ברית סיני לעומת הברית החדשה
הרבה פעמים אנחנו נשאלים בהקשר לאמונתנו, האם אנחנו מקיימים את המצוות של התורה. יש את אלו ששמעו או קראו שישוע אמר במתי ה': 17,18, "אַל תַּחְשְׁבוּ שֶׁבָּאתִי לְבַטֵּל אֶת הַתּוֹרָה אוֹ אֶת הַנְּבִיאִים; לֹא בָּאתִי לְבַטֵּל כִּי אִם לְקַיֵּם. אָמֵן. אוֹמֵר אֲנִי לָכֶם, עַד אֲשֶׁר יַעַבְרוּ הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ אַף יוֹד אַחַת אוֹ תָּג אֶחָד לֹא יַעַבְרוּ מִן הַתּוֹרָה בְּטֶרֶם יִתְקַיֵּם הַכֹּל. ושואלים איך יתכן שישוע אמר דברים אלו, ואתם לא מקיימים את תרי"ג המצוות? בנוסף יש בינינו המאמינים, כאלו המוצאים לנכון לשים כיפה וציצית ושומרים על חוקי התורה. ברית סיני ניתנה לעם שיצא מעבדות, עם שהיה נתון במשך ארבע-מאות שנה תחת עול של עבדות קשה. ברית סיני ניתנה לרוצחים, גנבים, נואפים, שקרנים, עובדי אלילים שחומדים ולא מכירים כלל את אלוהים, לכן בעשרת הדיברות נאמר, לא תרצח, לא תגנוב, לא תנאף וכו', שהרי אם הם לא היו רוצחים גנבים נואפים ושקרנים, לא היה כל צורך במצוות שיאסרו על רצח, גניבה ושקר. ברית סיני גילתה לנו מהי קדושה, ומהו חטא, שאלוהים קדוש ושאנחנו חוטאים. ברית סיני ניתנה לבני אדם שלא הכירו את אלוהים, ידעו אולי משהו על קיומו, אך מעולם לא הייתה להם הבנה מי הוא ומה הוא מבקש, מהי קדושה, ושהם עצמם חוטאים. אלוהים נתן את ברית סיני לעם ישראל בכדי שיחיו בה עד להופעת הנביא הגדול – נביא כמשה כנאמר על-ידי ה', " נָבִיא אָקִים לָהֶם מִקֶּרֶב אֲחֵיהֶם כָּמוֹךָ וְנָתַתִּי דְבָרַי בְּפִיו וְדִבֶּר אֲלֵיהֶם אֵת כָּל-אֲשֶׁר אֲצַוֶּנּוּ׃ וְהָיָה הָאִישׁ אֲשֶׁר לֹא-יִשְׁמַע אֶל-דְּבָרַי אֲשֶׁר יְדַבֵּר בִּשְׁמִי אָנֹכִי אֶדְרֹשׁ מֵעִמּוֹ׃ " כל הנביאים נאמר במסכת סנהדרין בתלמוד, לא נתנבאו אלא לימות המשיח. ואכן כל הנבואות בנביאים מתייחסות הן ישירות אל ההתרחשויות שקרו באותה התקופה, והן לשני ימות המשיח, להופעתו הראשונה – "גִּילִי מְאֹד בַּת-צִיּוֹן הָרִיעִי בַּת יְרוּשָׁלִַם הִנֵּה מַלְכֵּךְ יָבוֹא לָךְ צַדִּיק וְנוֹשָׁע הוּא עָנִי וְרֹכֵב עַל-חֲמוֹר וְעַל-עַיִר בֶּן-אֲתֹנוֹת׃"(זכריה ט: 9), ולהופעתו השנייה - וְהִכְרַתִּי-רֶכֶב מֵאֶפְרַיִם וְסוּס מִירוּשָׁלִַם וְנִכְרְתָה קֶשֶׁת מִלְחָמָה וְדִבֶּר שָׁלוֹם לַגּוֹיִם וּמָשְׁלוֹ מִיָּם עַד-יָם וּמִנָּהָר עַד-אַפְסֵי-אָרֶץ׃ (זכריה ט': 10) בברית סיני בספר שמות, מיד לאחר שה' מגלה את מצוות המוסר שבתורה, הוא מגלה למשה את תורת הקורבנות, מסיבה מאד ברורה – אין אדם היכול לעמוד במצוות התורה, ולכן עליו להביא קרבן שיכפר על חטאיו. בברית סיני, היתה זו בהמה שהוקרבה