ברית המילה בתורה מדוע אין פרוט כיצד לבצע?

ddt47

New member
ברית המילה בתורה מדוע אין פרוט כיצד לבצע?

ברית המילה בתורה היתה מנהג שהיה קיים בין העמים הכנענים וגם במיצריים העתיקה כטכס כניסה לעולם הגברי עוד טרם הולדתו של אברהם.....אולם כאשר אלוהים פונה לאברהם ומבקש ממנו לשמור את הברית הוא לא מפרט כיצד הוא רוצה שיעשה זאת ואין את אופן הביצוע בשום מקום......זו יכולה אולי להיות הוכחה שבאור עיר מולדתו של אברהם היה המנהג הפגני קיים ולכן אברהם הבין למה הכוונה אולם אין שום פרוט על כך בשום מקום וזה מסוכן כי ביצוע של תהליך כירורגי בימים קדומים כאשר עדיין לא היה מספיקק ידע לגבי זיהומים וגם סטריליות היות ואיש לא ידע על קיומם של חידקים יכול היה להגרם נזק משמעותי וגם אפילו מוות כתוצאה ישירה של תהליך זהבמיוחד כאשר אין פירוט לגבי אופן הביצוע. גם כיום שיש יותר ידע רפואי עדיין יש הרבה פגיעות ותקלות מה שמוכיח שכאשר לא קיים היה הידע הזה נפגעו הרבה יותר. מדוע בתהליך שאמור להחשב כל כך חיוני אין שום פירוט במקורות וגם מדוע דור המדבר לא מצא זמן לעשות כן אלא רק לאחר כמעט 40 שנה במדבר ועד אז כביכול מצאו זמן להכל אבל לא למצווה כל כך חשובה שגם אז איננה מצוינת במצוות בלוחות הברית. השאלה היא סיכון מול תועלת והשאלה השניה היא מה היחודיות של המילה אם גם המוסלמים למשל גם מבצעים אותה ולכן אין עקרונית הבדל בין מוסלמי ליהודי מבחינה חיצונית כשבאים לבדוק כך והשאלה האחרונה...הדתיים מצהירים במקומות מסוימים כי תלבושתם השחורה כולל המגבעות הסיבה לתלבושת הזו היא להיות שונים מהגויים לא להידמות להם ולכן בחרו בתלבושת שונה......אם כך בברית המילה אנחנו דומים לגויים לפחות מבחינת תהליך שאמור ליחד אותנו והוא לא.
 

ddt47

New member
יש על זה ממצאים ארכאולוגיים שבהם כתוב גם ....

מהתקופה הכנענית לפני לידת אברהם וגם ממצרים העתיקה שם נהגו העשירים לעשות זאת כמנהג כניסה לגבריות מהילדות היו מנהגים כאלו גם באירופה בשבטים מסוימים אולם הם באו מאוחר יותר
 

ddt47

New member
עוד מקור למילה במצרים

התיעוד העתיק ביותר של מילה הוא ממצרים העתיקה. ציור קבר מן השושלת השישית (2345-2181 לפסה"נ), מראה גברים עם פינים נימולים, ותבליט מתקופה זו מראה מילה המבוצעת בגבר עומד. המומיות המצריות חלקן של נימולים וחלקן של בעלי ערלה
 
לא חשבת על כך שאברהם ייסד

משמעות חדשה לברית המילה והפך את זה לטקס רוחני? חכמי ישראל עשו כך עם הרבה חגים. זה לא חדש.
 

pembencipolisi

New member
טקס רוחני שבמרכזו תינוק צורח ומדמם בזמן

שהמוהל גם מוצץ דם מאברו השותת ... גם כן רוחניות...
 
השטות שמסרבת להיעלם.

