בריאת העולם. הסתירה -

shykedmi2

New member
בריאת העולם. הסתירה -

אני בדיוק לומד לבגרות שלי בתנ"ך, שתהיה עוד יומיים (זו בהחלט לא שאלה לימודית, אלא שאלה מתוך סקרנות) וקראתי על סיפורי הבריאה, ומשהו מאוד מוזר נקרה לנגד עיניי. נוכחתי לדעת כי הדיעה הרווחת בעולמנו (לא רק לגבי היהודים) בכל הנוגע לבריאת העולם, מורכבת משני סיפורים אלו, בצורה לא מובנת כלל. הרי שני הסיפורים סותרים אחד את השני באופן מוחלט. למי שאינו מבין על מה אני מדבר, התייחסותי היא להבדלים המהותיים בין פרקים א' וב' בספר בראשית, בהם מוצגים שני סיפורי בריאה שונים. לדוגמא: 1) בפרק א' מתוארת בריאת העולם בצורה סכמטית (יום א' אור, יום ב' רקיע, וכן הלאה), ושהאדם נברא ביום השישי. בפרק ב' רשום כי האדם נברא ראשונה לפני כל דבר, ושהאלוהים ברא את כל מה שחפץ, ברגע שחפץ, ללא סכמטיות, וגם בעבודת ידיים (בניגוד לכתוב בפרק א', בו רק ציוויו של האלוהים מספיק לבריאת הדבר אותו הוא רוצה לברוא). 2) בפרק א' מתוארת עליונותו של האדם על בעלי החיים ועל כל הצומח, ובעצם על הכל. בפרק ב' על האדם מוטלת רק המטלה: "לעבדה ולשמרה". שום עליונות. מצד שני: 1) בפרק א' רשום שהאדם והאישה נבראו יחדיו, ובפרק ב' רשום שהאדם נברא קודם, ולאחר מכן האישה. נגזר מכך שבפרק א' האדם והאישה, שווים הם, ובפרק ב', שמהאדם נוצרה האישה, ומכך שהאדם עליון עליה. 2) בפרק א' רשום שהאדם והאישה נבראו עם חוכמה ושכל (השלטון שהוא מקנה להם על כל החיות דורש שכל), ובפרק ב' רשום שהם כ"נפש חיה", בדיוק כמו בעלי החיים בפרק א'. אני לא מתכוון לדון בסתירות עצמן, כי ברור הוא שישנן סתירות משמעותיות, וששני הסיפורים הללו שונים בתכלית האחד מן השני. אני מתכוון לשאול על דבר אחר. איך זה ייתכן, שכל אותם קביעות נפרדות (חלקם מפרק א', חלקם מפרק ב') התגבשו אצלנו לנורמה אחת, שהיא סיפור הבריאה? הרי סיפור הבריאה המוכר לציבור הוא כזה: א) ישנו סדר לסיפור הבריאה, כאשר האור והחושך ביום הראשון, הרקיע ביום השני, האדמה ביום השלישי וכו'). - פרק א'. ב) האדם מלכתחילה הוכרז כשליט על כל הקיים, אחרי האלוהים. - פרק א'. ג) האדם נברא לפני האישה, והאישה נבראה מצלעו של הגבר. - פרק ב'. ד) האדם והאישה נבראו ללא חוכמה כלשהיא, וקיבלו חוכמה רק לאחר שטעמו מעץ הדעת. - פרק ב'. וזהו כמובן לא הכל. הכיצד הדבר הגיוני? האם יש לך הסבר לכך? כיצד התערבבו כל הקביעות האלו, אשר אינן קשורות אחת בשניה, הקשורות בסיפורים שונים בתכלית, לכדי סיפור אחד שבו כל מי שאינו בקיא בסיפור הבריאה, מכירו לפי אותם קביעות אותם הזכרתי (בין השאר)? בתודה מראש, שי קדמי
 

dFence

New member
שלום אחי לבגרות!!

