ברית סיני לעומת הברית החדשה

ברית סיני לעומת הברית החדשה

הרבה פעמים אנחנו נשאלים בהקשר לאמונתנו, האם אנחנו מקיימים את המצוות של התורה. יש את אלו ששמעו או קראו שישוע אמר במתי ה': 17,18, "אַל תַּחְשְׁבוּ שֶׁבָּאתִי לְבַטֵּל אֶת הַתּוֹרָה אוֹ אֶת הַנְּבִיאִים; לֹא בָּאתִי לְבַטֵּל כִּי אִם לְקַיֵּם. אָמֵן. אוֹמֵר אֲנִי לָכֶם, עַד אֲשֶׁר יַעַבְרוּ הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ אַף יוֹד אַחַת אוֹ תָּג אֶחָד לֹא יַעַבְרוּ מִן הַתּוֹרָה בְּטֶרֶם יִתְקַיֵּם הַכֹּל. ושואלים איך יתכן שישוע אמר דברים אלו, ואתם לא מקיימים את תרי"ג המצוות? בנוסף יש בינינו המאמינים, כאלו המוצאים לנכון לשים כיפה וציצית ושומרים על חוקי התורה. ברית סיני ניתנה לעם שיצא מעבדות, עם שהיה נתון במשך ארבע-מאות שנה תחת עול של עבדות קשה. ברית סיני ניתנה לרוצחים, גנבים, נואפים, שקרנים, עובדי אלילים שחומדים ולא מכירים כלל את אלוהים, לכן בעשרת הדיברות נאמר, לא תרצח, לא תגנוב, לא תנאף וכו', שהרי אם הם לא היו רוצחים גנבים נואפים ושקרנים, לא היה כל צורך במצוות שיאסרו על רצח, גניבה ושקר. ברית סיני גילתה לנו מהי קדושה, ומהו חטא, שאלוהים קדוש ושאנחנו חוטאים. ברית סיני ניתנה לבני אדם שלא הכירו את אלוהים, ידעו אולי משהו על קיומו, אך מעולם לא הייתה להם הבנה מי הוא ומה הוא מבקש, מהי קדושה, ושהם עצמם חוטאים. אלוהים נתן את ברית סיני לעם ישראל בכדי שיחיו בה עד להופעת הנביא הגדול – נביא כמשה כנאמר על-ידי ה', " נָבִיא אָקִים לָהֶם מִקֶּרֶב אֲחֵיהֶם כָּמוֹךָ וְנָתַתִּי דְבָרַי בְּפִיו וְדִבֶּר אֲלֵיהֶם אֵת כָּל-אֲשֶׁר אֲצַוֶּנּוּ׃ וְהָיָה הָאִישׁ אֲשֶׁר לֹא-יִשְׁמַע אֶל-דְּבָרַי אֲשֶׁר יְדַבֵּר בִּשְׁמִי אָנֹכִי אֶדְרֹשׁ מֵעִמּוֹ׃ " כל הנביאים נאמר במסכת סנהדרין בתלמוד, לא נתנבאו אלא לימות המשיח. ואכן כל הנבואות בנביאים מתייחסות הן ישירות אל ההתרחשויות שקרו באותה התקופה, והן לשני ימות המשיח, להופעתו הראשונה – "גִּילִי מְאֹד בַּת-צִיּוֹן הָרִיעִי בַּת יְרוּשָׁלִַם הִנֵּה מַלְכֵּךְ יָבוֹא לָךְ צַדִּיק וְנוֹשָׁע הוּא עָנִי וְרֹכֵב עַל-חֲמוֹר וְעַל-עַיִר בֶּן-אֲתֹנוֹת׃"(זכריה ט: 9), ולהופעתו השנייה - וְהִכְרַתִּי-רֶכֶב מֵאֶפְרַיִם וְסוּס מִירוּשָׁלִַם וְנִכְרְתָה קֶשֶׁת מִלְחָמָה וְדִבֶּר שָׁלוֹם לַגּוֹיִם וּמָשְׁלוֹ מִיָּם עַד-יָם וּמִנָּהָר עַד-אַפְסֵי-אָרֶץ׃ (זכריה ט': 10) בברית סיני בספר שמות, מיד לאחר שה' מגלה את מצוות המוסר שבתורה, הוא מגלה למשה את תורת הקורבנות, מסיבה מאד ברורה – אין אדם היכול לעמוד במצוות התורה, ולכן עליו להביא קרבן שיכפר על חטאיו. בברית סיני, היתה זו בהמה שהוקרבה פעם בשנה, והקרבן הספיק למשך שנה מיום כיפור ליום כיפור. אנחנו רואים עפ"י התורה, שברית סיני היא ברית זמנית במובן מסויים, שכן עתיד לבוא נביא כמשה, והבהמות אינן יכולות להוות תחליף אמיתי לחטאי בני האדם, כיוון שהבהמה אינה שוות ערך לאדם, אין לה לא אותה צורה של גוף ואין לה אף אותה צורה של נפש ואין לה רוח. ולכן הקרבן מספיק רק לשנה ולא לכל החיים. לכן ה' אומר בירמיה הנביא פרק ל"א: 30-33, הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם-יְהוָה וְכָרַתִּי אֶת-בֵּית יִשְׂרָאֵל וְאֶת-בֵּית יְהוּדָה בְּרִית חֲדָשָׁה׃ לֹא כַבְּרִית אֲשֶׁר כָּרַתִּי אֶת-אֲבוֹתָם בְּיוֹם הֶחֱזִיקִי בְיָדָם לְהוֹצִיאָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם אֲשֶׁר-הֵמָּה הֵפֵרוּ אֶת-בְּרִיתִי וְאָנֹכִי בָּעַלְתִּי בָם נְאֻם-יְהוָה׃ כִּי זֹאת הַבְּרִית אֲשֶׁר אֶכְרֹת אֶת-בֵּית יִשְׂרָאֵל אַחֲרֵי הַיָּמִים הָהֵם נְאֻם-יְהוָה נָתַתִּי אֶת-תּוֹרָתִי בְּקִרְבָּם וְעַל-לִבָּם אֶכְתְּבֶנָּה וְהָיִיתִי לָהֶם לֵאלֹהִים וְהֵמָּה יִהְיוּ-לִי לְעָם׃ וְלֹא יְלַמְּדוּ עוֹד אִישׁ אֶת-רֵעֵהוּ וְאִישׁ אֶת-אָחִיו לֵאמֹר דְּעוּ אֶת-יְהוָה כִּי-כוּלָּם יֵדְעוּ אוֹתִי לְמִקְּטַנָּם וְעַד-גְּדוֹלָם נְאֻם-יְהוָה כִּי אֶסְלַח לַעֲו‍ֹנָם וּלְחַטָּאתָם לֹא אֶזְכָּר-עוֹד:
 
המשך ../images/Emo26.gif

ה' עתיד לכרות ברית חדשה עם בית ישראל ובית יהודה, לא כברית סיני, זוהי ברית שתכרת על לוחות של הלב ולא על לוחות של אבן, ובברית הזאת ה' יסלח לעוונותינו ולא יזכור את חטאינו. איך? הרמז נמצא בברית סיני, דם – " כִּי נֶפֶשׁ הַבָּשָׂר בַּדָּם הִוא וַאֲנִי נְתַתִּיו לָכֶם עַל-הַמִּזְבֵּחַ לְכַפֵּר עַל-נַפְשֹׁתֵיכֶם כִּי-הַדָּם הוּא בַּנֶּפֶשׁ יְכַפֵּר׃" (ויקרא י"ז: 11), ובנבואה מאד ברורה על המשיח (נבואה שיונתן בן עוזיאל שתרגם את התנ"ך לארמית, כתב בתרגומו בישעיה נ"ב: 13, הִנֵּה יַשְׂכִּיל עַבְדִּי המשיח יָרוּם וְנִשָּׂא וְגָבַהּ מְאֹד׃ הפסוק שמתחיל את ההכנה לקראת פרק נ"ג, שכל כולו מדבר על הופעתו הראשונה של המשיח, שבא בכדי לסבול ולמות על חטאינו. ולכך ישוע בא, הוא בא בדרך על טבעית, שנרמז בדרך בה האבות נולדו ושנובא בישעיה ז': 14, ישוע בא בכדי לכרות ברית חדשה בין ה' לבין עמו, הברית החדשה כמו כל ברית נכרתה בדם, בדמו של המשיח, שכיפר על כל החטאים, אחת ולתמיד – על כל החטאים – ומי שמקבל את ישוע המשיח