פעם בשנה, והקרבן הספיק למשך שנה מיום כיפור ליום כיפור. אנחנו רואים עפ"י התורה, שברית סיני היא ברית זמנית במובן מסויים, שכן עתיד לבוא נביא כמשה, והבהמות אינן יכולות להוות תחליף אמיתי לחטאי בני האדם, כיוון שהבהמה אינה שוות ערך לאדם, אין לה לא אותה צורה של גוף ואין לה אף אותה צורה של נפש ואין לה רוח. ולכן הקרבן מספיק רק לשנה ולא לכל החיים. לכן ה' אומר בירמיה הנביא פרק ל"א: 30-33, הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם-יְהוָה וְכָרַתִּי אֶת-בֵּית יִשְׂרָאֵל וְאֶת-בֵּית יְהוּדָה בְּרִית חֲדָשָׁה׃ לֹא כַבְּרִית אֲשֶׁר כָּרַתִּי אֶת-אֲבוֹתָם בְּיוֹם הֶחֱזִיקִי בְיָדָם לְהוֹצִיאָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם אֲשֶׁר-הֵמָּה הֵפֵרוּ אֶת-בְּרִיתִי וְאָנֹכִי בָּעַלְתִּי בָם נְאֻם-יְהוָה׃ כִּי זֹאת הַבְּרִית אֲשֶׁר אֶכְרֹת אֶת-בֵּית יִשְׂרָאֵל אַחֲרֵי הַיָּמִים הָהֵם נְאֻם-יְהוָה נָתַתִּי אֶת-תּוֹרָתִי בְּקִרְבָּם וְעַל-לִבָּם אֶכְתְּבֶנָּה וְהָיִיתִי לָהֶם לֵאלֹהִים וְהֵמָּה יִהְיוּ-לִי לְעָם׃ וְלֹא יְלַמְּדוּ עוֹד אִישׁ אֶת-רֵעֵהוּ וְאִישׁ אֶת-אָחִיו לֵאמֹר דְּעוּ אֶת-יְהוָה כִּי-כוּלָּם יֵדְעוּ אוֹתִי לְמִקְּטַנָּם וְעַד-גְּדוֹלָם נְאֻם-יְהוָה כִּי אֶסְלַח לַעֲוֹנָם וּלְחַטָּאתָם לֹא אֶזְכָּר-עוֹד:
הרבה פעמים אנחנו נשאלים בהקשר לאמונתנו, האם אנחנו מקיימים את המצוות של התורה. יש את אלו ששמעו או קראו שישוע אמר במתי ה': 17,18, "אַל תַּחְשְׁבוּ שֶׁבָּאתִי לְבַטֵּל אֶת הַתּוֹרָה אוֹ אֶת הַנְּבִיאִים; לֹא בָּאתִי לְבַטֵּל כִּי אִם לְקַיֵּם. אָמֵן. אוֹמֵר אֲנִי לָכֶם, עַד אֲשֶׁר יַעַבְרוּ הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ אַף יוֹד אַחַת אוֹ תָּג אֶחָד לֹא יַעַבְרוּ מִן הַתּוֹרָה בְּטֶרֶם יִתְקַיֵּם הַכֹּל. ושואלים איך יתכן שישוע אמר דברים אלו, ואתם לא מקיימים את תרי"ג המצוות? בנוסף יש בינינו המאמינים, כאלו המוצאים לנכון לשים כיפה וציצית ושומרים על חוקי התורה. ברית סיני ניתנה לעם שיצא מעבדות, עם שהיה נתון במשך ארבע-מאות שנה תחת עול של עבדות קשה. ברית סיני ניתנה לרוצחים, גנבים, נואפים, שקרנים, עובדי אלילים שחומדים ולא מכירים כלל את אלוהים, לכן בעשרת הדיברות נאמר, לא תרצח, לא תגנוב, לא תנאף וכו', שהרי אם הם לא היו רוצחים גנבים נואפים ושקרנים, לא היה כל צורך במצוות שיאסרו על רצח, גניבה ושקר. ברית סיני גילתה לנו מהי קדושה, ומהו חטא, שאלוהים קדוש ושאנחנו חוטאים. ברית סיני ניתנה לבני אדם שלא הכירו את אלוהים, ידעו אולי משהו על קיומו, אך מעולם לא הייתה להם הבנה מי הוא ומה הוא מבקש, מהי