אנשים יקרים, לפני שאתם נותנים לרגש ה"אימהי" שבכם לפרוץ החוצה, אנא, הקשיבו. תינוק בן 8 ימים אכן מרגיש כאב אבל מערכת הזיכרון שלו במח איננה בשלה מספיק ועל כן הזיכרון הזה לא יהווה טראומה עבורו בהמשך חייו. דבר שני: יש מוהלים היום שהם גם רופאים, ויש מוהלים מומחים, צריך לשים לב למי הולכים, זה הכל. הסרת העורלה מוכחת בהרבה מקרים כמונעת תופעות שליליות כגון מחלות, בהנחה והמילה מבוצעת באופן הראוי. זה כן מסמל משהו רוחני, זה מסמל שלב רוחני בתיקון נשמת האדם. ואת זה מסבירה חוכמת הקבלה.
 

pembencipolisi

New member
מעשה מגונה בתינוק אינו תלוי בזכרונו

הענין הוא שהפשעים מבוצעים בו.
 
המילה "פשע" היא דבר מאוד סובייקטיבי.

לך זה נראה פשע, לאחרים זה נראה מצווה וכורח של התרבות של עם ישראל. אף אחד לא מכריח אותך לבצע את ה"פשע" הזה. יום טוב.
 

ddt47

New member
אתה לא עונה לשאלתי מדוע אין פרוט לאופן.....

ביצוע ברית המילה בשום מקום ומדוע ערך כל כך חשוב לא נמצא לו זמן לעשותו במשך 40 שנה במדבר. ועוד דבר אברהם לא הפך את הטכס לרוחני זו המצאה שלך שלא מופיעה בשום מקום
 
המעניין שלדעת חזל

בהסתמכם על ``ובריתך ינצורו`` לא אתוכח עימם שיינצורו הינו פועל עתיד ולא עבר. אך אם לדעתם שבט לוי לא ביטל את המילה ואת ברית יהוה נצרו, בהכרח שנוכחו ישראל שאין סכנה בדבר למרות שלא נשבה רוח צפונית ברשת ב. ובכך מוקצנת שאלתך
 

arriy80

New member
כמעט על אף מצווה אין פירוט

התורה אינה כותבת את פרטי המצוות מפני שהם הועברו בע"פ. כך מצוות מילה, כך שמירת שבת, ארבעת מינים, תפילין וכל מצווה ומצווה. המילה אמנם היתה ידועה, אך מי קבע שזו המילה שאברהם הצטווה בה? "וַאֲנִי עֲרַל שְׂפָתָיִם" [שמות ו] "לְבָבָם הֶעָרֵל" [ויקרא כו] "וּמַלְתֶּם אֵת עָרְלַת לְבַבְכֶם" [דברים י] "עֲרֵלָה אָזְנָם" [ירמיהו ו] ההסבר בע"פ נצרך למצוות מילה כמו לכל מצווה, ואכן פרטי המצוות ואופן לימודן הועברו במשך כל ימי עם ישראל מדור לדור. דור המדבר לא עשו ברית מילה לילדיהם בדיוק בגלל הסכנה שבדבר, ודחו זאת לזמן שיתאפשר להם. לגבי השאלה השניה: מה מייחד אותנו משאר העמים אם גם הם עושים ברית מילה? ההסבר פשוט. המוסלמים גם מתפללים זה אומר שאסור ליהודים להתפלל בכדי לא להדמות להם? לא. היהודים הצטוו על ברית המילה, ולכן הם המיוחדים למצווה זו. העובדה שעמים אחרים אימצו את המעשה (אם כחיוב או כסתם טקס), אינה מפחיתה מעצמת החיוב היהודי ע"י האלוקים. גם אם אומות העולם יתחילו לשמור שבת וכשרות, אין בקיום מצוות אלו - ע"י יהודי - התדמות לגויים, אלא קיום צווי אלוקי.
 

ddt47

New member
אלו תשובות לילד קטן שיושב בשולחן הסדר.......

אני חושב שהתשובות שנתת לי הן או פגיעה באינטליגנציה שלי או שזה המקסימום שאתה יכול להבין....... 1)משה טרח והעלה את כל המצוות על הכתב כי הוא בעצמו לא יכול היה לזכור אותן ולכן לא היה צריך להעביר אותן בעל פה. בשום מקום לא כתוב לזכור בעל פה או שהדברים הועברו בעל פה ............התורה שבעל פה היא בעצם באה להשלים את החסר ממה שנותר על הכתב לאחר חורבן בית ראשון ולכן דברים נעשו מתוך נסיון להזכר.אבל לא היה צורך מעולם ללמוד את כל החומר בעל פה כי הוא היה כתוב .....ולמשל כמו היום פוסקים שלומדים הרבה או מתעסקים עם חומר מסויים אז הם זוכרים יחסית די טוב חלק מהחומר....גם כוהנים שהיו בבית המקדש זכרו את הברכות בעל פה כי הם התעסקו איתם יום יום וכך הלאה לגבי כל מני דברים וזו בעצם התורה שבעל פה.......כך שמה שעל הכתב קודם תמיד. 2) וַיְצַו משֶׁה וְזִקְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת-הָעָם לֵאמֹר שָׁמֹר אֶת-כָּל-הַמִּצְוָה אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם [ב] וְהָיָה בַּיּוֹם אֲשֶׁר תַּעַבְרוּ אֶת-הַיַּרְדֵּן אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר-יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ וַהֲקֵמֹתָ לְךָ אֲבָנִים גְּדֹלוֹת וְשַׂדְתָּ אֹתָם בַּשִּׂיד [ג] וְכָתַבְתָּ עֲלֵיהֶן אֶת-כָּל-דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת בְּעָבְרֶךָ לְמַעַן אֲשֶׁר תָּבֹא אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר-יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר יְהֹוָה אֱלֹהֵי-אֲבֹתֶיךָ לָךְ [ד] וְהָיָה בְּעָבְרְכֶם אֶת-הַיַּרְדֵּן תָּקִימוּ אֶת-הָאֲבָנִים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם בְּהַר עֵיבָל וְשַׂדְתָּ אוֹתָם בַּשִּׂיד [ה] וּבָנִיתָ שָּׁם מִזְבֵּחַ לַיהֹוָה אֱלֹהֶיךָ מִזְבַּח אֲבָנִים לֹא-תָנִיף עֲלֵיהֶם בַּרְזֶל [ו] אֲבָנִים שְׁלֵמוֹת תִּבְנֶה אֶת-מִזְבַּח יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ וְהַעֲלִיתָ עָלָיו עוֹלֹת לַיהֹוָה אֱלֹהֶיךָ [ז] וְזָבַחְתָּ שְׁלָמִים וְאָכַלְתָּ שָּׁם וְשָׂמַחְתָּ לִפְנֵי יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ [ח] וְכָתַבְתָּ עַל-הָאֲבָנִים אֶת-כָּל-דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת בַּאֵר הֵיטֵב [ 3)הַנִּסְתָּרֹת לַיהֹוָה אֱלֹהֵינוּ וְהַנִּגְלֹת לָנוּ וּלְבָנֵינוּ עַד-עוֹלָם לַעֲשׂוֹת אֶת-כָּל-דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת אתה הבנת?כתוב כאן שיש דברים נסתרים אבל הם שיכים לה' אבל הנגלות לנו והם דיברי התורה הזאת אשר מצווים על העם......כך שאין פרד"ס זו המצאה של הרבנים...... 4) כִּי הַמִּצְוָה הַזֹּאת אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם לֹא-נִפְלֵאת הִוא מִמְּךָ וְלֹא-רְחֹקָה הִוא [יב] לֹא בַשָּׁמַיִם הִוא לֵאמֹר מִי יַעֲלֶה-לָּנוּ הַשָּׁמַיְמָה וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ וְנַעֲשֶׂנָּה [יג] וְלֹא-מֵעֵבֶר לַיָּם הִוא לֵאמֹר מִי יַעֲבָר-לָנוּ אֶל-עֵבֶר הַיָּם וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ וְנַעֲשֶׂנָּה [יד] כִּי-קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר מְאֹד בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ לַעֲשׂתוֹ ........הפרשנות של התורה היא עברה כי כתוב כאן במפורש שכל המצוות שה' ביקש מאיתנו לעשות לא נפלאת היא ממך...........כלאמר אין בזה שום דבר לא מובן הכל ברור כשמש ולא צריך פרשנות. 5) וְעַתָּה כִּתְבוּ לָכֶם אֶת-הַשִּׁירָה הַזֹּאת וְלַמְּדָהּ אֶת-בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל שִׂימָהּ בְּפִיהֶם לְמַעַן תִּהְיֶה-לִּי הַשִּׁירָה הַזֹּאת לְעֵד בִּבְנֵי יִשְׂרָאֵל ב')כב] וַיִּכְתֹּב משֶׁה אֶת-הַשִּׁירָה הַזֹּאת בַּיּוֹם הַהוּא וַיְלַמְּדָהּ אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל ג')לֹא-יָמוּשׁ סֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה מִפִּיךָ וְהָגִיתָ בּוֹ יוֹמָם וָלַיְלָה לְמַעַן תִּשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת כְּכָל-הַכָּתוּב בּוֹ כִּי-אָז תַּצְלִיחַ אֶת-דְּרָכֶךָ וְאָז תַּשְׂכִּיל ............ובכן תורה שבעל פה לא אבל ספר תורה כתוב כן אפילו יהושע לא ידע אותו בעל פה .......ולגבי ברית המילה יש כמה דברים והם א')ברית מילה היתה נהוגה בימי קדם עוד לפני לידת אברהם בכלל אצל רוב עמי האזור וגם במצרים זאת עובדה יש תיעוד במוזאונים. ב')הטיעון כאילו אם המוסלמים מתפללים האם אנחנו נפסיק בעקבות כך ,בהשוואה לברית המילה שהם עושים הוא טיעון לא רציני כי עובדה שבמידבר היה להם די והותר זמן פנוי כדי לערוך את הברית וכניראה זה לא היה מספיק חשוב לאלוהים...... ג')מענין גם שבאף אחת מהמצוות הכתובות על לוחות הברית אין איזכור כלשהו לדרישה הזו שהעונש עליה הוא מוות וגם היא הראשונה שאלוהים ציווה על אברהם. ד')מצוות המילה היתה קיימת בעבר אז היא אינה יוצאת דופן ולא משנה אם אתה עושה אותה לאחר 8 ימים או 20 יום כי היא בעצם מנהג שקויים כמינהג אצל עמים אחרים וחוייבה כטקס אצל חלק מהם.
 

arriy80

New member
מה לעשות שהם גם אמתיות...

ההבנות האישיות שלך הם באחריותך בלבד ואינן מוכרחות. 1) גם אם כל המצוות כתובות, עדיין צריך ביאור בע"פ מפני שכמעט כל מצווה לא ניתן לקיימה אלא עם הסבר כיצד לעשות זאת. לכן, מוכרח שהיה הסבר בע"פ. >גם כוהנים שהיו בבית המקדש זכרו את הברכות בעל פה כי הם התעסקו איתם יום יום< הם התעסקו רק עם הברכות? זה מה שאתה מכיר מעבודת הכהנים? הכהנים היו צריכים לדעת פרטים רבים הקשורים לעבודתם פרטים שאינם כתובים בתורה שבכתב, אלא הם הוראות שהועברו בע"פ. 2) ? 3) שלפת פסוק שמצא חן בעיניך אך לא למדת את כל הפרשה. הנסתרות לה' אלוקינו - שהוא יודע מה האדם חושב בליבו, מוסב על הדברים הקודמים: "וְהִתְבָּרֵךְ בִּלְבָבוֹ לֵאמֹר שָׁלוֹם יִהְיֶה לִּי כִּי בִּשְׁרִרוּת לִבִּי אֵלֵךְ". אין קשר בין דברים אלו לעומק הדרשות של התורה. 4) הפרשנות שלך באחריותך בלבד. אין שום בעיה בפסוק זה עם ההבנה הבסיסית שיש הסבר בע"פ, רק צריך לגשת ליודעיו ולקבלו. 5) התורה שבע"פ נלמדת מהתורה שבכתב שהיא הבסיס, ולכן נכללת ב"סֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה". לגבי ברית המילה, חזרת על הדברים שכתבת בהודעה הקודמת. א) מצאנו ביטויים ל"ערלה" במקומות שונים, והמנהג הקדום לא מגלה מאומה לגבי רצונו של האלוקים. ב) לא הבנתי את הקשר בין "חוקות הגויים" לעובדה שבמדבר ברית מילה נדחית מפני הסכנה. ג) בלוחות הברית אין אזכור להרבה מצוות שהעונש עליהן הוא מוות. והעובדה שאלוקים ציווה את אברהם ועם ישראל ידעו את זה הרבה לפני מתן תורה, היא סיבה מספקת מדוע לא להדגישה מע"ג לוחות הברית. ד) ?
 

ddt47

New member
אני לא צריך לבאר את התורה רק אתה צריך....

אני ממש לא צריך לבאר את התורה כי אפילו אלוהים אמר למשה שאמר לעם שלא יחפשו תירוצים כי הכל כתוב שחור על גבי לבן ואתה כמובן הארי יקירי לא מבין מה כתוב ולכן צריך את השולחן ערוך בשביל לכתוב תורה חדשה כי הרי כוונת המשורר בתורה היתה לעקוב אחר האדם מבוקר עד בוקר ולכן התפללו רק שלוש פעמים בשנה ........במקום שלוש פעמים כל יום. ולכן עבדו איש איש בעבודתו מבוקר עד ערב במקום לשבת כל היום בבית המדרש.......ולכן הלכו ונלחמו כולם חוץ מאשר כמה שגם נכתב מדוע הם כרגע לא נלחמים כמו נשואים טריים או חולים או כוהנים ....אבל הרוב המוחלט נלחם כולל משה ויהושוע שיצאו לשדה הקרב .......לעומת המשתמטים מהצבא מאותם אנשים אשר מעיזים להטיף לנו ללמוד תורה כמובן את תורתם שלהם ושל רבניהם לא מה שכתוב שחור על גבי לבן ונרמז כמעט מכל דף. מסתבר שכל מה שכתוב מבחינת חוקים לעם היה מספיק להם די והותר אבל לרבניכם לחלוטין לא מספיק הם הכפילו ושילשו וריבעו את החוקים ואפילו אילפו אותם והיום אין אכן אדם שיכול לדעת או לזכור את כל המדרשים ואת כל חילוקי הדעות ואת שלל הפרשנויות כי תלוי לאיזה זרם אתה שיך.........וזו היתה כונתו של האלוהים כשאמר על תחפשו בשמים ולא בשום מקום אחר זה כאן ברור כשמש כתוב פשוט ומובהר ולא יותר רק זה וזהו זה ולכן במדבר היה אכן עם אחד וזרם אחד כי הם קראו פשוט את מה שכתוב. לא תרצח זה לא תרצח לא תגנוב מוסבר מה וממי לא לגנוב ולא כמו שאצלכם אומרים גניבת דעת ועוד ולכן במדבר היה עם אחד וזרם אחד וכיום יש עם מפורד וזרמים הרבה ותפיסות וחילוקי דעות בלי סוף.......אתה הבנת את זה? ........זו לא פרשנות זה כתוב שחור על גבי התורה אבל אתה מעדיף להפנות את הראש ולא לראות לחפש את הכסף מתחת לפנס הוא לא שם ידידי .......... שמחתי לשמוע ולהבין את תפיסתך שאין לך..........וגם בזה אתה מפר את המיצוה שציווה אלוהים ושיננתם לבנך אבל כולם לא יודעים כלום וכל מי שאני מדבר איתו אומר לי לך דבר עם הרבנים להם יש תשובות במילים אחרות ליתר אין וברור למה כי בכל הבלילה שיצרו חכמינו ממה שהם רצו להבין עכשיו אף אחד לא מבין כלום יותר מדי בחשו ובוחשים בקלחת.
 

