בריאת העולם. הסתירה -
אני בדיוק לומד לבגרות שלי בתנ"ך, שתהיה עוד יומיים (זו בהחלט לא שאלה לימודית, אלא שאלה מתוך סקרנות) וקראתי על סיפורי הבריאה, ומשהו מאוד מוזר נקרה לנגד עיניי. נוכחתי לדעת כי הדיעה הרווחת בעולמנו (לא רק לגבי היהודים) בכל הנוגע לבריאת העולם, מורכבת משני סיפורים אלו, בצורה לא מובנת כלל. הרי שני הסיפורים סותרים אחד את השני באופן מוחלט. למי שאינו מבין על מה אני מדבר, התייחסותי היא להבדלים המהותיים בין פרקים א' וב' בספר בראשית, בהם מוצגים שני סיפורי בריאה שונים. לדוגמא: 1) בפרק א' מתוארת בריאת העולם בצורה סכמטית (יום א' אור, יום ב' רקיע, וכן הלאה), ושהאדם נברא ביום השישי. בפרק ב' רשום כי האדם נברא ראשונה לפני כל דבר, ושהאלוהים ברא את כל מה שחפץ, ברגע שחפץ, ללא סכמטיות, וגם בעבודת ידיים (בניגוד לכתוב בפרק א', בו רק ציוויו של האלוהים מספיק לבריאת הדבר אותו הוא רוצה לברוא). 2) בפרק א' מתוארת עליונותו של האדם על בעלי החיים ועל כל הצומח, ובעצם על הכל. בפרק ב' על האדם מוטלת רק המטלה: "לעבדה ולשמרה". שום עליונות. מצד שני: 1) בפרק א' רשום שהאדם והאישה נבראו יחדיו, ובפרק ב' רשום שהאדם נברא קודם, ולאחר מכן האישה. נגזר מכך שבפרק א' האדם והאישה, שווים הם, ובפרק ב', שמהאדם נוצרה האישה, ומכך שהאדם עליון עליה. 2) בפרק א' רשום שהאדם והאישה נבראו עם חוכמה ושכל (השלטון שהוא מקנה להם על כל החיות דורש שכל), ובפרק ב' רשום שהם כ"נפש חיה", בדיוק כמו בעלי החיים בפרק א'. אני לא מתכוון לדון בסתירות עצמן, כי ברור הוא שישנן סתירות משמעותיות, וששני הסיפורים הללו שונים בתכלית האחד מן השני. אני מתכוון לשאול על דבר אחר. איך זה ייתכן, שכל אותם קביעות נפרדות (חלקם מפרק א', חלקם מפרק ב') התגבשו אצלנו לנורמה אחת, שהיא סיפור הבריאה? הרי סיפור הבריאה המוכר לציבור הוא כזה: א) ישנו סדר לסיפור הבריאה, כאשר האור והחושך ביום הראשון, הרקיע ביום השני, האדמה ביום השלישי וכו'). - פרק א'. ב) האדם מלכתחילה הוכרז כשליט על כל הקיים, אחרי האלוהים. - פרק א'. ג) האדם נברא לפני האישה, והאישה נבראה מצלעו של הגבר. - פרק ב'. ד) האדם והאישה נבראו ללא חוכמה כלשהיא, וקיבלו חוכמה רק לאחר שטעמו מעץ הדעת. - פרק ב'. וזהו כמובן לא הכל. הכיצד הדבר הגיוני? האם יש לך הסבר לכך? כיצד התערבבו כל הקביעות האלו, אשר אינן קשורות אחת בשניה, הקשורות בסיפורים שונים בתכלית, לכדי סיפור אחד שבו כל מי שאינו בקיא בסיפור הבריאה, מכירו לפי אותם קביעות אותם הזכרתי (בין השאר)? בתודה מראש, שי קדמי
אני בדיוק לומד לבגרות שלי בתנ"ך, שתהיה עוד יומיים (זו בהחלט לא שאלה לימודית, אלא שאלה מתוך סקרנות) וקראתי על סיפורי הבריאה, ומשהו מאוד מוזר נקרה לנגד עיניי. נוכחתי לדעת כי הדיעה הרווחת בעולמנו (לא רק לגבי היהודים) בכל הנוגע לבריאת העולם, מורכבת משני סיפורים אלו, בצורה לא מובנת כלל. הרי שני הסיפורים סותרים אחד את השני באופן מוחלט. למי שאינו מבין על מה אני מדבר, התייחסותי היא להבדלים המהותיים בין פרקים א' וב' בספר בראשית, בהם מוצגים שני סיפורי בריאה שונים. לדוגמא: 1) בפרק א' מתוארת בריאת העולם בצורה סכמטית (יום א' אור, יום ב' רקיע, וכן הלאה), ושהאדם נברא ביום השישי. בפרק ב' רשום כי האדם נברא ראשונה לפני כל דבר, ושהאלוהים ברא את כל מה שחפץ, ברגע שחפץ, ללא סכמטיות, וגם בעבודת ידיים (בניגוד לכתוב בפרק א', בו רק ציוויו של האלוהים מספיק לבריאת הדבר אותו הוא רוצה לברוא). 2) בפרק א' מתוארת עליונותו של האדם על בעלי החיים ועל כל הצומח, ובעצם על הכל. בפרק ב' על האדם מוטלת רק המטלה: "לעבדה ולשמרה". שום עליונות. מצד שני: 1) בפרק א' רשום שהאדם והאישה נבראו יחדיו, ובפרק ב' רשום שהאדם נברא קודם, ולאחר מכן האישה. נגזר מכך שבפרק א' האדם והאישה, שווים הם, ובפרק ב', שמהאדם נוצרה האישה, ומכך שהאדם עליון עליה. 2) בפרק א' רשום שהאדם והאישה נבראו עם חוכמה ושכל (השלטון שהוא מקנה להם על כל החיות דורש שכל), ובפרק ב' רשום שהם כ"נפש חיה", בדיוק כמו בעלי החיים בפרק א'. אני לא מתכוון לדון בסתירות עצמן, כי ברור הוא שישנן סתירות משמעותיות, וששני הסיפורים הללו שונים בתכלית האחד מן השני. אני מתכוון לשאול על דבר אחר. איך זה ייתכן, שכל אותם קביעות נפרדות (חלקם מפרק א', חלקם מפרק ב') התגבשו אצלנו לנורמה אחת, שהיא סיפור הבריאה? הרי סיפור הבריאה המוכר לציבור הוא כזה: א) ישנו סדר לסיפור הבריאה, כאשר האור והחושך ביום הראשון, הרקיע ביום השני, האדמה ביום השלישי וכו'). - פרק א'. ב) האדם מלכתחילה הוכרז כשליט על כל הקיים, אחרי האלוהים. - פרק א'. ג) האדם נברא לפני האישה, והאישה נבראה מצלעו של הגבר. - פרק ב'. ד) האדם והאישה נבראו ללא חוכמה כלשהיא, וקיבלו חוכמה רק לאחר שטעמו מעץ הדעת. - פרק ב'. וזהו כמובן לא הכל. הכיצד הדבר הגיוני? האם יש לך הסבר לכך? כיצד התערבבו כל הקביעות האלו, אשר אינן קשורות אחת בשניה, הקשורות בסיפורים שונים בתכלית, לכדי סיפור אחד שבו כל מי שאינו בקיא בסיפור הבריאה, מכירו לפי אותם קביעות אותם הזכרתי (בין השאר)? בתודה מראש, שי קדמי