כמלכו ואדונו, ואת סליחת החטאים, כל חטאיו שהוא חטא בעבר, כל חטאיו בהווה וכל חטאיו שבעתיד נסלחו לו ונמחלו לו ונמחקו כאילו לא היו מעולם. אין זה אומר שמי שקיבל את ישוע יכול מאותו הרגע לחטוא באופן חופשי. לא. רוח הקודש שבאה לשכון בקרבו, מדריכה את האדם אל כל המעשים הטובים שה' הכין אותם מקדם, ועליו ללכת בדרך של קדושה, לא בכדי לרצות את אלוהים, שכן הדם של ישוע המשיח הוא הדבר היחיד שמרצה אותנו לאלוהים, אלה בכדי לחיות את החיים המושלמים שה' הכין עבורו. אדם שקיבל את ישוע המשיח לחייו הוא בריאה חדשה, הוא נולד מחדש, הוא מת לחטא וחי לאלוהים, הוא מצהיר שהוא מת עם המשיח ולא עוד הוא חי כי אם המשיח חי בו. באדם שנולד מחדש, יש את פירות הרוח, הם נמצאות בתוכו, אולי בהתחלה הן לא נראות, הדבר דומה לאדם השותל עץ תפוחים בחצר ביתו, העץ בעל פוטנציאל להביא תפוחים, אך עד שהוא לא יגדל והפירות לא יבשילו, לא ניתן יהיה להנות מהפרי. אותו הדבר עם האדם שנולד מחדש, ישנם תחומים בחייו שהלידה החדשה מתגלה מייד- כגון – הפסקת עישון, או שתייה, או הפסקה של דיבור לא טהור –קללות וריכולים, וישנם תחומים שהביטוי של הלידה החדשה מתגלה בשלבים מאוחרים יותר, בין אם מוקדם ובין אם מאוחר, האדם שנולד מחדש נמצא תחת ברית חדשה עם אלוהים, ברית של חסד שנותנת לאדם הצדקה לפני אלוהים, ברית שפותחת לו דרך חדשה ובריאה להיכנס אל קודש הקודשים באופן חופשי, בזכות הדם של ישוע המשיח. באל הרומים שאול השליח מביא דוגמא מחיי הנשואין, "אַחַי, הַאִם אֵינְכֶם יוֹדְעִים -- וַהֲרֵי אֲנִי מְדַבֵּר אֶל יוֹדְעֵי תּוֹרָה -- כִּי לַתּוֹרָה יֵשׁ מָרוּת עַל הָאָדָם כָּל זְמַן שֶׁהוּא חַי ? הָאִשָּׁה הַנְּשׂוּאָה קְשׁוּרָה לְבַעֲלָהּ עַל-יְדֵי הַתּוֹרָה כָּל עוֹד הוּא חַי, אַךְ אִם יָמוּת בַּעֲלָהּ פְּטוּרָה הִיא מֵחֹק הַתּוֹרָה הַקּוֹשֵׁר אוֹתָהּ לְבַעֲלָהּ. לָכֵן אִם תִּנָּשֵׂא לְאִישׁ אַחֵר בְּעוֹד בַּעֲלָהּ חַי, הִיא תִּקָּרֵא נוֹאֶפֶת אַךְ אִם יָמוּת בַּעֲלָהּ, פְּטוּרָה הִיא מֵאוֹתוֹ חֹק וּבְהִנָּשְׂאָהּ לְאִישׁ אַחֵר אֵין הִיא נוֹאֶפֶת. כֵּן גַּם אַתֶּם, אַחַי, מַתֶּם לְגַבֵּי הַתּוֹרָה בְּגוּפוֹ שֶׁל הַמָּשִׁיחַ, בְּאֹפֶן שֶׁנַּעֲשֵׂיתֶם שַׁיָּכִים לְאַחֵר, לָזֶה שֶׁהוּקַם מִן הַמֵּתִים, כְּדֵי שֶׁנַּעֲשָׂה פְּרִי לֵאלֹהִים." (אל הרומים ז':1-4) התורה – ברית סיני – ניתנה לנפש האדם, היא מתייחסת לאדם הנפשי, לאדם הבשרי שמתייחס לחמשת חושיו. היא מתייחסת לדברים שניתן לממש אותם להרגיש אותם, כן התורה רוחנית, אך היא נועדה לאדם הנפשי, היא