אכן בתנ"ך יש סתירות לא מעטות, בזה אתה צודק. אולם, בגלל שהתנ"ך נחתם וקודש, ישבו חכמינו וניסו לעשות כל שביכולתם כדי להסביר את הסתירות הללו, כאשר אין ביכולתם להשמיט קטעים סותרים ובכך לשפצ"ר את הספר. הסופרים המקראיים טעו פה ושם. העורכים - אפילו יותר. לקחו סיפורי בריאה (לך תדע כמה גרסאות היו בעבר) וחיברו אותן יחדיו. הם אפילו לא ראו בקילול האל העברי כמשהו רע שאין לעשותו וחכמינו שינו קצת את הטקסט (ע"ע תיקון סופרים, חשוב לבגרות!). איך יתכן שיהיה רע "לברך את ה'" (איוב)? תיקון קצת אדיוטי, סליחה חז"ל. לסיכום,בני האדם יכולים ואף מעדיפים להתעלם ממספר עובדות "שוליות" שכאלה ולקבל את התנ"ך על כל סתירותיו. זה יותר נוח. ( אגב נוח, זכור איזה מעתיקנים סופרי התנ"ך. עלילות גילגמש. )
 

shykedmi2

New member
שלום שלום. :)

תודה על התגובה, אך לא על סוגיית הסתירה אני מדבר. אני מדבר על השאלה הבאה - איך ייתכן ונוצר מצב כזה שקביעות משני פרקים שונים, משני סיפורים שונים לגמרי, התחברו לסיפור אחד, שהוא המקובל על כל אלו אשר אינם בקיאים בסיפור הבריאה. זוהי השאלה שלי. זה כמו ליצור שקר אחד גדול, שאף אחד לא טורח להפריך. בהצלחה גם לך. :)
 

dFence

New member
ובכן,

לפי דעתי, רב האנשים, אלמלא שיעורי תנ"ך בבית הספר העל יסודי, לא היו מתעמקים יתר על המידה בתנ"ך (במובן הסתירות והדקויות וכו'). הם היו קוראים את הסיפור השני ואומרים: "הא, הנה שוב אלהים בורא את העולם, בלה בלה בלה, אפשר לדלג. קראנו את זה כבר". לא רק שהם לא מודעים לסתירות, הם גם לא מחפשים. מגיל צעיר לא רוצים לסבך אותך בקשר לתורה. הקטע של הבריאה בששה ימים ואז יום שבת מנוחה מתאים לחיי היומיום - הרי לך הסיבה למה לא עובדים בשבת. זה מושרש בך עד כדי כך שאת קיום הסתירות אתה מכחיש. בלי להיות מודע לכך אתה מתעלם מקיום הסתירות, למרות שאתה מודע לקיומן (חפש סתירה במשפט זה. האם קיימת או שלא). ונקודה למחשבה: אולי התכוונו מראש שתבחין בשני סיפורי הבריאה השונים. איך לעזאזל מישהו ידע בדיוק איך אלהים ברא את העולם? אף אחד לא ידע, אבל הנה שתי אפשרויות שאנשים חשבו עליהן בעזרת עדויות שונות וכו'.
 

shykedmi2

New member
זוהי אפשרות -

אך השאלה אם היא עומדת במבחן הגלובליות. האם באמת דבר שכזה יכול לקרות ולהפוך לסיפור של ממש מבחינה גלובלית? שכאשר אשאל אותך: מי נברא קודם, האדם או החווה? תענה: האדם (ולא שניהם יחדיו כפי שמציין פרק א'). או כאשר אשאל אותך: בכמה ימים נברא העולם? תענה: העולם נברא בשבעה ימים (ולא בצורה חסרת כל סדר, כפי שמציין פרק ב'). בעיניי הדבר מאוד תמוה. ישנם קונבנציות שנגזרו מהסיפורים האלו באופן אקראי ביותר. זה כמו שאקח את סיפור כיפה אדומה, ואגיד שכיפה אדומה נכנסה לביתה של סבתא שלה, ושאלה: מי אכל את הדייסה שלי? זה משהו דומה לזה. ובעיניי זה מאוד תמוה. כי אין סיפור אחד שכזה שמרכיב את כל הקביעות האלה יחדיו.
 
בתנ"ך

חוזרת לעתים קרובות הצורה הספרותית הבאה: מעין כותרת, תיאור קצר של סיפור מסויים, ואח"כ הסיפור כולו ביתר פירוט. כנ"ל אפשר להעריך את פרקי א' ו-ב' של ספר בראשית. קודם בקיצור, שנבראו אדם וחווה עם שכל, ואח"כ ביתר פירוט איך נברא אדם ואח"כ חווה מצלעו, ואח"כ איך הגיע אליהם השכל. ובכך, לדעתי, אין סתירה. לא שאין סתירות אחרות. מצד שני, אנשים דווקא הבחינו בשוני החיצוני, ואף קיימת, אינני זוכר אצל מי, אמונה שהייתה אישה אחרת לפני חווה, ויש הקוראים לה לילית.
 

Lu Tze

New member
אתה מוכן להרחיב על הקטע האחרון?

עד כמה שאני הבנתי, לילית היא מעיין שדה, או משהו בסיגנון.
 
לצערי אני לא המומחה, והמומחה זה

לא אני, וכתבתי פחות או יותר את כל מה ששמעתי בנידון. נפנה אל מומחינו NEKO, ו-OOOOOOOOOOOOOO, וגוברנור ותום30 ו... לו צה? שמעתי שלילית היא אכן מעין שדה, מייצגת את הצד האפל של האישה, את ממלכת החושך וכדומה, ושמקור אמונה זו נעוץ בפרק א' של בראשית: זו האישה שנבראה כביכול לפני חווה.
 

neko

New member
הרגשתי מוחמא שהפכו אותי למומחה,

למרות שלא שמעתי על הנושא אי פעם, אז עשיתי חיפוש זריז וזה מה שמצאתי (הנה קישור לאתר). זה הקטע הרלוונטי ביותר (פיסקה חמישית בערך). While it is true that there was a rabbinic tradition that Adam briefly had another wife before the creation of Eve (Genesis Rabbah), there is a great deal of doubt as to whether Lilith had any connection at all to this first wife of Adam story prior the publication of the Alphabet. The satirical nature of the Alphabet casts further doubt on the authenticity of this Lilith connection. But whatever its origins, the connection between Lilith and the first Eve seems to have struck a chord with Jewish folk imagination and it is now an inexorable part of those traditions. It has been able to function both as a 'woman's story' (in which Lilith is a role model for uppity women), and as a patriarchal story (in which we see the dire consequences of being an uppity woman). As a midrash, it also helps to solve a problem that arises from the fact that Genesis 1 has mankind created "male and female," but when we get to Genesis 2, Adam seems to be alone and in need of a partner.
 

Lu Tze

New member
damn, you guys work fast

לא חשבי שיש פה מישהו ב-1 בלילה בכלל. בכל מקרה, תודה בנאדם.
 
לא ידעתי שהנושא קשור כל כך חזק

דווקא ליהדות! מדהים, בין השאר, הוויכוח מי יהיה למעלה ומי למטה
 

neko

New member
אחד מהדברים שלא הבנתי,

הוא למה זה נחשב כ"כ "מומחיות" להכניס באלטהויסטה "Lilith genesis" וללחוץ על הקישור הראשון שנתקבל..
 

Lu Tze

New member
פשוט, לך היה מספיק שכל כדי לחפש

משהו בעצמך, בעוד שאני מיד שאלתי בפורום...
 

אריק ל

New member
ד"א, יש גם את השכינה

שטוענים שבזמן קיום בית המקדש הייתה לאלה ואישתו של ה'. עד היום יש הרבה מסורות סביבה. מישהו יכול להביא עוד מידע?
 

Ch3Ch0v

New member
../images/Emo63.gifאין סתירה אתה טועה

מצד אחד אלוהים מציג את האישה כדבר הנברא ביחד עם האדם, מצד שני היא נחותה, כי היא אישה. מצד אחד הוא ברא את האדם מעל החיות מבחינה מוחית, מצד שני האדם צריך להבין שהוא אפס אל מול היקום!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
הסבר: במקום אחד כתוב

שהאישה נבראה ביחד עם האדם. במקום אחר מסופר שהיא נבראה לא ביחד (סיפור הצלע). יש מבין
 
למעלה