arriy80

New member
ודאי שצריך לבאר - ע"פ הוראות

כל מצווה לא תובן מהכתוב אלא ע"י באור כוונת הכותב, וזאת עשו חז"ל, לפי ההוראות שנמסרו להם. למשל, "וְיוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבָּת לַידֹוָד אֱלֹהֶיךָ לֹא תַעֲשֶׂה כָל מְלָאכָה אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ" - מהי "מלאכה"? ללכת זו מלאכה? להרים ארגז כבד זו מלאכה? להפעיל בעירה חשמלית זו מלאכה? גם על רצח וגניבה לא מובנים הפרטים. כל עוד לא מוגדר אופן "קנין" רכוש, לא ניתן להגדיר "גינבה". האם מותר לרצוח חולה סופני? האם מותר להרוג מי שבא להרוג אותי? למעשה, כל הפרטים של כל המצוות לא כתובים בתורה ולכן נזקקים להוראות הלימוד שעל-ידו אפשר יהיה ללמוד את כוונת הכתוב. שאר ההתלהמות שלך - תנסה להתגבר.
 

ddt47

New member
כתוב מלאכת עבודה.......

להרים ארגז זו לא מלאכה אבל להמשיך לעבוד במה שאתה עוסק במשך כל השבוע במקום לקחת יום חופש זו מלאכה או להעביר דירה זו מלאכה אבל להרים ארגז או משהו שנפל זה לא מלאכה אבל לקושש עצים זה ללכת ולגדוע אותם ולסחוב אותם כיברת דרך זו מלאכה.......כמו שכתוב להבין זה לא בשמים הרעיון של עבודה פרנסה או דברים רוטיניים יום יומיים שקשורים למאמץ מתמשך שפוגם ברעיון המנוחה זה ברור כשמש...אבל איסור חיטוט באף או שטויות כגון אלו הם פשוט הצקה והתפלספות מיותרת.... תסלח לי על דברי אולם אני קורא מה שציווה במפורש אלוהים הוא אסר לפרשן הוא אמר שהכל כתוב ברור וגם הכוונה די ברורה והיא לא בשמיים ............אז חדל לנסות לשכתב את התורה ובטח לא בשיטת שולחן ערוך שמפשפש במעשיך עד קוצו של יוד שזו בפרוש לא היתה כוונתו של האלוהים.......הדרישות היו ברורות כדי שלא יהיו תירוצים של לא הבנו או לא ידענו ונכתבו שחור על גבי לבן למי שרוצה לדעת ולהבין ...........וכל הפרשנויות הן לחלוטין לא מן הענין זה גורם לאנשים לשבת כל היום וללמוד תורה במקום לעבוד וללכת לצבא ולעסוק בהתקדמות בחיים .........כל השלמים והעולות והעליה לרגל היו שלש פעמים בשנה ולא יותר. ואת אלוהים זה סיפק וגם את העם.......אותך כמובן לא כי אתה משכתב את התורה שזאת בפרוש עבודה זרה. וגם התמונות של הרבי מלובאויץ התלויות בכל מקום על שלטי חוצות בהם כתוב המשיח זו עבודה זרה ופולחן אישיות .
 

arriy80

New member
טעות

כל מקום שנאמר "מלאכת עבודה" נאמר בחג - יום טוב. בשבת נאמר "כל מלאכה" - גם מלאכה שאינה "עבודה". לקושש עצים מהגינה שלי זו לא "עבודה", אלא "מלאכה". שאר הפרשנות שלך לא מוכרחת - היא אישית שלך. אלוקים לא כתב שאסור לפרשן, להיפך - "כִּי יִפָּלֵא מִמְּךָ דָבָר ... וּבָאתָ אֶל הַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם וְאֶל הַשֹּׁפֵט אֲשֶׁר יִהְיֶה בַּיָּמִים הָהֵם ... וְעָשִׂיתָ עַל פִּי הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ ... עַל פִּי הַתּוֹרָה אֲשֶׁר יוֹרוּךָ וְעַל הַמִּשְׁפָּט אֲשֶׁר יֹאמְרוּ לְךָ תַּעֲשֶׂה " הביאורים (ע"פ ההוראות) מתחייבים, הם לגיטימיים, ורק הם. ושוב התלהמות. אם היית מסגנן את ההתלהמות שלך בצורת שאלות, היה מקום להתייחס אליהן.
 
למעלה