כמו ישוע, ירדה מלמעלה בכדי לגלות את אלוהים. ישוע הוא למעשה התורה שלבשה בשר(יוחנן א': 1-4) ישוע מת על הצלב ולקח על עצמו את קללת התורה, כיוון שאף אדם לא יכול לעמוד במצוות התורה, חלה על כל מי שנמצא תחת התורה הקללה שמצוייה בדברים כ"ח. את כל הקללות האלה ישוע לקח על עצמו, ונתן לכל מי שמאמין בו את הברכות שבתורה. כל מי שנולד מחדש – מת קודם כל לעצמו, מת לחטאיו, ולכן גם מת לתורה במובן שהוא כבר לא אדם נפשי אלא אדם רוחני, הוא לא חי במישור הטבעי(למרות שהוא עדיין נמצא במישור הטבעי), אלא חייו מצויים במישור העל-טבעי, הוא חי חיי אמונה על-טבעיים, שאינם נובעים מהשכל הבשרי, כלומר מחמשת החושים, אלא מתוך אמונה בפלאי- באלוהים כשהבסיס לאמונה הוא דבר ה'(התנ"ך והברית החדשה) בלבד. התורה נועדה לאדם הנפשי, לאדם שחי בעולם הזה. המאמין בישוע המשיח מת לעיקרי העולם הזה, מת לחטא, הוא מת ולכן התורה לא חלה עליו יותר, שכן התורה נועדה לאלו שחיים בבשרם, ומכיוון שהמשיחי נולד מחדש, קם לתחייה עם ישוע המשיח והוא בריאה חדשה – תורת אלוהים השלמה נכתבה על ליבו, והוא בעל אזרחות השמים, וזכות לחיות ופעול מתוך הבריאה החדשה, מתוך אמונה. הוא נמצא תחת ברית החסד – הברית החדשה שהיא על-טבעית ויוצאת לפועל אך ורק מתוך אמונה. ולא עוד תחת יד התורה – תחת יד החוק שהיא טבעית, בשרית ויוצאת לפועל אך ורק מתוך מעשים.
 
המשך ../images/Emo26.gif

בטבילה אנחנו מקיימים מאין טקס קבורה וקוברים את האדם הישן שמת וכשיוצאים מן המים, אנו קמים עם ישוע לתחייה ויושבים עמו במרומים, זאת הלידה החדשה, האדם הפימי נולד באדם שמאמין, ופירות הרוח שהן אהבה, שמחה, שלום, אורך רוח, נדיבות, טוב לב, נאמנות, ענוה, ריסון עצמי –על מידות אלו התורה לא חלה – האנשים השייכים למשיח, כתוב באגרת אל הגלטים ה': 24, צלבו את בשרם עם תשוקותיו ותאוותיו. הברית החדשה היא קיום הבטחות ברית סיני, הנביאים והכתובים, היא מיועדת לאנשים שנולדו מחדש, היא מתייחסת לשמים בעוד ברית סיני מתייחסת אל הארץ. לכן שאול אומר בגלטים בפרק ג': הוֹי גָּלָטִים כְּסִילִים! מִי אִחֵז אֶת עֵינֵיכֶם אַחֲרֵי שֶׁהוֹדִיעוּכֶם בְּפֵרוּשׁ שֶׁיֵּשׁוּעַ הַמָּשִׁיחַ נִצְלַב? דָּבָר אֶחָד רוֹצֶה אֲנִי שֶׁתּוֹדִיעוּנִי: הַאִם בְּשֶׁל קִיּוּם מִצְווֹת הַתּוֹרָה קִבַּלְתֶּם אֶת הָרוּחַ, אוֹ בְּשֶׁל שְׁמִיעָה שֶׁבָּאֱמוּנָה? הַאִם כְּסִילִים אַתֶּם כָּל כָּךְ? הַאִם לְאַחַר שֶׁהִתְחַלְתֶּם בָּרוּחַ תַּגִּיעוּ כָּעֵת לִשְׁלֵמוּת עַל-יְדֵי הַבָּשָׂר? הַאִם לַשָּׁוְא הִתְנַסֵּיתֶם בִּדְבָרִים רַבִּים כָּל כָּךְ? הַאֻמְנָם לַשָּׁוְא? הַמַּאֲצִיל עֲלֵיכֶם אֶת הָרוּחַ וְעוֹשֶׂה בְּקִרְבְּכֶם נִפְלָאוֹת, הַאִם הוּא עוֹשֶׂה זֹאת בְּשֶׁל קִיּוּם מִצְווֹת הַתּוֹרָה, אוֹ בְּשֶׁל שְׁמִיעָה שֶׁבָּאֱמוּנָה? - כְּמוֹ שֶׁאַבְרָהָם הֶאֱמִין בֵּאלֹהִים וְנֶחְשְׁבָה לוֹ צְדָקָה. וּבְכֵן דְּעוּ כִּי בְּנֵי הָאֱמוּנָה הֵם בְּנֵי אַבְרָהָם. וְהַכָּתוּב, בְּיָדְעוֹ מֵרֹאשׁ שֶׁאֱלֹהִים יַצְדִּיק אֶת הַגּוֹיִים עַל-יְדֵי אֱמוּנָה, הִקְדִּים לְבַשֵּׂר לְאַבְרָהָם: "וְנִבְרְכוּ בְךָ כָּל הַגּוֹיִים." מִכָּאן שֶׁהַמַּחֲזִיקִים בָּאֱמוּנָה מְבֹרָכִים יַחַד עִם אַבְרָהָם הַמַּאֲמִין. הַנִּשְׁעָנִים עַל קִיּוּם מִצְווֹת הַתּוֹרָה נְתוּנִים תַּחַת קְלָלָה, שֶׁהֲרֵי כָּתוּב, "אָרוּר כָּל מִי שֶׁלֹּא יָקִים אֶת כָּל הַדְּבָרִים הַכְּתוּבִים בְּסֵפֶר הַתּוֹרָה לַעֲשׂוֹת אוֹתָם." דָּבָר בָּרוּר הוּא שֶׁאִישׁ לֹא יֻצְדַּק לִפְנֵי אֱלֹהִים עַל-יְדֵי הַתּוֹרָה, שֶׁכֵּן צַדִּיק בֶּאֱמוּנָתוֹ יִחְיֶה. וְהַתּוֹרָה אֵינֶנָּה נִזְקֶקֶת לֶאֱמוּנָה, אֶלָּא שֶׁיַּעֲשֶׂה הָאָדָם אֶת דְּבָרֶיהָ וָחַי בָּהֶם. הַמָּשִׁיחַ פָּדָה אוֹתָנוּ מִקִּלְלַת הַתּוֹרָה בְּכָךְ שֶׁהָיָה לִקְלָלָה בַּעֲדֵנוּ -- שֶׁכֵּן הַכָּתוּב אוֹמֵר, "קִלְלַת אֱלֹהִים תָּלוּי עַל-עֵץ " כְּדֵי שֶׁבְּיֵשׁוּעַ הַמָּשִׁיחַ תַּגִּיעַ בִּרְכַּת אַבְרָהָם אֶל הַגּוֹיִים, לְמַעַן נִנְחַל עַל-יְדֵי הָאֱמוּנָה אֶת הָרוּחַ הַמֻּבְטַחַת. הברית החדשה נכרתה עם בית ישראל ובית יהודה, העמים האחרים ששמעו את הבשורה והאמינו, נכנסים לתוך הברית הזאת, הם נכנסים לתוך הברית שה' כרת עם ישראל עם העם היהודי, הם לא הופכים ליהודים. הם נשארים גויים, אך גויים שנושעו בחסד ושנכנסו באמצעות האמונה אל תוך הברית שה' כרת עם ישראל, הם לא ישראל הם חלק שמתחבר לישראל. כמו במשפחה מאמצת כשההורים מאמצים ילד, במובן מסויים הוא הופך להיות הילד שלהם לכל דבר, אבל הוא לא הילד שלהם, הוא יודע זאת(או לפחות אמור לדעת), ובבגרותו, הוא יחפש מי הם אביו ואימו, כיוון שהוא הילד של הוריו הביולוגים ולא של אלו שאימצו אותו. אותו הדבר עם הגויים שנכנסים לברית החדשה, הם לא הופכים להיות יהודים, או חלק מעם ישראל, הם רק מתחברים עם העם היהודי לתוך הברית כשווים. ברית סיני נועדה בכדי להצביע על האחד שיבוא ויכרות את הברית החדשה, היא נועדה בכדי להכין את העם למשהו גדול יותר, למשהו חדש שהם לא ידעו אותו, להכין אותם למפגש עם המופלא, הטהור והצדיק – עם המשיח בן האלוהים שנתן למשה את התורה.
 
למעלה