשות בכל זאת פינה ובעוד שבועיים בשבת חזון לא לעשות ולחזור לזה אם ירצה ה' בשבת נחמו? מה אתם חושבים? ואני מבטיחה לקבל כל דעה.
 
איחולים לשבת שלום זה כאן

ברוח הימים האלה, שבהם צריך להרבות אהבת חינם כי כידוע "לא חרבה ירושלים אלא על שינאת חינם" אני מאחלת לכולכם שבת שלום, שבת של מנוחה, שמחה ואגירת כוחות לשבוע הבא.
שבת שלום
ואני מזמינה אתכם לאחל לכולם שבת שלום.
 

יפיופה62

New member
ממתינושששששש אם תרצי להוציא וזה יקל עליך

אז מהררררררר
ואחים שלי באים לשבת אחותי עם המשפחה שלה ואחי עם שלו
ושבוע הבא חברה טובה שלי אולי תבוא כיףףףף
היא מגיעה מאילת בשני ואני הזמנתי אותה לבית של ההורים שלי
ואני מכינה היום עות בננות שלי הטובה ופאי תפוחים
ואולי עוגת שווקלד נראה
בקיצור לפי דעתי תעלי את הפינה של השיר ונשים יבחרו אם לפתוח או לא
שתהיה לך שבת מדהימה ביותר
ומיד לפתוח מוזיקה ולארוז
 

רוזהלי

New member
ממתינה

איפה תהיו בירושלים, באיזה שכונה?
תהנו ותהיו כל היום בבית, ליד המזגן.
חם מאד היום ומחר יהיה יותר.
 
למעלה