קדושה, ושהם עצמם חוטאים. אלוהים נתן את ברית סיני לעם ישראל בכדי שיחיו בה עד להופעת הנביא הגדול – נביא כמשה כנאמר על-ידי ה', " נָבִיא אָקִים לָהֶם מִקֶּרֶב אֲחֵיהֶם כָּמוֹךָ וְנָתַתִּי דְבָרַי בְּפִיו וְדִבֶּר אֲלֵיהֶם אֵת כָּל-אֲשֶׁר אֲצַוֶּנּוּ׃ וְהָיָה הָאִישׁ אֲשֶׁר לֹא-יִשְׁמַע אֶל-דְּבָרַי אֲשֶׁר יְדַבֵּר בִּשְׁמִי אָנֹכִי אֶדְרֹשׁ מֵעִמּוֹ׃ " כל הנביאים נאמר במסכת סנהדרין בתלמוד, לא נתנבאו אלא לימות המשיח. ואכן כל הנבואות בנביאים מתייחסות הן ישירות אל ההתרחשויות שקרו באותה התקופה, והן לשני ימות המשיח, להופעתו הראשונה – "גִּילִי מְאֹד בַּת-צִיּוֹן הָרִיעִי בַּת יְרוּשָׁלִַם הִנֵּה מַלְכֵּךְ יָבוֹא לָךְ צַדִּיק וְנוֹשָׁע הוּא עָנִי וְרֹכֵב עַל-חֲמוֹר וְעַל-עַיִר בֶּן-אֲתֹנוֹת׃"(זכריה ט: 9), ולהופעתו השנייה - וְהִכְרַתִּי-רֶכֶב מֵאֶפְרַיִם וְסוּס מִירוּשָׁלִַם וְנִכְרְתָה קֶשֶׁת מִלְחָמָה וְדִבֶּר שָׁלוֹם לַגּוֹיִם וּמָשְׁלוֹ מִיָּם עַד-יָם וּמִנָּהָר עַד-אַפְסֵי-אָרֶץ׃ (זכריה ט': 10) בברית סיני בספר שמות, מיד לאחר שה' מגלה את מצוות המוסר שבתורה, הוא מגלה למשה את תורת הקורבנות, מסיבה מאד ברורה – אין אדם היכול לעמוד במצוות התורה, ולכן עליו להביא קרבן שיכפר על חטאיו. בברית סיני, היתה זו בהמה שהוקרבה פעם בשנה, והקרבן הספיק למשך שנה מיום כיפור ליום כיפור. אנחנו רואים עפ"י התורה, שברית סיני היא ברית זמנית במובן מסויים, שכן עתיד לבוא נביא כמשה, והבהמות אינן יכולות להוות תחליף אמיתי לחטאי בני האדם, כיוון שהבהמה אינה שוות ערך לאדם, אין לה לא אותה צורה של גוף ואין לה אף אותה צורה של נפש ואין לה רוח. ולכן הקרבן מספיק רק לשנה ולא לכל החיים. לכן ה' אומר בירמיה הנביא פרק ל"א: 30-33, הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם-יְהוָה וְכָרַתִּי אֶת-בֵּית יִשְׂרָאֵל וְאֶת-בֵּית יְהוּדָה בְּרִית חֲדָשָׁה׃ לֹא כַבְּרִית אֲשֶׁר כָּרַתִּי אֶת-אֲבוֹתָם בְּיוֹם הֶחֱזִיקִי בְיָדָם לְהוֹצִיאָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם אֲשֶׁר-הֵמָּה הֵפֵרוּ אֶת-בְּרִיתִי וְאָנֹכִי בָּעַלְתִּי בָם נְאֻם-יְהוָה׃ כִּי זֹאת הַבְּרִית אֲשֶׁר אֶכְרֹת אֶת-בֵּית יִשְׂרָאֵל אַחֲרֵי הַיָּמִים הָהֵם נְאֻם-יְהוָה נָתַתִּי אֶת-תּוֹרָתִי בְּקִרְבָּם וְעַל-לִבָּם אֶכְתְּבֶנָּה וְהָיִיתִי לָהֶם לֵאלֹהִים וְהֵמָּה יִהְיוּ-לִי לְעָם׃ וְלֹא יְלַמְּדוּ עוֹד אִישׁ אֶת-רֵעֵהוּ וְאִישׁ אֶת-אָחִיו לֵאמֹר דְּעוּ אֶת-יְהוָה כִּי-כוּלָּם יֵדְעוּ אוֹתִי לְמִקְּטַנָּם וְעַד-גְּדוֹלָם נְאֻם-יְהוָה כִּי אֶסְלַח לַעֲוֹנָם וּלְחַטָּאתָם לֹא אֶזְכָּר-עוֹד: